Kauppalehti: Näin valmistuu suomalainen "luksus" Intiassa, Balmuir
"Näin tehdään suomalaista luksusta Intiassa: Karmea liiman haju, palkka 3,8 euroa päivässä, eikä edes tehtaan pomo tunne valmistusketjua
Pääsemme itse katsomaan tuotantoa ja juttelemaan työntekijöille.
Lattialla istuu Babita Singh, joka tekee nahkaisia kuoria nenäliinalaatikoihin. Babita tekee töitä kuusi päivää viikossa, kymmenen tuntia päivässä. Hän ansaitsee 115 euroa kuukaudessa eli 3,8 euroa päivässä, joka ei ole paljon, ei edes Intiassa. Pelkästään Babitan vuokraan menee 70 euroa kuukaudessa.
Siirrymme kellariin, jossa kymmenkunta miestä liimaa lastulevyjen päälle nahanpaloja.
Tässä tehdään länsimaisille luksustuotteita. Liiman haju on karmea, se nousee päähän heti ja alkaa pyörryttää. Osalla miehistä on heppoiset paperimaskit, jotka tuskin suojaavat hengitysteitä.
Niin kuin moni muukin yritys Suomessa, on Balmuirkin nostanut vastuullisuuden yhdeksi avainarvokseen.
Yrityksen verkkosivuilla kerrotaan: ”Valmistetaanpa tuotteet missä päin maailmaa tahansa, olemme aina tarkkoja valmistusolosuhteista ja pyrimme tapaamaan valmistajiamme säännöllisesti.”
Länsimaisten valmistajien vastuullisuudesta ei voida liimankatkuisessa huoneessa edes puhua. Emme kuitenkaan kysy ääneen, ovatko Balmuirin kashmiriin kiedotut rouvat käyneet liimaa haistelemassa Faridabadissa.
Kukaan ei tarkkaan tiedä valmistusketjun tarkkoja vaiheita. Kysyttäessä H.S Exportilta nahkojen värjäyksestä, Gaur myöntää, ettei hän tarkkaan tiedä, miten ja missä niitä värjätään.
Tuskin sitä tiedetään siis Suomessakaan.
Balmuirin tapaus on malliesimerkki, miten mahdotonta on yrityksen todistaa vastuullisuusväitteet oikeiksi. Ehkä yritys nyt ymmärtää sen olevan jotain muuta kun ohimenevä markkinoinnissa käytetty muotisana. "
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-tehdaan-suomalaista-luksusta-in…
Kommentit (35)
Olen nähnyt millainen paikka Faridabad on. En ole varsinaisesti käynyt siellä, mutta ollaan Intian reissulla ajettu sen läpi. Intialainen kuski ajoi, koska ei siellä liikenteessä länsimaisen ajotaidoilla pärjää.
Faridabad on aivan jäätävä slummi. Kyllä sen näkee jo ulkoapäin, että ei sillä mitään vastuullista valmistusta harrasteta. Rakennukset rapistuu pystyyn, roskia ja likaa joka paikassa. Haju aivan järkyttävä.
Jo ajatus siitä, että joku luksusbrändi valmistaa tuotteet siellä on omassa mielessäni sangen huvittava. Onneksi en omista yhtään Balmuiria.
Katsoin valikoimaa Stokkan verkkokaupassa. Kynttilä maksoi 18,90 euroa. Yksivärinen pallokynttilä.
No huh, huh!
Minulla on yksi Balmuirin huivi, ja kovasti ihmettelin kun lukee Made in Nepal. Olin luullut ostavani suomalaista laatutuotetta hinnan perusteella.
Jostain syystä olin kuvitellut, että Balmuir valmistaa Suomessa, kotimainen brändi kun on. Hinnat myös sen mukaisia. Nähtävästi tuossa ei makseta laadusta, vaan myyntikatetta...
Ihana huivi, mun on ihan pakko saada tää:
https://www.millanputiikki.fi/kengatasusteet/asusteet/huivit/helsinki-7…
Työnantaja sanoo palkan ja työntekijä tulee töihin sillä palkalla niin sehän on paikallista sopimista 👍 Ihme valitusta täällä alipalkkauksesta 😉
Vierailija kirjoitti:
Ihana huivi, mun on ihan pakko saada tää:
https://www.millanputiikki.fi/kengatasusteet/asusteet/huivit/helsinki-7…
Huivi 279e. Montakohan kappaletta Babita tekee näitä 10 tunnin työpäivän aikana 3,8e päiväpalkalla, 10kpl, 20kpl, 100kpl? Siinä voi niitä katteita ihmetellä. PS. kankaat Intiassa todella halpoja.
Balmuir huivit hipstereiden suosiossa 😁
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja sanoo palkan ja työntekijä tulee töihin sillä palkalla niin sehän on paikallista sopimista 👍 Ihme valitusta täällä alipalkkauksesta 😉
Se palkka on köyhän intialaisen slummissa elävän minimipalkka. Se, että sillä palkalla valmistetaan eurooppalaista luksusta on eettisesti väärin. Varsinkin kun nämä brändit markkinoi itseään vastuullisina ja kotimaisina.
Balmuir on kouvolatukkien ”luksusmerkki”.
Tiedätte varmasti tuollaisen maakuntakaupungeissa esiintyvän ”tyyli- ja laatutietoisen” juntin, jolla on rahaa muttei tyylin hiventäkään. Tuohon markkinarakoon mm. Balmuir on onnistunut kauppaamaan tuota halpahallikrääsäänsä.
Inhoan tämän tyyppistä 'kotimaisuutta'. On selvästi kysyntää kotimaisille laadukkaille tuotteille, niin eikö niitä hyvänen aika voi valmistaa? Varmasti niistä saisi hyvän katteen, mutta tässä markkinataloudessa mikään ei tunnu riittävän. Lisää lisää katetta, pomoille shampanjaa ja tryffeleitä, mutta ulkomaalaiset työntekijät saavat nukkua vaikka ojassa, ihan sama kunhan pamput saavat RAHAA.
Ei taida enää olla kuin R-Collection täysin Suomessa valmistettu?
Itseä jotenkin ärsyttää, kun aina sanotaan kuinka luksusmerkkien ostaminen on eettisempää ja tuotanto valvottua. Kuitenkin on monesti paljastunut, että niitä tuotteita ei tehdä yhtään sen paremmissa oloissa kuin halpisvaatteitakaan. Ja hintaakin enemmän joten luulisi senkin takaavan jotain. Monesti luksusvaate ei ole sen kestävänpi kuin halpakaan. Itsellä ei ole edes varaa ostaa kovin kalliita vaatteita ja sen takia pakko tyytyä niihin halpoihin. Tosin ostan kyllä todella vähän vaatteita muutenkin ja käyn paljon kirppiksillä. Joku voi ajatella minun olevan sitten se halpatyövoimaa tukeva ihminen, mutta toisaalta on välillä "hyvä" huomata etten pelastaisi maailmaa edes sen luksusmerkin vaatteita ostamalla. Tietenkin olojen pitäisi muuttua, mutta en kuitenkaan koe olevani pahis jos ostan sen halvan vaatteen.
Hyi helvetti. Kuka enää kehtaa ostaa Balmuiria. Orjilla teetettyä luksusta. Ja miettikää noita jotka ovat liimankatkussa päivästä toiseen. Ei ole tervettä tulevaisuutta tiedossa. ja miksi? Jotta jotkut länismaalaiset eukot voivat ostaa kämppäänsä täysin tarpeetonta "luksusta".
Onneksi en ollut ikinä kuullutkaan tästä "luksusmerkistä", eipä tarvitse siihen jatkossakaan tutustua. Hyi saatana mitä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tämän tyyppistä 'kotimaisuutta'. On selvästi kysyntää kotimaisille laadukkaille tuotteille, niin eikö niitä hyvänen aika voi valmistaa? Varmasti niistä saisi hyvän katteen, mutta tässä markkinataloudessa mikään ei tunnu riittävän. Lisää lisää katetta, pomoille shampanjaa ja tryffeleitä, mutta ulkomaalaiset työntekijät saavat nukkua vaikka ojassa, ihan sama kunhan pamput saavat RAHAA.
Ei taida enää olla kuin R-Collection täysin Suomessa valmistettu?
Ei ole sekään kokonaan. Valmistus Suomessa ja Virossa. Ompelu kai kokonaan Virossa.
R-Collection: "Tuotteiden suunnittelu, tuotekehitys, leikkaus-, painatus- ja brodeeraustyöt tehdään Kajaanin tehtailla.
Merkittävä osa trikoomateriaaleista kudotaan ja värjätään Suomessa. Tuotteiden ompelutyöt tehdään lähinnä Virossa, ja pienet tuote-erät teetetään Suomessa. Neuleet tulevat pitkäaikaiselta yhteistyökumppanilta Kiinasta ja silkkituotteet tekee pieni perheyritys Turkissa."
Suurimmassa osassa merkkituotteista ainoa hinta tulee merkistä, mutta uskokaa mitä haluatte. Ostan suomalaista tai kirpparilta niin paljon kuin pystyy, merkistä välittämättä. Ostan mä ulkomaalaistakin, mutta harvoin. Ruuassa sitä nyt tulee ostettua, eikä sekään luultavasti olen sen eettisempää. Eikös se puuvillan alkutuotantokin ole vähän niin ja näin?
”Valmistetaanpa tuotteet missä päin maailmaa tahansa, olemme aina tarkkoja valmistusolosuhteista ja pyrimme tapaamaan valmistajiamme säännöllisesti.”
Eihän tää löysä lätinä tarkoita välttämättä mitään muuta kuin että Intialaisen tehtaan toimitusjohtaja tavataan jossain toimistolla Intiassa tai Suomessa, ei välttämättä siis edes tehtaalla. Ja pakkohan se on tavata, että saadaan ostosopimus tehtyä.