Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oireilee traumatisoitunut lapsi

Vierailija
06.04.2019 |

Otsikossa kysymys. Eli kertokaa kokemuksianne ja jos tiedät mikä trauman syy niin kerro sekin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaa muita koulussa?

Vierailija
2/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaa seksiä alakouluiässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastaa seksiä alakouluiässä

Oikeastiko joku harrastaa ala-asteella jo seksiä?? Mikä trauma?

Vierailija
4/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkuu pihalla

Vierailija
6/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkuu pihalla

Mitä tarkoitat?

Vierailija
7/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monin eri tavoin, aivan lapsesta kiinni, joku sulkeutuu, toinen kiusaa ja käyttääntyy häiriöksi, joku itkee paljon tai on masentunut. Lapselle kannattaa aina puhua, jos epäilee, että hänen ei ole hyvä olla, ujokin lapsi osaa kertoa tunteistaan, kun vaan saat ensin luottamuksen aikaan, yhteiset leikit ovat hyvä apuväline tähän, terapeutit hyödyntävät leikkiä työssään lasten kanssa.

Vierailija
8/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittää reippaampaa kuin onkaan

Tai kiltimpää

Toisista ei nää mitään oireita ulospäin

Vierailija
9/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On "aivan mahdoton" eli kokeilee rajoja jatkuvasti, ei tottele, lällättelee ja kiroilee, hävytön suustaan, kiusaa/koulukiusaa muita, normaalit rutiinit ja tavat saattaa puuttua (ruoka syödään ajallaan ja pöydän ääressä, vaatteet on kaapissa viikattuna, suihkussa käydään ajallaan, hammasharjaa käytetään joka päivä jne.). Tällaisia ovat usein pikahuostaanotot juuri silloin akuutissa vaiheessa.

Joku myös mainitsi tuon liian aikaisin alkavan seksielämän. Tunnen itse tyttöjä jotka on nähneet seksiä kotona vaihtuvien isäpuolten muodossa, p*rnoa videolta kun vanhemmat kattovat, osa tullut itse hyväksikäytettyä. Ja nämä siis kun tyttö ei vielä itse ole henkisesti kehittynyt. Ja he ovat itse aloittaneet seksin (tai siis jatkaneet seksikeskeistä elämää) aivan liian nuorina.

Nuo jotka sulkeutuvat, kärsivät erilaisista mt-ongelmista ja usein niitä hoidetaan vain mt-ongelmina ennenkuin ehkä vasta aikuisiässä saa sen trauman käsiteltyä.

Vierailija
10/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkuisuus, herkkyys, keskittymisvaikeudet, sulkeutuminen esim videopelien maailmaan, likaisuus.

Vierailija
11/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään varhaisteinitytön, joka muuttui yht’äkkiä pikkuaikuiseksi. Sanoi kyllä epämääräisesti, että oli joku ikävä juttu, josta ei halunnut puhua.

Hän alkoi tämän jälkeen meikata vahvasti, poseerata seksikkäissä asennoissa ja Instatilinsäkin on kuin p ornokuvastoa. Kuitenkin vasta aloittamassa yläastetta. Olen miettinyt, kenelle tästä pitäisi kertoa. Oletan, että hänen kotonaan ei ole kaikki kunnossa, huoltaja vaikuttaa mt-ongelmaiselta ja alkoholistikin vielä. Voisko takana olla h yväksikäyttöä tms...?

Vierailija
12/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin masentunut ja itkuinen vanhemmilta salassa, kun perheessä riideltiin väkivaltaisesti.

..

Vierailija
13/14 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ammattilainen, mutta kyllä varmasti vaihtelee ihan lapsen iästä ja kysyjän roolista lapseen nähden. Vanhemmille oireillaan eri tavalla kuin päiväkodin henkilökunnalle, ja kerran viikossa/kahdessa tavattava sukulainen ei kyllä pysty päättelemään parin tunnin sisällä oireileeko lapsi vai ei. Huonot kotiolot voi toki huomata.

Luonnollisesti myös 2-vuotiaan käytös on erilaista kuin 8-vuotiaan. 2-vuotias voi huutaa, riehua, lyödä ja provosoida ilman mitään ongelmia, mutta 8-vuotiaalla ne ovat merkki jostain.

Yliseksuaalisuus on huolestuttava merkki, mutta senkin arvioiminen kannattaa jättää ammattilaisille, sillä kyllä hyvin pienetkin lapset tutkivat itseään ja ovat kiinnostuneita millä tavalla erilaisia vastakkaisen sukupuolen edustajat ovat.

Sanotaan myös, että kun lapset ovat tuhmia vanhempien läsnäollessa ja kilttejä kun eivät ole paikalla, niin tilanne on normaali. Jos lapset puolestaan käyttäytyvät huonosti muualla ja kotona kiltisti, niin se ei ole kovinkaan hyvä merkki.

Vierailija
14/14 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo joka mainitsen seksin harrastamisen liian nuorena. Itse harrastin seksiä ensimmäisen kerran (ja omasta tahdostani) 12-vuotiaana ja olen ollut jo 7-vuotiaasta hyperseksuaalinen (fantasioita, parafilioita). Trauman lienee aiheuttanut väkivaltainen ja tunnekylmä isäpuoli ja päivittäin ryyppäävä äiti. 

Olen nyt 23-vuotias ja vihdoin saanut psykiatrista apua. Väliin on mahtunut paljon hyväksikäyttöä, huumeita, poliisin pahopitelyjä (kerroin rauhallisesti haluavani tappaa itseni ja pollen reaktio oli lyödä maahan ja vääntää ranteet mustelmille), seksityötä, you name it. 

Pahoittelen avautumista, mutta pointti kai oli että näihin asioihin pitää puuttua silloin kun se on vielä mahdollista. Älä jätä lastasi yksin hautomaan traumaansa.