Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kärsiikö joku muu heräilystä öisin?

Vierailija
01.04.2019 |

Tätä on nyt jatkunut jo 6kk. Joka ilta nukahdan hyvin, nukun 2-3h tuntia ja sen jälkeen unensaanti hankalaa ja uni pätkittäistä. Melatoniinia ja muutamia nukahtamislääkkeitä on kokeiltu, mutta ei tunnu auttavan asiaan (ainakaan että nukkuisi yhteen putkeen koko yön). Terveelliset elämäntavat muuten ja elämä suht stressivapaata. Haluaisin parantaa vaivan luonnollisen keinoin ilman vahvempia unilääkkeitä.

Jos olet tästä selvinnyt, niin mikä keino lopulta auttoi?

Kiitokset etukäteen vastanneille!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samat uniongelmat. Tuo, että nukahtaa illalla heti kielii siitä, että on univajetta.

En ole selvinnyt vielä tästä heräilystä, mutta mulla todettiin vakava raudanpuute. Kun se on korjattu, voi unikin korjaantua. Sitä odotellessa. Voisiko sulla olla esim. raudanpuutetta?

Vierailija
2/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat erittäin herkkiä kofeiinille, joillekkin voi vaikuttaa tulevan yön yöuniin jo yksi kuppi kahvia aamulla klo 8.

Jos juot kahvia, lopeta sen juominen jo ennen klo 11 aamulla. Tai mieluiten juo se niin aikaisin kuin mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, paitsi että on myös stressiä ja kuormittava elämänvaihe, enkä oikein ehdi tai jaksa liikkua tarpeeksi. Tätä on jatkunut jo kymmenen vuotta. En edes muista, milloin olen nukkunut läpi yön.

Vierailija
4/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joku muka kärsi?

Vierailija
5/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämäni aikana nukkunut ehkä kaksi yötä niin, etten ole herännyt yöllä kertaakaan.

Olen 56-vuotias.

Vierailija
6/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öisin heräily on normaalia. Ongelma on vasta silloin, jos jää valvomaan moneksi tunniksi keskellä yötä.

Jäätkö valvomaan?

Vierailija
7/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iso ongelma heräily ja valvominen, olen 50v. Ei auta mikään, satunnaisesti parempia öitä.

Vierailija
8/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin 6 kiloa ja unen katkeilu lakkasi. Joskus voi olla niin pienestä kiinni. Vielä ylipainoa on sellaiset 35 kiloa...

Vierailija
9/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet aiheuttaa...itsellä myös vuorotyö, el8 ei säännöllistä rytmiä koskaan😟vien ennenaikaiseen hautaan!

Vierailija
10/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos herää klo  1-2 välillä kyse on sairaudesta (esim. masennus, kilpirauhaset, uniapnea), jos klo 4-5 välillä kyse on stressistä.

Vierailija
11/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä?

Vierailija
12/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista! Joo, kahvia juon max. 2 kuppia päivässä, tässä juuri lounastauolla juon päivän toista ja viimeistä kupillista. Raudanpuutetta en usko sen olevan koska ruokavalioni on tosi monipuolinen (mutta mistäs sitäkään koskaan tietää). Ja tosiaan välillä herään yöllä siinä klo 1-2 aikoihin ja sen jälkeen ei enää uni tule, korkeintaan lyhyitä torkahduksia. Pitäisi vaan olla stressaamatta sitä nukahtamista, mutta helpommin sanottu kuin tehty.

On kyllä harvinaisen ärsyttävä ongelma, tsemppiä vaan kaikille jotka kärsii siitä!

Vierailija
13/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä?

35v.

Vierailija
14/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele Areenasta Ylen-radion eilinen sunnuntai vieras-ohjelma. Siellä oli vieraana unitutkuja. Mielenkiintoinen ohjelma. Ehkä saat ohjelmasta apua.

Vierailija
15/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos herää klo  1-2 välillä kyse on sairaudesta (esim. masennus, kilpirauhaset, uniapnea), jos klo 4-5 välillä kyse on stressistä.

Eilen kuuntelin radiota, jossa unitutkija kertoi, kuinka jokainen ihminen herää joka yö useamman kerran, jotkut muistavat sen aamulla ja toiset eivät. Ja se herääminen kesken yöunia on ihan normaalia.

Vierailija
16/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä herään klo 3-3.30. Aina. Mitäs tämä on, kun ei kumpaakaan noista?

Vierailija
17/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NMä herään monta kertaa yössä pissille, ärsyttävää.

Vierailija
18/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle auttoi paksut verhot makkarissa ja nyt huone on tarpeeksi pimeä.

Ja tänä talvena on ollut todella kirkkaita öitä, kun kuu on valaissut taivaalta

Vierailija
19/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksista! Joo, kahvia juon max. 2 kuppia päivässä, tässä juuri lounastauolla juon päivän toista ja viimeistä kupillista. Raudanpuutetta en usko sen olevan koska ruokavalioni on tosi monipuolinen (mutta mistäs sitäkään koskaan tietää).

Jätä tuo lounaskahvi pois. Kokeile huomenna siten, että et juo klo 9 jälkeen aamulla enää kahvia.

Onko sulla runsaat menkat, synnytyksiä, leikkauksia? Pelkästään runsaat menkat aiheuttavat raudanpuutetta pitkässä juoksussa, olet 35 v eli sulla on ollu menkat reilu 20 vuotta jo ja pelkästään normaalitkin menkat voivat aiheuttaa raudanpuutetta, saati runsaat. Raudanpuute oireilee unihäiriöillä. Mittauta varastorautasi eli ferritiini.

Vierailija
20/27 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä herään klo 3-3.30. Aina. Mitäs tämä on, kun ei kumpaakaan noista?

Klo 3 herääminen = suden hetkellä herääminen. Kertoo henkisestä stressistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä