Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssä jatkuva riitä työtehtävistä

Vierailija
28.03.2019 |

En tiedä, mitä mun pitäisi tehdä. Töissä on jatkuva riitä siitä, mikä kuuluu työhtetäviini ja mikä ei. Onko jollain kokemusta vastaavasta? En enää jaksaisi. Olen itkenyt siitä asti kun tulin töistä kotiin.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös työtehtäviä ole ne, jotka esimies määrää? Ei munkaan hommiin varsinaisesti budjetointi kuulu, mutta aina välillä sitä teen kun esimies pyytää.

Ei nämä pyynnöt tule esimieheltä vaan muilta työntekijöiltä, jotka ovat hierarkiassa minua korkeammalla.

ap

No mikä ongelma? Kyllä minäkin teen töitä, jotka eivät suoraan esimieheltäni tule vaan henkilöiltä, jotka ovat korkeammalla hierarkiassa. Niin se menee työelämässä.

Teetko tosiaan töitä, jotka kuuluvat toisten työntekijöihin tehtäviin? Edeltäjäni lähti pois siitä syystä, kun häntä otti niin vahvasti päähän se, kun hän joutui tekemään korkeampi palkkaisten töitä.

ap

No kyllä teen. Pari viikkoa sitten erään toisen tiimin pomo pyysi minua määritelemään yhden osa-alueen erään kilpailutuksen ict-vaatimuksista. Ei kuulemma omat tiimiläiset ehtineet paneutumaan asiaan eikä hänen oma osaamisensa oikein riitä asiaan. Minulla kuulemma parempi tietotaito asiassa. Ei mulle tuosta varsinaisesti makseta, sitä varten meillä on arkkitehteja ja suunnittelijoita, joille nämä oikeasti kuuluvat. Lupasin hoitaa asian huhtikuun aikana, kun sen verran löytyy vapaata kaistaa hommalle. Vaatii hieman asioiden kyselemistä eri puolilta taloa.

Meillä on ainakin tapana jeesiä ihmisiä yli organisaatiorajojen. Toki jos en ehdi jotain tekemään niin sitten en voi auttaa. Tai käyn kysymässä pomoltani, että joutaako asia x odottamaan, kun henkilö y pyysi asiaa z.

Vierailija
42/49 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne. Alkuun luulin, että pyytäjät eivät ehdi ja on kiire, venyin ja tein pitkiä iltoja. Työssäni ei saa lisäkorvausta ylitunneista, mutta tasoitusta vapaana piti saada. En saanut sitäkään, kysyttäessä todettiin, että jokaisen pitää osata itse huolehtia työssä jaksamisestaan ja työajan hallinnasta.

Vein asian työsuojelun ja työterveyshuollon avulla työhyvinvointineuvotteluun. Jos sun tarvitsee itkeä töissä, ota yhteys työterveyteen. Työhyvinvointiosaamista on siellä. Pomo ei voi sanoa, ettei jaksa määritellä työnjakoa. Ei enää asiantuntijajoykolle ilennytkään. Myös huono käytös sai rajoja tuon myötä ja tuli linjaus, että tehtävät antaa esimies eikä joku muu.

Onneksi mua neuvottiin tässä, on aika yleistä uuden työntekijän päätyä töiden kaatopaikaksi toimistotyössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään niin, että jos joku valitsee töitään, niin annetaan olla rauhassa. Harmillisesti jokainen tehty työ näkyy järjestelmässä ja jos joku ei tee töitä, se näkyy palkassa. Järjestelmä on lahjomaton eli sinne ei voi kuitata omikse tekosikseen muiden töitä.

Vierailija
44/49 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet työksesi?

Toimistotyötä, tarkemmin en lähde avaamaan.

ap

Minäkin.

Mutta minusta tuli jonkin tason talonmies.

Korjailen kaikkea kiinteistöön liittyvää ja välillä saan boonuksena paperitöitä.

En oikein kehtaa sanoa pomolle että en ole koulutukseltani kiinteistöalan ammattilainen.

Hän ilmeisesti on jossain psykoosissa. Kerran sain kuskata hänen asiakkaita autolla ympäri kaupunkia ja bensoja ei maksettu...

Tälläisiä pomoja tuntuisi olevan tosi paljon. Jokaisessa pätkähommassa minne olen eksynyt on hyväksikäyttävä pomo. Työkaveritkin nauraa että olen talonmies sen takia että olen mies ja muut on naisia.

Siksi teen likaisen työn.

Vierailija
45/49 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina, et voi valita kivoja töitä itsellesi. Tästä on jo puhuttu moneen kertaan esimiehen kanssa, sinulle on väännetty rautalangasta tehtäväsi ja vastuusi, mutta edelleen ällittelet ja kuvittelet, että sinä olet jonkinlainen pomo.

Jari, sinulle on määrätty psyykelääkkeitä ja kehoitettu saamaan asiasi järjestykseen. Monet kerrat on ystävällisesti huomautettu, ettet tuossa mielentilassa keksisi taas lisää tarinoita. Teepä nyt jotain kivaa tai soita sille kaverillesi Kallelle jos hän vaikka vastaisi.

Muistat varmaan että paikallisen mielenterveysseuran kevätretki lähestyy ja äiti tulee pesemään pyykit niin saat puhtaat housut sinne.

Vierailija
46/49 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet työksesi?

Toimistotyötä, tarkemmin en lähde avaamaan.

ap

Minäkin.

Mutta minusta tuli jonkin tason talonmies.

Korjailen kaikkea kiinteistöön liittyvää ja välillä saan boonuksena paperitöitä.

En oikein kehtaa sanoa pomolle että en ole koulutukseltani kiinteistöalan ammattilainen.

Hän ilmeisesti on jossain psykoosissa. Kerran sain kuskata hänen asiakkaita autolla ympäri kaupunkia ja bensoja ei maksettu...

Tälläisiä pomoja tuntuisi olevan tosi paljon. Jokaisessa pätkähommassa minne olen eksynyt on hyväksikäyttävä pomo. Työkaveritkin nauraa että olen talonmies sen takia että olen mies ja muut on naisia.

Siksi teen likaisen työn.

Aika halpamaista.

Itse olen epävirallisesti siivooja säästösyistä ja en ole kilttinä ihmisenä uskaltanut sanoa että ei kuulu toimenkuvaani ja joudun tekemään sitä aina perjantaisin kaksi tuntia kun muut pääsevät töistä pois ilman ylityölisiä. Siivooja varmasti sen takia että olen ainut nainen.

Vierailija
47/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin maksetaan ajasta joten on ihan sama mitä työtehtäviä teen. Sitten tietenkin otan asian puheeksi jos aika ei riitä kaikkeen. 

Eli teet ihan tyytyväisenä paljon ylempään palkkaluokkaan kuuluvien tehtäviä sillä sun alemmalla palkalla, jos määrätään? Ja kannat vastuut samalla? Mä voisin alkaa hyräilemään sitä "Working class hero is something to be" -biisiä.

Vierailija
48/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette sitten voi rauhassa keskustella ja sopia tehtävistä?

Yritän kyllä rauhassa keskustella, mutta vastapuoli hyökkää samantien. "Kyllä se nyt on näin, että sinä teet tämän" "Se ja se sanoi, että sinä vastaat näistä. Vaikka jokin sähköposti olisi osoitetttu vastapuolelle ja minulle on osoitettu kopio samasta viestistä, niin silti minun pitäisi vastapuolen mielestä hoitaa tehtävä.

ap

Etkö voi vastata saamaasi sähköpostiviestiin? Vai suuttuisiko "vastapuoli" silloin, eli yrittääkö peittää että laittaa sinut tekemään työn?

Vierailija
49/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain lehdessä oli juttu lakitoimistosta. Yleistä että ylemmät tai pitkään olleet jakavat töitä eteenpäin. Alempi sitten kyseenalaistamatta tekee.

Esim. päivän lopuksi joku voi dumpata uudemman pöydälle töitä, jotka pitää vielä tehdä.

Maalaisjärjellä syynä on että dumppaaja itse pääsee kotiin. Koulutetut juristitkin vaan tekevät mitä käsketään.

Varmaan osa dumppaa töitä kokeneiden pöydälle. Heistä osa tekee, osa siirtää eteenpäin.

Kumpia arvostetaan? Moni delegoija taitaa edetä. Mutta tulevatko työt tehdyksi ilman muita, jotka tekevät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä