Sushia puuroriisistä?
Onnistuuko? Olen tästä kuullut että jotkut tekee mutta en ole koskaan ite kokeillut. Nyt tuli asiakkaalta pyyntö töissä että voitaisiinko tehdä joskus sushia. Mitään kovin kalliita ruokia me ei voida tehdä koska meidän pitää pitää kulut mahdollisimman minimissä (sosiaaliala). Luulen että lohi jo itsessään paukuttaa budjettia riittävästi niin en edes kehtaa ehdottaa sushiriisin ostamista 😅 muutenhan tarvikkeet on aika halpoja.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viimeviikolla tehnyt vain neljä kertaa sushia, puuro riisi ei todellaakaan käy riisiksi pitää olla sushiriisiä jos haluaa oikeaa suhsia eikä limaista riisiä. Riisi ei saa ollla limaista pinnasta ja kovaa sisältä kuten puuroriisi on. Teen puuroriiisistä karjalanpiirkoita tai riisipuuroa, ei kukaan ole niin hullu että tekisi sushia siitä. Sushi tehdään sushi riisistä joka on rapsakka tosin kuin puuroiriisi. Liottaminen ei muuta mitään.
Rapsakka on kuitenkin se kooknaisvaikutelma, minun syömiin susheihin se pätee täysin. Hieman tahmea pinnalta ja kuin ohramainen sisältä(rapsakka). Ei niinkuin puuroriisi limainen liisteri pinnasta ja kova hampaisiin sattuva(ei rapsakka) raaka sisältä.
Pakko sanoa, että sinun kohdallesi on osunut todella outoa sushia ja todella outoa riisipuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuvitteelliset Japanilaiset kaverit"? Jos sulla ei ole kavereita ei se tarkoita että muilla ei voisi olla ja ihan Japanilaisiakin. Suomessa on paljon lähetettyjä työntekijöitä Japanista kun täällä on paljon japanilaisomisteisia yrityksiäkin.
No jankkauksesta päätellen tuon yhden maailmankuva taitaa olla aika pieni...
Minullakin on japanilaisia kavereita, hahmota nyt lapsi rakas ettei se tarkoita siltikään mitään. Aikuisten oikeasti. He eivät japanilaisina ole mitään hyviä kokkeja automaattisesti. Useat heistä eivät edes osaa keittää riisiä ilman erillistä konetta sen keittämiseen. En usko että monikaan suomalainen osaa kalakukkoa tehdä ja tuskin savolainen perimä on mitenkään merkityksellinen siinäkään. Kyse on siitä joka sinä maistat tai et maista ja osaat tarvittaessa parantaa sitä tuotetta etkä hyväksy sinne päin vaihtoehtoja.
Jännää, että sinulla on varaa haukkua japanilaisten riisinkeittotaitoa kun et itse saa keitettyä puuroriisistä muuta kuin limaista ja niin kovaa että syöminen sattuu hampaisiin..
Onko sinulla jotain oikeaakin asiaa eipä tietenkään. Minulla ei ole ongelmaa keittää riisiä mutta perus puuroriisi ei sovellu yhtähyvin sushiin kuin sushiriisi. Mitä tämä on sinulta pois lapsi rakas? Mitä sinulta on pois se ettei kaikki japanilaiset osaa keittää riisiä? Se on vain totta.
Kuules vanha akka, söisin milloin vain mieluummin huonon Japanilaisen kokin puuroriisisushia kuin Suomalaisen "oikeaan" sushiriisiin tekemää huonosti maustettua kuraa. Kokemusta mulla on molemmista.
Mikä on sushiriisin tekemää? Olet kovin tunteellisessa tilassa lapsi rakas. Itse teen sushini riisistä joka on sitä varten suunniteltu ja täyttää sen tarkoituksenmukaiset kriteerit. En sinne päin pskaan taivu kuten sinä. Itse jätän huonot sushit syömättä.
Kerrotko nyt asiantuntijana miten se sushiriisi eroaa oikeasti puuroriisistä? Riisilajike? Proteiinipitoisuus?
T: sivusta keskustelua seuraava elintarvike insinööri
Miksi sinä haluat tietää? Kyse on aina lopullisesta koostumuksesta kemiallisesta reagoinnista kun isomerisoidaan jotain tuotteita tieyissä tarkoituksenmukaisissa olosuhteissa. Eron mää'rittelyn tekee lopullinen käyttötarkoitus eikä mikään numero sinänsä.
Luulisi sinun tietävän ellet ole pelkää feikki trolli! Annan vinkin, esim proteiini sa...... jatka loppuun mitä olin kirjoittamassa niin todistat ettet ole trolli jonka kanssa hukkaan vain aikaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viimeviikolla tehnyt vain neljä kertaa sushia, puuro riisi ei todellaakaan käy riisiksi pitää olla sushiriisiä jos haluaa oikeaa suhsia eikä limaista riisiä. Riisi ei saa ollla limaista pinnasta ja kovaa sisältä kuten puuroriisi on. Teen puuroriiisistä karjalanpiirkoita tai riisipuuroa, ei kukaan ole niin hullu että tekisi sushia siitä. Sushi tehdään sushi riisistä joka on rapsakka tosin kuin puuroiriisi. Liottaminen ei muuta mitään.
Rapsakka on kuitenkin se kooknaisvaikutelma, minun syömiin susheihin se pätee täysin. Hieman tahmea pinnalta ja kuin ohramainen sisältä(rapsakka). Ei niinkuin puuroriisi limainen liisteri pinnasta ja kova hampaisiin sattuva(ei rapsakka) raaka sisältä.
Pakko sanoa, että sinun kohdallesi on osunut todella outoa sushia ja todella outoa riisipuuroa.
Ihan normaalia, pakko sanoa ettei sinulla ole mitään käsitystä miten riisi kypsyy se on ensin kova, sitten pinnasta pehmenevä, ja lopulta ihan pehmeä sisältäkin. Nämä lainalaisuudet eivät muutu mitenkään kummallisiksi vain siksi koska sinä trolli päätät niin sanoa kun et eroja huomaa ja haluagt vain solvata kun et muutakaan keksi keskustelussa jolla voisit päteä. Ota vaikka kourallinen raakaa riisiä suuhusi ja pureskele mitä tunnet? Keitä sitä riisiä vaikka tunti ja maista sitten oliko siinä eroa. Onko noin kummallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kivaa seurattavaa, tuolla yhdellä muuttuu tarina koko ajan. Ensin puuroriisissä on väärä koostumus, mutta nyt maku onkin pääasia. Maku, jonka saa millaiseksi vaan oikein maustamalla..
Koostumus on koko ajan ollut se tärkein trolli rakas.Mausta sitä basmatiasi vaikka sokerilla ja etikalla keitä sitä niin että pinta on tahmea ja sisältä se on aldente jos luulet onnistuvasi.
Lyön vetoa ettei suurin osa osaa tehdä maukasta sushiriisiä OLLENKAAN TÄSTÄ PORUKASTA. mINULLA ON SIIHEN SENTÄÄN KRITEERIT. Sori capslock
Se, että sotket basmatin tähän keskustelun kertoo kyllä siitä, ettet ymmärrä asiaa ollenkaan. Basmati on erilainen riisi, kun taas puuroriisi ja sushiriisi ovat samaa tavaraa. Siksi niitä voi käyttää sushiin, basmatia ei.
Kerrotko vielä, miksi sushiriisistä tulee erinomainen joulupuuro tai hyvät karjalanpiirakat? Asia, jonka kaikki ulkosuomalaiset tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuroriisi ja sushiriisi on samaa asiaa. Itse en asu Suomessa, ja teen niinpäin, että ostan ison säkin sushiriisiä, joka on täällä halpaa, ja teen siitä sekä puurot, karjalanpiirakat että sushit. Ja kaikki onnistuu juuri kuten pitääkin.
Itse en tykkää puuroriisin koostumuksesta joka ei ole sama kuin sushiriisissä, mutta sitä ei ilmeisesti saa sanoa. Toisille voi kelvata mikä vaan.
Ja täällä sanotaan, että jos se ero sinusta on niin hirvittävä niin kannattaa tsekata oikea valmistustekniikka sille puuroriisille, koska ilmiselvästi se ei sulla ollu suuri suksee.
Tee vierekkäin puuroriisiä ja suhsiriisiä niin huomaat eron, jos pystyt maistamaan tai hahmottamaan sellaisen. Ero on selkeä tekstuurissa sekä kypsymis vaiheissa. En kaipaa trollaamistasi kun en tykkää niin mitä se on sinulta pois? Vastaa tähän kiitos.
Aloittajan kysymys oli, että voiko puuroriisistä tehdä sushia. Kyllä voi. Kysymys ei ollut, tykkäätkö sinä puuroriisistä sushissa.
Voihan sitä tehdä vaikka basmatiriisistä muttei se tee siitä sushia joka on SE R*II*S*I.
Höpö höpö. Sushissa ei ole välttämättä riisiä lainkaan. Se voi olla vaikka suikale tonnikalaa. Ja riisiä olennaisempaa on oikea etikka.
Mutta jos ruoka-alan ammattilaisten sekä japanilaisten mielestä puuroriisi ja sushiriisi ovat samaa ainetta, minä jatkan puurojeni keittämistä sushiriisistä kuten ennenkin. Ja useimmiten syön kyllä sushini japanilaisten kokkien tuoreeltaan tekemänä, meiltä sitä onneksi saa joka ruokakaupasta niin, että kokki tekee sushia tiskin takana.
En halua ruveta puolustamaan tuota yhtä hullua jankkaajaa, mutta tässä olet kyllä väärässä. Sushin oleellisin elementti ON sushiriisi, joka on valmistettu ja maustettu tietyllä tavalla. Pelkkä suikale tonnikalaa on sitten sashimia. Ilman riisiä ei voi olla sushia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia, pakko sanoa ettei sinulla ole mitään käsitystä miten riisi kypsyy se on ensin kova, sitten pinnasta pehmenevä, ja lopulta ihan pehmeä sisältäkin. Nämä lainalaisuudet eivät muutu mitenkään kummallisiksi vain siksi koska sinä trolli päätät niin sanoa kun et eroja huomaa ja haluagt vain solvata kun et muutakaan keksi keskustelussa jolla voisit päteä. Ota vaikka kourallinen raakaa riisiä suuhusi ja pureskele mitä tunnet? Keitä sitä riisiä vaikka tunti ja maista sitten oliko siinä eroa. Onko noin kummallista?
Älä ota kaikkea niin henkilökohtaisesti. Tämä on anonyymi keskustelupalsta. Turhaa hikeennyt tuntemattomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kivaa seurattavaa, tuolla yhdellä muuttuu tarina koko ajan. Ensin puuroriisissä on väärä koostumus, mutta nyt maku onkin pääasia. Maku, jonka saa millaiseksi vaan oikein maustamalla..
Koostumus on koko ajan ollut se tärkein trolli rakas.Mausta sitä basmatiasi vaikka sokerilla ja etikalla keitä sitä niin että pinta on tahmea ja sisältä se on aldente jos luulet onnistuvasi.
Lyön vetoa ettei suurin osa osaa tehdä maukasta sushiriisiä OLLENKAAN TÄSTÄ PORUKASTA. mINULLA ON SIIHEN SENTÄÄN KRITEERIT. Sori capslock
Se, että sotket basmatin tähän keskustelun kertoo kyllä siitä, ettet ymmärrä asiaa ollenkaan. Basmati on erilainen riisi, kun taas puuroriisi ja sushiriisi ovat samaa tavaraa. Siksi niitä voi käyttää sushiin, basmatia ei.
Kerrotko vielä, miksi sushiriisistä tulee erinomainen joulupuuro tai hyvät karjalanpiirakat? Asia, jonka kaikki ulkosuomalaiset tietävät.
Kaikki ulkomaalaiset tietävät joulupuuron ja karjalanpiirakan? Rohkistun epäilemään.
Pahoittelut, mutta olen riehaantunut tuon jankkaajan takia. ;D
Onko tää sushiasiantuntija, joku yksinäinen mies?
Taidan laittaa sushiriisit keittymään Risellasta ja jäähtymisvaiheessa hakea kaupasta purkki tonnikalaa ja paistan väliin muutaman kanamunan. Eikun sushia pyörittelemään.
Kun ottaa huomioon kuinka paljon eri sushiriisi lajikkeita esimerkiksi siellä Japanissa käytetään, on hassua että juuri puuroriisi on sitten täysin sopimaton riisi samaan käyttöön. Niissä sushiriiseissäkin valinta tapahtuu esimerkiksi tahmaisuuden perusteella koska osa lajeista on keitettynä paljon muita tahmaisempia. Silti tämän yhden jankkaajan mielestä puuroriisi ei käy ollenkaan. Väitän, ettei hän sitä suomalaista puurosiisiä esim 5 eri sushiriisin sarjasta edes pystyisi erottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuroriisi ja sushiriisi on samaa asiaa. Itse en asu Suomessa, ja teen niinpäin, että ostan ison säkin sushiriisiä, joka on täällä halpaa, ja teen siitä sekä puurot, karjalanpiirakat että sushit. Ja kaikki onnistuu juuri kuten pitääkin.
Itse en tykkää puuroriisin koostumuksesta joka ei ole sama kuin sushiriisissä, mutta sitä ei ilmeisesti saa sanoa. Toisille voi kelvata mikä vaan.
Ja täällä sanotaan, että jos se ero sinusta on niin hirvittävä niin kannattaa tsekata oikea valmistustekniikka sille puuroriisille, koska ilmiselvästi se ei sulla ollu suuri suksee.
Tee vierekkäin puuroriisiä ja suhsiriisiä niin huomaat eron, jos pystyt maistamaan tai hahmottamaan sellaisen. Ero on selkeä tekstuurissa sekä kypsymis vaiheissa. En kaipaa trollaamistasi kun en tykkää niin mitä se on sinulta pois? Vastaa tähän kiitos.
Aloittajan kysymys oli, että voiko puuroriisistä tehdä sushia. Kyllä voi. Kysymys ei ollut, tykkäätkö sinä puuroriisistä sushissa.
Voihan sitä tehdä vaikka basmatiriisistä muttei se tee siitä sushia joka on SE R*II*S*I.
Varsinaisestihan ei ole olemassa ainoastaan "sushiriisiä", vaan oon puuroutuvia riisejä, jotka sopii sushin tekoon. "Sushiriisistä" voi tehdä muutakin kuin sushia, tiesitkö?
Sushiriisiä käytetään kuitenkin sushin tekemiseen tiesitkö? Etikkariisiä kylmänä en tekisi jostain iänikuisesta puuroriisistä joka on vieläpä ties kuinka vanhaa. Luomukin on luomua koska silloin se on eri tarkoitukseen tähdätty tuote. Tuote joka täyttää eri kriteerit joita siltä odotetaan. Maltaatkin suunnitellaan tiettyyn tyyliin ei yleisesti vaihdeltavaksi korvaavaksi tuotteeksi jos haluat jotain autenttista. Toiset eivät vain huomaa eroja tai eivät välitä mitä sokeroituaetikkariisiä syövät.
Sinä käytät sushiriisiä sushin tekemiseen siksi, että siinä lukee päällä sushiriisi. Tiedätkö mitä Japanissa lukee riisipakkauksessa, josta tehdään sushia? Vinkki, siinä ei lue "sushiriisi".
Eli sinä et vain maista eroja, vinkki minun vikaani se ei ole. Sushiriisinä myytävä riisi ei ole samaan tarkoitukseen tuotettua riisiä, kuin puuro riiisi.
Sushiriisi ja puuroriisi ovat molemmat ominaisuudeltaan puuroutuvia riisejä, samaa lajikettakin.
Se ei aikuisten oikeasti tarkoita tässä tapaukessa yhtään mitään. Ruoka aineita tehdään eri tarkoituksiin. Lopullinen tuote määräytyy vasta kun se on tutkittu kuivaamisen jälkeen laboratoriossa. Niillä on erilaiset kosteus prosentit valkuais pitoisuudet proteiini määrät hiilihydraatit rasvat mineraalit, jotka valmistaja kertoo ja silloin tietynlaisen tuotteen myyjä osaa ostaaa itselleen juuri sen oikean riisin tai muunkin viljan oikeaa käyttötarkoitusta varten.
Risellan puuroriisipakkauksessa lukee "toimii hyvin myös sushiriisinä". Miksi siis intät vastaan, kun se tuotteen myyjäkin niin sanoo?
Joillekkin kelpaa pizza kuin pizza tai jauho kuin jauho ovathan ne samasta kasvista peräisin tai saman niminen tuote, miksi sinä intät siellä ettei tuotteilla ole eroja vaikka ne tarkalleen räätälöidään tiettyihin tarkoituksiin joista sinulla ei selvästi ole harmainta haisuakaan.
Durum vehnä tehdään durumista ja muut vehnät toisista lajikkeista.
Sama juttuhan se riisienkin kanssa on, kyse on lajikkeista. Suomesta vaan ei saa autenttista japanilaisia riisilajikkeita (niitä kahta joita siellä viljellään), joten Risella ajaa asiansa tässä tapauksessa.
Voit ajatella noin jos haluat. Miksi pizza mielestäsi tulisi tehdä durumista sen kun vielä kerrot? Eikö lajikkeet olleetkaan samaa riisiä kuten aiemmin väitettiin risella oli aiemmin muka sama lajiketta eikä mitään eroa. Entäpä koostumus proteiini hiilihydraatti valkuaiset mineraalit jne. Niilläkö ei ole merkitystä vaan ne ovat toisarvoisia. Entäpä makuasiat eikö niitä saa olla, jos sushiriisit maistuvat paremmille niin miksi niitä ei saisi sitten valita?
Onko tuo riisijankkaaja mitenkään kommentoinut sitä, että nk. sushiriisi ja puuroriisi ovat samaa lajiketta (japonica)?
Vierailija kirjoitti:
Kun ottaa huomioon kuinka paljon eri sushiriisi lajikkeita esimerkiksi siellä Japanissa käytetään, on hassua että juuri puuroriisi on sitten täysin sopimaton riisi samaan käyttöön. Niissä sushiriiseissäkin valinta tapahtuu esimerkiksi tahmaisuuden perusteella koska osa lajeista on keitettynä paljon muita tahmaisempia. Silti tämän yhden jankkaajan mielestä puuroriisi ei käy ollenkaan. Väitän, ettei hän sitä suomalaista puurosiisiä esim 5 eri sushiriisin sarjasta edes pystyisi erottamaan.
Ja se johtuu siitä että silloin valitaan tietyt kriteerit joita sen riisin on täytettävä. Silloin palataan tähän ette se puuroriisi ei ole aldenteä samoin, eikä anna sama rakennetta, eikä siten korvaa sushiriisiä. Voit väittää mitä haluat, mutta todellisuudessa ihmiset valikoivat makunsa mukaan vaikka se sinua kuinka vituttaisi.
Mitä ne monet lajikkeet ovat, joita sushin tekemiseen Japanissa käytetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ulkomaalaiset tietävät joulupuuron ja karjalanpiirakan? Rohkistun epäilemään.
Älä riehaannu. Lainaamassasi viestissä puhutaan ulkosuomalaisista, ei ulkomaalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä riehaannu. Lainaamassasi viestissä puhutaan ulkosuomalaisista, ei ulkomaalaisista.
Kiitos oikaisusta. Pyydän anteeksi, luinkin pieleen.
LÄhden, etten aiheuta lisää hämmennystä.
Kiitos ja anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue edes ensin mitä kommentoit. Siinä lukee aivan selvästi ulkosuomalaiset, ei ulkomaalaiset.
Että vaikka puuroriisi pakkaukseen pakattaisi samaa riisiä samasta riisilajikkeesta ja saman prosessin läpikäyneenä, nii se muuttuu eri tavaraksi kuin sushiriisin nimellä myyty sama riisi. Esim se japonica josta tehdään riisiä molempiin käyttötarkoituksiin. Hassu jankkaaja...
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne monet lajikkeet ovat, joita sushin tekemiseen Japanissa käytetään?
En paljoa tiedä, mutta sen tiedän, että Japanissa viljellään tasan kahta sushiin kelpaavaa lajiketta. Niitä ei muualla viljellä. Sekin vähän menee omaan käyttöön, kun viljelyspinta-alaa on suht vähän.
Miksi kaikista viljoista mitaan nämä arvot ja niiden mukaan tuotteiden käyttäjät ja ammattilaiset niitä valikoivat, kun täällä mammojen mielestä sillä ei ole mitään merkitystä.