Onko 11-v. lapsi lapsinero, jos hän osaa ratkaista 10 sekunnissa päässälaskuna tehtävän: "Henkilö saa palkkaa 5400€ ja saa 5% palkankorotuksen. Paljonko on hänen uusi palkkansa?"
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Pystyn, ja olisin pystynyt tuon ikäisenä. Prosenttilaskuja opeteltiin aikoinaan peruskoulussa juurikin 5. ja 6. luokalla.
Kaikissa matematiikankokeissa oli alussa päässälaskuosuus, eli käytännössä kolmen laskun sarja. Opettaja luki luokan edessä ääneen muutamia isoja lukuja, joita piti kertoa tai jakaa päässä, kuten 123 kertaa 58. Mitään ei saanut kirjoittaa muistiin. Ainoastaan tulokset kirjattiin matematiikankokeen ensimmäiseen osaan tehtävä 1 (a-c). Aikaa oli laskua kohden vain 10 sekuntia.
Voihan se tuntua magialta, kun nykyisen opetussuunnitelman mukaan kaikille oppilaille työnnetään laskin käteen. Mitäpä sitä opettelemaan sen enempää kertotaulua, laskentatekniikoita kuin osittelulakia tai distributiivisuutta, joita juurikin tarvitaan tuollaisessa nopeassa kertolaskussa. Huihai ikäville rutiineille.
En ole ikinä ymmärtänyt näitä päässälaskuja, ja mulla lyö aivan tyhjää jos kysytään mitä on 123 kertaa 58. Millaisen ajatuskuvion te käytte päässänne, kun ratkaisette tuollaista laskua? Kiinnostaa ihan oikeasti, että mikä se taktiikka on. Koulussa tuijotin vain järkyttyneenä tyhjyyteen näiden päässälaskujen edessä, kun muut ympärillä kirjoitteli vastauksia tuosta vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn, ja olisin pystynyt tuon ikäisenä. Prosenttilaskuja opeteltiin aikoinaan peruskoulussa juurikin 5. ja 6. luokalla.
Kaikissa matematiikankokeissa oli alussa päässälaskuosuus, eli käytännössä kolmen laskun sarja. Opettaja luki luokan edessä ääneen muutamia isoja lukuja, joita piti kertoa tai jakaa päässä, kuten 123 kertaa 58. Mitään ei saanut kirjoittaa muistiin. Ainoastaan tulokset kirjattiin matematiikankokeen ensimmäiseen osaan tehtävä 1 (a-c). Aikaa oli laskua kohden vain 10 sekuntia.
Voihan se tuntua magialta, kun nykyisen opetussuunnitelman mukaan kaikille oppilaille työnnetään laskin käteen. Mitäpä sitä opettelemaan sen enempää kertotaulua, laskentatekniikoita kuin osittelulakia tai distributiivisuutta, joita juurikin tarvitaan tuollaisessa nopeassa kertolaskussa. Huihai ikäville rutiineille.
En ole ikinä ymmärtänyt näitä päässälaskuja, ja mulla lyö aivan tyhjää jos kysytään mitä on 123 kertaa 58. Millaisen ajatuskuvion te käytte päässänne, kun ratkaisette tuollaista laskua? Kiinnostaa ihan oikeasti, että mikä se taktiikka on. Koulussa tuijotin vain järkyttyneenä tyhjyyteen näiden päässälaskujen edessä, kun muut ympärillä kirjoitteli vastauksia tuosta vain.
(100*58)+(20*58)+(3*58)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Osasin itse laskea tuollaisen jo 7-vuotiaana, mutta en ollut mikään nero, lahjakas matikassa kyllä.
Olin tulossa kirjoittamaan samaa, että minun 7v poika laskisi tuon saman varmaan, mut ei ehkä 10 sekunnissa.
Mun tokaluokkalainen laski tuon 10 sekunnissa ja on ihan todetusti lahjakas matematiikassa. Neroksi en missään nimessä sanoisim mutta laskee hyvin.
Nerous on hieman muuta kuin nopeaa ja pikkunäppärää päässälaskua. Hyvä toki että siellä kasvaa ihan tolkku poika.
Toinen pojistani on matemaattisesti lahjakas. Selitin hänelle negatiiviset luvut kokeeksi hänen ollessa 6-vuotias, ymmärsi heti ja osasi niillä laskea. Samoin jo siinä iässä oppi olemaan rahoistaan tarkka, säästi pitkäjänteisesti järkeviin hankintoihinsa ja kaupassakin latoi irtokarkkeja pussiin tyyliin hinnaksi 1,02 €, jolloin selvisi maksusta eurolla:) Toinen veljeksistä on taas taiteellisesti lahjakas, jolla rahat heti valuvat kaikkeen turhuuteen!
Jotkut aikuisetkaan eivät prosenttilaskuista ymmärrä mitään. Vähän niinkuin Manne aikoinaan: se on rosentin voitto kun eurolla ostaa ja kahdella myy:)
Pystyn, ja se ei tee minuta eikä tuosta lapsesta neroja. Ainoastaan henkilöitä, jotka ovat kuunnelleet koulussa kun prosenttilaskua opetettiin.
Pystyin itse tuohon 10 sekunnissa. En usko että 10-vuotiaani pystyisi. En tiedä onko lapsi nero, mutta todella hyvä matikassa kyllä.
Oikein hyvä matikassa mutta ei nyt välttämättä nero. Pitäisi antaa vaikeampia tehtäviä, jotta sen voisi määrittää.
Asian ohi, mutta minua hämmästyttää suuresti nämä esim. Facebookissa olevat kuvalaskutehtävät.
Miten voi olla niin suuri osa aikuisia, jotka eivät osaa laskea niin yksinkertaisia laskuja? Hirveän moni ei tiedä, että kertolasku lasketaan ennen yhteen- tai vähennyslaskua suluttomissa lausekkeissa.
Ilmeisestikin aloittajalla on jokin hahmotushäiriö. 5 prosentin laskeminen ja lisääminen alkuperäiseen summaan ei ole vaativa laskutehtävä. 11-vuotiaallekaan.