Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien ainainen itku

Vierailija
02.04.2019 |

Jatkuvasti saa lukea opettajien martyyrimaisia avauksia työnsä ylivoimaisista vaatimuksista ja raskaudesta. Tämä lähes narsistinen oman navan tuijottelu vailla käsitystä työelämän realiteeteista alkaa jo nyppiä.
Faktaa on, että opettajan työ on vaativaa, mutta faktaa on myös se, että sitä kompensoidaan jatkuvilla lomilla.
Itse lastensuojelun sosiaalityöntekijänä väittäisin tietäväni jotain työn raskaudesta, vaativista vanhemmista ja paineista tehdä väärä arvio, jonka seuraukset voivat olla hirveät. Harvemmin on tullut lehdistä luettua kuitenkaan aiheesta, vaikka lomaa on se 5 viikkoa vuosi.
Tarkoituksena ei ole kilpailla sillä, kellä raskain työ, minä pidän työstäni enkä muuta tekisi. Silti joskus ärsyttää tuo jatkuva poraaminen, vaihtakaa sitten sitä alaa kun niin uhootte.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää mikseivät opettajat tee muuta kuin valita. Lennonjohtajat menevät lakkoon jos kahvihuoneessa on eilistä pullaa.

Vierailija
2/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö vaihtarit? Minä otan sinun viiden viikon lomasi ja sä otat mun kesätyöttömyyden

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen amiksen ope ja, joo, toisinaan työ on rankkaa (lähinnä yksittäisen opiskelijan huonosta päivästä johtuen), mutta tykkään hommasta ihan mahdottomasti. Enkä toisaalta ole keksinyt itselleni parempaakaan hommaa, vaikka joskus hiemannhankalemmannpäivän jälkee sitä miettii, voisiko rahansa tienata helpomminkin. Mutta siis asiaan: Meillä töissä on muutama ns. pitkän linjan ope, jotka valittavat ihan kokonaan kaikesta. Menee itseltäkin hyvä työfiilinki, kun kuuntelee sitä marmatusta. Nooh, parisen viikkoa sitten tokaisin siihen, että ainahan työtä voi vaihtaa, jos se tuntuu olevan pakkopullaan vuodesta toiseen. Sain vastaukseksi tuhahtelua ja mutinaa siitä, että helppohan sitä on näin nuorena sanoa, kun ei ole vielä kauaa talossa ollut... (Olen 37 v. ja ollut talossa 9 vuotta...)

Vierailija
4/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka osaa niin ne tekee. Toiset yrittää opettaa...

Vierailija
5/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ärsyttää se et opettajat kokee oman työnsä ylivertaisen rankkana. Näyttäkää ala, missä nykyään pääsee helpolla!!

Vierailija
6/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänkö vaihtarit? Minä otan sinun viiden viikon lomasi ja sä otat mun kesätyöttömyyden

Voi tätä uhriutumisen määrää.

Vierailija
7/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä! Kyllähän kaikissa muissakin ammateissa kesät ollaan työttömänä jne.

Vierailija
8/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luokanopettajan työ ole ylivoimaisen vaikeaa tai raskasta, jos on ok työpaikka ja "tavallinen" luokka. Mutta kun joukossa on useita erityisen tuen oppilaita ja käytöshäiriöisiä, niin työmäärä kasvaa valtavasti. Yksi oppilas voi teettää puolet työstä tai sen kuormittavuudesta. Jolloin loppuluokka on hunginnolla.

Vierailija
9/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun työsi kerran on niin raskasta, mikset tee asialle mitään? Opettajat osaavat ja uskaltavat tuoda alansa epäkohtia esille ja pyrkivät pitämään oikeuksistaan kiinni, mutta tämähän on vain hyvä asia. Kuka muu niistä huolehtisi, jos eivät alan edustajat itse? Jokaisella on ihan samanlainen oikeus pitää meteliä alallaan havaitsemistaan epäkohdista.

Kaikki pitkään alalla olleet kollegani ovat samaa mieltä työn muuttumisesta vaativammaksi parinkymmenen vuoden sisällä. Onhan se nyt aivan ilmeinen epäkohta, jos työmäärä ja työn vaatimukset kasvavat palkan ja muiden etujen pysyessä ennallaan. Ei se nyt oikein niinkään voi mennä, että koska opettajien työaika on erilainen kuin muilla aloilla, voi työn tekemisen ehtoja loputtomasti kiristää.

Vierailija
10/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ärsyttää se et opettajat kokee oman työnsä ylivertaisen rankkana. Näyttäkää ala, missä nykyään pääsee helpolla!!

Olen ollut monella alalla ja kyllä open työ on ollut ehdottomasti rankin.

Vierailija
11/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriköt tekee varmaan open työn raskaaksi. Eikö kotona kaikki kasvata lapsiaan. rajat ja rakkaus . Häiriköille pienluokkia. 

Vierailija
12/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ovat vanhan sääty-yhteiskunnan herraskaisia, joita tavallinen kansa pokkuroi. Kyllähän se kiukuttaa, kun on joutunut sieltä etuoikeutetusta asemasta laskeutumaan tavallisten työntekijöiden tasolle. Opettajilla on kuitenkin vielä historialliset edut yms. joihin kajoamisesta nousee valtava mekkala. Sosiaalityöntekijä sen sijaan on suhteellisen uusi ammattikunta, vasta 1960-luvulta lähtien yleistynyt.

Vierailija
13/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on taas näitä kun ihmiset luulevat tietävän asioista jotain, ilman oikeaa kokemusta siitä työstä. Tulkaapa alalle, voidaan keskustella asiasta sitten. 

Vierailija
14/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun työsi kerran on niin raskasta, mikset tee asialle mitään? Opettajat osaavat ja uskaltavat tuoda alansa epäkohtia esille ja pyrkivät pitämään oikeuksistaan kiinni, mutta tämähän on vain hyvä asia. Kuka muu niistä huolehtisi, jos eivät alan edustajat itse? Jokaisella on ihan samanlainen oikeus pitää meteliä alallaan havaitsemistaan epäkohdista.

Kaikki pitkään alalla olleet kollegani ovat samaa mieltä työn muuttumisesta vaativammaksi parinkymmenen vuoden sisällä. Onhan se nyt aivan ilmeinen epäkohta, jos työmäärä ja työn vaatimukset kasvavat palkan ja muiden etujen pysyessä ennallaan. Ei se nyt oikein niinkään voi mennä, että koska opettajien työaika on erilainen kuin muilla aloilla, voi työn tekemisen ehtoja loputtomasti kiristää.

No, mitä parannuksia olette itkuillanne saaneet?

Vierailija
15/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan turha valittaa niitä pitkistä lomista, se on tasausta siitä että palkka on muuten matala yliopisto-tutkinnoksi. Eli palkassa on otettu huomioon se pitkä kesäloma. Jos lomat lyhenisi, palkkaakin pitäisi nostaa. 

Vierailija
16/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin erityisesti sen melun kuormittavuuden. Tuskin ikinä olette olleet koulussa, kun lapset huutavat ja kiljuvat kilpaa KOKO PÄIVÄN. Itse jouduin töihin ala-asteelle tekemään remonttia kuukauden ajan. Olin työpäivän jälkeen räjähdyspisteessä jouduttuani kuuntelemaan sitä metakkaa koko päivän ajan.

Mieluummin kuuntelee raksamelua eli piikkaamista, poraamista yms., kuin sitä lasten kiljumista ja tömistelyä, kun juoksevat luokkahuoneissa ja pitkin käytäviä. Minä sentään pääsin melua pakoon, kun upotin kuulokkeet korviin, mutta opettajat joutuvat kuuntelemaan sitä koko ajan. Ja kun nykyisin ei saa käskeä olemaan hiljaakaan, ettei Pirkkopetterin äiti laita Wilmaan viestiä, että meidän helikopterille oli sanottu rumasti.

Ne, jotka väittävät opettajan työn olevan helppoa ja kesälomien kompensoivan sen työn rasittavuuden niin menkääpä vaikka viikoksi kuuntelemaan mitä se oikeasti on. Voin sanoa, että isolla raksatyömaallakin on rauhallisempaa, kuin alakouluissa.

Vierailija
17/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös se ole ihan oma valinta, mille alalle sitä haluaa. Ei kait ooettajan hommia pakko ole tehdä, jos niin kovin kamalaa on.

Vierailija
18/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä! Kyllähän kaikissa muissakin ammateissa kesät ollaan työttömänä jne.

Jotkut ovat talvet työttömänä, rakennusala mukaan lukien

asfaltti- ja maanrakennus.

Eri

Vierailija
19/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetustyö on todella palkitsevaa. Toisaalta opiskelijoiden joukossa on usein sellaisia ääliöitä, joiden opettaminen on mahdotonta. Siitä, että nämä idiootit ei opi, eikä pärjää missään, syytetään usein opettajia, vaikka syy on kasvuympäristössä, kasvatuksessa tai kulttuurissa.

Opettaja joutuu sitten kuuntelemaan nykyään liikaa kaikkea paskaa, jolle ei itse mahda mitään. Sekä opetushallituksen, esimiesten että oppilaiden ja vanhempien taholta tulee uskomatonta kuraa niskaan. En väitä, ettei muissakin hommassa joutuisi välillä ihan samaan.

Mutta ei se, että on hyvät lomat, vie oikeutta kertoa työn varjopuolista. Monissa ammateissa joutuu vaihtoon, kun selkä ei kestä. Usein opettaja vaihtaa ammattia tai sairastuu, kun pää ei enää kestä.

Vierailija
20/90 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen vielä lisään, että hyvä niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi