Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HIRVITTÄVÄ uutinen Suomesta --- oksettaa lukea tällaista

Vierailija
04.04.2019 |

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/09/19/manga-av-er-har-behandlats-da…

Hätäkeskus sanoo ruotsinkieliselle SUOMESSA: tämä puhelu loppuu tähän, ellet puhu suomea!

Toivottavasti kyseinen virkailija sai POTKUT!

Itkettää tämä kaikki PAHUUS!

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kertoo tämänhetkinen tilanne: 4 ylänuolta, 14 alanuolta. Hävetkää KAIKKI alanuolta pistäneet. HÄVETKÄÄ!

Juurikin näiden ruotsin kielisten täytyisi hävetä. Suurin osa suomessakin olevista ruotsalaisista osaa suomea puhua mutta ylpeys ei anna periksi sitä puhua, sen olen huomannut ollessani aikoinani helsingissä töissä.

Olisi syytä hävetä jos ei hätätilanteessa osaa edes englantia auttavasti. Jos ruotsi on ainut kieli jota osaa on syytä palata peruskouluun.

Vierailija
22/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian korjaamiseksi ruotsinkielisten yliopistokoulutus voitaisiin lakkauttaa ja keskittyä kouluttamaan heitä suorittavan tason palveluammatteihin. Silloin olisi palvelua ruotsiksi tarjolla ja ruotsia puhuvat pääsisivät kykyjään vastaaviin hommiin ilman kiintiöitä tai alennettuja pääsyrajoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian korjaamiseksi ruotsinkielisten yliopistokoulutus voitaisiin lakkauttaa ja keskittyä kouluttamaan heitä suorittavan tason palveluammatteihin. Silloin olisi palvelua ruotsiksi tarjolla ja ruotsia puhuvat pääsisivät kykyjään vastaaviin hommiin ilman kiintiöitä tai alennettuja pääsyrajoja.

Täysin samaa mieltä. Olen kouluissa opiskellut 7 vuotta ruotsia, mutta en osaa sitä. Kerran olisin töissä sitä tarvinnut kun suomenruotsalainen käveli sisään ja alkoi puhua palpattaa niin, etten voinut keskeyttää. Kun sain puheenvuoron, totesin ruotsiksi etten osaa puhua ruotsia, joten kävisikö suomi tai englanti. Sitten puhuimme suomeksi mutta sen verran olin ymmärtänyt ruotsia, että vastasin sitten suomeksi hänen kysymyksiinsä. Tästä on aikaa jo monta vuotta, enkä enää edes ymmärrä ruotsia kun en sitä kuule. Ruotsalaiset asiakkaat alkavat puhua suoraan englantia. Enemmän palvelen saksalaisia ja ranskalaisia.

Vierailija
24/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi nyt tyhmemmä kuin n ymmärtävän, että jos ihminen ei ymmärrä ja puhu ruotsia, niin asian selittäminen hänelle on täysin turhaa. Inttäminen ei auta. Toki aina voi soittaa toisen puhelun ja toivoa, että joku muu vastaa.

Vierailija
25/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ylpeä koska puhun hyvin ruotsia, ja olen saanut työpaikkanikin sen takia että siellä ruotsinkielestä oli paljon apua. Ruotsi on toinen Suomen virallinen kieli ja tietyissä asiakaspalveluissa sitä vaaditaan, ja asiakkaalla on oikeus vaatia asiakaspalvelua omalla kielellään. mutta asiakkaana kertoi soittaneensa erään kaupungin vaihteeseen, ja pikkusen oli ollut noloa että vaikka kaupunki mainostaa olevansa kaksikielinen, sieltä ei ollut löytynyt henkilöä joka olisi ruotsia osannut.

Vierailija
26/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme Suomessa. Opetelkaa maamme äidinkieli jos täällä asutte. No englanninkieltä osaavat kai jo lähes kaikki.

Minä olen viimeiset 64 vuotta ihmetellyt miksi kaikkien suomea äidinkielenään puhuvien ihmisten pitää opetella ruotsia, mutta ruotsia äidinkielenään puhuvien ei suomea?

Vierailija
27/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme Suomessa. Opetelkaa maamme äidinkieli jos täällä asutte. No englanninkieltä osaavat kai jo lähes kaikki.

Viranomaisten ON PAKKO osata ruotsia. Siis PAKKO.

Viranomaisten pitää suorittaa virkamiesruotsi. Sen jälkeen ja sen enempää sitä ei tarvitse osata, eikä taitoa tarvitse pitää yllä. Ja siinäkin on jo liikaa.

Vierailija
28/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

SKAM

Vierailija
29/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitää saada palvelua sekä suomeksi että englanniksi. Ne ruotsalaiset voisi jo vihdoin lastata laivaan ja lähettää takaisin Tukholmaan mistä tulivatkin. En vihaa edes pedaria tai nekrofilia niin paljoa kuin ruotsalaisia, jotka riistivät ja orjuuttivat meitä satoja vuosia.

Vierailija
30/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon suomessa on näitä ruosinkielisiä, jotka eivät osaa suomea? Ei siis niitä ketkä eivät viitsi puhua vaan ketkä eivät todellakaan osaa. Missä he ovat?

Vierailija
31/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitää saada palvelua sekä suomeksi että englanniksi. Ne ruotsalaiset voisi jo vihdoin lastata laivaan ja lähettää takaisin Tukholmaan mistä tulivatkin. En vihaa edes pedaria tai nekrofilia niin paljoa kuin ruotsalaisia, jotka riistivät ja orjuuttivat meitä satoja vuosia.

Ruotsi on hyvin kansainvälinen maa eli saattaisi näillä kielitaidottomilla olla sielläkin ongelmia.

Vierailija
32/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häke-päivystäjät on kyllä usein todella tylyjä. Esim kun on kuullut/lukenut näitä julkisesti esitettyjä puheluita, joissa kyseessä vakava rikos (yleensä henkirikos), niin se paniikissa olevan ihmisen tylyttäminen ja töykeät tokaisut eivät kyllä varmasti asiaa. Ymmärrän toki, että faktat on saatavat nopeasti ja tehokkaasti, siitä ei ole nyt kyse. Sit oma lukunsa on nämä jo täysin asiattomat "otatsä eukolta pataan?" puhelut, joita on myös vuotanu jonkin verran julkisuuteen.

Sinne soittaa kaikki urpot kenellä ei oikeasti ole mitään hätää. Haluavat vaan sössöttää ja vänkätä.

Minulla on vahva epäilys, että tässä tapauksessa on kyseessä tällainen soittaja. Hätäkeskuksen ihminen on aikansa jaksanut pelleilyä ja sitten on palanut hihat.

Vierailija
33/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sampo Terhon johtamien Sinisten kannatus on 1%. :D

Vierailija
34/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häke-päivystäjät on kyllä usein todella tylyjä. Esim kun on kuullut/lukenut näitä julkisesti esitettyjä puheluita, joissa kyseessä vakava rikos (yleensä henkirikos), niin se paniikissa olevan ihmisen tylyttäminen ja töykeät tokaisut eivät kyllä varmasti asiaa. Ymmärrän toki, että faktat on saatavat nopeasti ja tehokkaasti, siitä ei ole nyt kyse. Sit oma lukunsa on nämä jo täysin asiattomat "otatsä eukolta pataan?" puhelut, joita on myös vuotanu jonkin verran julkisuuteen.

Sinne soittaa kaikki urpot kenellä ei oikeasti ole mitään hätää. Haluavat vaan sössöttää ja vänkätä.

Minulla on vahva epäilys, että tässä tapauksessa on kyseessä tällainen soittaja. Hätäkeskuksen ihminen on aikansa jaksanut pelleilyä ja sitten on palanut hihat.

On aivan totta, että häkeen tulee järjetön määrä aivan turhia puheluita, enkä yhtään ihmettele, että nauhalle päätyy vähemmän asiallisia kommentteja häken puolelta.

Niinä muutamina kertoina, kun olen häkeen joutunut soittamaan, on palvelu ollut erittäin asiallista. Normaali ihminen normaalisti käyttäytyen ja oikealla asialla saa häkestä hyvää palvelua. 

Vierailija
35/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jävla fitta.

Jag vill knulla fitta..

Vierailija
36/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voipi olla että noihin häkepäivystäjiin on muutenkin hankala välillä saada ammattitaitoista väkeä, joten ruotsinkielentaito ei liene ensimmäisiä vaateita henkilökunnalle. Jostakin on joustettava.

Jos soittaja taas itse on itse kaksikielinen niin tuo ruotsiksi pakkovänkääminen on aivan käsittämätöntä.

On PERUSTUSLAILLINEN oikeus saada asia hoidettua viranomaisten kanssa RUOTSIKSI.

Eikä edes ole. Sehän on kielilaki, joka näin määrittelee. Perustuslaissa ei tuollaista säädetä.

Vierailija
37/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on hyvin kansainvälinen maa eli saattaisi näillä kielitaidottomilla olla sielläkin ongelmia.

Tai ainakin heitä pidettäisiin hieman simppeleinä jos vain yhden kielen osaavat.

Vierailija
38/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa leikataan, niin on ihan aiheellista leikata jo näissä ruotsin kielisissä palveluissakin. Vanhuksetkin mätänee hoivakodeissa jne.

Kaikessa mennään alas, mutta silti joillain on useita autoja pihassaan ja tuntuvat kaupassakin ostelevan ihan kaikkea mitä haluavat.

Eli tietyllä väellä on vielä massia ja sitten ruotsin kieliset eivät saa apua hätänumerosta ja vanhuksetkin mätänee ja koulutuksestakin on leikattu.

Ei hyvin mene suurimmaksi osaksi.

Vierailija
39/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töissä ruotsinkielisellä alueella, jossa jotkut ihmiset eivät osaa suomea ollenkaan. Tämä ihmetyttää itseäni, sillä kyseessä on hyvinkin pieni paikkakunta, jossa mm. työllisyysnäkymät onnettomat... Lähellä iso kaupunki, jossa töitä, mutta suomenkielen osaaminen ehdotonta. Mutta nuoret eivät osaa suomea, koska eivät juuri kuule sitä. Toki häke-päivystäjän pitäisi kyllä taipua molemmille kielille... ja lisäksi englanniksi.

Vierailija
40/73 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan teistä ollut traumaattisessa tilanteessa onnettomuuden jälkeen? Lievässä shokissa voi olla todella vaikeaa saada asiansa esiin edes omalla äidinkielellään - jos joku vaatisi minua selittämään asiaa englanniksi niin alkaisin varmaan itkeä!

Ei kukaan autokolarissa ollut ruotsinkielinen huvikseen pyydä apua omalla kielillään, vaan siksi että hätätilanteessa asian selvittäminen käy mahdollisesti vain sillä helpoimmalla kielellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi