Millainen ihminen peittää kaikki ikkunat kesät talvet ja yöt ja päivät
Sellaisia ikkunoita näkee silloin tällöin.
Eikö siellä pimeässä ahdista?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen lähes järjestään että sellaisissa kämpissä asuu joitain moniongelmaisia, työttömiä alkoholisteja/huumeveikkoja, syrjäytyneitä ja etenkin mt-ongelmaisia oman empiirisen kokemukseni perusteella. Ei ole normaalia! Ex ja nyx molemmat haluausivat pitää verhot kiinni ettei kukaan kyttäisi. HALOO, kuinka paljon itse katsovat muiden taloihin? Kolmas esimerkki oli skitsofreenikko.
Ja siinäpähän kyttäävät. Se on aina sen töllääjän häpeä enkä ala sellaisten nuppivikaisten, joita kiinnostaa liikaa, ehdoilla elämään.
No aika empiirisen ylimyksellinen käsitys sulla ainakin itsestäsi on :D Jollain verhot ikkunoissa, niin mt-ongelmainen, automaattisesti?
Telkun sisustus- ja puutarhaohjelmissakin puhutaan näkösuojista ohikulkijoiden (töllääjien) varalle. Samoin laittavat kokopitkää ja paksuakin verhoa ihan fiksujenkin asukkaiden toiveista, kuin että on sitä "avaraa ja valoisaa" -osastoakin.
Taiteilijat etsivät luonnonvaloa, ja se nyt on täysin ymmärrettävää, esim. luontomaalauksissa ja tietenkin muotokuvissa.
Anna hyvä ihminen muiden elää ja olla, vedä sinä koko seinän leveydeltä ikkunaa jos haluat. Me haukumme kai vastavuoroisesti sitten sinua joksikin itsesi paljastajaksi???
Niin annankin, en minä nyt ääneen tätä kailottele ympäriinsä mutta en piilottelekkaan mielipidettäni jos puheeksi tulee. Ohi kulkiessa ei paljoa ehdi rekisteröidä mitä ikkunoista näkyy, siksi voi yhtä hyvin olla verhot auki. Kyllä se vaatii pysähtymisen ja lähemmän tarkastelun = tölläämisen, ja se ketä tämmöinen kiinnostaa ei voi olla täysjärkinen.
Asun katutasossa,enkä näe että saisin lisäarvoa elämääni naapureiden liikkumisesta,kun ihmeempää näköalaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunaton talo olisi ihana. Tuuletusluukut voisi olla.
Kyllähän suomalaiset ovat suurimman osan historiastaan eläneet savupirteissä. Ei ollut muuta kuin ovi ja savuräppänät. Piipun keksiminen pilasi kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Itse asuin aikoinaan kerrostalossa jota vastapäätä oli toinen kerrostalo. Siellä asui ukko jonka lempiharrastus oli meidän talon asuntojen kiikarointi. Hankin kaikkiin ikkunoihin rullakaihtimet ja valoverhot pelkästään häneen takiaan. Hullut naapurit on varmaan usein syy siihen että verhoja pidetään kiinni. Ap taitaa olla yksi niistä.
Ilmoittakaa hyvät ihmiset poliisille tämmöisistä. Toisen asuntoon ei saa kiikaroida, videokuvata eikä tarkastella yhtään millään teknisellä vempeleellä!
Miksi verhojen pitäisi olla auki? Varsinkaan silloin, kun asukkaat eivät ole edes kotona? Sitä vartenko, että murtovarkaiden olisi helpompaa arvioida, mikä asunto kannattaa käydä putsaamassa ja mihin aikaan vuorokaudesta?
Meillä on uusi asunto ensimmäisessä kerroksessa, johon on hyvä näkyvyys pihalta ja kahdelta suunnalta kadulta. Asunto on hieman katutasoa ylempänä. Laitoin eilen ruokaa keittiössä kaihtimet osittain avattuna valot päällä, koska tykkää työskennellä hyvässä valaistuksessa. Mies tuli kotiin ja sanoi, että kannattaisi sulkea kaihtimet, koska asuntoon oli hyvä näkyvyys. Ihan säikähdin, mutta onneksi olin asiallisesti pukeutunut. Joskus voi käydä niin, että asunnossa tulee liikuttua vähissä vaatteissa. Nyt tilasime verholikkeestä kunnolliset verhot joka ikkunaan, ja erittäin valoisaan makuuhuoneeseen osittain pimentävät verhot. Kaksi kiskoa, ja toiseen tulee vielä runsaat valoverhot. Tykkään tosi paljon runsaista verhoista, ja sellaiset meille tulee. Päiväsaikaan kaihtimet voi avata, mutta valoverho päästää valon sisään, ja estää osittain näkymästä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mä kyllä haistan ihan suoranaisen vatutuksen näiden "mt-ongelmaiseksi syyttelevien kirjoituksista". Kun uteliaisuus on ylitsevuotavaista (meidän kaikki rivitalonaapurit) aletaan käydä "hyökkääviksi"; Mitä niillä siellä on? Mitä ne meiltä salailee? Onkohan kalliita huonekaluja? Mahtaako olla sotkuista? Millaista elämää ne viettää? Ovatkohan alasti? Voi kun näkis.
Yhdestä naapurista tuli oikein riesa, heti kun muutettiin tähän. Kyseli kaiken mahdollisen pihalla (säntäillen aina juuri sopivasti ulos ovestaan minut nähtyään), kuten miksi miehesi ei koskaan aja autollanne, onko sillä ajokortti?? !!!! :o jne. vaikka viikon, pari tuntenut...
Kulki koiransa kanssa ikkunoidemme edestä usean kerran päivässä pälyillen. Lastensa kanssa pyöri "ulkoilemassa" aina näköetäisyydellä yms. Ja meillä aina verhot ikkunoiden edessä, voi voi. Lopulta uteliaisuus kävi niin vahvaksi, että tuli lainaamaan sokeria :D Huom: Kauppa vieressä :D
Mites niiden mielenterveysongelmien kanssa taas olikaan? :D
En ole kiinnostunut arvuuttelemaan asunnon sisältöä sen tarkemmin vaan leimaan siltä istumalta mt-ongelmaisen/masentuneen ihmisen kämpäksi ja se siitä. Sinulla taas tuntuu olevan ongelma hyväksyä tämä että jotkut näin ajattelevat.
Ei tarvi asunnon paljon yhtään olla katutasoa ylempänä kun ulkoa katsottuna näkyy tyyliin keittön yläkaappien yläreuna ja kattolamppu.
Meille ei ainakaan näy enempää ja ihan omakotitalossa asutaan.
No ihmettelen kanssa. Itse en pidä edes yöllä kaihtimia kiinni, edes kesällä. Asun korkealla kerrostalossa eikä sieltä ikkunasta kukaan voi katsoa sisään, ja lisäksi en herää vaikka aurinko nousisi aikaisinkin. Toisaalta on ihana herätä kun huone on valoisa.
Vierailija kirjoitti:
No ihmettelen kanssa. Itse en pidä edes yöllä kaihtimia kiinni, edes kesällä. Asun korkealla kerrostalossa eikä sieltä ikkunasta kukaan voi katsoa sisään, ja lisäksi en herää vaikka aurinko nousisi aikaisinkin. Toisaalta on ihana herätä kun huone on valoisa.
Entä jos asuisit katutasossa ja ikkunasi edessä olisi bussipysäkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun en asu. Pitäisin varmaan valoverhoa, kokonaan en kyllä luonnonvalosta haluaisi luopua.
Mä ooon istunu tässä kohta 15 vuoottta verhot kiiinnni.
Vierailija kirjoitti:
Mä ooon istunu tässä kohta 15 vuoottta verhot kiiinnni.
Tai on noi varmaan yli 20 vuoootta olllu kiiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun en asu. Pitäisin varmaan valoverhoa, kokonaan en kyllä luonnonvalosta haluaisi luopua.
Eli sullakin olisi silloin verhot ikkunassa. Niin vähän ajattelinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lasketaanko valoverhot edes kunnon verhoiksi? En usko että pitäisin niitä silti 24/7 ikkunassa. Minkälainen itsekeskeinen paranoidi pitää olla että luulee, että oma kämppä ja oma napa kiinnostaa kaikkia ohikulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lasketaanko valoverhot edes kunnon verhoiksi? En usko että pitäisin niitä silti 24/7 ikkunassa. Minkälainen itsekeskeinen paranoidi pitää olla että luulee, että oma kämppä ja oma napa kiinnostaa kaikkia ohikulkijoita.
Jos ne peittää näkyvyyden sisälle, niin eiköhän ne lasketa verhoiksi. Ja ainakin aloittaja tuntuu pistävän merkille, kun ei näekään muiden ihmisten asuntoihin. Häntä asia häiritsee jopa niin paljon, että tekee palstalle aiheesta aloituksen. Asunto itsessäänhän ei tarvitse millään tavalla päivänvaloa (kesällä asunto voi jopa lämmitä turhan paljon), joten varsinkin aikana, jolloin asukkaat ovat töissä eivätkä kotona tai nukkuvat, verhojen auki pitämisellä ei pitäisi olla kenenkään elämään mitään vaikutusta. Kommentoinkin aiemmin, että nuorena tuli riuhdottua verhoja aamuin illoin kunnes lopulta vaan ihmettelin, että mitä hyötyä siitä kenellekään on. Ei niin mitään. Mulla on kaikissa ikkunoissa melko vaaleat verhot valoverhoineen ja ihan riittävän valoisaa täällä on päiväsaikaan.
Ymmärrän ihan hyvin nää, jotka asuu esim. kerrostalossa katutasossa jne.
Mutta täytyy sanoa että pikkuisen ihmetyttää kun tuohon naapuriin rakennettiin uusi talo ja siinä on valtavat ikkunat lattiasta katton. Ei pelkästään olohuoneessa, vaan myös ruokailutilassa ja eteisessä on korkea ikkuna. Talossa on siis panostettu jätti-ikkunoihin. Perhe on nyt asunut talossa vuoden, enkä ikinä ole raksa-ajan jälkeen nähnyt talon yhtäkään sälekaihdinta auki. Ei kesällä, ei talvella, ei valoisalla eikä varsinkaan pimeällä. Ja ei tarvitse erikseen stalkata kun talo näkyy meidän ikkunoista ja kävelen sen ohi useamman kerran päivässä.
Ja ne kaihtimet ei siis ole edes mitenkään raollaan, vaan käännetty niin kiinni kuin ikinä saa ja kaikkialla talossa, myös yläkerrassa.
Mietin vaan välillä että miksi tuollaiset ikkunat jos ne on aina peitetty? Toki joskus pensasaita kasvaa kadun puolelle, mutta viereisten talojen yläkerroista tulee aina näkymään noiden olkkariin. Ja varmaan rakentaessaan tiesivät, että vaikka päättyvä katu on hiljainen, on tässä paljon kävelijöitä talon ohi.
Haaveilen asunnosta maanalaisessa bunkkerissa. Siellä voisi olla "ikkunoina" isoja näyttöjä, joihin saisi haluamiaan maisemia. Vuoristomaisemaa jne. Nykyloukossa ei ole sälekaihtimia ja en halua näkyä sisäpihalle asunnosta.
Minun naapurissa asui melkein pari vuotta poikia hyväksikäyttänyt miespedofiili ennen vankilaan joutumistaan. Kiinnitin huomiota siihen, että hänellä oli aina, siis aina sälekaihtimet kiinni. Talvet kesät. Kerran näin pojan parvekkeellaan.
Pidän kaikki verhot kiinni 24/7 koska asuntoni on kuin akvaario ilman. Kaikissa huoneissa on valtavat ikkunat joissa ei ole sälekaihtimia ja asun katutasolla, joten jokainen ohikulkija pystyy tiirailemaan sisälle. Ei minulla mitään salattavaa ole mutta pidän yksityisyydestä. Ahdistaa todella paljon ja kaipaan luonnonvaloa. Onneksi muutan kohta kuudenteen kerrokseen asumaan ja voin pitää taas verhoja auki :D