Pino: Mistä liikkeistä et saa asiakaspalvelua vaikka kuinka yrittäisit
Joka kerta kun käyn Sokoksella/Emotionissa joudun aina pettymään. En saa minkäänlaista asiakaspalvelua, kukaan myyjistä ei tervehdi tai kysy kaipaisinko apua vaikka seisoisin selektiivisen kosmetiikan hyllyjen edessä vartinkin verran.
Olisin kerran tarvinnut Lancomen meikkivoiteesta tietyn sävyn (selektiivinen kosmetiikka on yleensä hyllyn alla lukituissa laatikoissa joten tarvitsee myyjän ottamaan tuotteen).
Seisoin Lancomen hyllyn edessä, kokeilin eri sävyjä ja odottelin milloin myyjä tulisi paikalle tarjoamaan apua. No eipä kukaan tullut. Koko myymälä tyhjillään ja myyjät nököttivät kassalla.
Kävin sitten kohteliaasti pyytämässä kassalta josko joku myyjistä voisi tulla auttamaan minua tuotteen kanssa. Yksi myyjistä tulee nyrpeän oloisena hyllyn luokse, antaa minulle tuotteen mutta ei kysy tarvitsisinko mitään muuta. Käyn maksamassa tuotteen kassalla ja mietin taas kerran että onko minussa jotain vikaa kun en saa palvelua...
Olen 28-vuotias, pukeudun klassisesti, meikkaan siististi ja käyttäydyn normaalisti. Ostan yleensä kosmetiikka 100-200€ edestä, mutta en vaan Sokokselta (koska en saa palvelua!). Olen siirtynyt kokonaan erään ruotsalaisen kosmetiikkaketjun asiakkaaksi koska saan sieltä hyvää ja asiantuntevaa asiakaspalvelua.
Onko muilla samaa ongelmaa? Mistä liikkeistä et saa asiakaspalvelua?
Kommentit (22)
Mun mielestä on tyhmää mennä hyllyille seisomaan ”piiloon” ja odottaa että joku tulee. Kyllä mä ihan rohkeasti menen pyytämään apua jos sellaista kaipaan ja aina olen sitä saanutkin.
Kemissä on sellainen kuin Kenkä-Keskus, tai Kenkäkulmaksi sitä sanotaan. Sieltä et saa palvelua, vaikka hengaisit paikalla koko päivän.
Kenkiä sinänsä on vaikka minkälaisia, mutta siksi juuri palvelua tarvittaisiin, kun valikoimaa on niin paljon. Myyjä tietäisi, missä mitäkin on. Mutta ei auta.
K-Rauta, ja koskee kaikkia ko. ketjun liikkeitä, joissa olen ikinä käynyt. Jos paikalla on pelkkiä miesmyyjiä, ei tulla edes kysymään, tarvitsetko apua. Kun menee itse jotain kysymään tiskin takana kököttävältä jampalta, huidotaan kädellä, että ne tuotteet on tuolla päin. Siinä vaiheessa kävelen yleensä, viimeistään, ulos ja menen muualle tai tilaan netistä ja odotan sen pari päivää, vaikka olisin tarvinnut tuotteen x nyt ja heti.
Jos paikalla on naismyyjä, jonkinasteista apua saattaa saadakin ainakin silloin, kun sitä menee pyytämään. Yleensä vain valikoima on niin huono, ettei hakemaani tuotetta tai edes korvaavaa vaihtoehtoa löydy. Se ei ole myyjän vika, mutta kaikissa muissa rakennustarvikeliikkeissä tarjoudutaan tilaamaan asiakkaan haluama tuote. Näin ei ole K-Raudoissa, koska "meillä nyt on vaan tätä merkkiä7mallia valikoimassa".
Näin naispuolisen asiakkaan näkökulmasta ko. ketju on aivan turhanpäiväinen ja nykyään vältän menemästä viimeiseen saakka K-Rautaan. Mieluummin ajan muutaman kymmenen kilometriäkin naapurikaupunkiin, josta saan todennäköisimmin, mitä tarvitsen tai edes asiallista palvelua eri ketjun liikkeestä kuin käyn paikallisessa K-Raudassa (joka siis ainut vaihtoehto täällä).
Eurokangas. Ihan sama mikä kaupunki ja myymälä. Muistan ensimmäisessä Eurokankaassa naureskelleeni, että ehkä ne ei halua palvella teiniä. Nyt olen lähemmänpä neljää- kuin kolmeakymppiä, mutta edelleen palvelu on aivan yhtä olematonta. Viimeisimmät kokemukset TRE Ratina, Hämeenkatu ja Lempäälän Ideapark. Jälkimmäisessä myyjä palvelu ihan ilolla jotain rouvaa, mutt minua ei tervehtinytkään. Voisi luulla tämän olevan liioittelua, mutta en muista IKINÄ saaneeni minkäänlaista palvelua Eurokankaassa.
Specsavers. Sinne pitäisi kai varata aika näöntarkastukseen, mutta en halua sitä, kun silmälääkärin resepti on jo. Haluaisin vain silmälasit.
Autokorjaamoilta. En pidä sitä palveluna, että saa ajan johonkin kuukauden päähän.
Millä töihin siinä välissä?
Nyt korjailenkin itse pienimmät viat ja vähän isommatkin. Iskarit ja jouset ja yksinkertaisimmat osat hoituu itse.
Sinccis
Zarassa ei enää saa palvelua suomeksi. Suomalaisten pitäisi saada omassa maassaan palvelua omalla äidinkielellään. En asioi enää Zarassa lainkaan.
Skopunkten (rikkinäiset tuotteet joita et pysty vaihtamaan ilman sotaa, epärehelliset myyjät) ehdottomasti huonoin asiakaspalvelu mitä oon ikinä saanu. Kaakaopuu, huono palvelu
Pyörähuolto Leppävaarassa. Vei rahat muttei korjannut vikaa edes useammalla kerralla.
Sokos täälläkin. Olen 28-vuotias opettaja, pukeudun siististi, käytän vain ripsiväriä, hyvä iho. En saa apua, vaikka olen mennyt sitä pyytämään. Näytän varmaan liian köyhältä :)
Vierailija kirjoitti:
Zarassa ei enää saa palvelua suomeksi. Suomalaisten pitäisi saada omassa maassaan palvelua omalla äidinkielellään. En asioi enää Zarassa lainkaan.
Ison Omenan myymälässä viikko sitten kaikki myyjät puhui suomea.
Pirkkalan Tokmanni. Vartijat kyllä seuraavat silmä kovana, mutta myyjää et löydä mistään. Auta armias jos pitäisi jotain pöytäliinaa tai mattoa leikata niin saat etsiä myyjää puoli tuntia. (se kassalta kysyminen ei auta, kukaan ei tule kuitenkaan)
Vierailija kirjoitti:
Pirkkalan Tokmanni. Vartijat kyllä seuraavat silmä kovana, mutta myyjää et löydä mistään. Auta armias jos pitäisi jotain pöytäliinaa tai mattoa leikata niin saat etsiä myyjää puoli tuntia. (se kassalta kysyminen ei auta, kukaan ei tule kuitenkaan)
Just yks päivä Tokmannilla huomasin tilanteen jossa vartija leikkasi asiakkaalle pöytäliinaa! Eli kysy ens kerralla siltä vartijalta apua, on todennäköisesti sellainen yhdistetty vartija-myyjä. Tuossa meidän Tokmannissa silloin tällöin vartijaa näkee kassallakin.
K-rauta myöskin. Ehdin olemaan lanternan kaupassa ties kuin pitkään, ensin asiakaspalvelijat olivat varattu, sitten ketään ei kiinnostanut asiani vaikka aika näkyvästi katselin hyllyluokituksia ja pälyilin etsimääni asiaa. Siinä vaiheessa kun kaksi miestä siellä palvelutiskillä vain jutteli toisilleen kovaäänisesti ja oli suora näköyhteys minuun, en vain jaksanut enää mennä kyselemään ja lähdin turhautuneena pois. Nainen jolla on vaatekaupan kassi ei vaan näytä asiakkaalta, luulivat kai että etsin miestä siellä. Maalia myöskin on aika vaikea saada, sen olen huomannut.
Gigantissa saa jos jaksaa jokusen tunnin varttua
Meilläpäin sokos taas parveilee myyjiä, heti tulee joku kysymään tarvitsenko apua.
Powerilla ja Gigantissa olen saanut huonointa palvelua. Viimeksi olen asioinut ko. liikkeissä pari vuotta sitten, kun olin ostamassa pyykkikonetta. Ainakin tuolloin Powerin kodinkoneosastolla joutui odottamaan myyjää todella pitkään. Vitutti, kun kännyköitten luona sitten parveili näitä nuoria myyntitykkejä naplailemassa puhelimia. Ihmiset kävivät kyselemässä heiltäkin apua, mutta eivät voineet auttaa kun olivat eri ostastoa. Juuri kun sain sitten myyjän käsiini, eräs nainen tuli sanomaan myyjälle, että otatko seuraavaksi sitten hänet, hän on odottanut palvelua tunnin.
Rautakaupoissa taas saan aina hyvää palvelua, olen työni puolesta yritysasiakas ja omatkin ostokset hoituvat näppärästi yritysmyyjien kautta.
Mulla taas on Sokoksesta päinvastainen kokemus, myyjä tulee aina kysymään tarvitsenko apua, vaikka katselisin vain. Ehkä näytän näpistelijältä sitten :D kokeile säkin joskus mennä ison laukun kanssa hyllyjen väliin ja vilkuilla sieltä epäilyttävästi myyjiä, ehkä heihin silloin tulee vipinää!
Joissain liikkeissä pitää kyllä osata pyytää apua rohkeasti itse. Olen itsekin ollut töissä isossa ketjussa, missä aktiivinen asiakaspalvelu ei varsinaisesti kuulunut konseptiin, kun oli jatkuvasti niin kiire muiden työtehtävien parissa ja asiakkaita oli liikkeessä älyttömästi kerralla. Mutta heti jos asiakas itse kysyi apua, häntä kyllä autettiin ihan ajan kanssa.