Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatko kysyä jotain tapanarsistilta?

tapanarsisti
03.04.2019 |

Olen tapanarsisti. Haluatko kysyä minulta jotakin?

Täällä kuvauksia narsismin eri tyypeistä.
https://ketunhantak.blogspot.com/2018/02/rethinking-narcissism-narsismi…

7 - 8 janalla kuvaavat tapanarsismia, eli turvautumista itsensä erityiseksi ja muita paremmaksi kokemisen tunteeseen. Nämä ihmiset turvautuvat vaikeuksien ja epämiellyttävien tunteiden kohdatessa mielikuviin itsestään erityisenä ja erityskohtelua ansaitsevana. Tavoitellessaan omia tarpeitaan he voivat jättää muut ihmiset täysin huomiotta. Heillä on kuitenkin satunnaisesti kykyä huomata puutteensa ja he kykenevät osoittamaan myös aitoa inhimillistä ymmärtämistä muita kohtaan. He eivät myöskään välttämättä koko aikaa tarvitse kokemusta omasta erityisyydestään, vaan he pystyvät keskittymään myös muuhun silloin, kun heillä on hyvä olla. Vaikeuksia kohdatessaan he kuitenkin sulkeutuvat herkästi omaan paremmuuteensa ja pyrkivät ratkaisemaan ongelmansa painamalla muita ihmisiä alas tai vaatimalla ansaitsevansa enemmän.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä lukemassa kirjoitus, jos esimerkiksi läheisriippuvuus mietityttää.

Vierailija
2/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla paljon ystäviä?

Vierailija
4/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla paljon ystäviä?

Ei. En ole sosiaalisesti kovin taitava. En saanut kotona tapakasvatusta. Aikuisena se on ollut minulle ongelma, kun ei ole siksi hyvää sosiaalista pelisilmää.

Vierailija
5/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö paljon päihteitä, tyyliin joka päivä?

Vierailija
6/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö paljon päihteitä, tyyliin joka päivä?

En. Juon päivittäin kahvia, mutta alkoholia käytän hyvin vähän. Välillä on mennyt esimerkiksi puolikin vuotta tipattomana. En pidä ajatuksesta kontrollin menettämisestä.

Vierailija
7/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin vielä hetken vastailla.

Vierailija
8/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla ”muita parempi”. Järjellä ajateltaessa kukaan ei ole muita parempi.

Miten suhtaudut itseäsi ”parempiin ja menestyneimpiin” ihmisiin. Vihaatko heitä?

Vierailija
9/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä sä kuvittelit olevasi?

t.kristallikissa

Vierailija
10/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla ”muita parempi”. Järjellä ajateltaessa kukaan ei ole muita parempi.

Miten suhtaudut itseäsi ”parempiin ja menestyneimpiin” ihmisiin. Vihaatko heitä?

1. Ei olekaan. Mutta minulla oli hyvin riitaiset ja auktoritääriset vanhemmat. Kyseessä on vakiintunut tapa suojata omaa persoonaa. Lapsena ajattelin usein itseäni lohduttaakseni, etten kuulu perheeseeni, vaan jossain on vielä jotain parempaa minulle... En ole vielä päässyt tästä reagointitavasta eroon.

2. En. Sen sijaan olen avoimesti kateellinen ja toivoisin itselleni samaa. Nollaan itseäni siitä, etten ole pärjännyt yhtä hyvin.

Vierailija
11/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

Käy lukemassa tuo kirjoitus. Tapanarsisti tarkoittaa sitä, että minulla on jotain narsistisia reagointitapoja, vaikken ole varsinaisesti narsisti.

Vierailija
12/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tervettä kokea itsensä erityiseksi, minä esim. ajattelen, että olen Jumalan siunaama ihminen (jumalalla en viittaa tässä minkään uskontokunnan jumalaan), ja toivoisin itseasiassa saavani välittää Jumalan siunausta kärsivillekin. Toki se on korkeimmasta kiinni ja hänen lahjansa ja työtään, jos minut siihen valittaisiin ja saan välittää jotain niin mahtavaa ja hyvää toisille. Jos näin olisi, niin kyllä ajattelisin olevani erityinen. Onko siinä siis muka jotain pahaa? (Ja siis huom. en ole uskovainen, ajattelen jumalaa lähinnä universaalina rakkautena, hahmottomana kaikkeutena, enkä varsinkaan palvo häntä tai mitään milläänlailla).

Ajattelen kenen tahansa erityisen ymmärtäväisen ja rakkautta tuovan ihmisen olevan hyvin erityinen.

t.kristallikissa

Vierailija
13/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

Käy lukemassa tuo kirjoitus. Tapanarsisti tarkoittaa sitä, että minulla on jotain narsistisia reagointitapoja, vaikken ole varsinaisesti narsisti.

On minullakin, enkä todellakaan ajattele, ettenkö voi muuttua ja päästä niistä eroon. Tiedän kyllä keneltä ne ovat tulleet. Mutta kuten sanoin, kaikki narsistiseksi ehkä kuvailtu ei ole suinkaan pahuutta tai mitenkään väärin. Jos ihminen esim. raivostuu kokiessaan vääryyttä taustalla voi paljon paremminkin olla avuttomuudentunne ja pelot, ei aggressio ja viha.

t.kristallikisa

Vierailija
14/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko rasisti?

Vierailija
15/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on tervettä kokea itsensä erityiseksi, minä esim. ajattelen, että olen Jumalan siunaama ihminen (jumalalla en viittaa tässä minkään uskontokunnan jumalaan), ja toivoisin itseasiassa saavani välittää Jumalan siunausta kärsivillekin. Toki se on korkeimmasta kiinni ja hänen lahjansa ja työtään, jos minut siihen valittaisiin ja saan välittää jotain niin mahtavaa ja hyvää toisille. Jos näin olisi, niin kyllä ajattelisin olevani erityinen. Onko siinä siis muka jotain pahaa? (Ja siis huom. en ole uskovainen, ajattelen jumalaa lähinnä universaalina rakkautena, hahmottomana kaikkeutena, enkä varsinkaan palvo häntä tai mitään milläänlailla).

Ajattelen kenen tahansa erityisen ymmärtäväisen ja rakkautta tuovan ihmisen olevan hyvin erityinen.

t.kristallikissa

Riippuu siitä miten puolustautuva sinä olet saadessasi aiheellista kritiikkiä. Minun ei useinkaan ole kovin helppoa ottaa sitä vastaan.

Vierailija
16/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

On minullakin, enkä todellakaan ajattele, ettenkö voi muuttua ja päästä niistä eroon. Tiedän kyllä keneltä ne ovat tulleet. Mutta kuten sanoin, kaikki narsistiseksi ehkä kuvailtu ei ole suinkaan pahuutta tai mitenkään väärin. Jos ihminen esim. raivostuu kokiessaan vääryyttä taustalla voi paljon paremminkin olla avuttomuudentunne ja pelot, ei aggressio ja viha.

t.kristallikisa

Ja siis avainsanan ollessa "kokiessaan vääryyttä", vaikka pieni huudon kohteeksi joutuva uhri ei sitä ollutkaan tarkoittanut.

t.kristallikissa

Vierailija
17/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko rasisti?

En mielestäni, mutta kukaan ei tietenkään ole täysin ennakkoluuloista vapaa.

Vierailija
18/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

t.kristallikisa

Ei tietenkään. Elämä tarjoaa paljon tilaisuuksia kehittyä ja oppia. On täysin inhimillistä, ettei ole täydellinen.

Vierailija
19/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

t.kristallikisa

Ja siis avainsanan ollessa "kokiessaan vääryyttä", vaikka pieni huudon kohteeksi joutuva uhri ei sitä ollutkaan tarkoittanut.

t.kristallikissa

Ei ole ketään sellaista ihmistä, joka aina osaisi reagoida kypsästi ja fiksusti joka tilanteessa. Olennaisempaa ehkä on se, että onko valmis yrittämään korjata asioita siinä vaiheessa, kun huomaa, että on toiminut itse väärin.

Vierailija
20/37 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

Riippuu siitä miten puolustautuva sinä olet saadessasi aiheellista kritiikkiä. Minun ei useinkaan ole kovin helppoa ottaa sitä vastaan.

Mitähän mahdetaan aiheellisella kritiikillä tarkoittaa? Esim. minua on kritisoineet vain sellaiset ihmiset, jotka eivät itse myönnä omia virheitään esim. minua kohtaan. Satuttaneensa minua. Miksi IHMEESSÄ ottaisin vastaan heidän mielipiteitään?

Jos sen sijaan on kyse jostain töissä tapahtuvasta krittikistä, saattaisin murtua itkemään, koska mulle on kasvatettu niin älyttömän huono itsetunto.

Eli jos joku kritisoi niin, että se satuttaa, niin millä oikeudella? Opetelkoot kritisoimaan empaattisemmin.

Tietenkin teen itseni kanssa töitä kasvaakseni, ettei minulle aiheutettu huono itsetunto saisi lähinnä kuvittelemaan, että arvostelijani olisivat edes oikeassa. Koska eivät he useinkaan ole. Tai siis jos asioista ei osata sanoa asioina, vaan mukaan aletaan esim. vetää persoonaani. Siitä he eivät tiedä mitään. Kukaan ei tiedä, miksi reagoin kuten reagoin jo siis ennen kuin kritiikkiä tulee, siksi kritisoija usein vain satuttaa, kosk kritiikki on veitsen kääntöä haavassa. Mutta siis voisitko konkretisoida, mitä tarkoitat kritiikillä?

t.kristallikissa