Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstalla koodarit saavat huippupalkkoja, tosielämässä en tiedä ketään

Vierailija
05.04.2019 |

Miehellä on alalta 30 vuoden kokemus. Hänen palkkansa on n. 4600 ja on headhuntattu useaan kertaan. On vielä ilmeisesti firman kovimmin palkattuja tällä hetkellä. Poika valmistuu alalle ja hänelle tarjotaan alle 3000 euron palkkoja. On kuulemma erittäin lahjakas ja moneen paikkaan pyydetään, mutta mistään ei tarjota tuon enempää vastavalmistuneelle. Mies on ollut siis monessa paikassa ja oikeastaan vain osin myyntiin erikoistuneet ovat päässeet yli 5000 euron palkkoihin. Missä nämä huippupalkkoja tienaavat ovat? Opiskeltiin vielä samassa koulussa, minä olen vain eri alalla ja mulla nyt on suunnittelijan (palkka) mitä ei ikinä edes mainostettu isona, mainostettiin että jos haluatte varman työn ja pienen palkan, ryhtykää suunnittelijaksi. Koska tunnetaan noita opiskelukavereita yhä, niin siksi ihmettelen. Vain yrittäjäksi ryhtyneet tienaavat kovin paljon enemmän, jos tienaavat.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai? Minulla on yksi päälle kolmikymppinen mieskaveri, joka saa käteen sen 5000 kuussa. On siis koodari ohjelmistotalossa.

Vierailija
2/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koodariystäväni saa yli 5000 euroa kuukaudessa. On hyvä siinä mitä tekee ja varaa valita työpaikka. Tienaa firmalle hyvin rahaa, käy tekemässä keikkoja myös ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstaelämä on eri asia kuin tosielämä. Jotkut vetää huippudiilejä jatkuvasti riippumatta kokemuksesta, työllä ja suhteilla ja toiset etenee omalla panoksellaan. Itse sain tänään työtarjouksen johon en tarttunut, koska palkka ei olisi vastannut työstä aiheutuvia kuluja. Paska diili siis. Yli viiden- tai kuuden tonnin palkat on perussettiä, ei mitään erityisen tavoiteltavaa.

Vierailija
4/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi edellistä viestiä taisi olla saman jantterin keksimiä. Kyllä nuo ap:n kertomat luvut ovat ihan linjassa nykytilanteen kanssa. Kovaliksaiset pikkupomot ja peruskoodarit on jo aikoja sitten siivottu pois YT-neuvottelujen kautta.

Ei koodareista ole yleisesti pulaa vaan nimenomaan HUIPPUkoodareista. Ja kyse on siis erittäin kovan tason ammattilaisista, pitää olla sertifiointeja, osata vähintään pari ohjelmointikieltä tai valmius opetella lyhyessä ajassa lisää ohjelmointikieliä ja pitää olla vakuuttava portfolio edellisistä projekteista. Tällaiset kaverit pääsee yli 5 tonnin ansioihin ja jotkut voi jopa itse sanella palkkansa.

Vierailija
5/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan peruspalkkana +7000€/kk koodarina.

Vierailija
6/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkifirman toimisto Suomessa, monen koodarin liksat yli kymppitonnin kuussa. Sama juttu muutamassa kiinalaisessa firmassa Suomessa. Kotimaiset maksavat systemaattisesti huonommin. Palkat ovat heikoimpia firmoissa, jossa tehdään alihankintana töitä muille firmoille. Sellaisessa kannattaa aloittaa ura, jotta saa paljon kokemusta, ja sitten kokeneena vaihtaa omia tuotteita kehittävään firmaan ja tienaa paremmin. 

Vierailija
7/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmekymppinen naiskoodari ja tienaan yli 5000 euroa kuussa. Suhteilla en ole saanut paikkoja. Myyntiä en tee, pelkkää koodausta ja suunnittelua. Kyseessä pääkaupunkiseudulla toimiva konsulttitalo. Jos tekisin jotain jättimäistä julkishallinnon softaa tai nettisivuja, palkkani olisi varmasti paljon pienempi.

Miehesi kannattaa vaihtaa firmaa, niin ne muutkin tekevät jos haluavat lisää liksaa. Lisäksi koodaajilla on eroja, toisista hommista maksetaan enemmän kuin toisista. Seniorimmat suunnittelijat tai esimiesasemassa olevat saavat jo seitsemää-kahdeksaa tonnia kuussa. Tavan java/C-kirjoittelijalla palkat jäävät helposti tuohon neljään tonniin jos kunnianhimoa ei ole eikä osaamista tai vastuualuetta laajenneta.

Vierailija
8/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki mikä firma maksaa noin hyvää palkkaa? Ja mitä koodausta teet? Saatte lisää osaavia kavereita työtaakkaa jakamaan.

Vierailija
9/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki mikä firma maksaa noin hyvää palkkaa? Ja mitä koodausta teet? Saatte lisää osaavia kavereita työtaakkaa jakamaan.

C/C++ - Firman nimeä en halua täällä sanoa, mutta kansainvälinen isohko yritys on.

Vierailija
10/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simona tarvitaan koodaajia. Mutta ei se tarkoita että nuubiet on yhtä tärkeitä kuin osaajat.

Vierailija
11/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä koodari voi pyytää mitä vaan. Kouluista valmistuu lähinnä keskinkertaisia koodaajia, hyvä jos pääsevät edes palkkatyöhön harjoitteluiden sijaan. Jotkut intohimoiset koodarit innostuu jo 5-vuotiaana koodaamisesta ja omaa 100x enemmän taitoja, kuin muutaman vuoden koulutuksessa voi oppia.

Vierailija
12/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika valmistui juuri koodariksi. Sai töitä, palkka on 3000e. Oltiin hiukan yllättyneitä.

Vierailija
13/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi edellistä viestiä taisi olla saman jantterin keksimiä. Kyllä nuo ap:n kertomat luvut ovat ihan linjassa nykytilanteen kanssa. Kovaliksaiset pikkupomot ja peruskoodarit on jo aikoja sitten siivottu pois YT-neuvottelujen kautta.

Ei koodareista ole yleisesti pulaa vaan nimenomaan HUIPPUkoodareista. Ja kyse on siis erittäin kovan tason ammattilaisista, pitää olla sertifiointeja, osata vähintään pari ohjelmointikieltä tai valmius opetella lyhyessä ajassa lisää ohjelmointikieliä ja pitää olla vakuuttava portfolio edellisistä projekteista. Tällaiset kaverit pääsee yli 5 tonnin ansioihin ja jotkut voi jopa itse sanella palkkansa.

Olen aina itsekin koodaajana kuvitellut että se on itsestäänselvyys että koodaaja osaa useampaa ohjelmointikieltä ja useamman teknologian ja jaksaa kehittää osaamistaan aktiivisesti. Ei ihme että palstalla on katkeroituneita javainssejä valittamassa työttömyydestä saatuaan kenkää jättifirmasta kun taidot on korvattavissa keskinkertaisella TKK-kandilla.

Vierailija
14/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poika valmistui juuri koodariksi. Sai töitä, palkka on 3000e. Oltiin hiukan yllättyneitä.

Mitä yllättävää tossa on?

Vierailija
15/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt noin 9000 e/kk. Kokemusta koodaamisesta on hyvin monilla kielillä ja ympäristöillä, mikrokontrollereista ibm:n suurkoneisiin asti, ja yhden asian palikasta useiden miljoonien käyttäjien järjestelmiin.

Tällä hetkellä palkattu korjaamaan joidenkin perusjanttereiden tekemään järjestelmää joka ei oikein kestänyt edes yli kymmentä tuhatta käyttäjää. Nyt päästään samoilla resursseilla jo johonkin puoleen miljoonaan käyttäjään ja uskoisin saavani tehokkuutta nostettua sen verran että pari miljoonaa menisi läpi kohtuullisesti. En tiedä miksi kukaan on noille janttereille maksanut ylipäätään mitään.

Jotain projekteja on on ollut sitten ihan toisilla tienesteillä, kun on viikossa koodannut yötäpäivää käytännössä uusiksi jotain ohjelmistoja joita on joku kymmenen hengen tiimi koodaamassa vuoden tai pari, ja joka on sitten kipannut heti käyttöönoton jälkeen. Mun palkkaaminen on kuitenkin halpaa verrattuna siihen että lanseeraus perutaan ja mainoskampanjat ajetaan alas.

Vierailija
16/21 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi varmaan keskittyä oppimaan cobolia yms pankkien legacy ohjelmiston päälle rakentamista. Sitten voi laskuttaa melkein mitä huvittaa. Mut siis totuus on kuten aina että palkallisen liksa on aina huono, jos aikoo tienata se tehdään omalla yrityksellä.

Palkallinenhan nimenomaan viestuii olevansa avuton luomaan mahdollisuuksia itselleen.

Vierailija
17/21 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puoliso on kyllä ihan sulautettuihin järjestelmiin erikoistunut osaaja ja oppii helposti. Olisko nämä hyvät palkat sitten niissä, joilla on suuret volyymit ja saadaan porukka ostamaan kalliilla paskaa hyvillä markkinointimenetelmillä? Esim. käyttöliittymältään 80-luvulta kotoisin oleva Heeros on ihmeellisen suosittu ja sitä ei todellakaan tee osaajat, kun sitä ei ole osattu tehdä. Jouduin tuohon omassa työssäni tutustumaan, kun teen laskutuksen oman työn ohessa. Paskin ikinä käyttämäni järjestelmä ja olen sentään käyttänyt erinäköisiä ohjelmia 80-luvulta saakka. 

Vierailija
18/21 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos järjestelmä on paska ei se tarkoita sitä että se ohjelmoija on paska. Ohjelmointialalla tehdään töitä samalla tavalla kuin muuallakin. Pidetään palaveria ja sitten joku johtajan kaveri sanelee mitä tehdään.

Muutenkin IT-alalla omalla osaamisella leijuminen on jotenkin niin vastenmielistä.

Vierailija
19/21 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000 € kuussa palkka (sulautettuja järjestelmiä teen). Pelkkä koodaustaito ei kyllä mun työssä riitä, vaan pitää olla myös sovellusalueen hyvä tietämys.

Vierailija
20/21 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tienata noin paljon kun nehän menee veroihin kuitenkin?