Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelen sairaanhoitajaksi- lääkelaskut tuottavat vaikeuksia

Vierailija
30.03.2019 |

Opiskelen kolmatta vuotta sairaanhoitajaksi. Pääsin 6 yrityskerralla vasta sisään kovan työn jälkeen. Lääkelaskut takkuavat vieläkin ja pitäisi mennä harjoitteluun.
Tietyt hoitotoimenpiteet tuottavat myös vielä vaikeuksia, koska en ole ollut koskaan nopea oppimaan. Joitakin kursseja olen joutunut suorittamaan uudelleen, koska ne eivät ole menneet läpi.
Nämä asiat stressaavat minua :(

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tälläiset laskutaidottomat pääsevät hoitajakouluihin?

Olen ahkerasti opiskellut ja 6 kerralla pääsin sisään. Kyllä minä laskuja osaan laskea, mutta joskus ne tuottavat vaikeuksia, varsinkin tippalaskut ovat sellaisia.

Kaikki hoitotoimenpiteet eivät suju vielä täydellisesti myöskään, mutta muuten kouluni on mennyt erittäin hyvin.

Anteeksi vain, mutta jos laskutaidot tuottavat ongelmia, niin se on valtava riski hoitovirheelle. Minun kohdallani hoitaja teki sellaisen. Hän antoi yli 5 kertaa niin paljon lääkkeitä kuin piti, jonka seurauksena sydämeni pysähtyi. 

Vierailija
42/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokenit kuitenkin pysähdyksestä sen verran, että pidät yllä keskustelupalstan hörhöosastoa oikein jätte itsekkäällä tavalla. Täällä met hirvimiehet ollaan laitettu tämä asia merkhille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huolissani jos tuollainen lasku tuottaa vaikeuksia....ei pahalla mutta vaan faktum....

Ehkä kuitenkin kannataisi olla huolissaan enemmän omasta terveydestä kuin sairaanhoitaja matikan osaamisesta.

Pitää pysyä terveenä, ettei joudu sairaalaan ja saa väärää annostusta lääkettä... siihen voi kuolla...

Annostukset on lääkärin vastuulla ei hoitajat. En toistaiseksi ole tavannut hoitajaa joka ei osaa laskea sitä antaako hän yhden tabletin vai viisi.

Enemmän olen huolissaan siitä tunteeko hoitaja lääkkeiden vaikutuksen esim. siten että osaa varmistaa lääkäriltä joka määrää lääkkeen toisen lääkkeen rinnalle että molemmat todella jatkuu vaikka normaalisti sen toisen lääkäri on lopettanut/tauottanut.

Kaikki lääkkeet eivät ole tablettimuodossa. Lääkärikin voi tehdä virheen.  Lääkkeen antaja on aina vastuussa, joten hoitajan täytyy tarkistaa voiko annos olla järkeen käypä.

Sen tarkistamisessa e lääkelaskuista ole apua. Pitää vain olla selvillä mikä minkäkin lääkkeen kohdalla on se tavanomainen annos. Mitään liuoslaskuja ei käytännössä tehdä. Vähän laskutaitoa tki tarvitaan että osaa laskea määrän jos lääkäri määrää annokseksi 8 mg mutta kaspissa olevan vavuus on esim. 4mg tai vastaavasti esim. 16mg.

Vierailija
44/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huolissani jos tuollainen lasku tuottaa vaikeuksia....ei pahalla mutta vaan faktum....

Ehkä kuitenkin kannataisi olla huolissaan enemmän omasta terveydestä kuin sairaanhoitaja matikan osaamisesta.

Pitää pysyä terveenä, ettei joudu sairaalaan ja saa väärää annostusta lääkettä... siihen voi kuolla...

Annostukset on lääkärin vastuulla ei hoitajat. En toistaiseksi ole tavannut hoitajaa joka ei osaa laskea sitä antaako hän yhden tabletin vai viisi.

Enemmän olen huolissaan siitä tunteeko hoitaja lääkkeiden vaikutuksen esim. siten että osaa varmistaa lääkäriltä joka määrää lääkkeen toisen lääkkeen rinnalle että molemmat todella jatkuu vaikka normaalisti sen toisen lääkäri on lopettanut/tauottanut.

Kaikki lääkkeet eivät ole tablettimuodossa. Lääkärikin voi tehdä virheen.  Lääkkeen antaja on aina vastuussa, joten hoitajan täytyy tarkistaa voiko annos olla järkeen käypä.

Sen tarkistamisessa e lääkelaskuista ole apua. Pitää vain olla selvillä mikä minkäkin lääkkeen kohdalla on se tavanomainen annos. Mitään liuoslaskuja ei käytännössä tehdä. Vähän laskutaitoa tki tarvitaan että osaa laskea määrän jos lääkäri määrää annokseksi 8 mg mutta kaspissa olevan vavuus on esim. 4mg tai vastaavasti esim. 16mg.

Olen kyllä lähihoitajana joutunut laskemaan liuoksen vahvuuden mukaan kuinka paljon lääkettä vedän ruiskuun. Lääkettä voi olla kaapissa monessa vahduudessa. Kyllä siinä kohtalokas virhe voisi tapahtua, jos ei osaisi laskea.

Vierailija
45/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tosi kivoja vastuaksia

Vierailija
46/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä sie jaksa lääkkeistä turista, kun et niistä tiedä. Myö täällä ollaan lähes asiantuntijoita ja hoidetaan homma kotiin..ohis, eikun kakkahattutäti, ei sittenkin sinci...miten hitossa se nyt olikaan. Otetaan kunnia siitä minkä osaamme, ei keksitä tarinoita sivukaupalla.

Vierailija
47/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättyisitte kun tietäisitte miten paljon sairaanhoitajaopiskelijoilla on vaikeuksia lääkelaskuissa. Meidän koululla opettajat aina korostavat uusintamahdollisuutta ja montako uusintakertaa on ja että ei hätää kyllä ne laskut joskus kolmannella uusintakerralla saa läpi. Välillä ihmetyttää.

Toki kannattaa ottaa kuitenkin huomioon, että kaikissa työpaikoissa sairaanhoitaja ei tarvitse juurikaan muuta kuin kaikista yksinkertaisimpia lääkelaskuja. Ehkä ne kenelle lääkelaskut ovat haastavia hakeutuvatkin sellaisiin työpaikkoihin, jossa niitä monimutkaisempia laskuja ei tarvitse laskea päivittäin. Näitä on esim. psykiatrinen hoitotyö. Sairaanhoitaja, jolla on suuria vaikeuksia lääkelaskuissa tuskin hakeutuu teholle töihin tai mihinkään akuutimmalle puolelle.

Minulle matematiikka on aina ollut vaikeaa. Sitä on todella hankala selittää sellaiselle, joka naureskelee vieressä kuinka mihinkään ei tarvitse harjoitella ja on niin helppoa, että. Uraa en tosiaan haluaisi tehdä minkään sellaisen parissa, johon tarvitsee paljon matikkaa. Ongelma vain on siinä, että todella monessa opiskelussa esim. valintakokeissa on jonkinlainen matikan osio. Se on se mihin minulla kaatuu, vaikka muut asiat osaisinkin hyvin. Koetilanteissa minulla lyö pää aina ihan tyhjää. Tämän perusteella olisin varmaan ihan kelvoton sitten kaikkialle? Eihän käytännössä tosiaan joka työssä sitäkään taitoa tarvitse, vaikka koulussa sitä opeteltaisiinkin.

Tällä hetkellä itse asiassa olen töissä paikassa missä joka päivä teen yksinkertaisia laskuja ja ne sujuu. En vain jotenkin osaa ajatella niitä sillä tavalla matematiikkana etten osaa soveltaa, jos eteen isketään vaikka jokin sanallinen tehtävä. Tämä kieltämättä ahdistaa ja tuottaa hankaluuksia kun pitäisi päättää mitä opiskella.

Vierailija
48/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä sivustolla vielä laskuja ole, ei edes niitä yksinkertaisia. Illalla voi laskea montako aloitusta tulikaan tehtyä päivän aikana.

Vierailija
49/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen opiskelemaan hoitoalaa. Siitä on paljon hyötyä vaikka hoitotyöstä ei itselleen koskaan ammattia haluaisikaan.