Miksi niin monet naiset taipuvat epäsosiaalisten miesten "vallan alle", ja mikä näiden miesten alkuperäinen ongelma on?!
Lähipiirissäni on useampia esimerkkejä 30-40 v pariskunnista, missä alunperin sosiaalinen nainen pariutuu epäsosiaalisen miehen kanssa. Lopputuloksena vuosien saatossa tilanne on pahentunut niin, että tämä pariskunta ei enää kutsu kotiinsa ketään, he eivät osallistu enää pariskuntana mihinkään, eivätkä lopulta nämä naisetkaan tule enää yksin ilman puolisoaan.
Jos ja kun parit saavat lapsia, sulkeutuu koti entisestään. Itselläni on huolenaiheena nuoruusajan ystävä, jonka kanssa olemme olleet läheisiä, mutta em kehitys on alkanut näkyä. Heillä on kaksi pientä lasta, jotka jo nyt ovat itselleni täysin vieraita. Tämän kehityksen jatkuessa tilanne tuskin voi parantua, koska meistä ei kasva normaaleja perhetuttuja, ja itselleni on vaikea kuvitella ystävyyden toimivan täysin irrallisena suljettuna yksikkönä perheen ja muun arjen ulkopuolella.
Mikä siis näitä epäsosiaalisia miehiä vaivaa, ja miksi ennen sosiaaliset naiset uppoavat itsekkin samaan syöveriin? Kokemuksia kyseisistä tilanteista?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herran tähden antakaa ihmisten elää rauhassa elämäänsä ja tavata ketä haluavat. Ei ekstrovertti elämäntyyli ole mikään pakollinen ihanne!
Tässä ei ollut ekstroversion autuudesta kysymys, vaan siitä, miksi ja miten ekstrovertti luopuu itsestään introvertin takia, eikä ikinä toisinpäin. Itse en eläissäni ole nimittäin todistanut tilannetta, että alunperin introvertti olisi puolison takia tai kannustamana muuttunut ekstrovertiksi.
Ap
samasta syystä kun seksiä ei harrasteta jos jompikumpi ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella moni nainen etsii itselleen alitajuisesti johtajaa. Voitte toki urputtaa vastaan, mutta täyttä totta se valitettavasti on. Nuo epäsosiaaliset, narsistiset ja dominoivat miehet vetävät siksi näitä naisia puoleensa, ja kaikki heistä eivät ole tarpeeksi vahvoja vastustaakseen tätä vetovoimaa.
Tämän ymmärrän, ja allekirjoitan siinämielessä myös itse, että haluan oman mieheni olevan "MIES", jota voi katsoa ylöspäin, mutta joka kuitenkin on reilu, rento ja hyväntuulinen. Ja koska oma mieheni on sellainen, tiedän että ei ole mikään mahdottomuus. Ihan tavallinen, hyvä ja kunnollinen on. Miksi niin monet miehet ovat narsistisia?
Ap
Koska todella moni mies on sisimmässään pelkuri ja todella moni sokaistuu "vallasta" saadessaan osakseen ihailua.
Hyvä pointti! Miksi siis naiset ja miehet kasvattavat omista pojistaan vallasta sokaistuvia pelkureita?
Ap
Ensin sun pitäis kyetä osoittamaan, että näin todella oikeesti asia on. Lähipiirissäni erityisesti nuoret naiset vievät miehiä 100-0 ja miehet tekevät just mitä käsketään.
Omassa ikäryhmässä on jo tasa-arvoisempaa
30+ (nainen)
Itsehän puhun nyt selkeesti aikuisista ihmisistä pitkissä liitoissaan, en mistään parikymppisistä vielä omaa tahtoa ja elämäntapaansa etsivistä ja harjoittelevista nuorista.
Toisekseen minun ei tarvi kyetä osoittamaan yhtään mitään :D Pohdin asiaa oman empiirisen tutkimukseni pohjalta, ja tuloksethan esittelin jo heti alkuun. Tämän jälkeen kaikki voivat tuoda pöytään omia huomioitaan asioista. Mikä ihmeen naurettava court case- vimma täällä on päällä, että asiat pitää TODISTAA ja ne pitää olla absoluuttisia että ne olisi "totta". Kaikilla on enemmän ja vähemmän subjektiivinen totuus tunteisiin ja kokemuksiin liittyvistä asioista, jolloin pohdista asiasta ei edellytä todistelua suuntaan tai toiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herran tähden antakaa ihmisten elää rauhassa elämäänsä ja tavata ketä haluavat. Ei ekstrovertti elämäntyyli ole mikään pakollinen ihanne!
Tässä ei ollut ekstroversion autuudesta kysymys, vaan siitä, miksi ja miten ekstrovertti luopuu itsestään introvertin takia, eikä ikinä toisinpäin. Itse en eläissäni ole nimittäin todistanut tilannetta, että alunperin introvertti olisi puolison takia tai kannustamana muuttunut ekstrovertiksi.
Ap
samasta syystä kun seksiä ei harrasteta jos jompikumpi ei halua.
Niinpä. Tosin käsitykseni mukaan seksittömät(kin) liitot päättyvät ennen pitkää.. ;)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kontrolloiva mies. En ole koskaan ollut supersosiaalinen, mutta kaverit kyllä olisivat olleet tärkeitä. En vain jaksanut sitä draamaa, mikä omista menoistani aina aiheutui, yleensä vielä naamioituna johonkin muuhun näennäisen järkevään syyhyn. Sitten vielä lapset, niitä en ole pienenä uskaltanut jättää miehen hoidettavaksi, kun ei siltä hoidolliset asiat sujuneet eikä pinna riittänyt lasten lapsellisuuksiin. Nyt olen vihdoin onnistunut saamaan hieman liekaa lasten kasvettua ja oveluutta käyttämällä (kerron menoistani sellaisina hetkinä, kun mies ei voi järjestää kohtausta ym.). Minun olisi kai parasta pysyä poissa parisuhteista, kun miesmakuni on niin kehno, mutta se on vaikeaa. Anteeksi ystävät. :(
Ymmärrän, tavallaan. Kiitos rehellisyydestä! :) Varmasti ystäväsi tämän asian myös huomaavat, ja ehkä voisi helpottaa sekä sinua, että ystäviäsi, jos tämän asian kertoisi heillekkin. Näin ymmärrys puolin ja toisin olisi helpompaa, ja ystävienkin olisi mahdollista pysyä tarpeen vaatiessa tukenasi, vaikka etäämmällä muuten olisivatkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata kysymykseen, mutta kyllä kai tuota tapahtuu yhtä lailla toisinkin päin, eli aiemmin sosiaalinen mies "epäsosiaalistuu" mentyään yhteen epäsosiaalisen naisen kanssa. Voisin kuvitella että myös homoseksuaaleilla tätä tapahtuu, vaikka minulla ei sellaisista pariskunnista ole kokemuksia. En siis usko, että asia on sukupuoleen sidoksissa.
Itsekin kyllä suuresti ihmettelen sellaista parisuhde- tai perhemallia, jossa sen suhteen tai perheen ulkopuolella ei ole elämää.
Aivan varmasti asia voi olla ja on myös toisinpäin, itse en vain ikinä ole sellaista paria kohdannut.
Ap
Mitäs jos ne naiset nyt vaan viihtyvät kotona ilman mitään miehen vallankäyttöä?
Meillä aivan päinvastainen tilanne, että miehen kaverit naljailee kun miestä ei näy ja syyttävät minua siitä. Totuus on, että mies vaan viihtyy kotona eikä jaksa lähteä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos ne naiset nyt vaan viihtyvät kotona ilman mitään miehen vallankäyttöä?
Meillä aivan päinvastainen tilanne, että miehen kaverit naljailee kun miestä ei näy ja syyttävät minua siitä. Totuus on, että mies vaan viihtyy kotona eikä jaksa lähteä minnekään.
No sitten viihtyvät, eikä siinä mitään. Omat esimerkkini ovat niitä naisia, jotka ennen kutsuivat ihmisiä kotiinsa, mutta eivät enää asuessaan miehensä kanssa. Naiset sopivat tapaamisia jokapaikkaan muualle, paitsi kotiinsa. Olipa tilanne missä yksi ystäväni halusi pienimuotoisesti juhlia valmistumistaan, mutta "lasten takia" juhlia ei voinut järjestää heidän kodissaan. Tarjosin omaa kotiani juhlien viettoa varten, mihin ystäväni suostui. Lopputulema oli, että valmistujaisia juhlittiin meillä, ystäväni lapset olivat hoidossa sen illan ja yön, ja ystäväni mieskin tuli lopulta käymään juhlissa.
Mutta siis lasten yörauhan takia heidän kodissaan ei voitu juhlia......
Ap
Kuulostaa että ap on jämähtänyt ajatukseen että ihminen pysyisi aina samanlaisena, mutta todellisuudessa ihmisen tarpeet muuttuvat ja myös se ketä haluaa tavata, missä, miten ja kuinka usein. Itseäni etoo ihmiset jotka ”huolestuvat” jos haluan nauttia ajasta perheeni kanssa rauhassa.
Joskus tuntuu että ekstrovertit luulevat että sosiaalisuus on joku hyvinvoinnin mittari ja tämä huolestuminen on pikemminkin närkästymistä siitä etteivät itse pääse tankkaamaan tarvitsemaansa yhteishengailua ja toinen pärjääkin ilman sitä.
Itse alan aina vähän säälimään henkilöitä, jotka löytävät kaikkien asioiden taustalta jotain suurempia agendoja ja salaliittoteorioita, niinkuin sinä, tässä ja nyt. Sitä kun vielä terästetään mielensäpahoittamisella, tuntuu varmaan siltä että päivän hyvätyö on taas tehty. Not.
Esimerkkini miesten ja naisten välisestä dynamiikasta tässä tilanteessa on mielestäsi nyt narsistisen miesvihaajan kynästä. Voi voi. Mitä jos keskittyisit tarkastelemaan ilmiötä itsessään ilman sitä foliohattuasi, ja toisit pöytään omia kokemuksiasi epäsosiaalisista naisista joiden ekstroverttimiehet on masentunut kotiinsa neljän seinän sisälle! Jos sinulta siis löytyy jotain kokemusta aiheesta?
Ap