Opettajien ainainen itku
Jatkuvasti saa lukea opettajien martyyrimaisia avauksia työnsä ylivoimaisista vaatimuksista ja raskaudesta. Tämä lähes narsistinen oman navan tuijottelu vailla käsitystä työelämän realiteeteista alkaa jo nyppiä.
Faktaa on, että opettajan työ on vaativaa, mutta faktaa on myös se, että sitä kompensoidaan jatkuvilla lomilla.
Itse lastensuojelun sosiaalityöntekijänä väittäisin tietäväni jotain työn raskaudesta, vaativista vanhemmista ja paineista tehdä väärä arvio, jonka seuraukset voivat olla hirveät. Harvemmin on tullut lehdistä luettua kuitenkaan aiheesta, vaikka lomaa on se 5 viikkoa vuosi.
Tarkoituksena ei ole kilpailla sillä, kellä raskain työ, minä pidän työstäni enkä muuta tekisi. Silti joskus ärsyttää tuo jatkuva poraaminen, vaihtakaa sitten sitä alaa kun niin uhootte.
Kommentit (90)
Rakastan opettamista ja olen äärimmäisen ahkera ope. Kuitenkin juuri nyt olen niin väsynyt, siis kertakaikkisen sippi, että kohta kaadun sänkyyn suorilta jaloilta. Minulla on työkokemusta monelta alalta, mutta mikään aikaisemmista töistäni ei ole ollut yhtä kuormittavaa kuin opetustyö, ei itse asiassa lähellekään. Mölyävät oppilaat, loputon asioiden selvittäminen, uuvuttava tuntisuunnittelu.. Tämä on päättymätön oravanpyörä. Ja huomenna taas isänmaan toivoja kasvattamaan!
Vierailija kirjoitti:
Jokos kohta on ne ajat käsillä kun opettajat narisevat kuinka oppilaat tuovat kesälomalle lähtiessään kaikkea krääsää vaikka pitäisi viinejä ja kylpylälahjakortteja saada?
En näkisi tätä narisemisena. Lahja toki otetaan vastaan ja kiitetään lasta. Vanhempien olisi hyvä miettiä, onko kahvimukissa tai kynttilänjalassa mitään järkeä lahjana. Kahviajuomattomana ja kynttilöitä polttamattomana näistä lahjoista on oikeasti enemmän harmia kuin hyötyä. Näitä ei enää kukaan tuttukaan ota lahjoituksina vastaan, eikä kelvannut kirpputorillekaan edes lahjoituksena, joten roskis on valitettavasti näiden loppusijoituspaikka. Muutenkaan en ymmärrä lahjana (nyt puhun muista kuin opettajan saamista) astioita, sillä useimmilla on tietty astiasto, jota he keräävät, ja siihen ei yksittäinen lautanen tai muki sovi joukkoon.
Itselleni paras lahja on nähdä oppilaan oppimisen ilo ja jos joku haluaa antaa jotain, niin kortti on paras lahja. Nämä olen kaikki säästänyt ja niitä on välillä mukava selailla ja muistella entisiä oppilaitaan.
ex-ope kirjoitti:
Tosi monet on vaihtaneet alaa ja jotkut pakosta kun töitä ei ole.
Onhan se paska työ ja matalasti palkattu.
Ainoat jotka opettajuudesta hyötyvät ovat ne joilla on virat.
SANOISIN ETTÄ VIRAT POIS OPETTAJILTA JA KOKO ALA PÄTKÄLLE!
Sitten loppuu valitus.
Samalla loppuisi lahjakkaiden ja motivoituneiden nuorten hakeutuminen opettajankoulutukseen. Tosi kaukonäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetustyö on todella palkitsevaa. Toisaalta opiskelijoiden joukossa on usein sellaisia ääliöitä, joiden opettaminen on mahdotonta. Siitä, että nämä idiootit ei opi, eikä pärjää missään, syytetään usein opettajia, vaikka syy on kasvuympäristössä, kasvatuksessa tai kulttuurissa.
Opettaja joutuu sitten kuuntelemaan nykyään liikaa kaikkea paskaa, jolle ei itse mahda mitään. Sekä opetushallituksen, esimiesten että oppilaiden ja vanhempien taholta tulee uskomatonta kuraa niskaan. En väitä, ettei muissakin hommassa joutuisi välillä ihan samaan.
Mutta ei se, että on hyvät lomat, vie oikeutta kertoa työn varjopuolista. Monissa ammateissa joutuu vaihtoon, kun selkä ei kestä. Usein opettaja vaihtaa ammattia tai sairastuu, kun pää ei enää kestä.Melko epäammattimaista haukkua lapsia ääliöiksi ja idiooteiksi, tuskin sitä kunnioitusta sillä saa. Mutta tuskin opettaja oletkaan. Ap
Vasta seitsemästoista vuosi menossa, ja olen taatusti ammattimainen ja sataprosenttisesti sanojeni takana. Enkä tietenkään hauku oppilaita ääliöiksi, kuin anonyymisti paskanjauhantakeskusteluissa tai palstoilla. Totuus vaan tekee usein kipeää, joillekin. Ja opetan kyllä niitä ääliöitäkin, koska saan siitä palkkaa, vaikka se onkin tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokos kohta on ne ajat käsillä kun opettajat narisevat kuinka oppilaat tuovat kesälomalle lähtiessään kaikkea krääsää vaikka pitäisi viinejä ja kylpylälahjakortteja saada?
Kaveri on opettaja, eikä ole saanut mitään koskaan. Alakoulun ope voi saada kukkia, yläkoulun eivät saa mitään. Ärsyttääkö sua, kun takanasi on vain elämämkoulu? Kateus rumentaa.
Ainoastaan aito häviäjä luulee olevansa hauska kirjoittamalla "elämämkoulu".
Vierailija kirjoitti:
No, jaa. Kun kerran tiedät opettajan työn, niin minäpä tiedän sinun työsi. Saat hoitaa yhtä asiaa kerralla, keskittyä siihen, puhua yhden ihmisen kanssa kerralla ja kirjata sen yhden ihmisen asiat ylös. Välissä vähän marinaa työkavereiden työhuoneilla tai kahvihuoneessa. Minusta sinun työsi on helppoa, koska sinun ei tarvitse hoitaa 15 ihmistä kerralla kopissa ja vastata niiden kysymyksiin laidasta laitaan solkenaan käännellen päätä.
Ihanan stressitön homma... kyllä musta kuulostaa aika paljon kevyemmältä tuommoinen kuin tämä repiminen joka suuntaan SAMAAN AIKAAN.
Mä tiedänkin vielä enemmän tuosta hommasta. 8 tunnin työpäivän aikana pitävät 2,5 tunnin ruokatauon ja kaksi kahviTUNTIA. Loppuajasta istuvat puolet juoruilemassa toisilleen ja jos väliin tuleekin joku asiakas, niin tuskailevat, että vastahan mä viime viikolla jouduin työtä tekemään, nyt ois saikun aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on opettaja, eikä ole saanut mitään koskaan. Alakoulun ope voi saada kukkia, yläkoulun eivät saa mitään. Ärsyttääkö sua, kun takanasi on vain elämämkoulu? Kateus rumentaa.
Kertoo jotain siitä kuinka pidetty opettaja kaverisi on.
Opettajan työ on vähän kuin sosiaalityötä nykyisin. Jokaisessa luokassa on joku, jolla on ongelmia kotioloissa, käytöksessä, oppimisessa tai pahimmassa tapauksessa kaikissa mainituissa kohdissa. Jotkut luokat ovat ihan oikeasti todella vaikeita ja raskaita opettaa. Olen tehnyt myös sairaanhoitajan työtä, eikä se mielestäni ollut lainkaan yhtä raskasta kuin luokanopettajan työ, vaikka olikin kolmivuorotyö.
Alakoulun opettajana kohtaan kaikenlaisia mahdollisia ongelmia ja joskus tuntuu, että pilaan oppilaiden tulevaisuuden sillä, että en jaksa tai/ja ehdi paneutua riittävästi yhden oppilaan ongelmiin. Hyvin tyypillistä on, että paahdat viisi tuntia ilman taukoja ja sen jälkeen juokset kokouksissa ja yrität miettiä seuraavan päivän tunnit valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jaa. Kun kerran tiedät opettajan työn, niin minäpä tiedän sinun työsi. Saat hoitaa yhtä asiaa kerralla, keskittyä siihen, puhua yhden ihmisen kanssa kerralla ja kirjata sen yhden ihmisen asiat ylös. Välissä vähän marinaa työkavereiden työhuoneilla tai kahvihuoneessa. Minusta sinun työsi on helppoa, koska sinun ei tarvitse hoitaa 15 ihmistä kerralla kopissa ja vastata niiden kysymyksiin laidasta laitaan solkenaan käännellen päätä.
Ihanan stressitön homma... kyllä musta kuulostaa aika paljon kevyemmältä tuommoinen kuin tämä repiminen joka suuntaan SAMAAN AIKAAN.
Jep. Mun työssä on paljon hyviä puolia, mutta verkostopalavereissa, joissa sinä opettajakin ilmaisin käyt, saattaa joskus harmillisesti olla toistakymmentäkin ihmisistä. Onneksi palkka lähentelee jo neljää tonnia, niin aletaan olla oikeilla jäljillä. T:sossu
Niin, mutta voin kertoa, että ne palaverit on kevyin osa työtä. Ei ne ole pahoja. Opetustunnit on raskaita, se on muu on lähinnä humppaa päälle ja opetus uuvuttaa niin paljon, ettei jaksaisi sitä kevyempääkään humppaa päälle. Ja olen tosissani. Yksikään opettaja ei ole sanonut, että palaveritunti olisi missään suhteessa opetustuntiin raskaudeltaan.
Vierailija kirjoitti:
ex-ope kirjoitti:
Tosi monet on vaihtaneet alaa ja jotkut pakosta kun töitä ei ole.
Onhan se paska työ ja matalasti palkattu.
Ainoat jotka opettajuudesta hyötyvät ovat ne joilla on virat.
SANOISIN ETTÄ VIRAT POIS OPETTAJILTA JA KOKO ALA PÄTKÄLLE!
Sitten loppuu valitus.
Samalla loppuisi lahjakkaiden ja motivoituneiden nuorten hakeutuminen opettajankoulutukseen. Tosi kaukonäköistä.
onhan se jo muillakin aloilla. Miksi opettajien virat on mitenkään erityiset?
Turvatyöpaikat pois!
Vierailija kirjoitti:
Lapsena luulin että opettajat viettää kesät arkuissaan. Nyt aikuisena tiedän että ne ei olekkaan vamppyyrizompeja. Pelkästään ruikuttajia joilla on lomaa melkein puolet vuodesta. Wilmaa en ole koskaan käyttänyt. Jos on oikeasti asiaa niin numero on niillä tiedossa. Eivät onneksi ole soittaneet kuin kerran.
Sinun olisi hyvä jo mennä sinne arkkuun noine aivopieruinesi,maailma olisi paljon parempi paikka. Wilma on muuten pakollinen ihan lain puitteissa, joten kertoo sinusta paljon kun leuhkit ettet ole sitä käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työ on vähän kuin sosiaalityötä nykyisin. Jokaisessa luokassa on joku, jolla on ongelmia kotioloissa, käytöksessä, oppimisessa tai pahimmassa tapauksessa kaikissa mainituissa kohdissa. Jotkut luokat ovat ihan oikeasti todella vaikeita ja raskaita opettaa. Olen tehnyt myös sairaanhoitajan työtä, eikä se mielestäni ollut lainkaan yhtä raskasta kuin luokanopettajan työ, vaikka olikin kolmivuorotyö.
Alakoulun opettajana kohtaan kaikenlaisia mahdollisia ongelmia ja joskus tuntuu, että pilaan oppilaiden tulevaisuuden sillä, että en jaksa tai/ja ehdi paneutua riittävästi yhden oppilaan ongelmiin. Hyvin tyypillistä on, että paahdat viisi tuntia ilman taukoja ja sen jälkeen juokset kokouksissa ja yrität miettiä seuraavan päivän tunnit valmiiksi.
Opettajathan tunnetusti tekevät suvereenisti useammankin ammattilaisen hommaa päivän aikana, pätevää sakkia.
Vervitpäähäs kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena luulin että opettajat viettää kesät arkuissaan. Nyt aikuisena tiedän että ne ei olekkaan vamppyyrizompeja. Pelkästään ruikuttajia joilla on lomaa melkein puolet vuodesta. Wilmaa en ole koskaan käyttänyt. Jos on oikeasti asiaa niin numero on niillä tiedossa. Eivät onneksi ole soittaneet kuin kerran.
Sinun olisi hyvä jo mennä sinne arkkuun noine aivopieruinesi,maailma olisi paljon parempi paikka. Wilma on muuten pakollinen ihan lain puitteissa, joten kertoo sinusta paljon kun leuhkit ettet ole sitä käyttänyt.
No ei todellakaan ole pakollinen lain puitteissa.
Sen verran pakko sanoa, että kyllä jo yli 10 vuotta sitten opettajan työ oli ihan koiran hommaa. Näin ainakin ala-asteella 7-8 v lasten kanssa. Olin koulunkäyntiavustajana ja meno oli aika villiä. Joka päivä verenpaineet koholla ja pää kipeä. Lapset olivat aivan villiintyneet, opettajien päälle räittiin, raavittiin verille, potkittiin, hakattiin jne. Ongelmalapsia ei voitu siirtää erityisluokille, koska vanhemmat eivät suostuneet. Joidenkin kohdalla tilanne oli niin mahdoton, että vanhempia jouduttiin pyytämään hakemaan lapsensa pois kesken koulupäivän. Ja kyseessä siis ihan tavallinen koulu.
Niin ja kokemusta on niin kaupalliselta alalta kuin sairaanhoitajan työstä, että jonkinlaista perspektiiviä asiaan löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mun työssä on paljon hyviä puolia, mutta verkostopalavereissa, joissa sinä opettajakin ilmaisin käyt, saattaa joskus harmillisesti olla toistakymmentäkin ihmisistä. Onneksi palkka lähentelee jo neljää tonnia, niin aletaan olla oikeilla jäljillä. T:sossu
Niin, mutta voin kertoa, että ne palaverit on kevyin osa työtä. Ei ne ole pahoja. Opetustunnit on raskaita, se on muu on lähinnä humppaa päälle ja opetus uuvuttaa niin paljon, ettei jaksaisi sitä kevyempääkään humppaa päälle. Ja olen tosissani. Yksikään opettaja ei ole sanonut, että palaveritunti olisi missään suhteessa opetustuntiin raskaudeltaan.
Ei varmaan olekaan, koska opettaja ei niitä vedä tai joudu tekemään päätöksiä.
Voin vain kuvitella mitä opettajat joutuu nykyään kestämään. Vapaa kasvatus tuottaa hedelmää ja siihen päälle etninen mauste niin huh huh
Niin vaihdoinkin alaa. Aikoinani ajattelin, että on kunniatehtävä saada olla osallisena yhteiskuntaa, joka opettaa tuleville yritysjohtjille, ministereille, kaupan kassoille perusasiat ja ohjata lukioon tai ammattikouluun. Antaa opetusta, että maa pysyy edelleen hyvänä ja ihmiset osaa lukea, kirjoittaa, kommunikoida, ymmärtää mitä ympärillä tapahtuu.
Se kaikki muuttui, kun kiittämättömät kuspäät aukoo päitään 8-16 ja kun asioista sanoo, niin se kuvataan kännyköillä ja haukutaan minkä kerkeää. Sitten on nämä kiittämättömät vanhemmat, jotka jatkaa siitä mihin jälkikasvu jäi, eli 16-22 tulee viestiä missä arvostellaan, kun eihän meidän Risto-Petteri. Tuon kaiken päälle alkaa opetushallitus aukomaan päätään. Mittani tuli täyteen ja otin kesken lukukauden lopputilin. Epäkiitollisin työ mitä olen koskaan tehnyt ja en välitä paskan vertaa miten nykyajan nuori tulee pärjäämään elämässä. EI ole minun ongelmani todellakaan.
Nykyvanhempia ei kiinnosta pätkääkään mitä esiteini tekee ja sen takia ne on tuollaisia mitä ne on. Oli siellä hyviäkin oppilaita, mutta he kärsivät samanlailla. Oppilaista näkee minkälainen koti on ja kiinnostaako siellä asiat. Kympin oppilailla oli aina asialliset ja järkevät vanhemmat ja nämä luuserit joista ei tule koskaan yhtään mitään, niin heidän vanhemmat räksyttäviä koiria. Olen nähnyt tämän niin läheltä, että tiedän mitä puhun. Minulle soitettiin seuraavan lukukauden alussa olisinko valmis palaamaan töihin, koska oli muitakin opettajia lähtenyt kesälomalla muualle. Kiitin arvostuksesta ja totesin ettei sellaista taida löytyä, että palaisin takaisin ja kuolisin työn takia johonkin kohtaukseen. EI ikinä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan olekaan, koska opettaja ei niitä vedä tai joudu tekemään päätöksiä.
Jaa, sossuko niitä päätöksiä sitten tekee? Istun helvetin usein opettajana työni luonteen takia noissa palavereissa ja kaikenlaisissa palavereissa, enkä ole havainnut, että niissä joku joutuisi useinkaan tekemään mitään päätöksiä. Ainoat toimijat tuntuu olevan opettajat ja rehtori tekee päätöksiä. Sossusta tarjotaan lähinnä jotain perhetyötä, jos sitäkään. Ongelma on opettajien käsissä, meinaa itku tulla, kun ei mistään saa apua. Sossusta vaan rohkaistaan "olemaan herkästi yhtetyksissä". Mutta mitäs sitten? Soitat sinne, tehdään lasuja jne.? Sinä näet sen lapsen luisumisen päivästä toiseen ja kukaan ei ota vastuuta, vaikka laki mahdollistaisi. Ainoa vastuunkantaja on se opettaja, joka soittaa joka päivä lapsen perään, soittaa vanhemmille, yrittää vajavaisesti terapioida, neuvoa ja opastaa. Näet menetetyn tulevaisuuden lähestyvän. Sossu on kaukana, ei hänellä asia ole silmillä joka hetki ja joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää mikseivät opettajat tee muuta kuin valita. Lennonjohtajat menevät lakkoon jos kahvihuoneessa on eilistä pullaa.
OAJ on täysin kunta-alan työnantajien taskussa. OAJ:n johto kaveeraa työnantajapuolen kanssa ja on täysin erkaantunut arjen opetustyön reaaliteeteista. Luukkainen vetää yli 250000e vuodessa, muttei onnistu opettajien edunvalvonnassa koskaan mitenkään. Neuvottelijat on amatöörejä.
OAJ on opettajien ongelmien takana, ja koko johtoporras joutaisi vaihtoon. Alalla on kuitenkin kilttiennaistensyndrooma eikä asioista uskalleta puhua. Tätä käyttää AOJ hyväksi, ja jyrää menemään opettajien etujen vastaisesti. Luukkainen poseeraa joka puolella viisastelemassa, ja kaikki kritiikki valuu kuin hanhen selästä.