Opettajien ainainen itku
Jatkuvasti saa lukea opettajien martyyrimaisia avauksia työnsä ylivoimaisista vaatimuksista ja raskaudesta. Tämä lähes narsistinen oman navan tuijottelu vailla käsitystä työelämän realiteeteista alkaa jo nyppiä.
Faktaa on, että opettajan työ on vaativaa, mutta faktaa on myös se, että sitä kompensoidaan jatkuvilla lomilla.
Itse lastensuojelun sosiaalityöntekijänä väittäisin tietäväni jotain työn raskaudesta, vaativista vanhemmista ja paineista tehdä väärä arvio, jonka seuraukset voivat olla hirveät. Harvemmin on tullut lehdistä luettua kuitenkaan aiheesta, vaikka lomaa on se 5 viikkoa vuosi.
Tarkoituksena ei ole kilpailla sillä, kellä raskain työ, minä pidän työstäni enkä muuta tekisi. Silti joskus ärsyttää tuo jatkuva poraaminen, vaihtakaa sitten sitä alaa kun niin uhootte.
Kommentit (90)
Kyllä huomaa, että kesäloma-aika on jälleen lähestymässä. Taas on opettajan työ niin helppoa ja kadehdittavaa ja pelkkää lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on tosiaan siinä, että lastensuojelu vetäytyy oman diskurssiinsa ja kuvittelee, että heillä on osaaminen ja tieto siitä, mikä on kunkin lapsen tilanne. Ei ole. Eerika on räikein esimerkki siitä, että koulun virkamiehet oli ainoa porukka, jotka selvisi siitäkin ilman syytettä. Sosiaalitoimisto taas valittaa työtaakkaa, käyttää työaikaansa väärin painopistein omien, kapeiden näkemystensä mukaan ja ei kuuntele asioista paremmin tietäviä vaan vetäytyy omaan erinomaisuuteensa. Loppujen lopuksi lastensuojelulla on kovin kapea käsitys lapsen/nuoren elämästä. Pieni viipale vain. Ja sen pohjalta jakavat resurssit ja aikansa. Se on ymmärrettävää, mutta siinä vaiheessa alkaa vitu**amaan, kun siellä aletaan vetäytyä sen taakse, että tekevät mystisen salaista työtä ja tietävät parhaiten.
Olen vuosia seurannut, kun lastensuojelu juoksuttaa puoliongelmaisia perheitä/teinejä siellä ja samaan aikaan pöyrittelee päätään niille, joilla olisi ihan oikeita ongelmia. Ei auta, vaikka perheistäkin pyydetään apua. Ei lastensuojelutyöntekijä soita perään, ei kysele, ei huolehdi. Sen sijaan tarjoaa muodollisessa palaverissa ohjeen mukaista apua ja häipyy takaisin koppiinsa puuhastelemaan muiden kanssa. Ne pahimmassa riskiryhmässä olevat pitäisi saada kärkeen töissä ja niihin pitäisi käyttää se aika.
Juuri näin se pitäisi olla. Hyvä kirjoitus!
Hei nyt on vasta huhtikuun alku! Eikös tämä lomasta ja työn uskomattomasta helppoudesta kitinä ihmisiltä, jotka siitä ei mitään tiedä voisi odottaa sinne toukokuun puolelle? Tulkaa sitten taas perättömästi itkemään tätä minun ammatin helppoutta kun suvivirsi kajahtaa ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku tekee tarkoituksellisen riidanhaastamisketjun? Kyseessä ei ole mikään viaton olen tätä mieltä, vaan selvä provosoimisyritys
Aloittajaa suosittelen hakeutumaan opettajakorkeakouluun ja ryhtymään ammatilliseksi opettajaksi. Sosiaalityömtekijän 8saamista tarvitaan ainakin lähihoitajaopinnoissa. Opinnot voi tehdä ihan työn ohella. Ja meillä amiksen opettajallakin on nykyään pitkät lomat. Töitä kyllä ihan järjettömästi, kun ammattikoulutuksesta leikattiin 20%.
Tämä on rakentava tapa, JOS oikeasti kokee jonkun toisen työn olevan niin paljon helpompaa. Asia on eri, jos tarkoitus oli vaan haastaa riitaa.
Tästä huomaa heti,riidankylväjä on asialla. Naureskelee, kun opettajat yrittävät puolustautua.
Ei kannattaisi vastata näihin mitään.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työ on vähän kuin sosiaalityötä nykyisin. Jokaisessa luokassa on joku, jolla on ongelmia kotioloissa, käytöksessä, oppimisessa tai pahimmassa tapauksessa kaikissa mainituissa kohdissa. Jotkut luokat ovat ihan oikeasti todella vaikeita ja raskaita opettaa. Olen tehnyt myös sairaanhoitajan työtä, eikä se mielestäni ollut lainkaan yhtä raskasta kuin luokanopettajan työ, vaikka olikin kolmivuorotyö.
Alakoulun opettajana kohtaan kaikenlaisia mahdollisia ongelmia ja joskus tuntuu, että pilaan oppilaiden tulevaisuuden sillä, että en jaksa tai/ja ehdi paneutua riittävästi yhden oppilaan ongelmiin. Hyvin tyypillistä on, että paahdat viisi tuntia ilman taukoja ja sen jälkeen juokset kokouksissa ja yrität miettiä seuraavan päivän tunnit valmiiksi.
Tein ennen sijaisuuksia yläasteella ja huomasin heti mikä siellä mättää.. Olen vahvasti sitä mieltä, että luokat pitää jakaa osaamisen mukaan. Nämä, jotka pyörittelee kynää eikä ymmärrä mitää, niin sellanen ei kuulu muiden sekaan. Luokassa on aina 2-3 oppilasta, jotka pilaavat loppujen opiskelut ja kuormittaa käytöksellään näitä muita ponnistelemaan enemmän, että niiden päihin jäisi tietoa. Päänaukojat kylmästi omaan paikkaan opiskelemaan ja luokkaan 2-3 opettajaa opettamaan niitä per luokka. Silloin niistä voi jotain tulevaisuudessa tullakin. Kokouksessa kun olin kaksi kertaa mihin oppilaiden vanhemmat tuli, niin tiesin tasan tarkkaan minkälaisia vanhempia tulee ovesta sisään, kun tiesin oppilaan minkälainen opiskelija oli. Sen vaan tietää. Häiriköiden vanhemmat oli kapakkaruusua ja keskitty ennemmin kännykkäänsä, kun kuuntelemaan mitä asiaa on muilla. Ei ihme, että oppilas ei tee mitään, kun vanhempi näyttää hienolla wt esimerkillä kokouksessa räpläävän luuriaan. Seuraavana päivänä kysyin näiltä kahdelta häiriköltä, että noniin hommat on tehty vanhemmat on katsonut ja tarkastanut.. Ai hä, ei ooo ei mutsi o mitään kattonu. Yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on ammattikunnaltaan sitä sakkia mikä voi saada mitä oudoimpia aivopieruja joutumatta vastaamaan mistään kenellekään.
Ihan niinku nämä surkeat oppilaat jotka terrorisoi muita siellä. Pennut aukoo minkä kerkeää ja ei kestä palautetta, kun sitä joku mittansa täyteen saanut opettaja avautuu. Sillon ne pennut itkee kuorossa, että paha ope yhyy äitiii.. Menee vuosia eteenpäin ja Jontusta ei sit tullutkaan johtajaa vaan se pyörii tuolla ihme porukoissa ja vetää huumeita. Yhyyyyy...
Opettajat, menkää lakkoon!
Ihmetyttää, miksei päivähoidon ja koulujen opettajat mene kesken lukukautta lakkoon ja vaadi parempia palkkoja ja työoloja? Luulisi siinä alkavan nopeasti muutoshaluja löytymään, kun ei aamulla tiedä, mihin lapsensa laittaa työpaikalle lähtiessään. Siinä dippainssit, lääkärit, muut virkamiehet, kansanedustajat ja pörssimeklarit ihmettelisivät, kun ei töihinkään voi lasta ottaa. Muutama viikko tällaista ja rahaa alkaisi irrota.
Se on tärkeysjärjestyksestä kiinni tässä yhteiskunnassa. Kun lapset katsotaan tuottamattomaksi kulueräksi, niin eihän näitä ”helppoja naisten aloja” koskaan saada palkoissa paremmaksi. Ei auta yliopistotutkinto. Vain puheissa laadukas varhaiskasvatus ja opetus on arvokasta. Vaikuttaa siltä, että niitä sivistyneitä ja tietotaitotasoltaan maailman huippuja suomalaisia työntekijöitä pitäisi puoli-ilmaiseksi kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Häiriköt tekee varmaan open työn raskaaksi. Eikö kotona kaikki kasvata lapsiaan. rajat ja rakkaus . Häiriköille pienluokkia.
No häiriköt sen ongelman aiheuttaa. Lähes puolet tunnin ajasta menee siihen, että saisi opetusrauhan. Ne oppilaat jotka haluavat opiskella joutuvat kärsimään häiriköivistä luokassa. Ope valmistellut tunnin opetuksen, mutta ei voi melun ja häiriköiden tähden opettaa.
Opettajille pitäisi antaa valtaa ottaa häirikköä niskasta kiinni ja viedä ulos luokasta. Nämä häiriköt eivät opiskele ja estävät muiden opiskelun. Pitää suvaita tyhmyyttä ja hulluutta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat, menkää lakkoon!
Ihmetyttää, miksei päivähoidon ja koulujen opettajat mene kesken lukukautta lakkoon ja vaadi parempia palkkoja ja työoloja? Luulisi siinä alkavan nopeasti muutoshaluja löytymään, kun ei aamulla tiedä, mihin lapsensa laittaa työpaikalle lähtiessään. Siinä dippainssit, lääkärit, muut virkamiehet, kansanedustajat ja pörssimeklarit ihmettelisivät, kun ei töihinkään voi lasta ottaa. Muutama viikko tällaista ja rahaa alkaisi irrota.
Se on tärkeysjärjestyksestä kiinni tässä yhteiskunnassa. Kun lapset katsotaan tuottamattomaksi kulueräksi, niin eihän näitä ”helppoja naisten aloja” koskaan saada palkoissa paremmaksi. Ei auta yliopistotutkinto. Vain puheissa laadukas varhaiskasvatus ja opetus on arvokasta. Vaikuttaa siltä, että niitä sivistyneitä ja tietotaitotasoltaan maailman huippuja suomalaisia työntekijöitä pitäisi puoli-ilmaiseksi kasvattaa.
Tämä! Itse olen vielä aika tuore opettaja, 1,5v töitä takana. Olen ihmetellyt työkavereiden asennetta niissä paikoissa missä olen ollut. Lakkoa pelätään, ajatellaan että onhan se lapsille ja vanhemmille vaikeaa. Ollaan ihan liian empaattisia, ei ne lääkärit/lennonjohdon tyypit yms. mitään tunnontuskia kärsi valtavien palkkojensa ja vaatimuksien kanssa. Vaativat ja saavat! Opettajille olisi kuitenkin hyvä mahdollisuus sotkea hyvinkin perusteellisesti yhteiskunnan arkea lakolla mutta sitä valtaa ei käytetä. Kyllä siinä vaiheessa kun lapsen pitää vaikka tammi-helmikuussa olla koulusta pois joku 3 viikkoa tai kuukausi alkaa vanhempien painostus myös tuntumaan päättäjissä ja voivat ehkä harkita verorahojensa laittamista sitte koulunkin puolelle.
Miksi joku tekee tarkoituksellisen riidanhaastamisketjun? Kyseessä ei ole mikään viaton olen tätä mieltä, vaan selvä provosoimisyritys
Aloittajaa suosittelen hakeutumaan opettajakorkeakouluun ja ryhtymään ammatilliseksi opettajaksi. Sosiaalityömtekijän 8saamista tarvitaan ainakin lähihoitajaopinnoissa. Opinnot voi tehdä ihan työn ohella. Ja meillä amiksen opettajallakin on nykyään pitkät lomat. Töitä kyllä ihan järjettömästi, kun ammattikoulutuksesta leikattiin 20%.
Tämä on rakentava tapa, JOS oikeasti kokee jonkun toisen työn olevan niin paljon helpompaa. Asia on eri, jos tarkoitus oli vaan haastaa riitaa.