Vihaan Helsinkiä, mutta työn takia minulla ei ole elämässä mitään vaihtoehtoja :(
Ensinnäkin teen töitä joka muodostuu pääosin kirjoittamisesta suomen kielellä. Ulkomailta en ikinä löydä omia töitäni. Olen jo 52 joten kouluttautuminen alalle jolla saisi töitä esim Saksasta tai Ranskasta on mahdotonta.
Muualla Suomessa töitä on vähän ja palkka on puolet siitä mitä täällä. Ja Helsinkikin on mielestäni pieni kylänen joten en haluaisi pienempään.
Tämä on asia jota tulen katumaan elämäni loppuun saakka: joudun viettämään koko työikäni kaupungissa jota vihaan suuresti.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
I feel your pain. Sama täällä. En vaan osaa Helsinkiä mieltää kotikaupungiksi. Olen asunut täällä 18 vuotta ja en vaan kotiudu. Haluaisin muuttaa Turkuun, mutta en sitä enää voi.
Ai miksi en voi? Kesällä 2006 perustin oman lakiasiaintoimiston Helsinkiin (nykyään AA-toimisto) ja asiakkaita oli 0. En tiennyt saanko ikinä asiakkaita ja onko firma pystyssä 1 kk, 6 kk vai 10 vuotta. Nyt mennyt aikaa jo 13 vuotta ja edelleen sama toimisto. Nimi levinnyt ja minut tunnetaan. Jos muuttaisin Turkuun, niin lähtisin taas 0 asiakkaasta ja sitä en enää halua. On rankkaa raivata tiensä 0 asiakkaasta eteenpäin.
Siinä syy. Täällä olen jumittuneena.
F
Tämä on tosi yleistä. Tullaan Helsinkiin, kun täältä löytyy töitä, joita ilman on vaikea elää. Ja sitten syntyy kaikenlaisia kiinnikkeitä, ja on vaikea lähteä muualle. Kun edelleen suurin osa töistä on Helsingissä. Ja hirveä älämölö, jos myöntää ettei oikeastaan tykkää Helsingistä. Ehkä minäkin olen silti mieluummin hyväpalkkaisessa työssä Hgissä kuin työttömänä vaikka Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Oivoi ja vinkuvinku. Helsinki mahdollisti elintason josta et raski luopua. Elämä on valintoja.
Töissä Helsingissä vai työttömänä Kainuussa? Ei ihmisen velvollisuus ole pitää Helsingistä pelkästä kiitollisuudesta.
Tämä on provo.. Helsingissä viihtyvät kaikki. Kerroppa ap motiivisi rehellisesti. Olet jäänyt kiinni, vai pitääkö sinut paljastaa.
Helsingin ongelma on, että siellä on todella vaikea elää rauhassa, jos ei satu olemaan aivan ökyrikas.
Keskiluokkainen ihminen saa tyytyä katselemaan naapurustossaan nettosaajia, deekuja, narkkareita, kulttuurisen yhteentörmäyksen luomaa värinää ym. ongelmallista.
Todella vaikea elää rauhassa ilman häiriötekijöitä. Koska hyvänsä lähialueelle voi muuttaa joku sosiaalitapaus.
Todella stressaavaa ihmiselle, joka on tottunut itse kontrolloimaan ympäristöön ja säätelemään turvallisuuttaan ja stressitasojaan.
Mä tein valmistumiseni jälkeen aikoinaan valinnan jäädä Turkuun, vaikka pk-seudulla olisi ollut todella paljon paremmat työnäkymät. Olen tyytynyt pienempään palkkaan ja olemattomaan urakehitykseen, koska olen halunnut pysyä täällä ja se on ollut mulle tärkeämpi asia. Puolison opiskeluaikana tuli paljon oltua Helsingissä, eikä tuntunut kotoisalta, vaikka silloin arvostikin eniten hyviä bilemahdollisuuksia mitä kaupunki tarjosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen voimakkaita tunteita olet kehittänyt Helsinkiä kohtaan, mutta Helsingillä taas ei ole sinua kohtaan mitään tunteita.
Eiköhän kannata katkaista yksipuolinen suhde, joka valitettavasti tuntuu olevan sinulle se elämäsi tärkein suhde.
Helsingissä en ole ikinä käynyt enkä käy, paitsi kun olen ohi ajanut. Aina olen siellä kruisaillessani kuvitellut miten nain ohikulkijoita. Siellä rassukat tallustaa, ilman omaa autoa ja tahtoa. Eivätkä omista koskaan mitään. Joka aamu katselen ikkunasta oravia käsi housuissa.
Monella siellä oma auto. Mutta ei meillä kaikilla pikkupaikkakunnalla asuvalla ole omaa autoa. Oma tahto on ja vahva.
Mulle ehkä olis oman alan töitä Hesassa. Ehkä. Mutta kallis asuminen ei houkuta. Miestä sieltä vois kyllä kattella, kun ei kaikki tunne toisiaan, kuten täällä missä asun.
Vierailija kirjoitti:
Sama minulla. Lomat vietän maalla,jossa sielu lepää. Palagtuani kaupunkiin olen päivässä uupunut tästä saastekaupungista. Parvekeella kivihiilinokea, ikkunat samassa paskassa. Pakokaasut haisee kämpässä.
...tuttaa asua Hesassa.
Miksi et pysy siellä maalla..
Ne tympeät helsinkiläiset on todennäköisesti sinne muualta muuttaneita
Täällä myös yksi poismuutosta haaveileva. Muutin 2 vuotta sitten Turusta ja inhoan tätä kaupunkia niin paljon. Harmi vaan, että ne oman alan työt, jotka minua kiinnostavat, ovat kaikki Helsingissä, joten täällä nyt olen jumissa sitten eläkeikään asti eli lähes 40 vuotta. :( Sitten pääsen takaisin sivistyksen lähteille Turkuun.
Koko ikäni (52) olen asunut stadissa, ja pakko kompata aloittajaa. Helsinki on ruma, kolkko ja tylsä kaupunki. Toki kehittynyt viimeisen 20-30 vuoden aikana, mutta on edelleen valovuosien päässä vaikkapa brittiläisistä tai keski-eurooppalaisista kaupungeista.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin ongelma on, että siellä on todella vaikea elää rauhassa, jos ei satu olemaan aivan ökyrikas
En allekirjoita tällaista väitettä ollenkaan. Melkein 40 vuotta täällä asunut, erilaisilla alueilla. Pääsääntöisesti olen saanut olla rauhassa, jopa Vaasankadulla hu0rarallin aikaan. :-D
Aika harva Helsingissä työssäkäyvä asuu Helsingissä. Miksi et asuisi vaikka Sipoossa, missä on paljon tilaa ja edullisempaakin?
Sitäpaitsi, asun ulkomailla ja ainakin meille palkataan/etsitään jatkuvasti suomenkielisiä sisällöntuottajia.
Vierailija kirjoitti:
Koko ikäni (52) olen asunut stadissa, ja pakko kompata aloittajaa. Helsinki on ruma, kolkko ja tylsä kaupunki.
Etpä ole kaupunkiis paljoa jaksanu tutustua.
Siis joku TURKU...??! Mikä teitä vaivaa.... juuri jouduin käymään Turussa, ja totesin että ei hele, miten ruma ja ankea kaupunki. Ainoa siedettävä osuus on aurajoen ranta ja käsityöläiskortteli, ja ne onkin kärpäsenpaskan kokoinen lohtu rumassa ja umpimielisessä kaupungissa, jossa melkein kaikki kiva ja vanha on pistetty nurin.
Tampereella taas ei oo muuta kuin juntteja ihmisiä ja sekava ruuhkan tuntu tungettuna liian pieneen keskustaan.
t. Helsinkiläinen
Ja siis... että muuttais LAHTEEN ja kävisi sieltä töissä Helsingissä :,,,,DDD Joo, ainoataan, jos on niin köyhä, ettei vaan kykene asumaan kuten normaalin itsekunnioituksen omaavat ihmiset. Sittenkin jää häviölle, koska pitkä työmatka ja sen hinta käy kuitenkin vituttamaan ennen pitkää.
Lahti, tuo Suomen idylli!!! Kaikkea sitä kuulee....
Mutta hyvä vaan, jos kaltaisenne kurapuntit pysyvät poissa täältä maisemaa pilaamasta.
Helsinkiläinen
Plääh, Turkuhan on kaunis ja Lahdessakin voi viihtyä. Elä skitsoo Helsinkiläinen.
T. Toinen helsinkiläinen
Sama. Vihaan tätä paikkaa. Kuin helvetin esikartano.
Synkkää, ahdistavaa.
Melua, kylmiä ihmisiä.
Kaikki ovat kuin robotteja kulkien paikasta toiseen ja sulkien oven mennessään omaan lokeroonsa.
Ei se ole Helsingin syy, että työs on kylmää, ikävää ja hengaat urpojen kanssa. Samaa sontaa se ois Turussakin.