Saako taaperon ottaa mukaan äänestys koppiin vai
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Saa ottaa, minä olen käynyt äänestämässä isommankin lapsen kanssa.
Meillä vauva on saanut olla mukana, mutta puhumaan oppinut lapsi ei, koska hän voi rikkoa vaalisalaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä kysymys on saanut kruunun? Huoh.
👑
Kun olen ollut vaalivirkailijana, sääntö on ollut että jos lapsen pää ei yletä kirjoitustasolle, saa tulla mukaan koppiin. Tämä yleensä myös korreloi sen kanssa että osaako lapsi jo lukea ja voiko teoriassakaan rikkoa vaalisalaisuutta.
Ja ne sitä isommat lapset eivät vaadikaan ihan jatkuvaa vahtimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei päästä, niin sano että pitäkää tunkkinne (äänestyslappu) ja marssit taaperon kanssa pihalle.
....ja tästä on se hyöty että? Sinun äänesi jää antamatta, voi voi, onpahan sitten muiden äänillä enemmän painoarvoa. Sitä voi osoittaa mieltään ja käyttäytyä kuin kakara, tai puuttua ongelmaan ja todeta että äänestämään on päästävä vaikka olisi lapsia, että jos lapsi ei saa tulla koppiin niin joku varmaan katsoo sen perään sen aikaa.
Idioottit ei pääse äänestämään
nyky käytännöstä en tiijä mut itse kun olin pikku lapsi reilut 60 vuotta sitten ei lapset päässy sisälle äänestys paikkaan vaan piti ootella pihalla kun vanhemmat kävi äänestämässä vanhemmat kävi vuorotellen toinen ootti ulkon lapsen kanssa päästä äänestään
se oli muutenkin silloin tärkee tapahtuma ihmisil oli ykköset päällä ja muistan kun ovi vahti ulko ovel anto anis karkin
Mitäs jos vanhempi tekeekin lappuun kirkkoveneen protestiäänenä ja taapero huudahtaa, että isi piirsi leppäkertun. Rikkoutuuko siinä vaalisalaisuus ja mitä sitten tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pääsee vanhempiensa mukana äänestyskoppiin, jos lapsi on niin lyhyt, etteivät hänen silmänsä ylety kopin pöytätason yläpuolelle tai ettei hän vielä ymmärrä numeroista mitään vaikka niitä näkisikin.
Juuri näin. Sylissä saa pitää vain mikäli lapsi ei vielä ymmärrä numeroita eli lähinnä kyseeseen tulee vauva tai pieni taapero.
Miten sä todistat, että taapero ei ymmärrä numeroita? Toiset tunnistaa numerot kaksivuotiaana, ja toiset ei osaa niitä eskariin mennessä. No, mutta hyvä tietää, olin ajatellut, että olisi kiva näyttää 7-vuotiaalle, miten äänestys toimii.
Olen käynyt äänestämässä omien lasten kanssa, ovat saaneet olla mukana kopissa, alle kouluikäisinä, sen jälkeen kyllä osasivat jo odottaa. Lapset saivat myös omat äänestys liput ja niihin leiman, ottivat mukaan kotiin kun olivat niin ylpeitä kun kävivät "äänestämässä".
Vierailija kirjoitti:
Oliko sillä isommalla lapsellakin äänioikeus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vauva on saanut olla mukana, mutta puhumaan oppinut lapsi ei, koska hän voi rikkoa vaalisalaisuuden.
Lapsi voi kertoa isälleen että äiti äänesti eri puoluetta!
Itselläni on 1,5-vuotias vilkas taapero, jota en kyllä jättäisi valvomatta äänestämisen ajaksi. Ei tuon ikäinen vielä ymmärrä "odottaa kiltisti äitiä", jos saa mielijohteen pinkaista johonkin suuntaan. Korkeintaan jos rattaissa valjaissa istuisi niin voisin jättää kopin ulkopuolelle jos tiedän ketä äänestän (ei menisi kopissa kauaa). Itse äänestin jo kauppareissun yhteydessä, jolloin puoliso vahti lasta, mutta osa saattaa tilanteesta riippuen joutua käydä äänestämässä lasten kanssa ilman toista aikuista, ehkä tällöin olisi hyvä jos joku vaalivirkailija voisi tarvittaessa vahtia lasta äänestämisen ajan.
Lapsen saa ilmeisesti ottaa mukaan koppiin silloin, kun lapsi on lyhyt eikä osaa numeroita. Mulla kerran pitkä silloin 5-vuotias poikani tuli perässäni koppiin, ja sain huomautuksen asiasta valvojalta. Ilmeisesti on ollut tapauksia, jossa lapsi on paljastanut kirjoitetun numeron. Ääntäni ei sillä kertaa hylätty....
Köytä taapero tolppaan siksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pääsee vanhempiensa mukana äänestyskoppiin, jos lapsi on niin lyhyt, etteivät hänen silmänsä ylety kopin pöytätason yläpuolelle tai ettei hän vielä ymmärrä numeroista mitään vaikka niitä näkisikin.
Juuri näin. Sylissä saa pitää vain mikäli lapsi ei vielä ymmärrä numeroita eli lähinnä kyseeseen tulee vauva tai pieni taapero.
Oho, onko näin! Täytyykin huomioida, kun menen äänestämään kolmevuotiaan kanssa, joka on niin ujo, että varmaankin haluaisi olla sylissä.
Olin 10-vuotiaana äänestämässä mummoni kanssa. Mummo vei minut koppiin ja näytti, mitä äänestää ja että minunkin pitää äänestää isona samaa puoluetta. En ole kertaakaan äänestänyt kyseistä puoluetta enkä äänestä. Lasten indoktrinointi on iljettävää.
Ei saanut tampereella. 3v jäi siihen uteliaana häiriköimään.
Minulla oli kaksi lasta mukana äänestysreissulla. Toinen yksi vuotias oli rattaissa ja 3 vuotias oli kävelemällä.
Jätin rattaat siihen äänestys huoneeseen sisäpuolelle ja käskin 3 vuotiaan vahtia rattaita ja pitää kiinni rattaiden reunasta. Sitten nappasin äänestyslapun ja menin koppiin ja lapset odotti ja tuijottivat suolapatsaina. Hyvin meni. Oli niin virallinen tilanne, että lapset käyttäytyivät hyvin kun äimistelivät tilannetta.
Ja lapsia "vahti" ainakin 10 silmäparia sen 30 sekunnin ajan mikä meni numeroita raapustaessa, kunnes olin taas kopin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 1,5-vuotias vilkas taapero, jota en kyllä jättäisi valvomatta äänestämisen ajaksi. Ei tuon ikäinen vielä ymmärrä "odottaa kiltisti äitiä", jos saa mielijohteen pinkaista johonkin suuntaan. Korkeintaan jos rattaissa valjaissa istuisi niin voisin jättää kopin ulkopuolelle jos tiedän ketä äänestän (ei menisi kopissa kauaa). Itse äänestin jo kauppareissun yhteydessä, jolloin puoliso vahti lasta, mutta osa saattaa tilanteesta riippuen joutua käydä äänestämässä lasten kanssa ilman toista aikuista, ehkä tällöin olisi hyvä jos joku vaalivirkailija voisi tarvittaessa vahtia lasta äänestämisen ajan.
No tietenkin rattaisiin valjaissa odottamaan! Kuinka muuten? Rattaiden käyttö on kuitenkin aika arkipäiväistä eikä mikään erityisvaikea juttu jota ei voisi ottaa käyttöön äänestysrauhan takia.
Itselläni oli vaikeuksia päästä sisälle siihen jumalanhylkäämään kouluun, jossa äänestys järjestettiin kun ei ollutkaan "esteetön" vaan jotku 1800 luvun jyrkät ja kapeat kiviportaat ja jäätävän raskas 3 metriä korkea hitaastiaukeava tammiovi. Mutta pääsinpähän kuitenkin! Olisin käskyttänyt kanssa-äänestiä hakemaan vaaliapulaisia kantamaan rattaita apuna sisälle, jos en olisi muuten päässyt.
Aah, taapero tuo suomenkielen typerin sana : )
Saa. etkai sä sinne asumaan aio jäädä.