Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuoreen kumppanin olettamaani pahemmat mielenterveydelliset ongelmat, mitä tehdä?

Vierailija
06.04.2019 |

Ryhdyin tapailemaan miestä, joka vaikutti alkuun melko ns. "normaalilta". Eli normaalit asiat kunnossa: töitä, kavereita, ystäviä, harrastuksia.

Vähitellen selvisi, että kyseessä oli vain osatotuus. Karumpi todellisuus on se, että kaikki olettamani oli kyllä joskus ollut olemassa mutta vuosia, jopa kymmeniä vuosia sitten miehen kuvailemalla tavalla. Nykytodellisuus on se, että miehellä ei omien sanojensa mukaan ole muuta, kuin minä. Kaverit ovat kaikonneet (oletan tämän olevan seurausta miehen pitkään jatkuneesta masennuksesta ja sen aiheuttamasta eristäytymisestä), työrintamalla on harvoja projekteja, joista mies hädin tuskin ja rimaa hipoen selviää. Harrastuksia ei ole vuosiin ollut rahanpuutteen takia.

Huomaan pistäneeni nenäni soppaan, jollaista en ikinä edes kuvitellut voivan olla olemassa. Mies käyttää minua terapeuttinaan, hän olettaa "suhteemme" kestävän ja vain vahvistuvan vaikeuksista jne. Minä mietin enää sitä, millä ilveellä pääsen tilanteesta ulos mahdollisimman hienovaraisesti. Mies on TÄYSIN ripustautunut minuun ja minusta mies kuuluisi avohoidon sijaan pikemminkin osastojaksolle.

Tänään mies hoki puhelimessa minulle sekoavansa. Kuuntelin pari tuntia hänen huoliaan ja olen aivan uupunut tähän. Ehdotin keskusteluapua ulkopuolisesen tahon kanssa mutta tällä(kin) kertaa ehdotukseni tyrmättiin täysin. Aikuinen ihminen kyseessä, ei lapsia eikä sukulaisia.

Ehdotuksia? Tyyppi oikeasti kuuluisi psykiatrisen sairaanhoidon piiriin ja saisi varmasti heti kättelyssä diagnoosin useammastakin persoonallisuushäiriöstä. Samaan aikaan aggressiivinen, itsetuhoinen, masentunut, impulsiivinen, jopa psykoottinen. Mielialat vaihtelevat laidasta laitaan.

Pitäisikö soittaa jollekin hänen vanhalle kaverilleen tms. ja infota, että tyyppi vaikuttaa olevan vakavasti avun tarpeessa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan hänelle itselleen, että hän on avun tarpeessa. Ja että et halua olla suhteessa hänen kanssaan kun hän on tuollaisessa tilassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita vanhalle kaverille. Jos mies on itsetuhoinen voi myös soittaa hätäkeskukseen.

Toisen ihmisen pelastaminen ei onnistu: mies vetää sinutkin pohjamutiinsa ja siellä sitten ryvette yhdesaä jos tuohon alat.

Tukena voi olla, mutta silloin sen hoidon täytyy olla toimivaa jotta on jotain etenemismahdollisuuksia joita tukea.

Vierailija
4/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tärkein unohtui: tuollainen ripustautuminen ei ole mikään pohja suhteelle, ja sanon tämän nyt itse ripustautuneena.

Luojan kiitos ei ollut pokkaa uhkailla itsemurhalla exiä, vaikka todestahan sellainen täytyy ottaa jos puheeksi tulee.

Vierailija
5/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sun on lopettaa tuo suhde alkuunsa. Olet kohta osastohoidossa itse.

Vierailija
6/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tärkein unohtui: tuollainen ripustautuminen ei ole mikään pohja suhteelle, ja sanon tämän nyt itse ripustautuneena.

Luojan kiitos ei ollut pokkaa uhkailla itsemurhalla exiä, vaikka todestahan sellainen täytyy ottaa jos puheeksi tulee.

Tajuan tämän itsekin. Olen itsekin ollut masentunut ja yrittänyt itsemurhaa nuorena >> tässä tapauksessa taisin nyt ymmärtää miestä liikaa. Itse en ole ikinä parisuhteissani uhkaillut kumppaniani millään.

Vierailija
7/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sun asias. Sanot viimeisen kerran miehelle, ihan puhelimessa, että soittaa vaikka 112 jos ei on paha olla, ja hankkiutuu ammattiavun piiriin. sitten ilmoitat vain kylmän viileästi että et halua jatkaa enää tapailua. Mies on ollut tuollainen jo ennen sinua, joten se mitä hän tekee ilmoituksesi jälkeen, tai ei tee, ei johdu sinusta.

Vierailija
8/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita vanhalle kaverille. Jos mies on itsetuhoinen voi myös soittaa hätäkeskukseen.

Toisen ihmisen pelastaminen ei onnistu: mies vetää sinutkin pohjamutiinsa ja siellä sitten ryvette yhdesaä jos tuohon alat.

Tukena voi olla, mutta silloin sen hoidon täytyy olla toimivaa jotta on jotain etenemismahdollisuuksia joita tukea.

En ole tähän suhteeseen jäämässä. Tilanne on eskaloitunut nyt viikon sisällä todella pahasti ja mies pimpottaa viestiä ja soittelee jatkuvasti.

Jos sanon jättäväni miehen tässä tilassa, en tiedä, mitä mies mahdollisesti itselleen tekee. Hoitoon/lääkäriin ei halua, juuri äsken ehdotin että hakisin hänet ja menisimme yhdessä päivystykseen. Ei käy.

Vierailija
9/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten soitto häkeen.

Ei ole sinun asiasi pelastaa mielisairasta ihmidtä itserakentamaltaan umpikujalta.

Vierailija
10/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tähän suhteeseen jäämässä. Tilanne on eskaloitunut nyt viikon sisällä todella pahasti ja mies pimpottaa viestiä ja soittelee jatkuvasti.

Jos sanon jättäväni miehen tässä tilassa, en tiedä, mitä mies mahdollisesti itselleen tekee. Hoitoon/lääkäriin ei halua, juuri äsken ehdotin että hakisin hänet ja menisimme yhdessä päivystykseen. Ei käy.

Jos hän ei halua hoitoon, ei mene hoitoon, kieltäytyy kaikesta niin ilmoitat hänelle, ettei juttu onnistu ja jos tilanne vielä kärjistyy, niin estot päälle. Muuta ratkaisua tilanteeseen ei ole. 

Vierailija
11/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne. Monet masentuneet on parisuhteessa, mutta paisuhde ei ole hoitosuhde. Jos alkaa tuntua siltä, on aika lopettaa suhde. Kehota pitämään yhteyttä tuttuja ja lipeä paikalta.

12/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häkeen soittoa myös ehdotan. Ehkä kertoisin miehelle, että tämän puhelun/viestin jälkeen soitat. Häke sitten päättää pitääkö paikalle lähettää joku etkä ole vastuussa (et muutenkaan olisi,mutta niinku henkisesti) jos mies tekee jotain itselleen.

Vierailija
13/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tilanne. Monet masentuneet on parisuhteessa, mutta paisuhde ei ole hoitosuhde. Jos alkaa tuntua siltä, on aika lopettaa suhde. Kehota pitämään yhteyttä tuttuja ja lipeä paikalta.

Haluaisin auttaa ja tietenkin tämä sattuu mieheen. Tajuan, etten pysty tukemaan häntä siten, kuin mies olettaa minun pystyvän. En voi olla aikuisen miehen kävelykeppi sekä suojapanssari pahaa maailmaa vastaan.

Vierailija
14/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäkeskus ei ole mikään parisuhderatkaisukeskus. Törkeitä neuvoa täällä ratkaisemaan läheisriippuvaisuusasiaa soittamalla hätänumeroon. Sinne soitetaan toisesta ihmisestä, jos tämä on vaaraksi itselleen tai toisille. Tällaista ei ole kuvattu. Jos ap:n miesystävä sanoo, että nyt tapan itseni, en kestä enää tms, niin tällaisessa tilanteessa itsetuhoisuus syy soittaa hätänumeroon. Ei soittelu ja tekstaaminen ja mt-ongelmien tilittäminen tyttöystävälle. Ap voi itse mennä päivystykseen hakemaan apua tähän itselleen. Nyt siis hieman ryhtiä näihin perusasioihin. Mitä enemmän ap sotkee itseään ei akuutin poikaystävän mt-ongelmien eskaloimiseen hätätilateeksi, sitä enemmän tulee sidoksisuutta. Eroaminen on se ratkaisu, kun ei halua olla suhteessa.

Ja yleisenä neuvona, että jos ei tiedä, tarvitseeko läheinen akuutisti jotain apua ja pitää selvittää voiko "joku viranomainen" ottaa selvityksen vastuulle, niin voi soittaa asianomaisen kunnan sosiaalipäivystykseen. Tämä tilanteessa, jossa esimerkiksi mielenterveysongelman vuoksi toinen olisi sekava, mutta ei halukas lähtemään hoitoon, mutta nähtävissä on ettei saa perustoimintoja hoidettua esimerkiksi.

Vierailija
15/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän on käyttäytynyt sinua kohtaan nyt viimeisrn viikon aikana? Kuulostaa siltä, että hän voisi olla potentiaalisesti vaaraksi myös sulle. Voit soittaa myös ilmaiseen kriisipuhelimeen ja kertoa ongelmastasi siellä.

Vierailija
16/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hän on käyttäytynyt sinua kohtaan nyt viimeisrn viikon aikana? Kuulostaa siltä, että hän voisi olla potentiaalisesti vaaraksi myös sulle. Voit soittaa myös ilmaiseen kriisipuhelimeen ja kertoa ongelmastasi siellä.

On aggressiivinen, nimittelee yms. kun olen ottanut esille sen, etten välttämättä tahdo tällaista suhdetta jaksaa. Olen kertonut asian niin, etten koe pystyväni tarjoamaan miehelle sitä, mitä hän suhteelta haluaa. Suuttuu silmittömästi ja minulle tulee paha olo siitä, että toinen ei ymmärrä karkottavansa käytöksellään kaikki normaalit naiset ympäriltään. On tilittänyt minulle tuntikausia hulluista eksistään ja mietin, pääsenkö mukaan samaan kategoriaan (huolistani tosin pienin).

Olen viime viikolla jo kerran kriisipuhelimeen soittanutkin. En oikeastaan saanut kummempia ohjeita, lähinnä vain kehoituksen hankkiutua tukalasta tilanteesta eroon. Kuulemma kuulostaa siltä, etten voi paljoakaan tilanteessani tehdä.

Vierailija
17/17 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätäkeskus ei ole mikään parisuhderatkaisukeskus. Törkeitä neuvoa täällä ratkaisemaan läheisriippuvaisuusasiaa soittamalla hätänumeroon. Sinne soitetaan toisesta ihmisestä, jos tämä on vaaraksi itselleen tai toisille. Tällaista ei ole kuvattu. Jos ap:n miesystävä sanoo, että nyt tapan itseni, en kestä enää tms, niin tällaisessa tilanteessa itsetuhoisuus syy soittaa hätänumeroon. Ei soittelu ja tekstaaminen ja mt-ongelmien tilittäminen tyttöystävälle. Ap voi itse mennä päivystykseen hakemaan apua tähän itselleen. Nyt siis hieman ryhtiä näihin perusasioihin. Mitä enemmän ap sotkee itseään ei akuutin poikaystävän mt-ongelmien eskaloimiseen hätätilateeksi, sitä enemmän tulee sidoksisuutta. Eroaminen on se ratkaisu, kun ei halua olla suhteessa.

Ja yleisenä neuvona, että jos ei tiedä, tarvitseeko läheinen akuutisti jotain apua ja pitää selvittää voiko "joku viranomainen" ottaa selvityksen vastuulle, niin voi soittaa asianomaisen kunnan sosiaalipäivystykseen. Tämä tilanteessa, jossa esimerkiksi mielenterveysongelman vuoksi toinen olisi sekava, mutta ei halukas lähtemään hoitoon, mutta nähtävissä on ettei saa perustoimintoja hoidettua esimerkiksi.

Ole huoleti, en ole niitä ihmisiä, jotka soittavat hätänumeroon unohdettuaan lettujen paisto-ohjeen.

Asenteesi ehkä silti hiukan särähtää korvaani. Olen oikeasti HUOLISSANI ihmisestä, joka ei käytänössä ole kenenkään (ei siis minunkaan) vastuullani. Mitä toivoisit itsellesi tehtävän ollessasi syystä tai toisesta miesystäväni kanssa samankaltaisessa tilanteessa? Jos olisin itse vastaavassa tilanteessa miehen sijasta, saattaisin jopa toivoa jonkun ystäväni puuttumista asiaan.

Tulin kysymään apua. Halki, poikki ja pinoon on aina helppo ratkaisu (=eli jätän miehen, blokkaan kaikki viestikanavat ja unohdan asian). Mietin nyt kuitenkin parasta ratkaisua (voihan olla, että muuta vaihtoehtoa ei tosiaan ole kuin jättää mies).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän