Saako taaperon ottaa mukaan äänestys koppiin vai
Kommentit (207)
Lähtökohtaisesti lasten olisi hyvä oppia jo taaperoiässä, että on olemassa vakavia ja virallisia tilanteita, joissa lapsen täytyy tehdä miten aikuiset käskee. Kuitenkin moni vanhempi ja lapsi osaa päivittäin kävellä suojatien yli käsikkäin, ilman että lapsi sekoilee menemään.
Ainakin Helsingissä vaalivirkailijat neuvovat, että lapsen nenän ei pidä yltää äänestystasolle tai osata numeroita. Tämä on minusta ihan selkeä ohjeistus, joka 99% lapsen kanssa äänestäville käy järkiin. Ne, joilla on lapsen kanssa jotain säätöä sinne koppiin mentäessä, on yleensä sellaisia jotka muutenkin säätävät äänestystilanteessa. Yllättävän moni jännittää äänestämistä, näkyy että käsi tärisee kun lipuketta ojennetaan leimattavaksi. Ja lapsille tilanne voi olla jopa pelottava, mikä näkyy siinä että haluavat väkisin mukaan koppiin.
Äänestyspaikoilla on sitäpaitsi aina paikalla vaaliavustaja. Hän voi viettää lapsen kanssa sen hetken kun vanhempi äänestää. Vaalilautakunnan jäseniä tulisi ohjeistaa paremmin siihen, että äänestyslipukkeen antava virkailija tarjoaisi vaaliavustajan apua lapsellisille äänestäjille.
Olen ollut vaalilautakunnassa jäsenenä kohta 15 vuotta ja kaikenlaisia hahmoja ja tilanteita äänestyspaikoilla on kyllä vuosien varrella nähty. Joskus on äiti ruvennut vastaamaan puheluun kopissa, ja lapsi lähtenyt juoksemaan toisten koppeihin, mihin kukaan ei ole ehtinyt reagoida. Ja joka kerta kuuluu ainakin yksi kirkas lapsen ääni, joka kysyy ”Isi mitä sä äänestit” heti kun äänestäjä astuu ulos kopista.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti lasten olisi hyvä oppia jo taaperoiässä, että on olemassa vakavia ja virallisia tilanteita, joissa lapsen täytyy tehdä miten aikuiset käskee. Kuitenkin moni vanhempi ja lapsi osaa päivittäin kävellä suojatien yli käsikkäin, ilman että lapsi sekoilee menemään.
Ainakin Helsingissä vaalivirkailijat neuvovat, että lapsen nenän ei pidä yltää äänestystasolle tai osata numeroita. Tämä on minusta ihan selkeä ohjeistus, joka 99% lapsen kanssa äänestäville käy järkiin. Ne, joilla on lapsen kanssa jotain säätöä sinne koppiin mentäessä, on yleensä sellaisia jotka muutenkin säätävät äänestystilanteessa. Yllättävän moni jännittää äänestämistä, näkyy että käsi tärisee kun lipuketta ojennetaan leimattavaksi. Ja lapsille tilanne voi olla jopa pelottava, mikä näkyy siinä että haluavat väkisin mukaan koppiin.
Äänestyspaikoilla on sitäpaitsi aina paikalla vaaliavustaja. Hän voi viettää lapsen kanssa sen hetken kun vanhempi äänestää. Vaalilautakunnan jäseniä tulisi ohjeistaa paremmin siihen, että äänestyslipukkeen antava virkailija tarjoaisi vaaliavustajan apua lapsellisille äänestäjille.
Olen ollut vaalilautakunnassa jäsenenä kohta 15 vuotta ja kaikenlaisia hahmoja ja tilanteita äänestyspaikoilla on kyllä vuosien varrella nähty. Joskus on äiti ruvennut vastaamaan puheluun kopissa, ja lapsi lähtenyt juoksemaan toisten koppeihin, mihin kukaan ei ole ehtinyt reagoida. Ja joka kerta kuuluu ainakin yksi kirkas lapsen ääni, joka kysyy ”Isi mitä sä äänestit” heti kun äänestäjä astuu ulos kopista.
Olen ollut kaksissa vaaleissa vaaliavustajana ja kertaakaan ei kukaan tarvinnut avustajaa, joten oikein hyvin voisi avustajan hommaksi laittaa lasten perään katsomisen.
Olisin ottanut, mutta taaperoa kiinnosti enemmän verhot huoneessa. Joten raapustin numeron yksin, kutsuin taaperon viereeni ja veimme äänestyslapun vaalivirkailijoille.
Saa ottaa, viimeksi kun käytiin äänestämässä päästiin koppiin ja luukulle yhtäaikaa miehen kanssa. 4 v oli miehen kanssa, 2 v ja vauva minun kanssa. Tarkoitus oli kyllä käväistä molemmat erikseen ilman lapsia niin, että toinen on kotona, mutta ei sitten keritty ja mentiin kaikki kerralla. Hyvin käyttäytyivät niin ei ollut ongelma, oppivat esimerkistä sitten itsekin vaaliuurnille.
Vierailija kirjoitti:
Entä saako äänestyskopissa imettää? Jos mun vauvalle tulee juuri silloin nälkä, niin minä ainakin imetän!
Et mitenkään jaksa paria minuuttia odottaa, että pääset pois sieltä äänestyskopista? Itte ainakin imetän huomattavasti mieluummin istuen kuin jossain ahtaassa kopissa seisten tietoisena siitä, että kasvatan vaan jonoa turhaan eikä kellään ole kivaa sen takia, kaikkein vähiten mulla itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä kysymys on saanut kruunun? Huoh.
Onhan kysymys tärkeä ja ajankohtainen. Ja suurimmalle osalle ihmisiä tuntuu olevan epäselvää, mikä käytäntö asiassa on.
Aloin miettiä, kuinka paljon ääniä jätetään antamatta, vaikka on jo saavuttu paikalle aikomuksena äänestää. Ja ehkä joskus jopa siksi, että virkailija tulkitsee sääntöjä väärin.
Mä olen ollut vaalivirkailijana jo varmaan yli 20 v eri vaaleissa, ikinä ei ole meillä ainakaan käynyt niin, että olisi jonkun ihme väärän sääntötulkinnan takia ihminen käännytetty pois niin, ettei ole päässyt ollenkaan äänestämään. Vaalitilaisuudessa on aina puheenjohtaja, joka vastaa äänestyksen sujumisesta ja jos hänelle tulee pienikin sellainen asia eteen, jota voisi mahdollisesti tulkita eri tavoin, silloin hän soittaa keskusvaalilautakuntaan ja kysyy, miten menetellään. Meitä virkailijoita on siinä monta, eikä kukaan tee yksinään jotain tulkintavirhettä. Mitä ihmeitä ne sellaiset edes olisivat, kaikkihan on varsin yksinkertaista.
Äänestäjien kanssa aniharvoin on tullut mitään epäselvyyttä. Joitakin kertoja on tapahtunut niin, että äänestäjä on tullut väärälle äänestyspaikalle. Silloin on otettu selvää, mihin alueeseen hän kuuluu ja ohjattu sinne. Kerran on jopa lähdetty autolla viemään äänestäjää oikealle paikalle, koska hän ei olisi muuten jalkaisin enää ehtinyt päästä antamaan ääntään. Tätähän ei ole mikään pakko tehdä, mutta autettiinpa siinäkin.
Joskus joku on yrittänyt tulla äänestämään, vaikka on jo käynyt äänestämässä ennakkoon. Siinä ei ole mitään tulkintavirheitä jos ihminen on jo äänensä kertaalleen antanut.
Ei näissä säännöissä niin ihmeellisiä kiemuroita ole, että voisi edes tulla mitään tulkintavirheitä. Ainoat tulkintavirheet voi tulla sitten ääntenlaskussa. Mutta nekin lasketaan moneen kertaan, ensin äänestysalueella ja sitten keskusvaalilautakunnassa. Se myös lopullisesti päättää, miten joku mahdollisesti hyvin epäselvästi tehty numeromerkintä tulkitaan, tai hylätäänkö joku ääni vai ei. Mikään ei siis lopullisesti lepää näiden paikalla olevien vaalivirkailijoiden harteilla.
Ei ole koskaan kukaan tullut paikalle edes niin kännissä, että olisi ollut syytä pohtia hänen äänestyskelpoisuuttaan sillä hetkellä.
Tuossahan oli jo esimerkki tilanteesta, jossa meinasi jäädä äänestämättä. Jos vaikka lapset ovat levottomia, ei siinä jäädä sitten enää selvittelemään asiaa virkailijoiden kanssa vaan lähdetään pois ja toivotaan että tulee uusi tilaisuus käydä äänestämässä.
Mitä jos virkailijan mielestä lapsi on liian pitkä mukaan koppiin, mutta vanhemman (tai isovanhemman tai kuka nyt onkaan lapsen kanssa liikkeellä) mielestä ei?
Ihmeellistä hiustenhalkomista. Loppupeleissä vaalitoimitsija(t) päättää ,mahdollusesti kysyttyään keskusvaalilautakunnasta, voiko äänestäjä äänestää vai ei. Ei äänestyspaikalle kannata mennä pelleilemään tai venkoilemaan, tai kokeilemaan onneaan. Jos äänestäjä on väärässä äänestyspaikassa, se on äänestäjän virhe. Jos ääönestäjä kieltäytyy todistamasta henkilöllisyyttään, hän ei äänestä (tapahtunut). Kerran äänestäjä päätti jättää äänestämättä, koska ei halunnut jättää koiraansa muutamaksi minuutiksi ulkopuolelle. Oma valintansa oli se. Jos lapsi on liian iso/vanha äänestyskoppiin mukaan otettavaksi, hän lienee tarpeeksi iso odottamaan hetken. Lapsi voi seisoa aivan kopin vieressä ilman näköyhteyttä koppiin. Yleensä ongelmatapauksissa pyritään löytämään yhteinen ratkaisu.
T. Toinen vaalitoimitsija
Ketjussa oli esimerkkitapaus, jossa joltakulta meinasi jäädä äänestämättä, koska vaunuissa ollutta vauvaa ja taaperoa ei saanut ottaa mukaan koppiin. Sen ikäiset eivät kyllä välttämättä pärjää ilman tuttua aikuista edes paria minuuttia. Näemmä hyvin kirjavia päätöksiä kuitenkin tehdään ihan äänestyspaikasta riippuen, koska kyllä mä olen pienen lapsen kanssa päässyt äänestyskoppiin. Olisi jäänyt äänestämättä, jos ei olisi päästetty.
Itsellä oli 4 vuotias mukana viimeksi äänestämässä. Oli tytön eka kerta vaaleissa ja halusin, että oppii ns. tavoille ja vähän näkee, mitä se äänestäminen on. Vaalivirkailijat olivat tosi vastaanottavaisia, kun tultiin minin kanssa paikalle, vaikka lasta vähän jännittikin. Selitin toimintatavan lapselle ja kysyin, että tuleeko sinne koppiin vai odottaako vieressä ulkopuolella.
Lapsi odotti ulkopuolella ja ihasteli ääneen tilassa esillä olevia koriste-esineitä :D Vähän nauratti, kun yksi huutelee siellä jostain tauluista ja veistoksista, ja pyytää katsomaan eikä olisi millään malttanut odottaa sitä minuuttia, kun rustaan numeron paperiin.
Joka tapauksessa, virkailijat seurasivat ilolla ja kehuivat lasta myös "ekoista vaaleista" ja tytölle jäi hyvä mieli. Pääsi vaalikahvillekin. Tosi ikävää, jos jollain jää äänestämättä sen takia, ettei saa ottaa pientä lasta koppiin mukaan.
Saako äänestyskopissa syödä pähkinöitä?!
Miksi ette laita lapsianne hihnaan? Eikö se olisi kaikille osapuolille turvallisempaa monessakin tilanteessa.
Saako äänestyskopissa syödä makkaraperunat.
Voi hyvänen aika, onko maalaisjärki kadonnut kokonaan!
Vierailija kirjoitti:
Mulla 5 lasta joita tandemimetän lapsentahtisesti. Ei tulisi mieleenkään laittaa lasta odottamaan jonkun kansanäänestyksen takia, joten otan kaikki koppiin. Vanhin on 12. Soitan poliisit jos joku yrittää estää lapsiani saamasta kopissa ja missä tahansa äidinmaitoa johon heillä on oikeus. Myös Iltalehteen soitan heti.
Miten te kaikki mahdutte koppiin?
Vierailija kirjoitti:
Entä saako äänestyskopissa imettää? Jos mun vauvalle tulee juuri silloin nälkä, niin minä ainakin imetän!
Minä imetän aina äänestyskopissa, koska peittää hyvin ja julki-imettäminen herkkien ihmisten nähden on äärettönmän paljon sopimattomampaa kuin julkikuseminen keskellä katua kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Saako äänestyskopissa syödä makkaraperunat.
Makkaraperunat ei käy, koska voi tippua äänestyslipukkeelle ja rasvatahra estää erottamast seiskaa ykkösestä.
Mutta hampurilainen ilman majoneesia on ok vaikka kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran yksi mies yritti ihan väkisin ängetä vaimonsa kanssa samaan koppiin. Suutti ja ärjyi kun kiellettiin... Kaikenlaisia.
Ihan ymmärrettävää.
Naiset ovat todella ovelia ketkuja pettessään miestään ja mikäpä olisi sopivampi paikka kiellettyihin tapailuihin kuin äänestyskoppi.
Ei kiitos korona-aikana yhtäkään ylimääräistä sinne! Ei varsinkaan niitä omikronia levittäviä lapsia! Tämä pitäisi olla vaalivirkailijoiden velvollisuus pitää ylimääräiset pois äänetyspaikoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kaksissa vaaleissa vaaliavustajana ja kertaakaan ei kukaan tarvinnut avustajaa, joten oikein hyvin voisi avustajan hommaksi laittaa lasten perään katsomisen.
Ja äänestettyään voi karata ostoksille kun avustaja vilkaisee muualle. Kun kerrankin saa lapsenvahdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskity -ap- vaan siihen yhdyssanaoppiin...
Mitä jos itse kertailisit hieman välimerkkejä? Vai mitä nuo kaksi ap-sanassa molemmin puolin kiinni olevat yhdysmerkit edustavat?
Ne ovat tavuviivoja. Yhdysmerkki on =.
Vierailija kirjoitti:
Saako siamilaisen kaksosen kanssa mennä?
Useinhan siamilaiset kaksoset katsovat eri suuntiin, joten hyvin voivat mennä yhdessä.
Mitä tällä on käytännössä merkitystä, mitä lapsi näkee:D Saisiko koppiin mennä lyhytkasvuisen ja puolisokean kaverin kanssa, eihän sekään yllä eikä näe numeroita?