Vegeruokia ei saa kutsua nakki/hampurilais yms. Nimillä
Kommentit (79)
Miksi lihapullia saa kutsua pulliksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua ihmetyttää, että miten ketään jaksaa oikeasti kiinnostaa näin paljon mitä termejä kukakin ruuasta käyttää. Pihvit ja nakit on termeinä vaan kuvaamassa sitä missä muodossa se kasvisruoka on. Sekasyöjät on todella outoa porukkaa, hirveä huoli persuuksissa kun kasvisvaihtoehtoja tulee markkinoille. Kauheaahan se on, että kaupassa niiden raatojen vieressä on myös muita vaihtoehtoja.
Mitä kauheaa siinä on että keksitään niille uudet kuvaavat nimet? Se vain helpottaa vegaanienkin elämää kun nimestä voi tunnistaa pelkkää kasvista sisältävät turtilot.
Kauraturtilo
Vehnäpöllykkä
Papumollukka
No ei helpota. Kasvispihvi, vegeburgeri ja soijanakki on jo ihan riittävän kuvaavia termejä, jokainen tietää mistä on kyse. Jopa sen sekasyöjän vois olettaa ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Vierailija kirjoitti:
"virallinen" nimi taitaa ollakin lihapyörykkä.
Vierailija kirjoitti:
Eli kasvisnnakki olkoon jatkossa kasvispitkula
kasvishampurilainen olkoon kasvispurilainen
Tuskinpa vain saa purilaistakaan käyttää, sehän on lyhennelmä hampurilaisesta.
EU seuraa nimikiellossa Ranskaa, jossa parlamentti päätti viime vuonna kieltää maataloustuottajia käyttämästä ei-eläinperäisessä tuotteissa nimikkeitä, jotka viittaavat perinteisiin lihatuotteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän perseilyä tuossa on jonkun mielestä ollut? Ihan sama, lihankorvikkeet ovat aika turhia koska itse mieluiten syön kasvisruokaa ihan vaan kasvisruokana enkä nakkeina tai pihveinä.
et siis käytä edes termiä kasvispihvi? Tai papupihvi?
Ei ne pihvit ja burgerit mitään lihankorvikkeita ole.
En itse tee koskaan kasvis- tai papupihvejä, ravintolassa kyllä syönyt mutta voin hyvin elää ilman. Se pihvin muotoisuus ei anna ruualle mitään lisäarvoa. Sitä paitsi kasvispihviä on vaikea saada pysymään koossa ilman kananmunaa.
No ei ole vaikea, opettelee vaan tekemään.
Miksi papupihviä ei saisi kutsua papupihviksi, jos ja kun se on pihvi? Ja se syödään, kuten muutkin pihvit. Onko se sulta jotenkin pois, jos joku haluaa sanoa papupihvi, vaikka sä eh haluaisikaan? Idioottimaista lähteä muuttelemaan täysin selviä asioita, mutta ilmeisesti aikaa ja rahaa tämmöseen turhuuteen on ihan liikaa.
Kenelleköhän oikein kiukuttelet? En minä vastusta papupihvien kutsumista papupihveiksi, vaan omalla kohdallani en mielellään syö papuja pihvin muodossa. Sanoin tämän vain hillitäkseni eräiden vahingoniloa tuosta EU-säädöksestä, jonka he ilmeisesti kuvittelevat lopettavan kasvissyönnin siihen paikkaan.
Ennen vanhaan kukaan ei valittanut esim. sellaisista sanoista kuin hedelmäliha ja kookosmaito.
Saako käyttää termiä puikko? Esim. vegepuikko vai sekoittaako joku sen kalapuikkoon?
Millon kielletään jäätelö-sanan käyttö vegejäätelöistä?
Taitaa vaan punaniska lihansyöjät olla huolissaan nyt siitä, ettei vaan vahingossakaan pistä suuhunsa ikinä mitään kasvisruokaa. Kielletään heille tuttujen termien käyttö kasvisruuassa, että he yhä edelleen löytävät niitä omia tuttuja tuotteita kaupanhyllystä. Oishan se nyt kauhea vaatia, että ihmiset opettelisivat lukemaan että mitä ostavat ja syövät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kasvisnnakki olkoon jatkossa kasvispitkula
kasvishampurilainen olkoon kasvispurilainen
Tuskinpa vain saa purilaistakaan käyttää, sehän on lyhennelmä hampurilaisesta.
varmasti saa. se ham on lihaosuus. kasvispurilainen tarkoittaa kasvin puremista :)
Vierailija kirjoitti:
Silakkapihvi, mitä se sitten on ?
Lehtipihvikin menee nyt uusiksi?
Ööö..
Eikö pihvi voi olla pihvi, oli se sitten tehty naudasta tai porkkanasta? Eikö se etuliite siinä ole ihan tarpeeksi kuvaava?
Tehdäänhän keitot ja laatikotkin yleensä sekä kasviksista että lihasta.
Vai meneekö sitten esim joulun lanttu- ja porkkanalaatikotkin uusiksi, ettei kukaan mene sekaisin?
Jotenkin absurdia. Kenelle tää on oikeasti ollut ongelma?
Nyhtöpossu oli ensin joten nyhtökaurakin tulee kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Ööö..
Eikö pihvi voi olla pihvi, oli se sitten tehty naudasta tai porkkanasta? Eikö se etuliite siinä ole ihan tarpeeksi kuvaava?
Tehdäänhän keitot ja laatikotkin yleensä sekä kasviksista että lihasta.
Vai meneekö sitten esim joulun lanttu- ja porkkanalaatikotkin uusiksi, ettei kukaan mene sekaisin?
Jotenkin absurdia. Kenelle tää on oikeasti ollut ongelma?
Lindströminpihvi on sitten varmaan tehty herra tai rouva Lindströmistä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, lihankorvikkeet ovat aika turhia koska itse mieluiten syön kasvisruokaa ihan vaan kasvisruokana enkä nakkeina tai pihveinä.
Minä taas olen sekasyöjä, joka mielelläni syön kasvisruokaa nakkeina ja pihveinä ja muina lihaa rakenteeltaan ja maultaan muistuttavina tuotteina. Onko se huono juttu?
Ihan p****aa tuollaiset säännöt.
Nakki, pihvi ym. ovat nimityksiä muodolle, eivät sisällölle.
Vegenakissa ei ole mitään ristiriitaista.
Mä ihmettelen, minkä takia niin monia häiritsee se, että puhutaan vaikka soijanakeista. Se vaan kertoo kuluttajalle, minkä tyyppinen tuote on kyseessä. Pelkäättekö, että otatte vahingossa kasvisversion jostain lihatuotteesta? Tuntuu epätodennäköiseltä.
Minä tykkään noista kasvisnakeista, -pihveistä sun muista siksi, että oon suurimman osan elämästäni syönyt liharuokia ja noi konseptit on mulle valmiiksi tuttuja. Eli kun tekee kasvisruokaa, niin ainakin alkuun on helpointa pysytellä niissä tutuissa ruuissa, joissa on vaan lihaosuus korvattu vastaavalla kasvistuotteella. Mä tykkään lisäksi nimenomaan syödä mahdollisimman paljon lihaa muistuttavia kasvisvalmisteita, koska tykkään lihan mausta ja koostumuksesta yhä. Mun syyt lihansyönnin vähentämiseen on muualla.
No ei ole vaikea, opettelee vaan tekemään.
Miksi papupihviä ei saisi kutsua papupihviksi, jos ja kun se on pihvi? Ja se syödään, kuten muutkin pihvit. Onko se sulta jotenkin pois, jos joku haluaa sanoa papupihvi, vaikka sä eh haluaisikaan? Idioottimaista lähteä muuttelemaan täysin selviä asioita, mutta ilmeisesti aikaa ja rahaa tämmöseen turhuuteen on ihan liikaa.