Kiroillaanko teillä?
Olen jokseenkin yllättynyt ja järkyttynyt törmätessäni sijaisuuksia tehdessäni lasten karmeaan kielenkäyttöön. Pikkuiset tokaluokkalaiset suoltavat suustaan kauniita ilmaisuja ”V-tun Hu-ra”, ”Vi-un vammanen”, ”Vedä käteen”, ”Sa-tanan ho-mo” ”mä tap-an sut” näin muutamia mainitakseni.
Onko teillä kotona tapana puhua näin lapsillenne?
Kommentit (15)
Prinsessa-lehdessä oli sammakko nimeltään Pascal. Lapseni sanoi siihen: ”Miksi sen nimi on Pascal? Onko se tehty paskasta?”
Tuollaiset opitaan kavereilta ja tv:stä.
Kyllä meillä kiroillaan mutta tuollaiset lauseet opitaan somesta.
Kävin juuri keskustelua luokan kiusaajapojan äidin kanssa. Poika käytti jo päiväkodissa noin 5-vuotiaana aivan järkyttävää kieltä. Siis ihan oikeasti todella rumia ja irvokkaita sanoja, joilla haukkui poikaamme ja muita ryhmäläisiä. "Sinä olet v**** pa**** ku**i"
Nyt pojat ovat ekalla ja haukkuminen on mennyt erittäin pahaksi ja mukana on potkimista ja kepillä hakkaamista ja kotimatkalla ahdistelua noilla inhottavilla "sinä olet v*** v**** v*****" hokemilla.
Kysyinpä äidiltä, että mistähän on mahtanut jo päiväkoti-ikäisenä keksiä tuollaisia haukkumasanoja. Äiti on erityisopettaja ja levitteli käsiään että ei voi tietää, kyllähän ne lapset jostain poimii, että ei kyllä kotoa ainakaan. Joopa joo, eipä vissiin.
Usein nämä lapset, jotka tuollaista kieltä käyttävät, myös näyttävät siltä, että kotona on ongelma: liekkipaitoja, army-kuvioisia vaatteita, likaista ja rikkinäistä. Eli oireilevat kotiolojaan. Siellä voikin olla mitä tahansa päihdeongelmista väkivaltaan ja hyväksikäyttöön. Olen joskus miettinyt, että mitä ne lapset kotonaan oikein joutuvat näkemään...
Terv. Toinen ope
Minä kiroilen, mies ei. Mutta ei tuo esimerkin kielenkäyttö ole kiroilua vaan suunsoittoa, sitä meillä ei harrasta kukaan.
Olivatko jotakin erityisoppilaita tai kuten ennen vanhaan sanottiin, tarkkislaisia? Jos heitä on kotona kutsuttu tuollaisilla nimillä, kun kyllä ne diagnoosit välillä käy vanhempienkin hermoille.
Laita ne jälki-istuntoon jos kiroilevat.
Totta kai! Ihan normaalia arkipuhetta meillä. Ollaan kilpailtu automatkoilla, että kuka keksii parhaat haukkumasanat tai eniten kirosanoja, voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kiroilen, mies ei. Mutta ei tuo esimerkin kielenkäyttö ole kiroilua vaan suunsoittoa, sitä meillä ei harrasta kukaan.
Mielestäsi kiroilua on sitten varmaan jos sanoo vaikka himpskatti
Vierailija kirjoitti:
Laita ne jälki-istuntoon jos kiroilevat.
Jos olisin vakkariope, laittaisinkin.Mutta kun olen vain sijaisena päivän, niin ei kiinnosta jäädä palkatta istumaan. Olenkin vain laittanut nimet ylös, että oma opettajansa saa asian setviä. Olen heille kyllä sanonut, että teidän vanhempianne hävettäisi teidän käytöksenne.
Vierailija kirjoitti:
Usein nämä lapset, jotka tuollaista kieltä käyttävät, myös näyttävät siltä, että kotona on ongelma: liekkipaitoja, army-kuvioisia vaatteita, likaista ja rikkinäistä. Eli oireilevat kotiolojaan. Siellä voikin olla mitä tahansa päihdeongelmista väkivaltaan ja hyväksikäyttöön. Olen joskus miettinyt, että mitä ne lapset kotonaan oikein joutuvat näkemään...
Terv. Toinen ope
No näitä syrjäytyneiden lapsia oli osa, mutta kyllä ne siistit ja tavallisen oloisetkin osasivat.
t. Sijainen eli ap
No, kyllä meillä kiroillaan, etenkin minä. Lapset eivät kuitenkaan päiväkodissa ja koulussa kiroile, ellei sitten opettajalla ja pk:n henkilökunnalla ole joku erityinen syy salailla sitä. Mutta oppivat ne lapset kiroilemaan, jos ovat oppiakseen. Ei munkaan sisaruksista kiroile muut kuin minä. Pikkuveli etenkin on aina ollut hyvin siisti suustaan. Enkä mäkään ole kotona oppinut kiroilemaan.
Meillä ei kiroile muut kuin 14 v. poika. Vittusaatanaa saa kuulla joka päivä. Itse saatan sanoa "voi hemmetti" jos oikein ärsyttää.
Harvemmin sitä kotoa opitaan. Some, tv ja tietty musiikki noita viljelee.