Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->

Vierailija
02.04.2019 |

Ilmoittautumisjärjestyksessä:

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 2: Laktoositon

Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa

Lapsi 4: Vegaani

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 6: Ei allergioita

Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 8: Ei allergioita

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

Lapsi 10: Kasvisruokavalio

Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.

Kommentit (562)

Vierailija
421/562 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomat ja vegaaniset tarjottavat. Yksinkertaista. Leivot gluteenittoman kakun, ostat keksejä (monet keksit on vegaanisia), karkit kuten mariannet ja pandat vegaanisia, monet sipsit vegaanisia jne

Vegaanituotteet sivulta löytyy kaikenlaista vegaanista ruokaa mitä löytyy kauppojen hyllyiltä

No ei ole yksinkertaista. Ei gluteenittomia kakkuja leivota samoilla vatkaimilla yms. kuin tavallisia. Ainakiaan niille, joilla oikeasti ongelmia gluteenin kanssa.

Ja millähän vatkaimilla niitä leivotaan? Ei siihen mitään erityisvatkaimia ole, ihan samoilla niitä voi leipoa kuin tavallisia kakkuja.

Et voi olla tosissasi. Tietysti vatkaimella, jolla ei vatkata tavan jauhoja (sehän on sisältä ihan jauhopölyssä).

Ihan voi sillä vatkata millä muutenkin, kunhan tarkistaa että on puhdas. Tai vatkaa vaikka käsivispilällä. Ei tarvi tehdä siitä noin vaikeaa. Ja harvoin jauhoja tarvii vatkata, yleensä vatkataan munia, voita tai sokeria.

Vierailija
422/562 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 5-vuotias vegaanilapsi, joka synttäreillä syö sitä mitä on tarjolla. Allergiatiedusteluihin vastaan ettei ole allerginen millekään, vegaanisuudesta en sano mitään, osa toki tietää.

Ja vaikka monet kuvittelee lasten vegaaniuden olevan täysin vanhemmista lähtöisin, ei oma lapseni halua syödä mitään nakkeja tai liivatekarkkeja.

Miten ihmeessä sun lapsesi erottaa vegaanikarkit liivatekarkeista? Vielä 5 v? Aikamoista. Vegaaneilla on ihan samannäköisiä karkkeja ja osa irtokarkeistakin on vegaanisia.

Vegaanikarkit nyt ei ole mikään ongelma, niitä saa joka Citymarketista.

Mutta vegaaninen, maidoton, pähkinätön kakku voi olla haaste. Kun vegaanikakuissa yleensä pähkinöitä. Tilaisin erikoisruokavaliokakun muualta.

Onko näin?  Kun nimenomaan paikallisessa Cittarissa joulun alla seurasin kauempaa, kun yksi vaari halusi  ostaa karkkeja lapsenlapsille, kun nämä tulee jouluksi heille.  Ongelma se, että nämä lapset oli vegaaneja.  Piti siis myyjän avulla löytää karkkeja, joissa ei olisi mitään eläinperäistä.  Se hakeminen kesti kauan.  Yksi aneemisen näköinen viinikumi-karkkipussi viimein löytyi, niitä sitten ostettiin monta.  Ainakaan siinä ei kuulemma ollut merkintää liivatteesta.

Itse sitten katselin ihan mielenkiinnosta irtokarkkihyllyn tarjontaa.  Sieltä olisi löytynyt ihan muutama karkki, mutta epäilen niitäkin, kaikissa ei vain ollut oikein kattavantuntuinen tuoteseloste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
424/562 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakian suhteen pitää sen ostetunkin leivonnaisen kanssa muistaa kontaminaatio eli pitää kelmussa/muovissa, erillään muista leivonnaisista jne. Eli ei koske pelkkiä voiveitsiä ja vatkaimia. 

Voiko ja kannaattaako sitä oikeasti edellyttää kaverikutsujen järjestäjältä? Jos ruokavalio on kovin tarkka ehkä kannattaisi tulla omin eväin ja olla koskematta tarjoiluihin joiden kontaminaatiosta ei voi olla 100% varma. Ruokavaliostaan jokainen joutuu vastaamasn itse (tai esim. lasten kohdalla osittain vanhemmat), ei voi olettaa että esim. syntärikutsujen järjestäjä siitä vastaa.

itse en edellytä, että kukaan tekisi niin tarkkaan tarjottavia ja laitan omat eväät. Sitten taas kutsujen järjestäjät joskus loukkaantuivat siitä, että mennään omin eväin... Vaikka se on kaikille helpompaa.

Vierailija
425/562 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna erään kutsutun äiti soitti ennen synttäreitä ja kysyi "Mitä meinaat tarjota synttäreillä?" vaikka olikin ilmoittanut, että lapsen ruokavalio on maidoton. Neuvoi sitten minua, miten maidottomat leivonnaiset leivotaan. Tänä vuonna samainen äiti ei vastannut synttärikutsuun mitään. Olin kuitenkin ilmoittanut tarjoilujen järjestäjälle, että yksi vieras on maidoton, jolloin hänelle valmistettiin varmuuden vuoksi maidoton annos. Mutta kappas, lapsi saapuikin yllättäen juhliin! Kerroin innoissani äidille, että onneksi meillä on yksi maidoton annos valmiina, johon äiti vastasi "ei ole enää maitoallergiaa." Olin aivan puulla päähän lyöty! :D Olisin halunnut nähdä ilmeeni! :D

Vierailija
426/562 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on mainittu Marianne vegaanisena. Kuitenkin irtokarkkilaarissamyytävän Mariannen tuoteselosteessa on maitoa. En tiedä, onko kyseessä virhe vai tuotetaanko ne eri tehtaalla ja eri reseptillä.

"Tuoteseloste: Sokeri.... Allergeenit: Sisältää: Soija. Saattaa sisältää:Laktoosi, Maito"

Kuten sanoin, pussimarianne on maidoton, Candy Kingin irtomyynnissä tuoteselosteessa taas on maitoperäinen ainesosa. Tai oli ainakin viimeksi katsoessani.

Lainaus oli ihan Fazerin sivuilta marianne pussin tuoteselosteesta en sitten tiedä vaihteleeko tuo saattaa sisältää sitten jotenkin esim. kausittain.

Katso huviksesi seuraavan kerran Candy Kingin laarin seloste. Karkkihyllyn Fazerin pussin selosteessa maitoa ei ole. Eli joko Candy Kingin seloste on väärin tai heille tehdään eri reseptillä.

Ihan mielenkiinnosta tarkistin kaupassa asian kun muistin karkkihyllyllä tämän keskystelun Fazerin Marianne pussissa luki "Saattaa sisältää maitoa".

Vierailija
427/562 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakian suhteen pitää sen ostetunkin leivonnaisen kanssa muistaa kontaminaatio eli pitää kelmussa/muovissa, erillään muista leivonnaisista jne. Eli ei koske pelkkiä voiveitsiä ja vatkaimia. 

Voiko ja kannaattaako sitä oikeasti edellyttää kaverikutsujen järjestäjältä? Jos ruokavalio on kovin tarkka ehkä kannattaisi tulla omin eväin ja olla koskematta tarjoiluihin joiden kontaminaatiosta ei voi olla 100% varma. Ruokavaliostaan jokainen joutuu vastaamasn itse (tai esim. lasten kohdalla osittain vanhemmat), ei voi olettaa että esim. syntärikutsujen järjestäjä siitä vastaa.

itse en edellytä, että kukaan tekisi niin tarkkaan tarjottavia ja laitan omat eväät. Sitten taas kutsujen järjestäjät joskus loukkaantuivat siitä, että mennään omin eväin... Vaikka se on kaikille helpompaa.

Se on toki totta että me suomalaiset olemme vähän tälläisä mielensäpahoittajia. Se koetaan uhkaksi jos toinen toimii tai ajatteleekin eritaballa kuin minä tai siitä että en toimikaan samalla tavalla kun hän olettaa minun toimvan. Itse olen opetellut ohittamaan ton leppyy jos leppyy jos ei olkoon loukkaantunut.

Vierailija
428/562 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo nakki. Tarjoat karkkia, popcorneja, sipsejä ja limsaa. Kaikille kelpaa, ja on taatusti epäterveellistä.

Tarkkana saat sittenkin vielä olla että varmasti on gluteenittomia sipsejä joissa ei ole mitään yrttejä käytetty mausteina  (voiko kaikille yrteille ihan toidella olla allerginen vai keksitty juttu!?)

Vierailija
429/562 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on mainittu Marianne vegaanisena. Kuitenkin irtokarkkilaarissamyytävän Mariannen tuoteselosteessa on maitoa. En tiedä, onko kyseessä virhe vai tuotetaanko ne eri tehtaalla ja eri reseptillä.

"Tuoteseloste: Sokeri.... Allergeenit: Sisältää: Soija. Saattaa sisältää:Laktoosi, Maito"

Kuten sanoin, pussimarianne on maidoton, Candy Kingin irtomyynnissä tuoteselosteessa taas on maitoperäinen ainesosa. Tai oli ainakin viimeksi katsoessani.

Lainaus oli ihan Fazerin sivuilta marianne pussin tuoteselosteesta en sitten tiedä vaihteleeko tuo saattaa sisältää sitten jotenkin esim. kausittain.

Katso huviksesi seuraavan kerran Candy Kingin laarin seloste. Karkkihyllyn Fazerin pussin selosteessa maitoa ei ole. Eli joko Candy Kingin seloste on väärin tai heille tehdään eri reseptillä.

Ihan mielenkiinnosta tarkistin kaupassa asian kun muistin karkkihyllyllä tämän keskystelun Fazerin Marianne pussissa luki "Saattaa sisältää maitoa".

Siis kyse on vain siitä että jos joku on ihan hyper-allerginen niin jotain vastuuvapautta ehkä saavat kun samassa linjastossa käsitellään karkkeja joissa on käytettyä laktoosia/maitoa. Ei siinä sen kummemmasta asiasta ole kyse kuin vaikka että maitopurkissa lukis että "saattaa sisältää nilviäisiä ja äyriäisiä"

..sori en nyt muistanu hassun hauskaa tosielämän esimerkkiä että missä paketissa varotettiin nilviäisistä mutta se oli tuota luokkaa :)

Vierailija
430/562 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyse on vain siitä että jos joku on ihan hyper-allerginen niin jotain vastuuvapautta ehkä saavat kun samassa linjastossa käsitellään karkkeja joissa on käytettyä laktoosia/maitoa. Ei siinä sen kummemmasta asiasta ole kyse kuin vaikka että maitopurkissa lukis että "saattaa sisältää nilviäisiä ja äyriäisiä"

..sori en nyt muistanu hassun hauskaa tosielämän esimerkkiä että missä paketissa varotettiin nilviäisistä mutta se oli tuota luokkaa :)

Väännän nyt vielä kerran rautalangasta. 

Fazerin Marianne-pussissa ei ole maitoperäisiä ainesosia ainesosaluettelossa. Sisältää merkinnän "Saattaa sisältää maitoa".

Sen sijaan irtomyynnissä K-kaupassa (Candy King?) olevissa Marianneissa on ainesosaluettelossa joku maidon ainesosanen enkä muista ulkoa onko se rasva vai itse maito. Sen takia en ole voinut ostaa näitä. Olen tarkastanut asian joitan kertoja, mutta viimeisen vuoden aikana ehkä vain kerran ja silloin se vielä siinä oli. 

Eli on kaksi keskenään erilaista ainesosaluetteloa. 

Vierailija
431/562 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä Saksasta,

Tästä on jo aikaa,

Minulla oli vieras Suomesta jolle piti olla laktoositon ruoka. Menimme ulos syömään ja kun kysyin tarjoilijalta asiaa, niin jän katsoi minua kun vähäuskoista, hänelle oli kutakuinkin vieras asia koko laktoosi.

Olen kuullut myös, että suomalaiset laktoosi herkät ihmiset voi syödä Lidil tuotteita ilman oireita.

En tiedä onko totta.

Vierailija
432/562 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mokkapalat on aika helppo tehdä myös vegaaniversiona.

Jäätelöä saa myös kaikille sopivaa. Lisäksi karkkia, popparia ja sipsejä. Vihanneksia. 

Suomessa on kyllä paljon erikoisruokavalioita, etenkin laktoositonta. Mutta tästä syystä on myös hyvin tarjolla eri ruokavalioille suunnattuja valmisruokia, myös herkkuja.

Vierailija
433/562 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät tule kaverisynttäreille syömään. Popparia, sipsejä, vegaanisia karkkeja (esim. lidlissä irtokarkkilaarissa lukee vegaaninen), mehua, gluteenittomia keksejä. Ei ne paljon malta syödä syödä kuitenkaan. Kakkua on turha laittaa. Eiköhän se siitä.

Vierailija
434/562 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuokin on että asunnossa ei saa olla sitä ja tätä. Todella röyhkeää ja moukkamaista esittää tuollaisia ehtoja.

Vierailija
435/562 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme alkaneet kieläytymään näiltä kaikki kutsutaan synttäreiltä lapsemme kananmuna allergian takia, kun aina saimme kuulla näitä selän takana puheita allergioista.

Siis kieltäydyitte että lapsi menisi? En tajua mitä sanot. Vielä omat eväät että lapsi pääsee juhliin

Vierailija
436/562 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole normaalia. Meillä on kolme lasta enkä muista että kertaakaan olisi ollut kenelläkään vieraalla mitään. Kahdella lapsella on muslimikaveri, joten liivatteettomia karkkeja on ollut. 

Vierailija
437/562 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä Saksasta,

Tästä on jo aikaa,

Minulla oli vieras Suomesta jolle piti olla laktoositon ruoka. Menimme ulos syömään ja kun kysyin tarjoilijalta asiaa, niin jän katsoi minua kun vähäuskoista, hänelle oli kutakuinkin vieras asia koko laktoosi.

Olen kuullut myös, että suomalaiset laktoosi herkät ihmiset voi syödä Lidil tuotteita ilman oireita.

En tiedä onko totta.

Mä voin juoda Englannissa normimaitoa, Suomessa tulee vatsakivut, tosin ei enää niin voimakkaina kuin 20v sitten. Veikkaan että voi olla totta tuo lidl juttu. Mä en tiedä ketään laktoosiintolerikkoa täällä, paitsi minä "vähän" kun taas Suomessa en osaa edes valita mitä pitää ostaa kun en tajua niitä kaikkia maito tai melkein maitotuotteita. Ostan vaan jonkun ja se on aina ollut hyvä. 

Vierailija
438/562 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä Saksasta,

Tästä on jo aikaa,

En tiedä onko totta.

Isäni oli juuri tuollainen, pysytyi syömään Lidlin tuotteita mutta ei suomalaisia. Herää kysymys kylläkin että mikä niissä suomalaisissa on vikana

Itse asiassa, joskus tutustuin tarkemmin eri rotujen maidon eroihin, ja jotain niissä oli. En nyt muista mitä enkä jaksa googlettaa. Olisiko sitten jotain siihen liittyvää; niin erilaiset kannat eri maissa?

Vierailija
439/562 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole ikinä moista listaa saanut, vaikka olen lukuisia synttäreitä kolmelle lapsellemme järjestänyt. Jos jollakin vieraalla on jotakin ollut, niin vanhempi on sanonut, että lapsi kyllä tietää itse välttää niitä.

Niin kuin jotkut ovat ehdottaneetkin, niin limpparia, popparia, sipsejä pöytään vaan. Meillä myös tavallinen jätski on ollut suuressa suosiossa ja ihan hitti oli aikoinaan Viennetta jäätelökakut. Sen huomasin, että itse ei kannata leipoa yhtään mitään, sillä se vain harmitti, jos huomasi kerran haukattuja leipomuksia lautasen reunalla.

Jeps. Minä järjestin jätskibaarin. Laktoositon jätski ja koristeet. Itse saivat tehdä annokset. Kukaan ei edes kaivannut kakkua. 

Yhden kerran yksi lapsi oli todella allerginen kaikelle. Kun äitinsä toi, lapsella oli mukana omia herkkuja. Sitten tyyliin mehua ja popparia otti muiden mukana.

Vierailija
440/562 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS-sairaudessa monet sipulilajit ja hunaja on oikeasti vältettäviä! Limsatkin voi olla vaikeita jos paljon juo. Googleta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme