Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sushia puuroriisistä?

Vierailija
01.04.2019 |

Onnistuuko? Olen tästä kuullut että jotkut tekee mutta en ole koskaan ite kokeillut. Nyt tuli asiakkaalta pyyntö töissä että voitaisiinko tehdä joskus sushia. Mitään kovin kalliita ruokia me ei voida tehdä koska meidän pitää pitää kulut mahdollisimman minimissä (sosiaaliala). Luulen että lohi jo itsessään paukuttaa budjettia riittävästi niin en edes kehtaa ehdottaa sushiriisin ostamista 😅 muutenhan tarvikkeet on aika halpoja.

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu! Kannattaa harjoitella kotona ennen kuin ensimmäiset tarjoilee.

Vierailija
2/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin toimii. Me tehdään aina puuroriisistä. Ei saa keittää ihan niin pitkään kuin puuro-ohjeessa, eikä niin runsaalla nesteellä. Vettä 2x riisin määrä ja kun vesi on imeytynyt, on riisi valmista. Tärkeämpää on sitten se maustaminen. Omenaviinietikalla tulee mielestäni hyvää, "aito" riisiviinietikka on paljon kitkerämpää. Kaupassa myytävässä valmiissa "sushi vinegarissa", eli tuotteessa, jossa riisiviinietikkaan on jo valmiiksi sekotettu sokerit ja suolat, on puolestaan hillittömästi suolaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohta on jo väärä. Sushi on sitä riisiä eikä se ole mitään puurosiisiä. Sen onnistumen on kiinni nimenomaan riisistä ja siihen ei tarvitse mitään lohta. Sori vaan mutta itse kehoittaisin sanomaan ettei ole mahdollista tehdä sushia kun ei tiedä siitä ja hakee vauva palstalta oppinsa muutenkin. 

Puuroriisi ei kypsy samoin vaan tulee limaiseksi pinnalta ja jää raa´aksi sisältä. Sushiriisi on aldente hieman kuin ohran rakenne. 

Jos kuitenkin meinaat tehdä, osta se mahdollismman aito riisi jonka teet tismalleen ohjeen mukaan ja siihen voit käyttää sisään vaikka avokadoa kurkkua ja paprikaa tai mitä vain mieli tekee. 

Lohi ei edelleenkään ole se merkityksellinen asia vaan riisi. 

Jos riisi on huonoa on se sushi kuraa oli siinä sittten vaikka tonnikalasashimia ja kampasimpukoita tai tiikerirapuja. 

Vierailija
4/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt sushit aina puuroriisistä.

Vierailija
5/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä paljon Japanilaisia ja he käyttävät Suomessa ollessaan pelkkää puuroriisiä kun sushiriisi on täällä niin kallista. He liottavat puuroriisiä pitkään ja vaihtavat veden useampaan kertaa ennen keittämistä. Pitkäjyväinen riisi ei sovellu japanilaisiin ruokiin ollenkaan heidän mielestään.

Itse olen käyttänyt myös jo monta vuotta puuroriisiä sushissa enkä huomaa eroa siihen mitä olen syönyt itse Japanissa ollessani. Oikea maustaminen on kai pääasia.

Vierailija
6/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lohi jo itsessään paukuttaa budjettia" - kai tiedät että sushia on aika paljon muunkinlaista kuin lohen kanssa tehtyä? Ei kai siihen kukaan pakota juuri lohta laittamaan. 

Vierailija
7/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen viimeviikolla tehnyt vain neljä kertaa sushia, puuro riisi ei todellaakaan käy riisiksi pitää olla sushiriisiä jos haluaa oikeaa suhsia eikä limaista riisiä. Riisi ei saa ollla limaista pinnasta ja kovaa sisältä kuten puuroriisi on. Teen puuroriiisistä karjalanpiirkoita tai riisipuuroa, ei kukaan ole niin hullu että tekisi sushia siitä. Sushi tehdään sushi riisistä joka on rapsakka tosin kuin puuroiriisi. Liottaminen ei muuta mitään. 

Vierailija
8/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen viimeviikolla tehnyt vain neljä kertaa sushia, puuro riisi ei todellaakaan käy riisiksi pitää olla sushiriisiä jos haluaa oikeaa suhsia eikä limaista riisiä. Riisi ei saa ollla limaista pinnasta ja kovaa sisältä kuten puuroriisi on. Teen puuroriiisistä karjalanpiirkoita tai riisipuuroa, ei kukaan ole niin hullu että tekisi sushia siitä. Sushi tehdään sushi riisistä joka on rapsakka tosin kuin puuroiriisi. Liottaminen ei muuta mitään. 

Ei sushiriisin kuulu olla rapsakkaa vaan tahmeaa. Side-dish riisikin on Japanin keittiössä tahmeaa ja paakkuntuvaa jotta se on helppoa syöda puikoilla.

Vierailija
9/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisempää ja maukkaampaa saa raastetusta kukkakaalista.

Vierailija
10/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroriisistä tulee hyvät sushit, mutta riisiä on pestävä enemmän entä sushiriisiä. Pesu ei ole sitten pelkkää liotusta, vaan sitä riisiä ikäänkuin hierotaan ja vesi vaihdetaan monta kertaa operaation aikana. Pesemisessä ei kannata pitää kiirettä, sillä mitä paremmin pesee, niin sitä parempaa riisistä saa. Kannattaa googlettaa.

Lisäksi muistakaan jäähdyttää riisi ennen sushien rullaamista. Riisi maustetaan suolalla, sokerilla ja riisiviinietikalla. Valmista riisiä tulee hämmentää mahdollisimman vähän.

Tehkää muutenkin kasviksista. Rullaan sisälle avokadoa, kurkkua ja paprikaa.

Vierailija
11/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda lohi raakaan tuoreeseen tonnikalaan jos hinnasta kiinni.

Vierailija
12/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, täytynee varmaan kokeilla kotona ensin puuroriisillä. Ihmeen agressiivisesti osa kommentoi? :D olen siis tehnyt ennenkin sushia, paljonkin. Syön paljon sushia ravintoloissa ja vamistan sitä kotona. Teen vaan itse aina sushiriisistä. Tiedän ettei lohi ole mikään pääasia sushissa, mutta mielestäni se kaipaa jonkun kalan. Teen toki myös pelkistä kasviksista mutta kyllä mulla aina on ainakin osassa susheja kalaa. Tonnikalaa en ole kokeillut koskaan mutta olen kyllä halunnut. Onko se tosiaan halvempaa kuin lohi? Ehkä sitten ostan sitä.

Ja kyllä, riisin maustaminen on tärkeää, se homma on hanskassa.

Kysymys koski nyt ihan puhtaasti puuroriisin soveltuvuutta sushiin.

Riisin ja kalan lisäksi ajattelin laittaa paprikaa, avokadoa, mangoa, kurkkua, ehkä surimi-tikkuja vaikken itse niiden ystävä olekkaan, ehkä punasipulia, aiolia/majoneesia jne. Inkiväärit, soijakastikkeet, wasabit jne tietysti kylkeen. Wasabin ajattelin viedä kotoa kun en itse tykkää ja seisoo turhanpanttina kaapissa.

Ap

Vierailija
13/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulemma onnistuu

Vierailija
14/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rapsakka on kuitenkin se kooknaisvaikutelma, minun syömiin susheihin se pätee täysin. Hieman tahmea pinnalta ja kuin ohramainen sisältä(rapsakka). Ei niinkuin puuroriisi limainen liisteri pinnasta ja kova hampaisiin sattuva(ei rapsakka) raaka sisältä.

Vierailija
15/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sushiriisin kuulu olla rapsakkaa vaan tahmeaa. Side-dish riisikin on Japanin keittiössä tahmeaa ja paakkuntuvaa jotta se on helppoa syöda puikoilla.

Rapsakka sisältä, kuin ohra, eli purtava, eli rapsakka, en tiedä miten sinä sen koostumuksen kuvailisit, mutta tahmea se ei sisältä saa olla eikä kova kuin kivi niinkuin puuroriisi vaan aldente eli rapsakka. 

Vierailija
16/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rapsakka on kuitenkin se kooknaisvaikutelma, minun syömiin susheihin se pätee täysin. Hieman tahmea pinnalta ja kuin ohramainen sisältä(rapsakka). Ei niinkuin puuroriisi limainen liisteri pinnasta ja kova hampaisiin sattuva(ei rapsakka) raaka sisältä.

Kertokaa nyt mielipiteenne: onko mussa tai mun nauttimassani puuroriisissä vikaa, kun se ei ole koskaan ollut sisältä kovaa ja sattunut hampaisiin?

Vierailija
17/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellisempää ja maukkaampaa saa raastetusta kukkakaalista.

Näissä alanuolissa näkee mutsien suhtautumisen terveellisempään ja maukkampaan ruokaan. Riisi on pelkkää sontaa, koettakaa nyt lopultakin tajuta! 696

Vierailija
18/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt mielipiteenne: onko mussa tai mun nauttimassani puuroriisissä vikaa, kun se ei ole koskaan ollut sisältä kovaa ja sattunut hampaisiin?

Tainnut edellisillä olla väärät valmistustavat, kun en itsekään oikein tajua miten puuroriisi on kova sisältä.

Vierailija
19/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska seuraava taso on siitä liian kypsä limainen. Ai niin eihän sinulle sellaisiakaan tule. Tee vaan puuroriisistä, mutta se ei kuitenkaan tee siitä sushiriisin veroista mitenkään. Suurin osa ei tykkää sushista koska se riisi on väärin laitettua ja väärän laatuista. Se riisi on sitä sushia. Keitä riisi puuroa maistele sitä matkan varrella eri kypsyys vaiheissa tee sama sushiriisille niin huomaat eron. 

Vierailija
20/114 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan törmännyt limaiseen puuroriisiin. Enkä myöskään keskeltä kovaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän