Millainen ihminen peittää kaikki ikkunat kesät talvet ja yöt ja päivät
Sellaisia ikkunoita näkee silloin tällöin.
Eikö siellä pimeässä ahdista?
Kommentit (103)
Vuoro työläinen ja yötyötä tekevä. Pitää nukkua päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ihan hyvin nää, jotka asuu esim. kerrostalossa katutasossa jne.
Mutta täytyy sanoa että pikkuisen ihmetyttää kun tuohon naapuriin rakennettiin uusi talo ja siinä on valtavat ikkunat lattiasta katton. Ei pelkästään olohuoneessa, vaan myös ruokailutilassa ja eteisessä on korkea ikkuna. Talossa on siis panostettu jätti-ikkunoihin. Perhe on nyt asunut talossa vuoden, enkä ikinä ole raksa-ajan jälkeen nähnyt talon yhtäkään sälekaihdinta auki. Ei kesällä, ei talvella, ei valoisalla eikä varsinkaan pimeällä. Ja ei tarvitse erikseen stalkata kun talo näkyy meidän ikkunoista ja kävelen sen ohi useamman kerran päivässä.
Ja ne kaihtimet ei siis ole edes mitenkään raollaan, vaan käännetty niin kiinni kuin ikinä saa ja kaikkialla talossa, myös yläkerrassa.Mietin vaan välillä että miksi tuollaiset ikkunat jos ne on aina peitetty? Toki joskus pensasaita kasvaa kadun puolelle, mutta viereisten talojen yläkerroista tulee aina näkymään noiden olkkariin. Ja varmaan rakentaessaan tiesivät, että vaikka päättyvä katu on hiljainen, on tässä paljon kävelijöitä talon ohi.
Jos asukkaat ovat valinneet ikkunat, ehkä eivät yksinkertaisesti tulleet ajatelleeksi, että teiltäkin näkee ihan stalkkaamatta heille sisään. Jos taas rakennuttaja oli joku ja asukkaat vain ostivat jo rakennetun talon, kenties alue on muuten hyvä ja totesivat liian isoista ikkunoista, että saahan niihin sälekaihtimet.
Nykyisin tontit ovat pieniä ja talot isoja. Ennen oli talot pieniä ja tontit isoja. Mun mielestä on ihan ymmärrettävää, että jos naapurista näkee suoraan ikkunoista kotiisi sisään, ihmiset laittavat verhot ikkunoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastapäätäni on paljon ikkunoita, joihin näkee tosi helposti. Eli sieltä näkee varmasti myös takaisin vähintään yhtä helposti. Asun vieläpä alimmassa kerroksessa. Siksi koen oloni liian paljaaksi, jos elelen asunnossani verhot auki.
Joskus kyllä avaan verhoja yön ajaksi, jotta aamulla tulisi valoa sisään ja heräisin helpommin.
Minulle tuli mieleen nähtyäni aloituksen, että kysyjä pohti asuntoja, joihin ei välttis paahda aurinko tai ole katutasossa ja silti pitävät kaihtimia kiinni 365. Minustakin se on erittäin outoa. Ihanaa kun valo lisääntyy nyt, heti parvekkeellekin tulee mentyä ja kissakin sinne haluaa jo (kissamittari =) Vastapäätä on samankorkuinen 8krs talo ja kyllä tulee välillä katseltua, että jotkut tosiaan ovat siellä kaihtimet sumpussa all year around. Itse pelkästään talvella pimeimpään aikaan iltaisin lasken verhot esim makkarissa. Olkkarissa osittain verhot peittää ikkunan.. Pitäähän viherkasvienkin saada valoa herranjestas. Kyllä jotkut ovat liian neuroottisia , luulevat oikeesti että naapuritalosta kiikaroidaan tai muuta, minä en toisaalta hihhuloi alastikaan täällä joten......mitäpä kiikaroitavaa oliskaan =D
Ymmärrän sun pointtisi, mutta ymmärrätkö sinä sen, että kaikilla ei ole mitään tarvetta avata verhoja. Asunnossa voi olla ihan tarpeeksi valoisaa, vaikka on ikkunoissa vaaleat verhotkin. Ei ole viherkasveja, jotka tarvitsisivat valoa. Jotkut saattavat valon lisääntyessä viihtyä töiden jälkeen ennemmin pidemmällä lenkillä - vaikka koiran kanssa - tai mennä lasten kanssa pihalle kuin parvekkeella. Kyllä minäkin pidän keväästä ja kesästä, mutta silloin mä en istuskelekaan sisällä vaan menen ulos. Mulla on rivitaloasunto ja oma piha, jossa tykkään istua, lukea kirjaa ja vaikka grillatakin päivällisen siinä. Kun lapset asuivat vielä kotona, mä siirsin kevään tullen keittiöni takapihalle eli en edes laittanut sisällä ruokaa kuin korkeintaan kylminä sadepäivinä. Katoksen alla tavallinen kesäsade ei haitannut ruuanlaittoa. Ja mulla tosiaan valon lisääntyminen pidentää myös koiran kanssa lenkkeilyyn käyttämääni aikaa. Mieluummin olen valossa ulkona kuin valossa sisällä.
Jotkut koirat haukkuvat yksin kotona, jos ikkunan edessä on jatkuvaa trafiikkia. Silloin voi olla järkevää pitää päivisinkin verhot kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastapäätäni on paljon ikkunoita, joihin näkee tosi helposti. Eli sieltä näkee varmasti myös takaisin vähintään yhtä helposti. Asun vieläpä alimmassa kerroksessa. Siksi koen oloni liian paljaaksi, jos elelen asunnossani verhot auki.
Joskus kyllä avaan verhoja yön ajaksi, jotta aamulla tulisi valoa sisään ja heräisin helpommin.
Minulle tuli mieleen nähtyäni aloituksen, että kysyjä pohti asuntoja, joihin ei välttis paahda aurinko tai ole katutasossa ja silti pitävät kaihtimia kiinni 365. Minustakin se on erittäin outoa. Ihanaa kun valo lisääntyy nyt, heti parvekkeellekin tulee mentyä ja kissakin sinne haluaa jo (kissamittari =) Vastapäätä on samankorkuinen 8krs talo ja kyllä tulee välillä katseltua, että jotkut tosiaan ovat siellä kaihtimet sumpussa all year around. Itse pelkästään talvella pimeimpään aikaan iltaisin lasken verhot esim makkarissa. Olkkarissa osittain verhot peittää ikkunan.. Pitäähän viherkasvienkin saada valoa herranjestas. Kyllä jotkut ovat liian neuroottisia , luulevat oikeesti että naapuritalosta kiikaroidaan tai muuta, minä en toisaalta hihhuloi alastikaan täällä joten......mitäpä kiikaroitavaa oliskaan =D
Ymmärrän sun pointtisi, mutta ymmärrätkö sinä sen, että kaikilla ei ole mitään tarvetta avata verhoja. Asunnossa voi olla ihan tarpeeksi valoisaa, vaikka on ikkunoissa vaaleat verhotkin. Ei ole viherkasveja, jotka tarvitsisivat valoa. Jotkut saattavat valon lisääntyessä viihtyä töiden jälkeen ennemmin pidemmällä lenkillä - vaikka koiran kanssa - tai mennä lasten kanssa pihalle kuin parvekkeella. Kyllä minäkin pidän keväästä ja kesästä, mutta silloin mä en istuskelekaan sisällä vaan menen ulos. Mulla on rivitaloasunto ja oma piha, jossa tykkään istua, lukea kirjaa ja vaikka grillatakin päivällisen siinä. Kun lapset asuivat vielä kotona, mä siirsin kevään tullen keittiöni takapihalle eli en edes laittanut sisällä ruokaa kuin korkeintaan kylminä sadepäivinä. Katoksen alla tavallinen kesäsade ei haitannut ruuanlaittoa. Ja mulla tosiaan valon lisääntyminen pidentää myös koiran kanssa lenkkeilyyn käyttämääni aikaa. Mieluummin olen valossa ulkona kuin valossa sisällä.
Ymmärrän niin sinua. Mutta esim minun asuntoni on aikas pimeä ikkunat luoteeseen, joten mieluummin pidän verhoja enempi auki ja siten saan luonnonvaloa. En ajattele tuollaisia juurikaan, että vastapäisestä talosta joku tarkkailisi. Ei kiinnosta. Toki jos on etelään ja muualle valoisaan, itsekin säätelisin kaihtimia viilentyäkseni.
Ootkohan ap mun naapuri? Se myös ihmetteli kun ihmiset pitävät verhonsa suljettuna. Oli käynyt lenkillä ja mihinkään ikkunaan ei päässyt tiirailemaan :D
Ja kun istuu koneella, on terveellistä välillä kohdistaa katse ulos kauas ikkunasta. Itse näen onneksi mäntyjä, joissa oravia ja lintuja . Kaukaisuudessa on kerrostalo. Siis tämä osio ikkunasta mikä avoinna, verhon takana sitten puiden takana toinen krs-talo. Tuntuu,e ttä palstalla on kiistely vs. ihmiset, jotka viihtyy kaihdinten takana ja keinovalossa ja toisaalta ihmiset joilla mahdollisuus pitää enempi verhoja auki juuri luonnon takia, mikä on tärkeää katsella aina välillä. Keinovalossa kaihdinten takana ja siihen vielä tuntikausia netissä roikkuminen ei tee hyvää kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdistavaa. Lamput on keksitty. Vastaus on, että sellainen joka ei halua paljastaa kotiaan sivullisen katseille tai ei pidä luonnon valosta.
"Ei pidä luonnonvalosta"?? Mitä helvettiä, onko tällaisia ihmisiä muka olemassa?
Isääni häikäisee, kun hänellä kaihileikkaus epäonnistui.
Tosin pitää verhoja hieman auki.
Mun kaveri on tuollainen. Vierailen hänen luonaan ainoastaan silloin kun ahvit voi juoda kesällä ulkona(ulkona auringossa oleminen ei häntä haittaa) ja vuoden pimeimpään aikaan, jolloin valoa nyt ei ulkona muutenkaan ole. Ei ihme että häntäkin aina väsyttää, kun 10 kk vuodesta viettää luonnonvalon ulottumattomissa.
Asumme 30-luvun puutalossa. Meillä on paksut verhot. Ikkunat ovat 2-lasiset, joten verhot lämmittää talvella ja viilentää kesällä.
Eli melkein aina on mukavaa pitää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän niin sinua. Mutta esim minun asuntoni on aikas pimeä ikkunat luoteeseen, joten mieluummin pidän verhoja enempi auki ja siten saan luonnonvaloa. En ajattele tuollaisia juurikaan, että vastapäisestä talosta joku tarkkailisi. Ei kiinnosta. Toki jos on etelään ja muualle valoisaan, itsekin säätelisin kaihtimia viilentyäkseni.
Aivan. On ihmisiä, jotka kokevat itselleen tarpeelliseksi avata ja sulkea verhoja päivittäin. Ja on ihmisiä, jotka eivät koe. Mä en saa mitään lisäarvoa elämääni availemalla ja sulkemalla verhoja (tein sitä aikoinaan monta vuotta, joten kokemusta on siitäkin), mutta sinä taas saat. Ei siinä ole mitään kummallista tai arveluttavaa.
Tällainen ihminen kuin minä! Neljästä ikkunastani kolme on jatkuvasti verhottuna. Kahta ikkunaani vastapäätä on 8 metrin päässä kerrostalo ja makkarissa käyn vain nukkumassa. Siinä on katulamppu 3 m. päässä sängystäni. Olohuoneen ikkunan peitän vain kesäiltaisin auringon paistaessa. Siitä on hieno näkymä Saimaalle!
Minulla on kirjoituspöytä ja tietokone suoraan ikkunan edessä, josta on mukava katsoa ulos etenkin valoisaan aikaan. Makuuhuoneen puolella minulla on aina vaaleat rullaverhot ikkunan edessä ja yöksi laitan vielä toiset paksummat verhot, jotta huone on mahdollisimman pimeä. Sitä vastoin olohuoneen ja keittiön puolella pyrin hyödyntämään luonnonvaloa aina kuin olen paikan päällä asunnossa.
Kun on riittävän pimeää, niin laitan sähkövalot päälle ja verhot eteen, sillä en halua olla kuin näyteikkunnassa. Lisäksi pimeään vuodenaikaan syksystä kevääseen on mukava katsoa elokuvia iltaisin mahdollisimman pimeässä asunnossa elokuvateatterimaisissa olosuhteissa, niin että ainoa valonlähde on se LED-television kuvaruutu.
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen asunnosta maanalaisessa bunkkerissa. Siellä voisi olla "ikkunoina" isoja näyttöjä, joihin saisi haluamiaan maisemia. Vuoristomaisemaa jne. Nykyloukossa ei ole sälekaihtimia ja en halua näkyä sisäpihalle asunnosta.
Jos haaveilet bunkkerielämästä, niin kannattaa katsoa elokuva "10 Cloverfield Lane":
Mun naapuri on just tommonen,syy ei ole se että joku kurkkis sisään,ikkunat on niin ylhäällä,ettei sitä vaaraa ole. Hänellä ei myöskään koskaan ole ikkunat auki,eikä hän ole koskaan ulkona muuta kuin autoon ja autosta sisään. Roskat hän kerää sisään ja vie sitten säkkikaupalla ...yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ooon istunu tässä kohta 15 vuoottta verhot kiiinnni.
Paljonko on kakkua jäljellä?
Haloo. Miksi sinun pitäisi nähdä sinne sisälle?
Sinun kaltaistesi uteliaitten ihmisten takia, jotka kurkkivat toisten ikkunoista sisään.
Mun naapuri seisoo usein jo kahdeksan aikaan parvekkeen oven vieressä. En tykkää erityisemmin.
Kun menen ovesta ulos niin selkeästi alkaa ovisilmä rapisemaan.
Vastaus : ei ahdista, mutta kyttääjät ahdistavat.
Joskus aikoinaan, kun ikkunaverhojen veivaaminen edestakas oli vielä varsin yleistä, kesien alussa poliisit kehottivat lomalle lähtijöitä varmistamaan, että joku naapuri tai sukulainen käy välillä siirtelemässä verhoja, jotta asuntomurtoaikeissa aluetta tarkkailevat eivät huomaisi, että nyt tuossa asunnossa ei enää verhoja siirrelläkään eli asukkaat ovat lomareissulla. Jos verhot ovat aina kiinni, asuntoa pitäisi tarkkailla yhtäjaksoisesti varsin pitkään ennenkuin voisi olla varma, että asukkaat ovat todellakin poissa. Eli pitäisi nähdä, kun asukkaat lähtevät ja olla passissa riittävän kauan nähdäkseen, että kukaan heistä ei tosiaankaan ole palannut kotiinsa. Jos taas verhot olisivat aina auki, ulkoa kyllä näkisi, jos asunnossa on liikettä.