Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa lasten nukuttamista iltaisin!!!

Vierailija
29.03.2019 |

Olen itse todella väsynyt iltaisin. Tai siis olen luonnostani aamuvirkku ja iltatorkku ja illat ovat minulle pahoja. Pahaksi onneksi minulla on kaksi iltavirkkua supervilkasta lasta. Heidän nukuttamisensa illalla on helvettiä. Kumpikin temppuilee ja tekee ilkeyksiään. Ei usko mitään. Tekee mieli itkeä tai viiltää omat ranteet auki. Olo on iltaisin aivan tuskainen, enkä jaksa edes ryhtyä hirveään nukutusrumbaan

Mistä saan apua ja mikä tässä edes auttaa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein niin että mentiin samaan aikaan nukkumaan. Sammutin valot ja sanoin, hyvää yötä. En sen kummemmin nukuttanut.

Vierailija
2/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL soita aamulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muksu herää aina viimeistään seitsemältä. Oma paras ja syvin uniaika on 4-10 välillä. Ei tääkään kivaa ole. Aina jää unet vähiin. Äläkä sano että mene aikaisemmin nukkumaan. Nukahdan puolen yön aikoihin.

Vierailija
4/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiset lapset ja nukkuvatko päiväunia? Onko miestä kuvioissa ja onko mahdollista nukuttaa erikseen heidät?

Ensiapuna kokeile: pimennysverhot, kaikki samaan sänkyyn tai sängyt vierekkäin ja sinä sekaan myös. Laitat taustalle joko äänisadun tai unilauluja. Tai laula itse tai kerro omasta päästä tarina. Sitten vaan laitat muka nukkumaan sinäkin.

Mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Meillä elämä on helpottunut aina päiväunien poisjätön myötä. Ja aina on pidetty kiinni siitä, että klo 20 ollaan pedissä.

Vierailija
5/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikoulu. Tähän voit pyytää ohjeet neuvolasta, myös netistä voi etsiä tietoa ja palvelun tarjoajia. Eli lapsen päivärytmi tarkistetaan ja opetetaan lapsi nukkumaan itse. Lapsien pitäisi oppia rauhoittumaan ja nukahtaa ilman temppuja, apuna voidaan käyttää lapsen kantamista takaisin sänkyynsä, iltarutiinit tehdään selkeiksi, lapselle ei pidetä seuraa vaan vaikka silitetään uneen. Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta todella on sen arvoista.

Vierailija
6/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein niin että mentiin samaan aikaan nukkumaan. Sammutin valot ja sanoin, hyvää yötä. En sen kummemmin nukuttanut.

Näin.

Itse menet nukkumaan samaan aikaan. Lakkaa nukuttamasta. Opeta nukahtamaan itse.

Vierailija
7/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä "nukuttamista". Iltarutiinit ja oikeaan aikaan nukkumaan. Iltasatu ja hyvät yöt. Miksi siinä pitää tuntitolkulla maata vieressä??

Unikouluun!

Vierailija
8/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unikoulu. Tähän voit pyytää ohjeet neuvolasta, myös netistä voi etsiä tietoa ja palvelun tarjoajia. Eli lapsen päivärytmi tarkistetaan ja opetetaan lapsi nukkumaan itse. Lapsien pitäisi oppia rauhoittumaan ja nukahtaa ilman temppuja, apuna voidaan käyttää lapsen kantamista takaisin sänkyynsä, iltarutiinit tehdään selkeiksi, lapselle ei pidetä seuraa vaan vaikka silitetään uneen. Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta todella on sen arvoista.

Just olin tulossa sanomaan samaa. Stop nukutuskierteelle ja unikouluun! Ihan tuskaa kuunnella esim yhtä kaveria joka nukuttaa joka ilta yli tunnin 5-vuotiasta 🤦‍♀️ Ei siinä paljoa jää illalle aikaa kun kotiutuu töistä viiden jälkeen ja iltaruuat ja sitten iltapalat ja pesut ja tunnin nukutusrumba alkaen klo 20.00. Ei varmaan se lapsikaan nauti siitä.

Vierailija
9/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä "nukuttamista". Iltarutiinit ja oikeaan aikaan nukkumaan. Iltasatu ja hyvät yöt. Miksi siinä pitää tuntitolkulla maata vieressä??

Unikouluun!

Joo sama. Mulla useampi lapsi ja reilun vuoden ikäerot, eipä kauheesti olis ollut aikaa nukutella jokaista mitään tunteja... Tai edes vartteja... Etenkin kun tein ihan normaalia toimistotyöaikaa eli illat muutenkin lyhyitä. Selkeät iltarutiinit, iltasatu, valot pois ja hyvää yötä. Ei olis lapsille tullut mieleenkään toimia toisin.

Vierailija
10/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi nukahtaa iltakymmeneltä aikaisintaan. Näin on ollut aina. Onneksi itsekin olen iltavirkku, joten se ei sanottavammin haittaa paitsi silloin, kun haluaisin saada seksiä. Mies on enemmän aamuvirkku. Tästä johtuen meillä on sitä parisuhteen laatupuolta vain kymmenisen kertaa vuodessa.

Jos meillä on aikainen aamu edessä, otan lapsen viereeni nukkumaan, siihen hän nukahtaa nopeasti jo yhdeksältä. Suosittelisin sinullekin lasten vuorokausirytmin kääntämistä niin, että nukutte pari viikkoa vieretysten.

Vierailija
11/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä tarkasta lasten unen määrä. Jos he nukkuvat 10h yössä, ala herättämään heidät aikaisemmin niin luulisi illalla nukahtavan nopeammin. Jos nukkuvat päikkäreitä, aikaista niitä tai lyhennä, mikäli siis mahdollista.

Tehkää illalla ennen iltarutiineja jotain väsyttävää. Ulkoilkaa vaikka reipas metsälenkki, saunokaa, hierokaa. Toisilla auttaa kun vaihtaa iltapalan paikkaa, joko ennen muita iltarutiineja tai vasta ennen nukkumaan menoa. Jos vatsat täynnä puuroa (lämmintä ja hiilihydraattista - väsyttävä vaikutus) uni tulisi paremmin?

Meillä lapsilla on iltapalan jälkeen noin puolituntia aikaa juosta pitkin seiniä, minä siivoan sillä aikaa keittiön, teen ostoslistan tai muuta huomista ajatellen. Sitten rauhotutaan kylpyyn, rasvataan ihot (hierotaan jalat) ja koska yksin hoidan niin toinen lapsi ehtii välissä kasata päivällä kesken jäänyttä palapeliä tai muuta rauhallista. Mitä pidemmän iltaulkoilun lapset saavat, sitä nopeammin nukahtavat. Varmasti yksilöllistä tuokin.

Voisiko sinulla toimia se, että laitat lapset samaan huoneeseen nukkumaan, jossa sinullekin on peti. Nukuttaminen voisi olla siis sitä, että makoilet omalla patjalla/sängyllä ja jos väsy voittaa niin nukut aamuun asti. Vai riehuisko lapset vaan kahta kauheemmin, avaisivat telkkarin, rikkoisivat ikkunat tms katastrofaalista? Meillä taaperolla kesti aina minun nukuttaessani 1-2h nukahtaa, yleensä pelleili sängyssään ja leikki unileluillaan, isän kanssa meni noin 30min, isä nukahti aina itse ensin.

Vierailija
12/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ”ei mitään nukuttamista” on minulle täysi mysteeri. Ei ole koskaan onnistunut meillä. Esikoinen on muutoinkin hyvin vilkas ja kekseliäs kaveri, eikä usko mitään sääntöjä. Kaikkea on yritetty. Ei onnistu meillä.

Ap

Vierailija
13/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unikouluun!

Joo sama. Mulla useampi lapsi ja reilun vuoden ikäerot, eipä kauheesti olis ollut aikaa nukutella jokaista mitään tunteja... Tai edes vartteja... Etenkin kun tein ihan normaalia toimistotyöaikaa eli illat muutenkin lyhyitä. Selkeät iltarutiinit, iltasatu, valot pois ja hyvää yötä. Ei olis lapsille tullut mieleenkään toimia toisin.

Mihin aikaan sinä menet luonnostasi nukkumaan? Jos ajatellaan, että vaikka kymmeneltä, niin miltä tuntuisi, jos joku veisi sinut seitsemältä makkariin, sanoisi hyvää yötä ja sammuttaisi valot? Juuri kun olit virkeimmilläsi ja mietit, katsoisitko jonkun leffan tai leipoisitko vaikka pullaa.

Vierailija
14/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kysyisin minkä ikäiset lapset? Meillä on monessa auttanut se että käskyttäminen ja jankuttamisen ja epätoivoisen tuskailun sijaan selitän miten lasten toiminta vaikuttaa minuun/arkeen. Kerron miten toivoisin että ilta menee ja mitä hyötyä siitä on (ehditään lukea pidempi satu, voidaan mennä hyvillä mielin nukkumaan, äiti jaksaa aamulla herätä, on enemmän energiaa pelata yhdessä jne.) ja että jos riekutaan eikä yhtään totella niin mulle tulee oikeesti tosi ärsyyntynyt olo ja on kurja mennä sellaisella mielellä nukkumaan. Ja tämä keskustelu pitää käydä etukäteen eikä silloin riekkumisen aikana.

Tämä tosin on turvallista vain jos lapsilla on vielä sen verran uskoa aikuisen auktoriteettiin etteivät he pelkää että äidin riittävä uni tai mieliala on heidän _vastuullaan_ koska niin lapsi ei saa ajatella, mutta hänellä voi olla mahdollisuus tehdä illat se mukavammiksi ja helpommiksi.

Vierailija
15/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä raski olla nukuttamatta. Sydän särkyy.

Vierailija
16/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ei usko mitään”.... Taitaa olla muitakin ongelmia. Suosittelen jotakin kasvatusopasta. Säännöt ja rutiinit tuovat lapselle turvaa.

Vierailija
17/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi rasavilliä alle kouluikäistä, joita kumpaakaan ei ole ikinä nukutettu. Avainasiat: toistuvat rutiinit ja sopiva unen määrä, ei liikaa mutta ei myöskään yliväsymystä. Molemmilla sängyssä kuvakirjoja, joita lukevat kunnes simahtavat.

Vierailija
18/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä muksu herää aina viimeistään seitsemältä. Oma paras ja syvin uniaika on 4-10 välillä. Ei tääkään kivaa ole. Aina jää unet vähiin. Äläkä sano että mene aikaisemmin nukkumaan. Nukahdan puolen yön aikoihin.

Muuta rytmiäsi, kasva aikuiseksi ja lopeta ininä.

Vierailija
19/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittyykö mihinkään itsekseen, esim sarjiksiin? Meillä sai valvoa iltasadun jälkeen kunhan oli hiljaa eikä häirinnyt muita. Mitään pelejä tai vempaimia ei tietenkään saanut käyttää.

Muistan omasta lapsuudesta miten tuskaa oli pakkonukkuminen vaikkei vielä väsyttänyt.

Vierailija
20/25 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Puhu jo päivällä että illalla tapahtuu asiat x, y ja z (Iltapala, sitten hammaspesu, luetaan satu, sammutetaan valot ja sanotaan hyvät yöt) Sen jälkeen kukaan ei puhu mitään, kukaan ei pyydä mitään, kukaan ei poistu sängystä, vaan kaikki Nukkuu. Äiti ei enää vastaa sen jälkeen mihinkään (toi vika on tärkeä!)

Välillä kysy lapsilta miten se ilta meneekään?

2. Sanoita samat illalla. Nyt tehdään asia x, seuraavaksi asia y ja sitten z. Sen jälkeen kukaan ei pyydä mitään jne...

Välissä kysy lapsilta mites se ilta meneekään?

3. Jatka toistamista. Äsken tehtiin asia x, nyt on vuorossa asia y ja sitten z. Sen jälkeen kukaan ei puhu mitään jne...

4. Jatka. Nyt on tehty x ja y, mitäs seuraavaksi?

5. Jatka. Nyt sitten z. Ja muistakaa, kukaan ei puhu mitään, kukaan ei jne.....

Sitten kun valot on pois ja hyvät yöt sanottu, niin lähde pois, ÄLÄKÄ enää vastaa mihinkään. Jos lapsi tulee pois, palautus sänkyyn, muistutus että "nyt nukutaan, hyvää yötä," ja tuota niin kauan että kaikki nukkuu.

Ilta illalta poistulot ja puheet vähenee ja lapset oppii pois härdellistä. Kunhan vain jaksaa jankuttaa samaa monta kertaa päivässä ja illassa.

Tsempit, kyllä se siitä!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi