Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelen sairaanhoitajaksi- lääkelaskut tuottavat vaikeuksia

Vierailija
30.03.2019 |

Opiskelen kolmatta vuotta sairaanhoitajaksi. Pääsin 6 yrityskerralla vasta sisään kovan työn jälkeen. Lääkelaskut takkuavat vieläkin ja pitäisi mennä harjoitteluun.
Tietyt hoitotoimenpiteet tuottavat myös vielä vaikeuksia, koska en ole ollut koskaan nopea oppimaan. Joitakin kursseja olen joutunut suorittamaan uudelleen, koska ne eivät ole menneet läpi.
Nämä asiat stressaavat minua :(

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki lähi- ja sairaanhoitajat joutuvat takapuolen pesuun, se on se työ, sitä kannattaisi oikeasti myös painottaa hakutilanteessa, jos joku ei oikeasti ole kuullut tai ymmärtänyt sen olevan yksi pakollinen osa tutkintoa. Ettei se tee niistä palkkavaatimuksista korkeampia, että sellaiseen ei mielellään ryhdy. Jos kerran on halukkaita ihmisläheisiä normaaleja ihmisiä valmiita tuonkin työn tekemään, niin jokin näissä tutkinnoissa ja niiden hakuvaiheissa mättää. Lääkärit ovat lääkäreitä, eivätkö kaikki voisi yrittää ymmärtää ammattinsa luonnetta minkä on valinnutkin. Jos pääsykokeet on, niihin kannattaa vain valmistautua ja tehdä silloinen parhaansa ja mahdollisesti yrittää uudelleen jos on varma alasta. Pääsykokeet menevät monilla puihin just kaikista muista syistä kuin siitä, etteikö olisi alalle juuri oikea.

Vierailija
22/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap kirjoita ammateista, joista et tiedä mitään, etkä paljon muustakaan. Kunhan turpaasi louskutat ajan kuluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huolissani jos tuollainen lasku tuottaa vaikeuksia....ei pahalla mutta vaan faktum....

Ehkä kuitenkin kannataisi olla huolissaan enemmän omasta terveydestä kuin sairaanhoitaja matikan osaamisesta.

Vierailija
24/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ap kirjoita ammateista, joista et tiedä mitään, etkä paljon muustakaan. Kunhan turpaasi louskutat ajan kuluksi.

Näin on. Jätä kunnialliset ammatit rauhaan. Paskanjauhaja on ammattisi ja pysyy.

Vierailija
25/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden lääkelaskujenvaikeus lienee se, että kaikki pitää olla täysin oikein. Tällaiselle tavalliselle insinöörille ne on aika helposti tajuttavista ilman mitään opetusta, mutta en väitä, että osaisin tehdä kaikki virheettömästi. Osaisin laskea niistä suurimman osan tai luultavasti kaikki periaatteessa oikein, mutta huolimattomuusvirheitä en välttämättä osaisi välttää. Mulle on moni hoitoalan ihminen suuttunut, kun olen sanonut niiden olevan helpohkoja. Niitä pitää vain harjoitella, että saa rutiinin. Pitää myös harjoitella mittayksiköitä konkreettisesti. 

Suurin ongelma lääkelasku tenteissä on ilman muuta harjoittelun puute. Normaalisti töissä niitä ei tule vastaan eikä niitä tule sen vuoksi harjoiteltua kuin ehkä tentteihin.

No lääkelaskutentti on yhdyssana.

- Ohis

Vierailija
26/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden lääkelaskujenvaikeus lienee se, että kaikki pitää olla täysin oikein. Tällaiselle tavalliselle insinöörille ne on aika helposti tajuttavista ilman mitään opetusta, mutta en väitä, että osaisin tehdä kaikki virheettömästi. Osaisin laskea niistä suurimman osan tai luultavasti kaikki periaatteessa oikein, mutta huolimattomuusvirheitä en välttämättä osaisi välttää. Mulle on moni hoitoalan ihminen suuttunut, kun olen sanonut niiden olevan helpohkoja. Niitä pitää vain harjoitella, että saa rutiinin. Pitää myös harjoitella mittayksiköitä konkreettisesti. 

Suurin ongelma lääkelasku tenteissä on ilman muuta harjoittelun puute. Normaalisti töissä niitä ei tule vastaan eikä niitä tule sen vuoksi harjoiteltua kuin ehkä tentteihin.

No lääkelaskutentti on yhdyssana.

- Ohis

Neuroosi on oikeasti sairaus johon kannattaa hakea apua.

Vierailija
27/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättyisitte kun tietäisitte miten paljon sairaanhoitajaopiskelijoilla on vaikeuksia lääkelaskuissa. Meidän koululla opettajat aina korostavat uusintamahdollisuutta ja montako uusintakertaa on ja että ei hätää kyllä ne laskut joskus kolmannella uusintakerralla saa läpi. Välillä ihmetyttää.

Toki kannattaa ottaa kuitenkin huomioon, että kaikissa työpaikoissa sairaanhoitaja ei tarvitse juurikaan muuta kuin kaikista yksinkertaisimpia lääkelaskuja. Ehkä ne kenelle lääkelaskut ovat haastavia hakeutuvatkin sellaisiin työpaikkoihin, jossa niitä monimutkaisempia laskuja ei tarvitse laskea päivittäin. Näitä on esim. psykiatrinen hoitotyö. Sairaanhoitaja, jolla on suuria vaikeuksia lääkelaskuissa tuskin hakeutuu teholle töihin tai mihinkään akuutimmalle puolelle.

Vierailija
28/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huolissani jos tuollainen lasku tuottaa vaikeuksia....ei pahalla mutta vaan faktum....

Ehkä kuitenkin kannataisi olla huolissaan enemmän omasta terveydestä kuin sairaanhoitaja matikan osaamisesta.

Pitää pysyä terveenä, ettei joudu sairaalaan ja saa väärää annostusta lääkettä... siihen voi kuolla...

Vierailija
29/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Jätä kunnialliset ammatit rauhaan. Paskanjauhaja on ammattisi ja pysyy.

Vierailija
30/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kannattanut mennä lähärikouluun.

Miten se muuttaisi asian? Lähihoitajan täytyy myös osata lääkelaskut. Lähihoitaja useimmissa työpaikoissa toteuttaa lääkehoitoa.

Vierailija
31/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko opiskelee alaa. Ihan hyvin on mennyt vaikka kertotaulu tuottaa ajoittain ongelmia.

Mun yks kaveri haluaisi alalle mutta hänellä on aikamoiset lukihäiriöt. Siitä en toivois kenenkään hoitajaa :(

Vierailija
32/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää pysyä terveenä, ettei joudu sairaalaan ja saa väärää annostusta lääkettä... siihen voi kuolla...

Annostukset on lääkärin vastuulla ei hoitajat. En toistaiseksi ole tavannut hoitajaa joka ei osaa laskea sitä antaako hän yhden tabletin vai viisi.

Enemmän olen huolissaan siitä tunteeko hoitaja lääkkeiden vaikutuksen esim. siten että osaa varmistaa lääkäriltä joka määrää lääkkeen toisen lääkkeen rinnalle että molemmat todella jatkuu vaikka normaalisti sen toisen lääkäri on lopettanut/tauottanut.

Vierailija
33/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sammaa mieltä miekin. Terv. J jostain päin Suamea.

Vierailija
34/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkelaskut ei ole kummoista matikkaa. Pääsin tentin läpi ensiyrittämällä, vaikka lukiossa lyhyen matikan kurssit meni aina vain nippanappa läpi. Se pointti niissä on, että pitää olla huolellinen. Niin pitää olla myös työelämässä. Jos on pitänyt hakea kuusi kertaa sairaanhoitajaksi, ei voi olla penaalin terävin kynä. Toivon, että aloittaja provoaa.

Vierailija
35/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole matikkapäätä, taitaa olla alanvaihto edessä. Joudut työelämässä tekemään esimerkiksi iv-infuusiokonsentraattien laimennoksia sekä laskemaan prosenttimuunnoksia. Iv-lääkkeiden kanssa ei ole varaa laskea väärin, siinä leikitään potilaiden hengellä. Jos rakastat sosiaali- ja terveysalaa, voit opiskella esimerkiksi sosionomiksi tai lähihoitajaksi.

Vierailija
36/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, niinhän mie sanoin.

Vierailija
37/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annostukset on lääkärin vastuulla ei hoitajat. En toistaiseksi ole tavannut hoitajaa joka ei osaa laskea sitä antaako hän yhden tabletin vai viisi.

Enemmän olen huolissaan siitä tunteeko hoitaja lääkkeiden vaikutuksen esim. siten että osaa varmistaa lääkäriltä joka määrää lääkkeen toisen lääkkeen rinnalle että molemmat todella jatkuu vaikka normaalisti sen toisen lääkäri on lopettanut/tauottanut.

Itseasiassa vastuu on myös sillä, joka lääkehoidon toteuttaa eli myös sairaanhoitajalla on siis vastuu. Meille on esim. opetettu potilasturvallisen hoitotyön kurssilla, että mikäli lääkäri määrää vahingossa väärän annostuksen ja sairaanhoitajana sen toteutat eli annat potilaalle, niin myös sinulla hoitajana on vastuu. Hoitajan pitää siis tietää suunnilleen millaisia määriä jotain kyseistä lääkettä voi antaa, siis vaikka suuruusluokkaa. Lääkärille voi käydä vaikka pilkkuvirhe määräyksessä, joten kyllä sen sairaanhoitajankin pitää olla jotenkin kartalla, ettei mitä tahansa lääkehoitoa toteuta vaan jos epäilyttää niin varmistaa vielä uudestaan lääkäriltä.

Vierailija
38/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole matikkapäätä, taitaa olla alanvaihto edessä. Joudut työelämässä tekemään esimerkiksi iv-infuusiokonsentraattien laimennoksia sekä laskemaan prosenttimuunnoksia. Iv-lääkkeiden kanssa ei ole varaa laskea väärin, siinä leikitään potilaiden hengellä. Jos rakastat sosiaali- ja terveysalaa, voit opiskella esimerkiksi sosionomiksi tai lähihoitajaksi.

20 vuodenaikana en töissä ole tehnyt noita koskaan. Lovetenteissä toki.

Vierailija
39/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkkeet eivät ole tablettimuodossa. Lääkärikin voi tehdä virheen.  Lääkkeen antaja on aina vastuussa, joten hoitajan täytyy tarkistaa voiko annos olla järkeen käypä.

Vierailija
40/49 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aiheuttaisin ongelmia, jos olisin ammatiltani hoitaja. Onneksi on tuo nuoriso-ohjaajan ammatti mahdollinen minun kohdalla, joka ei vaadi lääkelaskutaitoa. Toki olisin saanut hakea lähihoitajakoulutukseen, vaikka minulla on oikeasti vaikeuksia matematiikan kanssa, mutta käytännössä se ei tulisi kuuloonkaan. Tunnen kyllä pari ihmistä, joilla on lukihäiriö ja sen takia matematiikka on vaikeaa, mutta ovat kuitenkin saaneet lääkelaskut suoritettua ja pärjänneet työssä. Itseäni pelottaisi ajatus työstä, jossa pitää annostella lääkkeet, kun minulle ei ole suotu matikkapäätä eikä sitä ole suvussakaan.