Liukuva työaika
Pitääkö teidän kertoa, että nyt lähden jos teillä on liukuva työaika?
Meillä on käytössä useampaa työmuotoa ja mulla liukuva. Töissä pitää olla 7.30-14.30, sitten saan lähteä. Mutta aina kytätään milloin lähden jne. Ei kai liukuvassa työajassa tartte kertoa nyt lähden.. hemmetti.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Täh, ei tuo ole liukuva työaika.
06:00-09:00 - 14:00-17:00 on. Eli voit tulla kuuden ja yhdeksän välillä ja sitten lähdet 8 tunnin päästä riippuen mihin aikaan oot tullut.
Öh, no tottakai voi olla liukuva noilla ehdoilla. Saat tulla töihin siten, että olet paikalla viimeistään 7.30 ja lähdet aikaisintaan 14.00. Eli joku voi olla töissä klo 6-14, toinen klo 7.30 - 15.30. Kumpikin liukuman puitteissa ja paikallaoloaiktaaulujen mukaisesti.
Esim. omassa työssäni tuo "suotavaa olla paikalla" aikaväli on 9-15.
Vierailija kirjoitti:
Liukuma on. Teen joka päivä vähintään 06-18 niin ei tule käytettyä. Huomannut, että mätisäkit ensimmäisenä lähdössä pois töistä. Näille työkavereiden kanssa naureskellaan 😂
Työpaikalla vietetty aika ei ole sama kuin työntekoon käytetty aika. Paljonko voisitte työajoistanne nipistää, jos jättäisitte muiden seurannan ja heille naureskelun TYÖAIKANA sinne työpaikan pihalle työajan jälkeen. Luultavasti moni ajoissa lähtevä tekee enemmän hommia, kun ei käytä aikaa kyttäämiseen. Mun työnantaja jaksaa aina ihmetellä, miten ehdin tehdä niin paljon edeltäjääni verrattuna lyhyemmässä ajassa. Siksi, kun en soittele yksityispuheluja työaikana, kuten hän teki. Teen töitäni, en juoruile työkavereiden kanssa, kuten sinä. Oman kokemukseni mukaan kaikki työpaikalla aikaansa viettävät ovat saamattomia. Aika tavanomaista on puhua pitkiä puheluita, joissa itse asiaan puolen tunnin puhelusta menee pari minuuttia. Avokonttorissa kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Liukuma on. Teen joka päivä vähintään 06-18 niin ei tule käytettyä. Huomannut, että mätisäkit ensimmäisenä lähdössä pois töistä. Näille työkavereiden kanssa naureskellaan 😂
Siis et tee, vaan vietät työpaikalla aikaa. Kiireisellä ei ole aikaa kytätä ja naureksella. Kun porukalla naureskellaan 10 min joka päivä, sen on vuodessa todella paljon työaikaa. Sun kaltaisille tekisi hyvää, että olisi kiinteä työaika ja kielto tehdä sen ulkopuolella mitään, niin testattaisiin, mitä työaikana kukin todella saa aikaan. Tämä on yllättänyt monet pomot, kun on laitettu ylityökielto, että ne pisimpään työpaikalla aikaansa viettäneet eivät olekaan niitä tehokkaimpia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, aika naurettavia kyllä on ne ihmiset joilla on elämää työpaikan ulkopuolella. Ehkä perhettä, ystäviä, harrastuksia, mielenkiinnonkohteita. Koomista 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla vietetty aika ei ole sama kuin työntekoon käytetty aika. Paljonko voisitte työajoistanne nipistää, jos jättäisitte muiden seurannan ja heille naureskelun TYÖAIKANA sinne työpaikan pihalle työajan jälkeen. Luultavasti moni ajoissa lähtevä tekee enemmän hommia, kun ei käytä aikaa kyttäämiseen. Mun työnantaja jaksaa aina ihmetellä, miten ehdin tehdä niin paljon edeltäjääni verrattuna lyhyemmässä ajassa. Siksi, kun en soittele yksityispuheluja työaikana, kuten hän teki. Teen töitäni, en juoruile työkavereiden kanssa, kuten sinä. Oman kokemukseni mukaan kaikki työpaikalla aikaansa viettävät ovat saamattomia. Aika tavanomaista on puhua pitkiä puheluita, joissa itse asiaan puolen tunnin puhelusta menee pari minuuttia. Avokonttorissa kuulee.
Ei olekaan, se on totta. Mutta aivot (ja fyysisessä työssä myös kroppa) tarvitsevat lepotaukoja ja esim. joku kahvikupin hakeminen tai vessassa käynti ei ole automaattisesti "työstä pois". Meillä on kumpaakin sorttia, minuutilleen lähteviä ja työpaikalla viihtyjiä. Ja muita siitä väliltä. Jokaisessa ryhmässä on kuitenkin sekä ahkerampia ja aikaansaavempia että laiskempia ja saamattomampia. Esim. yksi tällainen "seitsemästä kolmeen ja tasan klo 11 syömään"-tyyppi on erityisen ahkera lykkäämään työtehtäviään muille. Silloin on toki helppoa lähteä ajoissa kotiin kun muut jäävät tekemään hänen tehtäviään. Hänen ahkeruutensa ilmenee pääasiassa syömään ja kotiin lähtemisessä sekä lomien pitämisessä muulloin kuin lomakautena.
Oma napa on ihmisillä yleensä lähimpänä ja se on luonnollista. Liika itsekkyys tosin heikentää työyhteisön yhteishenkeä.
Totta kai kerron, kun lähden töistä. Sehän on vain järkevää ja kohteliasta. Kun en käytä liukumia väärin, ei minulla ole mitään ongelmaa ilmoittaa työkavereilleni menemisistäni.
Aika epäjohdonmukainen on meillä ainakin työnantajan linja liukumien ja saldovapaiden käytössä. Saldoja ei saa kerätä, mutta jos tulee kuudeksi töihin niin vaaditaan tekemään neljään saakka. Sitten kun on 40 tuntia plussaa niin saldovapaita ei myönnetä. Eli rusinat pullasta meininkiä työnantajan suunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilä saldo voi olla mitä vain. Esimiehen tulisi hätyytellä lomalle, jos saldo on +40 tuntia ja kysellä perään, jos saldo ylittää -40 tuntia.
Meillä työnantajalla on oikeus vähentää palkasta, jos tuntisaldo on enemmän kuin sallitun verran miinuksella. Periaatteessa tuo sama koskee meidänkin esimiehiä, mutta en tiedä yhdenkään esimiehen IKINÄ lomille ketään hätyytelleen. Minullakin on viimeiset 3-4 vuotta tuntisaldo ollut jatkuvasti 40-60 tuntia plussalla.
Mulla on nyt +45 ja esimies kyseli eilen, että millon meinaan pidellä lomaa. Lupasin olla pari viikkoa toukokuussa lomalla, että saa saldoa pienemmäksi. Meillä saa kanssa noita miinuksia vähentää palkasta, jos työntekijä niin itse pyytää. Automaattisesti ei vähennetä. Jos miinusta on yli 40 tuntia pitkään niin esimies yleensä alkaa kyselemään, että tarviiko lisäduunia, että saadaan pienemmäksi miinuksia.
Työaikapankki olisi hyvä parannus monessa paikassa, jossa työnantaja kikkailee noilla liukumilla. Mutta koska siinä joutuisi "maksamaan tehdystä työstä enemmän korvausta" kuin ilman työaikapankkia niin eihän sitä nyt haluta ottaa käyttöön.
Näiden uusien työaikamuotojen ja jatkuvan tavoitettavuuden myötä työaika on lisääntynyt eikä lyhentynyt. Tätä ei moni edes tiedosta kun kaikki huomio on kiinnittynyt kiky-tunneista jauhamiseen. Minullakin on tänä aamuna tullut jo kahdeksan työsähköpostia kännykkään. Yhtäkään en ole vielä avannut, mutta huomisiltaan mennessä ne on luettu, asioihin reagoitu, maanantaiaamun kokousmateriaali laadittu jne.
En minä näistä mitään kirjaa pidä, mutta saatan välillä olla kolmekin tuntia lounaalla tai leimata itseni työasioille klo 12. Ja siltikin työnantaja jää voitolle. Ihan toista siis tänä päivänä jos vertaa vanhaan kunnon kellokorttimeininkiin ja kotiin tasan tietyllä kellonlyömällä.