Olen 25-vuotias. Hakisinko amkiin päivä vai monimuotototeutukseen??
Kommentit (45)
Mä opiskelin monimuodossa Haaga-Heliassa. Muut opiskelijat huippuja ja mielenkiintoiset taustat kaikilla. Päiväopetusta en kestäisi teinien kanssa.
T. 26v
Epäilyttää taloudellinen pärjääminen päiväopinnoissa
ap
Onko päiväopinnoissa minkä verran itsenäistä opiskelua? Sopiiko 50% työajan rinnalle?
Vierailija kirjoitti:
Onko päiväopinnoissa minkä verran itsenäistä opiskelua? Sopiiko 50% työajan rinnalle?
Päiväopinnoissa kaikki opiskelu tapahtuu yleensä ma-pe 9-17 välisenä aikana ja kursseilla voi olla läsnäolopakko. Toki tämän päälle tulee vielä itsenäistä opiskelua. Sanoisin että 50% töissäkäynti voi olla aika raskasta ja heikentää opiskelua siis jonkin verran. Toki kurseilla voi sopia erikseen miten ne hoidetaan opettajan kanssa
Miten te tulette taloudellisesti toimeen opiskelijat?
Nykyään päivätoteutuskin on lähes tulkoon monimuotoa. Ei siellä koululla todellakaan istuta ma-pe klo 8-16, haha
Vierailija kirjoitti:
Miten te tulette taloudellisesti toimeen opiskelijat?
Opintolaina
Olen päivätoteutuksessa ja meidän luokalla on kylläkin myös 40-50 vuotiaita muutama. Myös 30- vuotiaita. Olen itse 24v ja luokan nuorimpia.
Monimuodossa kirjotetaan järkyttävä määrä raportteja ja esseitä ja pitää itse pitää enemmän huolta siitä et homma etenee.
Itse olen 29v, opiskelen monimuotona. Koulua on n. 1vk/kk, muutoin etäopiskelua. Opintotukea saa samalla tavalla kuin päiväopinnoissa. Oon kyllä tykännyt tosi paljon, onnistuu myös keikkatyönteko - > rahatilanne ei ole niin huono, eikä tarvi ottaa opintolainaa.
Itse oon 26v ja opiskelen monimuotona. Tykkään, vaikka aluksi olin epäileväinen. Monia hyötyjä mitä ei päiväopinnoissa ole. Opin itse parhaiten kotona omassa rauhassa itsenäisesti opiskellen joten sopii mulle. Lähiopetusta on n. 1 vko kuukaudessa. Toki jotkut aineet on haastavampia, että olisi ehkä hyötyä runsaammasta lähiopetuksesta mutta pääsääntöisesti helpompaa ja mukavampaa opiskella monimuodossa. Riippuu ihmisestä.
Itsenäistä opiskelua ja omien opintojen aikataulutusta ja suunnittelua on kaikissa korkeakouluopinnoissa.
Sekin hyöty tosiaan että useimmiten monimuodossa on enemmän vähän vanhempia kuin suoraan lukiosta tulleita. Jos ei huvita opiskella teinien kanssa niin suosittelen monimuotoa.
Hemuli95 kirjoitti:
Jos sulla on töitä niin monimuotona kannattaa, mutta päivällä pystyy varmaan käydä nopeampaan tahtiin.
Ei riipu siitä onko päivä vai monimuodossa, kuinka nopeaa käy. Opintojen rakenne on sama, opinnot etenee samaan tahtiin ja molempiin saa samat tuet. Monimuotoon usein vähän enemmän hakijoita mutta ei tod.tarvi olla työpaikkaa hakeutuakseen sinne. Moni alkaa tehdä alan töitä opintojen ohessa kylläkin. Vaatimukset on kuitenkin samat molemmissa, paitsi monimuodossa on enemmän kirjallisia töitä. 50 % työaikakin käy raskaaksi monimuoto opintojen ohessa koska ihan samat jutut siellä pitää tehdä kuin päiväopetuksessakin, etäviikoilla pitää opiskella eikä lomailla tai olla vain töissä.. Monimuoto ei ole osa-aikaista opiskelua vaan ihan täyspäiväistä kuten päiväopetuskin.
On meillä Laurean monimuodossa kaiken ikäistä porukkaa 20-vuotiaista miltei viisikymppisiin. Nuoremmilla on toki omat juttunsa mutta mä ainakin olen kaikille ihan yhtä ystävällinen, vaikka hakeudunkin sellaisten seuraan jotka ovat jo äitejä ja/tai jotka ovat jo päässeet siitä aktiivisimmasta bilevaiheesta 😊 itse käyn töissä ja suoritan koulua nopealla tahdilla; jos jaksaa tehdä, kursseja on mahdollista ottaa päällekkäin ja kurssista riippuen opettajan kanssa sopia korvaavista tehtävistä jos lähiopetus ei onnistu. Välttämättömän pakollisiin lähiopetuskertoihin osallistun.
Suosittelen monimuotoa omalta osaltani 😊
Suoerinssi kirjoitti:
Jos haluat kinastella lasten kanssa, valitse päiväopetus.
Kokemusta kahdesta AMK tutkinnosta sekä nuoriso että iltalinjalla.
Tämä on kyllä osittain totta. AMK:ssa on melkoista teinimeininkiä, välillä tuntuu kuin olisi yläasteella. Porukka muodostaa teiniklikkejä ja ne juuri 18 täyttäneet pissikset draamailevat ja juoruilevat. Ryhmätöitä tehdään paljon, ja se onkin yhtä helvettiä noiden draamakuningattarien kanssa.
Toisaalta päiväopetuksessa on taatusti ihan fiksujakin ihmisiä ja porukkaa laajalla ikäskaalalla, eli voi yrittää hakeutua niiden vähän aikuisempien ihmisten seuraan ja vältellä pissiksiä.
Vierailija kirjoitti:
Suoerinssi kirjoitti:
Jos haluat kinastella lasten kanssa, valitse päiväopetus.
Kokemusta kahdesta AMK tutkinnosta sekä nuoriso että iltalinjalla.
Tämä on kyllä osittain totta. AMK:ssa on melkoista teinimeininkiä, välillä tuntuu kuin olisi yläasteella. Porukka muodostaa teiniklikkejä ja ne juuri 18 täyttäneet pissikset draamailevat ja juoruilevat. Ryhmätöitä tehdään paljon, ja se onkin yhtä helvettiä noiden draamakuningattarien kanssa.
Toisaalta päiväopetuksessa on taatusti ihan fiksujakin ihmisiä ja porukkaa laajalla ikäskaalalla, eli voi yrittää hakeutua niiden vähän aikuisempien ihmisten seuraan ja vältellä pissiksiä.
Ootko nyt ihan varma ettet sekoittanut ammattikouluun...? Mulla ei todellakaan tuollaista kokemusta AMKista. Toki siellä on nuorempia 19-23-vuotiaita monet päivätoteutuksessa, ihan fiksuja monet. Yhtälailla voi olla myös vanhempia alanvaihtajia, heistäkin löytyy "suupaltteja" jos ovat persoonaltaan sellaisia. Opiskeltava ala myös vaikuttaa!
Voithan pistää hakemuksen molempiin. Mille alalle olet hakemassa?