3v alkanut tapella hampaiden pesua vastaan
Kun lapselle tuli ensimmäiset hampaat n.1v iässä, aloin pestä tietysti jo silloin. Alkuun lapsi puri harjaa, kun ei ymmärtänyt että harjataan vain. Viikossa kuitenkin tajusi homman jujun ja siitä asti aina mennyt ihan helposti hampaiden harjaus.
Nyt kuitenkin pari päivää sitten 3v on alkanut tapella ihan tosissaan hampaiden harjausta vastaan. Tämä alkoi, kun kävimme hammastarkastuksessa (ei saatu katsottua suuhun eikä katsottu väkisin) ja saimme sieltä hammastahnaa ja harjan kotiin. Samana iltana vaihdoin tähän uuteen harjaan ja tahnaan ja silloin alkoi taistelu. Meillä on aina mennyt ihan hyvin harjojen vaihtaminen ilman mitään ongelmaa, joten luulen ongelman olevan tahnassa.
Vaihdoin tänään aamulla takaisin vanhaan tahnaan, mutta sama homma. Tänään meni silti hiukan paremmin, mutten tiedä johtuiko vanhasta tutusta tahnasta vai siitä, että tässä on jo nyt pari päivää pesty ne hampaat vaikka sitten väkisin, että lapsi alkaa jo tajuamaan, että tämä on sellainen asia joka tehdään.
Hampaiden harjaus on sellainen asia, josta en jousta ja siitä en todellakaan anna lapsen päättää. Muuten saa tehdä pieniä valintoja, esim. kumman paidan tai housut laittaa, haluaako punaisen vai sinisen mukin, haluaako lautasen jossa on auton vai muumin kuva jne.
Onko mitään vinkkejä, vai auttaako aika pelkästään? Olen yrittänyt kaikki lauleskelut, pesen itse omat hampaani vieressä, kutittanut, naurattanut jne. Kuitenkin heti kun lapsi näkee harjan, yrittää livahtaa pois vessasta. Nämä pari päivää harjaus on päättynyt siihen, että joudun pitämään lapsesta kiinni ja väkisin pesemään hampaat edes pikaisesti.
Kommentit (52)
Lasta ei tosiaan oikein tarrat kiinnosta lainkaan, eikä oikein mitkään puheet auta. Tämä on alkanut siis ihan pari päivää sitten, siihen asti meni oikein hienosti kaikki pesut. Kirjoitin ehkä epäselvästi, mutta kun lapsi oli 1,5v ikäinen, silloin viikon ajan hiukan kokeili itse harjata, mutta sen jälkeen ei ole itse halunnut harjata, vaan ojensi aina harjan minulle ja minä pesin sitten hänen hampaansa.
Jos olisin jättänyt hampaat pesemättä lapselta, hän olisi hoksannut että hei, kun tarpeeksi huudan, reuhdon, tappelen niin saan tahtoni läpi, teenkin tämän kaikessa inhottavassa toiminnassa! Lapsi myös menee suoraan iltaisin nukkumaan hampaiden pesulta ja jos valvoo, on todella kiukkuinen joten en olisi voinut pestä niitä myöhemmin.
Ap
Meillä eletään hammaspeikön pelossa. 3v luulee tosissaan, että jos ei hampaita pese illalla ja aamulla niin tulee iso paha hammaspeikko joka syö kaikki hampaat. Olen näyttänyt hänelle sillan, jonka alla hammaspeikko asuu ja muutenkin konkretisoinut hammaspeikkoa. Hän myös tietää, että jos hammaspeikko pääsee syömään hampaat niin sitten ei voi enää ikinä syödä mitään hyvänmakuista ruokaa vaan joutuu syömään pelkkää hernekeittoa, joka lisäksi valuu suupielistä paidalle kun ei ole hampaita. Tähän siis ryhdyttiin kun hampaiden pesu oli aikaisemmin jatkuvaa vääntöä. Nyt toimii hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi ap, jos lapselle sanoisi että iltasatu luetaan vasta kun hampaat on pesty? Otat jo esille iltasatukirjan jotta lapsi näkee sen.
Tämänkin olen kokeillut, mutta ei auta asiaa. Olen kuitenkin toiveikas illan suhteen, kun aamulla meni jo paremmin ja vähemmällä tappelulla.
Ap
Sähköhammasharja auttoi meillä 1.5v kun ei suostunut hampaiden pesuun (käytetään vain iltaisin, aamuisin tavallinen harja). Lisäksi tuo pehmolelukaverit myös pesemään hampaitaan. Meillä myös harjauslaulu auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, teit ison virheen, kun käytit voimakeinoja. Tilanne vaikeutuu pitkäksi aikaa, kun rikoit lapsen luottamuksen. Sinun olisi pitänyt toimia päinvastoin: tulla hiukan vastaan, ja joustaa tavassa, jolla tehtävä suoritetaan!
No miten olisit pessyt lapsen hampaat, joka mönkii lattialla ja taistelee kuin leijona sitä harjausta vastaan?
Ap
Olisin jättänyt pesämättä ja tilannetta olisi yritetty uudelleen myöhemmin.
Sitten olisit lapselle osoittanut, että kun vain kiukuttelee tai laittaa vastaan, saa tahtonsa läpi
Mitä lapselle on nyt osoittu? Että hampaiden pesu on miellyttävää?
Trollmaster kirjoitti:
Meillä eletään hammaspeikön pelossa. 3v luulee tosissaan, että jos ei hampaita pese illalla ja aamulla niin tulee iso paha hammaspeikko joka syö kaikki hampaat. Olen näyttänyt hänelle sillan, jonka alla hammaspeikko asuu ja muutenkin konkretisoinut hammaspeikkoa. Hän myös tietää, että jos hammaspeikko pääsee syömään hampaat niin sitten ei voi enää ikinä syödä mitään hyvänmakuista ruokaa vaan joutuu syömään pelkkää hernekeittoa, joka lisäksi valuu suupielistä paidalle kun ei ole hampaita. Tähän siis ryhdyttiin kun hampaiden pesu oli aikaisemmin jatkuvaa vääntöä. Nyt toimii hienosti.
Kerron kyllä lapselle hammaspeikoista, kun niitä pyydystetäänkin, mutta nyt ei tunnu auttavan mikään. En ihan noin ole kertonut, mutta olen kertonut että hammaspeikot kylpevät hampaissa, jos niitä ei pese ja jättävät likaisen kylpyveden lillumaan hampaisiin ja sitten tulee reikiä jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö samalla tavalla isän kanssa?
Menee, ihan samalla kaavalla kuin minunkin kanssani. Ensin yrittää livistää ja sitten mönkii lattialla, yritetään leikit ja lorut, kunnes pestään väkisin ja kerrotaan, että tästä asiasta ei keskustella.
Ap
Lopettakaa tuo HETI. Ottakaan pieni aikalisä. Lapsi ei mene rikki, jos pariin päivään ei pestä.
Hammaspesu ei ole leikkiä, eikä hammaspesu ei ole missään nimessä pakkottamisa.
Hammaspesu on kyllä sellainen asia, josta ei lapsen kanssa keskustella. Eiköhän tuo vaihe ohi mene pian
Ap on kertonut sitä kestäneen jo puolitoista vuotta.
Mistä keksit tuollaista?
"Kun lapselle tuli ensimmäiset hampaat n.1v iässä, aloin pestä tietysti jo silloin. Alkuun lapsi puri harjaa, kun ei ymmärtänyt että harjataan vain. Viikossa kuitenkin tajusi homman jujun ja siitä asti aina mennyt ihan helposti hampaiden harjaus.
Nyt kuitenkin pari päivää sitten 3v on alkanut tapella ihan tosissaan hampaiden harjausta vastaan. "
Lapsi ei oikein koskaan ole itse kiinnostunut pesemään hampaitaan, 1,5v hiukan kokeili, mutta halusi että minä pesen.
No minä kyllä käsitän tuon niin, että hampaiden harjaus on mennyt hyvin, mutta tuossa 1,5v iässä hiukan kokeili itse harjata, mutta haluaa aikuisen pesevän ne.
Eli lapselle annettiin hänen tahtonsa läpi, eikä kärsivällisesti ohjattu lasta harjaamaan itse.
Tämä asia on nyt ihan tosissaan sellainen, josta en vain keskustele lapsen kanssa, vaan se tehdään tavalla tai toisella.
Ja kuten olen sanonut, pienissä asioissa lapsi saa itse päättää, minä myös pesen hänen hampaansa ja se on myös parempi, että tulee puhdasta. Eiköhän häntä ala kiinnostaa itse pestä hampaansa vuoden tai parin päästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Trollmaster kirjoitti:
Kerron kyllä lapselle hammaspeikoista, kun niitä pyydystetäänkin, mutta nyt ei tunnu auttavan mikään. En ihan noin ole kertonut, mutta olen kertonut että hammaspeikot kylpevät hampaissa, jos niitä ei pese ja jättävät likaisen kylpyveden lillumaan hampaisiin ja sitten tulee reikiä jne.
Ap
Mulla lapsi aukaisi suun melkeen heti kun kerroin, että kun hampaisiin tulee reikiä se sattuu ja hampaat voi pudota kokonaan pois... ja sitten EI voi enää syödä ollenkaan herkkuja..
Mistään poraamisista ei tietenkään saa puhua kun sitten lapsi voi alkaa pelätä lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on nyt ihan tosissaan sellainen, josta en vain keskustele lapsen kanssa, vaan se tehdään tavalla tai toisella.
Ja kuten olen sanonut, pienissä asioissa lapsi saa itse päättää, minä myös pesen hänen hampaansa ja se on myös parempi, että tulee puhdasta. Eiköhän häntä ala kiinnostaa itse pestä hampaansa vuoden tai parin päästä.
Ap
Vuoden tai parin päästä :D Ja siihen asti käytte lapsen ja aikuisten välistä sotaa aiheesta? Minkä verran lapsenne puhuu? Kun teillä on ollut rauhallinen hetki ja olette tästä koittaneet puhua hvyissä ajoin ennen hampaiden pesua mitä hän on yrittänyt teille sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, teit ison virheen, kun käytit voimakeinoja. Tilanne vaikeutuu pitkäksi aikaa, kun rikoit lapsen luottamuksen. Sinun olisi pitänyt toimia päinvastoin: tulla hiukan vastaan, ja joustaa tavassa, jolla tehtävä suoritetaan!
No miten olisit pessyt lapsen hampaat, joka mönkii lattialla ja taistelee kuin leijona sitä harjausta vastaan?
Ap
Olisin jättänyt pesämättä ja tilannetta olisi yritetty uudelleen myöhemmin.
Sitten olisit lapselle osoittanut, että kun vain kiukuttelee tai laittaa vastaan, saa tahtonsa läpi
Miten niin? Jos olisi yritetty uudelleen, uudelleen, uudelleen, uudelleen, uudelleen, uudelleen, uudelleen, udelleen, uudelleen, uudelleen, uudelleen...
Miten olisi ap, jos lapselle sanoisi että iltasatu luetaan vasta kun hampaat on pesty? Otat jo esille iltasatukirjan jotta lapsi näkee sen.