Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon käytät uunia vs. hellaa? Teetkö paljon uuniruokia?

Vierailija
01.04.2019 |

Tässä asiassa on maantieteellisiäkin eroja: Itä-Suomessa on perinteisesti tehty enemmän uuniruokia, kuin Länsi-Suomessa.

Mutta millainen tapa sinulle itsellesi on vakiintunut? Teetkö paljon uuniruokia ja jos, niin minkälaisia?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ruoka maistuu paremmalta kun sen valmistaa sähkäuunissa eikä vain lämmitä mikroaaltouunissa, esimerkiksi uunimakkara tai hampurilaiset. Teen kyllä harvoin varsinaisia uuniruokia sillä lihamakaronilaatikko uunissa valmistettuna on paljon hitaampi valmistaa kuin kunnollinen spaghetti  bologhese tai jokin kattilassa keitettävä pataruoka.

Vierailija
2/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen leivät itse, koska ruista en siedä ja kaikissa kaupan vaaleissa leivissä on rypsiöljyä, josta saan närästystä. Varsinaista ruokaa teen uunissa talviaikaan, laatikoita, lihapatoja, uunimunakkaita.  Kesäaikana ruokavalio on pääosin tuoreita kasviksia ja kalaa/lihaa, jotka valmistuu hellalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teen uuniruokiakin, mutta eniten uuniä käytetään ranskisten ja pakastepitsojen paistamiseen. Ei aina jaksa keitettyjä perunoita, riisi ei maistu miltään, sitä teen kyllä lapsille, ja makarooniakin välillä mutta siitä ei taas mun suolisto tykkää. Eli yleensä ruokaan pitää olla lihan, kalan tai joskus makkaran kanssa joko keitettyjä perunoita tai jotain perunoita joita paistetaan uunissa. 

Vierailija
4/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon pari kertaa viikossa. Muuten uunia käytetään enimmäkseen pakastepizzan ja ranskalaisten lämmitykseen. Tänään tosin ruokana jauhelihakiusaus. Ruokaa valmistan pari kertaa kuussa uunissa.

Vierailija
5/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon. Sekä niitä perinteisiä makaronilaatikkoja, lohilaatikkoja ja janssoninkiusauksia että paahdettuja uunijuureksia yms. Tylsän makuiset vihanneksetkin muuttuvat paahdettuna paremmiksi. Kannattaa kokeilla myös esim. parsa- tai kukkakaalilla, vaikka ei niistä muuten niin tykkäisikään. Se paahteinen maku tekee niistäkin ihania. Vähän öljyä, suolaa ja pippuria, tai vaikka parmesania ja sitruunaa päälle, niin on kyllä taivaallista!

Vierailija
6/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen varmaan vähintään yhtä paljon ruokia uunissa kuin hellalla. Esim. broilerifileet ja kyljyksetkin kypsennän mielummin uunissa kuin paistinpannulla, niistä tulee mehukkaampia.

Sukujuureni ovat rajan takana Karjalassa, tosin itse olen syntynyt ja aina asunut Lounais-Suomessa.

Käytän mikroa aniharvoin ja valmistuivatkin kuten vaikkapa ne valmishampurilaispihvit lämmitän mieluiten uunissa.

Nytkin uunissa lohkoperunoita ja uunijuureksia. Teen uunikalaa, erilaisia patoja, uunissa haudutettavia kasvislisukkeita kuten täytettyjä kesäkurpitsoja, uunipuuroa, pannaria jne.

Tosin teen vähintään kerran viikossa myös keittoa.

Vierailija
7/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivon pari kertaa viikossa. Muuten uunia käytetään enimmäkseen pakastepizzan ja ranskalaisten lämmitykseen. Tänään tosin ruokana jauhelihakiusaus. Ruokaa valmistan pari kertaa kuussa uunissa.

Noiden lisätäytteillä varustettuja pakastepizzojen ohella käytän uunia varmaankin eniten makkaraperunoiden (pakasteranskalaiset + HK Sininen pieneksi viipaloituna) ja broilerin marionoitujen koipireisien valmistamiseen, yleensä  6 koipireittä kahdessa erillisessä paistopussissa.

Vierailija
8/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä monet hätävararuoat on uuniruokia silloin, kuin kotona ei ole juuri mitään. Kaivan jääkaapista kaikki juuresten ja kasvisten loput, viipaloin ja heitän öljyttyyn uunivuokaan (tai käytän mitä tahansa pakastevihanneksia), lisään vihanneskerrosten väliin tähteeksi jääneen lihan tai kanan lopun tai vaikka purkin tonnikalaa, ja kaadan päälle puoli purkkia kermaa tai kaurakermaa, jonka maustan aineksien mukaan.

Tämän kun antaa hautua uunissa niin kauan, että pinnasta tulee vähän rapea, niin tulee tosi hyvää! Jos on joku juustonjämä pinnalle raastettavaksi, niin aina parempaa. 

Vierailija
9/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypsennän kaiken melkein uunissa. Tulee käytettyä vähemmän rasvaakin näin.

Vierailija
10/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän paljon uunia jämäruokien lopputuunaukseen. Jauhelihakastikkeesta pitsaa, perunamuussista sämpylöitä, grillivartaista erilaisia patoja jne,,,

Vierailija
11/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tosi paljon uunia. Perinteisiä laatikkoruokia en usein tee, mutta kasviksia paahdan, teen gratiineja, lämmitän ruokia, leivon sekä leipää että makeita leivonnaisia (gluteenittomia, joten saan paaaljon edullisemmin kuin ostamalla valmiina). Mikrosta voisin luopua kokonaan.

Vierailija
12/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen uunissa laatikot, uunijuurekset esim possunfileen kanssa, pulledporkin, flammkuchenit, lihapullat ja -murekkeen, kasvismurekkeen jne ja tietty kaikki leivonnaiset. Tortillamunakkaan teen uunissa, muuten pannulla. 

Pataruuat teen hellalla, tulee nopeammin ja parempaa mun mielestäni. Samoin teen mieluummin patapaistia hellalla uunipadassa kuin paahtopaistia uunissa. Tulee maukas ja murea. Broilerit, possu- ja naudanpihvit, kalamurekepihvit, kalan sellaisenaan jne paistan pannulla. 

Mikrossa lämmitetään pakkasesta otetut pullat tai sulatetaan samoin pakkasessa ollut ruoka ennen hellalla lämmittämistä (jos on unohtanut ottaa edellisenä päivänä sulamaan).

13/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän eniten hellaa eli paistan paistinpannussa. Noin kerran viikossa käytän uunia. Tykkään todella paljon joistain laatikkoruoista, esim. kaalilaatikosta, mutta niitä ei tule tehtyä kuin muutaman kerran vuodessa. Leivon pari kertaa kuussa, joten silloin käytän uunia.

Mikroa käytän ruoanvalmistukseen 1-2 kertaa viikossa, kun syön jotain valmisruokaa. Aika usein valmisruokana tosin on pakastepizza, jonka valmistan uunissa.

Olen kotoisin idästä, mutta asun lännessä. Suvussani on perinteisesti tehty paljon pata- ja laatikkoruokia uunissa, varsinkin vanhat ihmiset ovat tehneet.

Vierailija
14/22 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän uunia ja hellaa varmaan yhtä paljon. Uunissa teen sämpylöitä ja leipiä, laatikkoruokia, uunikasviksia, pannukakkua, itse tehtyä pitsaa, täytettyjä paprikoita jne. Monesti tulee käytettyä molempia saman ruuan valmistukseen. 

Vierailija
15/22 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee ruokaa ollenkaan, joten en käytä kumpaakaan. 

Vierailija
16/22 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kylmänä vuodenaikana tosi paljon uuniruokia. On niin helppoa, kun heittää ainekset pataan ja antaa uunin hoitaa loput. Kesällä toiset jutut.

Vierailija
17/22 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi pestä uuni ennen kuin voin tehdä mitään uuniruokaa. Jotain töhnää sinne pohjalle on valunut, varmaan jostain joulukokkailuista.

Vierailija
18/22 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunia käytän noin kolme kertaa viikossa, ruoka vaan maistuu paremmalta, kun  se saa hautua pitkään.

Vierailija
19/22 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen yleensä lähes kaiken hellalla (n. 90 % ruuasta). Uunissa lähinnä tietyt kalat, pizzat/leivät, lasagnet, lihapulla, jos teen paljon kerralla (tulee parempia kuitenkin ilman uunia), paahdettuja juureksia.

Vierailija
20/22 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanakoipinneen uunissa. Olen tehnyt jopa leipää höyryttämällä hellalla, eli eipä paljon uuni kulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan