Kysytkö koskaan ”Mitä kuuluu?” vaikka et oikeasti haluaisi tietää vastausta?
Eli otsikossa kysymys. Jos kysyt ja haluat kuulla vain geneerisen ja sosiaalisesti hyväksytyn: ”Hyvää kuuluu” niin miksi? Eikö olisi fiksumpaa kysyä ihan mitä tahansa muuta, ellei halua kuulla rehellistä vastausta?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen vuorovaikutus ja käytöstavat edellyttävät usein tällaisia toimia. Ei kannata ottaa kaikkea niin tosissaan. Kysymys on pelkkä tapa useimmiten. Ihminen tarvitsee tilannetajua.
Mutta eikö kannattaisi kysyä jotain muuta mielummin? Jotain aidosti neutraalimpaa? Olen kyllä muutoin hyvä sosiaalisissa tilanteissa, mutta tämä on aina hämmästyttänyt minua: miksi kysytään jotain noin suurta, kun voisi kysyä jotain paljon helpompaakin? Jos ei siis halua kuulla aitoa vastausta.
ApMinäkään en ole koskaan ymmärtänyt tätä. Siksi, jos minulta tätä kysytään, en uskalla vastata rehellisesti. Sanon vaan, että ei mitään ihmeellistä, vaikka olisikin tapahtunut vaikka ja mitä.
Itse en koskaan kysy kuulumisia, jos en ole niistä kiinnostunut, vaan mieluummin esim. töistä, opiskeluista, harrastuksesta, tai mistä hyvänsä tunnenkin sen toisen henkilön. Se tuntuu musta hieman neutraalimmalta aiheelta.
Joo, mulla on tää sama. Pelkään että kuulumisen kysyjä joutuu kiusalliseen tilanteeseen, joko siksi että kuulumiset eivät ole selvästi positiivisia tai en osaa tiivistää asiaani tarpeeksi lyhyeksi.
Vastasin siis tuohon gallupiin "En". Mielestäni ei pitäisi olla pakkoa kysyä mitään, jos ei kysyttävää ole ja sitä voisi silti pitää aivan ok vuorovaikutustilanteena.
Ei mun mielestä. Jos toinen on puhunut harrastuksistaan, ne voi ottaa puheeksi. Jos ei ole, niin voi kysyä. Eikö ”mitä kuuluu?” muka ole huomattavasti henkilökohtaisempi kysymys, koska siinä vastaajalle ei jää vaihtoehdoiksi muu kyin valehdella (joka saattaa monille olla kiusallista) tai vastata rehellisesti (joka sekin saattaa olla kiusallista etenkin kuulijalle, joka haluaa kuulla rehellisesti vain hyvän vastauksen)?
Ap