Saako taaperon ottaa mukaan äänestys koppiin vai
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Onko sinulla kokemusta tästä? Itse olen aina saanut ottaa lapsen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Aah, taapero tuo suomenkielen typerin sana : )
Ei se minusta huono ole, vaan kuvaava. Synonyymi "paapero" on minusta kehnompi. - Mikä sitten olisi parempi käännös esim. vastaaville "toddler" ja "tulting"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 1,5-vuotias vilkas taapero, jota en kyllä jättäisi valvomatta äänestämisen ajaksi. Ei tuon ikäinen vielä ymmärrä "odottaa kiltisti äitiä", jos saa mielijohteen pinkaista johonkin suuntaan. Korkeintaan jos rattaissa valjaissa istuisi niin voisin jättää kopin ulkopuolelle jos tiedän ketä äänestän (ei menisi kopissa kauaa). Itse äänestin jo kauppareissun yhteydessä, jolloin puoliso vahti lasta, mutta osa saattaa tilanteesta riippuen joutua käydä äänestämässä lasten kanssa ilman toista aikuista, ehkä tällöin olisi hyvä jos joku vaalivirkailija voisi tarvittaessa vahtia lasta äänestämisen ajan.
No tietenkin rattaisiin valjaissa odottamaan! Kuinka muuten? Rattaiden käyttö on kuitenkin aika arkipäiväistä eikä mikään erityisvaikea juttu jota ei voisi ottaa käyttöön äänestysrauhan takia.
Itselläni oli vaikeuksia päästä sisälle
Valjaisiin riuhtomaan ja parkumaan (pahimmassa tapauksessa)? Kolmena vuosikymmenenä olen ilman ongelmia äänestänyt lapsi äänestyskopissa mukana, ei kukaan ole paheksunut.
Vierailija kirjoitti:
Kerran yksi mies yritti ihan väkisin ängetä vaimonsa kanssa samaan koppiin. Suutti ja ärjyi kun kiellettiin... Kaikenlaisia.
Jospa halusi vain varmistaa, että vaimo äänestää oikeaa ehdokasta.
Taas tällainen aloittaja, joka kirjoittaa puuta heinää ja ihmiset ottavat tosissaan. "Että onko siellä lastenhoitaja?"
Kävin äänestämässä vaaleissa kun lapsi oli 2v. Hänellä oli synttärit just ollu, joten osasi numeron kaksi, muita ei osannutkaan. Häntä pelotti äänestyspaikalla joten otin syliin, kun kirjoitin lappua!
Lapsi: Viiva!
Minä: shh ollaan ihan hiljaa täällä
Lapsi: Kakkonen!
Minä: shhhhhhhhhhh
Lapsi: Ja toinen viiva!
Minä: SHHHHHHHSHHH!!!!!!
Kukaan ei sanonut mitään, itselle tuli jostain syystä älytön häpeä ja viivana myös mentiin äänestyspaikalta ulos. Kaikille paikallaolijoille tuli sitten kerralla selväksi, että äänestettiin numeroa 121.
Minä otin pikkutaaperon koppiin rattaista. Eli juuri vaihetta että vieraassa paikassa sai sätkyn jos ei saanut olla ihan lähellä. Halusin säästää omia ja muiden korvia. Eipä se napero tajunnut asiasta. Muut kerrat päästiin miehen kanssa yhdessä ja toinen vahti lasta vuorollaan.
Se on ihan sama kuka sinne koppiin menee. Globalistipelle presidentin seremoniamestarivirkaan kuitenkin valitaan.
Saa ottaa. On minulla ollut isompiakin mukana, saivat omat äänestyslaput ja leiman ja mukaansa muistoksi, innoissaan oli tuollainen melkein kouluikäinen
Vierailija kirjoitti:
Persettäkö raavit siellä kopissa kun noin pitkään viivyt?
Tämä. Itsellä kynä kädessä jo ennen koppiin astumista. Numero viivana läpyskään ulos ja takaisin. Viisi sekuntia. En ole kehdannut sitä numeroa raapustaa siinä ilmoittautumistiskillä. Se lienee sekä vaalisalaisuuden että hyvien tapojenkin vastaista.
Jos lapsi on äänestysikäinen niin silloin ei saa ottaa. Pienemmät kyllä.
Äänestys numero on 5
(5)
Miksei isä voi pitää vaikka sylissään sen ajan kun äiti käy äänestyskopissa? Jos käytte eri aikaan niin lapsihan voi olla isänsä kanssa kotona.
Eikai se lapsi nyt niin äitiinsä sidottu voi olla?
-niin ja nythän tarvitsee laittaa vain yksi numero!
Muistan olleeni 5-vuotiaani isäni mukana äänestyskopissa ja käskin hänen äänestää Rehniä. Nyt itse en vaalivirkailijana päästäisi enää tuon ikäistä lasta koppiin, koska omaan päähäni on jäänyt niin vahvasti se tilanne, kun vaadin isääni kuuluvasti äänestämään tiettyä ehdokasta. Lapsi voi esim. äänestyksen ajan odottaa minun kanssani kopin ulkopuolella.
Kaikkein selkeintä olisi, jos asetettaisiin ihan laki, että äänestyskopissa saa asioida vain yksin ellei tarvitse avustajaa. Ehkä vanhemmat tulisivat sitten yhdessä äänestämään tai ystävän kanssa, joka voi sen aikaa vahtia lasta.
Meillä on aina odottanut kopin ulkopuolella. Saanut sitten kurkata mitä kopissa on. Tottakai se lasta kiinnostaa. Joskus saanut käydä toisessa kopissa sillä aikaa kun itse äänestän toisessa.
Itse aikanaan en päässyt 12- vuotiaana isäni kanssa äänestyskopin, mutta poikani 6 v. pääsi kanssani äänestämään presidenttiä.
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi etteivät naiset saisi äänestää muuten kuin missikisoissa. Ei muusta ymmärrä yhtään mitään.
Naiset äänestää Stubbia koska komeet hampaat. Tai aaltolaa koska pisin naama ja levein leuka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne pennut sen 5min voi olla erossa äityliinistä
Kuka tarvitsee 5 minuuttia parin numeron kirjoittamiseen!
Eihän siihen mitään numeroita kirjoitella vaan piirretään aku ankan kuva. Taiteillessa menee aikaa!
Persettäkö raavit siellä kopissa kun noin pitkään viivyt?