8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->
Ilmoittautumisjärjestyksessä:
Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.
Lapsi 2: Laktoositon
Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa
Lapsi 4: Vegaani
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
Lapsi 6: Ei allergioita
Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia
Lapsi 8: Ei allergioita
Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä
Lapsi 10: Kasvisruokavalio
Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.
Kommentit (562)
Kutsu seuraavalla kerralla vaan noi "ei allergioita"-tyypit. Ne loput voi järkkäillä sitten jotain juttuja keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuokin on että asunnossa ei saa olla sitä ja tätä. Todella röyhkeää ja moukkamaista esittää tuollaisia ehtoja.
Et kai tosissasi kysy?
Erikoista, että pähkinäallergiselle pahin olisi kookos, joka ei edes ole pähkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Saksasta,
Tästä on jo aikaa,
Minulla oli vieras Suomesta jolle piti olla laktoositon ruoka. Menimme ulos syömään ja kun kysyin tarjoilijalta asiaa, niin jän katsoi minua kun vähäuskoista, hänelle oli kutakuinkin vieras asia koko laktoosi.
Olen kuullut myös, että suomalaiset laktoosi herkät ihmiset voi syödä Lidil tuotteita ilman oireita.
En tiedä onko totta.
Isäni oli juuri tuollainen, pysytyi syömään Lidlin tuotteita mutta ei suomalaisia. Herää kysymys kylläkin että mikä niissä suomalaisissa on vikana
Itse asiassa, joskus tutustuin tarkemmin eri rotujen maidon eroihin, ja jotain niissä oli. En nyt muista mitä enkä jaksa googlettaa. Olisiko sitten jotain siihen liittyvää; niin erilaiset kannat eri maissa?
Mikä lidlin maito ei ole kotimaista?
Ei maito, vaan jotkut maitotuotteet. Jäätelö ainakin oli ok.
Olen ollut parissakymmenessä juhlissa ja juonut pelkkää kahvia tai pyynnöstä appelsiinimehua. Eikä mulla edes ole kovin montaa mitä en voi syödä. Kananmuna ja kala. Onneksi täytekakku käykin vaikka jälkeenpäin kermavaahto pierettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuokin on että asunnossa ei saa olla sitä ja tätä. Todella röyhkeää ja moukkamaista esittää tuollaisia ehtoja.
Et kai tosissasi kysy?
Tottakai kysyn? Menetkö sä pokkana kieltämään sulle tuntemattomalle ihmiselle, että sen asunnossa ei saa olla sipulia, tai kissoja tai koiria? Mitä helv... kyllä on nykyaikana röyhkeys huipussaan.
Pähkinälle allergiset eivät saa yhtään joustaa. Hyvin pieni määrä( yksi tuhannesosa pähkinää) aiheuttaa jo allergiaa. Voi olla tosi vaarallista.
Jäätelöä ( lakton) ja mehujäätä , mikropoppareita , sipsit, hedelmäkarkkeja, limsaa. Siinä se , ole hyvä.
Tämän takia en kutsu sukulaisia kylään. Kukaan ei voi oikein sydä mitään. En jaksa värkätä erikoisruokavalioita. Syökööt kotonaan.
Pilteillä on raiderit synttärikutsuille kuin isoilla rock-tähdillä on backstagelle, tähän on tultu. Herra mun vereni : (
Ihan keksittyjä allergioita, mikä hiton allergia on "ei näkyvää sipulia". Juuri tuollaisten takia jättäydyin pois ravintala-alalta enkä ole päivääkään katunut.
Tuohan on loppujen lopuksi helppo. Kaikki tarjottava vegaanisena ja lisäksi erikseen gluteenittomat.
Enkä ostaisi sitrushedelmiä tai pähkinöitä. Eli ei mitään appelsiinitäytekakkua tai pähkinäjäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai tosissasi kysy?
Tottakai kysyn? Menetkö sä pokkana kieltämään sulle tuntemattomalle ihmiselle, että sen asunnossa ei saa olla sipulia, tai kissoja tai koiria? Mitä helv... kyllä on nykyaikana röyhkeys huipussaan.
Tervetuloa maailmaan, taitaa olla eka kerta täällä? On ihan normaalia, että todella allerginen ihminen kertoo etukäteen, ettei tiloissa joissa hän tulee viettämään aikaa voi olla äksää, yytä tai zetaa koska moni oikeasti VAKAVA allergia allergisoi myös ilman kautta, tai toisten kosketuksesta.
Olen useamman kerran esimerkiksi heittänyt omenat pois kotoani, kun tuttuni joka ei voi olla omenan kanssa samassa tilassa ilman oireita on tullut kylään. Eipä paljon elämänlaatuuni se teko vaikuttanut. Kun sukulainen, jolla on todella vakava kissa-allergia (hengenahdistusta) on tullut käymään, kissani on rajattu talossa yhteen tilaan jo päivää aiemmin ja olen luutunnut ja imuroinut huolella kaikki huoneet, joissa hän viettäisi aikaa. Ei ole mitenkään epätavallista.
Jos tämä on itselle aivan ylivoimainen työ vaikkapa henkilön läheisyyteen nähden, niin sitten voi lakata valittamasta ja aikuismaisesti vain ilmoittaa, että on varmaan syytä nähdä jossain muualla. Kyllä pitää kaikesta aina ottaa niin henkilökohtaisesti itseensä. On aika paljon vaivalloisempaa elää allergian kanssa, kun yhden iltapäivän takia vaivautua poistamaan se allergeeni tilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Saksasta,
Tästä on jo aikaa,
Minulla oli vieras Suomesta jolle piti olla laktoositon ruoka. Menimme ulos syömään ja kun kysyin tarjoilijalta asiaa, niin jän katsoi minua kun vähäuskoista, hänelle oli kutakuinkin vieras asia koko laktoosi.
Olen kuullut myös, että suomalaiset laktoosi herkät ihmiset voi syödä Lidil tuotteita ilman oireita.
En tiedä onko totta.
Isäni oli juuri tuollainen, pysytyi syömään Lidlin tuotteita mutta ei suomalaisia. Herää kysymys kylläkin että mikä niissä suomalaisissa on vikana
Itse asiassa, joskus tutustuin tarkemmin eri rotujen maidon eroihin, ja jotain niissä oli. En nyt muista mitä enkä jaksa googlettaa. Olisiko sitten jotain siihen liittyvää; niin erilaiset kannat eri maissa?
No jos ongelma on laktoosi-intoleranssi, niin Lidlin ulkomaisissa tuotteissa voi olla käytetty UHT-maitoa ja muistaakseni Lidlin Milbonan maitopakkauksissa lukee UHT. UHT on valmistusprosessi joka edistää maidon säilyvyyttä ja vähentää laktoosin määrää.
Toisilla on ongelmana maidon proteiinirakenne, siis onko enemmän A1-kaseiinia vai enemmän A2-kaseiinia. Ilmeisesti vielä 1950-luvulle asti Suomessa käytettiin meidän omien karjarotujemme A2-maitoa. Sitten alettiin tuoda noita isompia ja enemmän lypsäviä lehmiä Euroopasta, ayrshire ja holstein ja sellaisia, mutta niiden A1-maito ei sovikaan kaikille. Monella lapsellahan on pienenä esim. maitorupea tai mahavaivoja.
Jos kyse ei olle totaalisesta maitoallergiasta, silloin voi käydä A2-maito. Sitä on vuohenmaito, lampaanmaito, vesipuhelinmaito ja maito karjoilta, jotka ovat joko alkuperäisiä suomalaisia rotuja tai sitten tietyt ulkomaiset rodut kuten Jersey, Guernsey, Normande, ja esimerkiksi turkkilainen maito, jne...
Suomesta ei löydy turkkilaisesta maidosta tehtyjä tuotteita, mutta kokeilin kreikkalaisesta maidosta valmistettua jogurttia, se käy hyvin, mutta mitään tavallista Valion jogurttia en voi syödä, vaikka olisi laktoositonta. Suomalaisista maitotuotteista käyvät Saloniemen juustolan sekä MaitoKarelian tuotteet, joissa on A2-maitoa alkuperäiskarjoiltamme.
Limsaa, sipsiä, popparia. Karkkeja jotka tarkastat että käy kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että pähkinäallergiselle pahin olisi kookos, joka ei edes ole pähkinä.
Se johtuu siitä, että kookospähkinässä on samanlaisia proteiineja kuin pähkinöissä, joten allerginen voi reagoida niihinkin. Kyse on ns. ristiallerigiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan keksittyjä allergioita, mikä hiton allergia on "ei näkyvää sipulia". Juuri tuollaisten takia jättäydyin pois ravintala-alalta enkä ole päivääkään katunut.
Veikkaan, että tuo on huoltajan kömpelö tapa ilmaista allergioista tietämättömille että lapsi on niin allerginen sipulille, ettei sitä voi olla samassa tilassa hänen kanssaan. Joskus ihmiset olettavat toisia niin tyhmiksi ja ymmärtämättömiksi, että "tyhmentäessään" ohjeita heille saavat ne näyttämään vain hölmöiltä.
Toki tässä tilanteessa postauksen sävystä ja kommenteista päätellen se taisi olla ihan oikea vaisto...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai tosissasi kysy?
Et taida olla matkustanut koskaan suuressa maailmassa. Ihan tavallista on USA:ssa esimerkiksi että kielletään lentokoneessa maapähkinätuotteiden syönti, koska paikalla on allerginen matkustaja. Kyse on silloin potilaasta, joka saa niin voimakkaan reaktion, että hengenlähtö voi olla lähellä.
Eiköhän tarjoilut ja niistä seuranneet allergiset reaktiot ole jo hoidettu, kun aloitus on 6 vuoden takaa.