Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökkien hinnat ja tulevaisuus.

Kaikki tilille
27.03.2019 |

Seurannut kesämökkien hintakehitystä viimeiset 20-vuotta. Ennen niitä sai tehtyä 150 tuhannella markalla ja euroon mentäessä hinnat muuttuivat euroiksi.

Ongelmaksi tulee ja on jo tullut Suomen tuhannet vanhemmat mökit ja niiden kunto. Ne mitkä tehtiin 1950-1980 luvuilla. Osa mätänee pystyyn ja perikunnat riitelevät hinnasta millä myydään. Ostajia ei vain näy.

Nyt kun jätevesilaki pitää vielä toteuttaa niin rahaa menee näihin vanhoihin mökkeihin ja vetot juoksee ja sähköt. Katsotaan Suomen veronmaksajien ennustetta niin ostajia näille vanhoille ei enää riitä. Osa mökeistä siis tulee mätänemään pystyyn. Mökeistä tulee rasite. Nykynuoria ei enää kiinnosta sijoittaa asiaan.

Pian on ostajan markkinat joku sanoo. Ei ole eikä tule kun ihmisillä ei ole rahaa eikä mielenkiintoa kuten vanhemmillamme aikanaan. Omamme myytiin viimekesänä ja kreivin aikaan. Oli myynnissä 4 vuotta.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden mökki on ihanaa omistaa, ja sehän on lapsuuden mökki myös omille lapsille. Se on oma, siellä saa tehdä mitä haluaa ja laittaa jotain taikka olla laittamatta. Joka paikka on läpeensä tuttu ja rakas ja täynnä muistoja, ja parhaat kala-, marja- ja sienipaikat on tiedossa. Meille mökki on rakkaampi ja tärkeämpi kuin oma talomme kaupungissa. 

Ulkomailla taas haluan käydä eri paikoissa ja vuokrata huvilaa tai asuntoa milloin mistäkin sen sijaan että menisi aina samaan paikkaan. 

Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Joku voisi sanoa ulkomaan loma-asunnostaan samat asiat ja samoin kotimaan matkoilla käydä eri paikoissa.

No toki jos on lapsuutensa kesät viettänyt siinä ulkomaan loma-asunnossaan.

Tokihan me Suomessakin matkailemme, mutta mökkivuokraus on täällä niin pirun kallista, että se ei huvita siksikään. Ja koska _on_ se oma, rakas mökki, jonka veroista toista ei ole :D Monissa maissa vuokrahuviloita tai -asuntoja saa huomattavasti edullisemmin. En minä aina haluaisi ulkomaille mennä samaan paikkaan lomalle! 

Ei se asia siitä miksikään muutu vaikka heität huutomerkkejä perään. Ihan samalla lailla monet eivät halua kotimaassa aina mennä samaan paikkaan lomalle.

Ja joillekin taas loma-asunto _on_se oma rakas loma-asunto. Ja jolla on käyttöäkin paljon useammin kuin vain kesällä.

No eihän mökinkään käyttö mitenkään automaattisesti rajoitu vain kesään. Itse olen mökillä suunnilleen jäiden lähdöstä niiden tuloon - toki käyn muuallakin välillä, mutta enemmän olen sinä aikana mökillä kuin kotona.

Mutta ei siis oma mökki mitenkään myöskään sulje pois lomamatkoja muualle. Itsekin käyn muuallakin matkoilla ja nautin suuresti, ihan kuten omasta mökistäkin. 

Molempi parempi. Se ikioma ihana lempipaikka JA matkat milloin minnekin. 

Aika hauskasti kuvailit aiemmin että ulkomaan loma-asunto sulkee pois lomamatkat muualle: "En minä aina haluaisi ulkomaille samaan paikkaan lomalle!" Mutta kesämökki ei sitten suljekaan lomamatkoja pois.

Kovin on sekavaa juttua, oletkohan tulossa mökkihöperöksi. :D

Vierailija
42/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden mökki on ihanaa omistaa, ja sehän on lapsuuden mökki myös omille lapsille. Se on oma, siellä saa tehdä mitä haluaa ja laittaa jotain taikka olla laittamatta. Joka paikka on läpeensä tuttu ja rakas ja täynnä muistoja, ja parhaat kala-, marja- ja sienipaikat on tiedossa. Meille mökki on rakkaampi ja tärkeämpi kuin oma talomme kaupungissa. 

Ulkomailla taas haluan käydä eri paikoissa ja vuokrata huvilaa tai asuntoa milloin mistäkin sen sijaan että menisi aina samaan paikkaan. 

Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Joku voisi sanoa ulkomaan loma-asunnostaan samat asiat ja samoin kotimaan matkoilla käydä eri paikoissa.

Tokihan me Suomessakin matkailemme, mutta mökkivuokraus on täällä niin pirun kallista, että se ei huvita siksikään. Ja koska _on_ se oma, rakas mökki, jonka veroista toista ei ole :D Monissa maissa vuokrahuviloita tai -asuntoja saa huomattavasti edullisemmin. En minä aina haluaisi ulkomaille mennä samaan paikkaan lomalle! 

Ei se asia siitä miksikään muutu vaikka heität huutomerkkejä perään. Ihan samalla lailla monet eivät halua kotimaassa aina mennä samaan paikkaan lomalle.

Ja joillekin taas loma-asunto _on_se oma rakas loma-asunto. Ja jolla on käyttöäkin paljon useammin kuin vain kesällä.

No eihän mökinkään käyttö mitenkään automaattisesti rajoitu vain kesään. Itse olen mökillä suunnilleen jäiden lähdöstä niiden tuloon - toki käyn muuallakin välillä, mutta enemmän olen sinä aikana mökillä kuin kotona.

Mutta ei siis oma mökki mitenkään myöskään sulje pois lomamatkoja muualle. Itsekin käyn muuallakin matkoilla ja nautin suuresti, ihan kuten omasta mökistäkin. 

No ensimmäisessä viestissäsi nimenomaan sanoit "lapsuutesi kesät". Mutta siirtele vain maalitolppia kun siltä tuntuu.

No _etupäässä_ kesät :D 

Isäni oli opettaja, joten hänellä oli pitkät (_kesä_)lomat. Olimme mökillä kesäisin _kauan_ ja äiti kävi sieltä käsin töissä sadan kilometrin päässä, kun hänen lomansa oli loppunut. 

Ei se tarkoita, ettemme silloin ja ettemme varsinkaan nyt käyttäisi mökkiä myös muulloin. Toki paljon vähemmän talvella. Mutta toukokuusta lokakuun loppuun olen mökillä huomattavasti enemmän kuin kotona. Alkukevät ja myöhäissyksy ovat saarimökkeilijälle hankalimmat, koska ei pääse veneellä eikä jäätä myöten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tulee aika, kun Sir Elwoodin hiljaisten värien biisi "viimeisellä rannalla" on todellisuutta. Syrjäisillä korpijärvillä olevilla mökeillä on ottajia. ;)

Vierailija
44/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se nyt olisi ongelma, jos ei jostain perintömökistä saisi myydessä paljon mitään, eihän sitä ite ole maksettuaan, jos se kerran on peritty. Itse tykkään mökkeillä enkä ajattele sitä investointina ja nämä ekologipellet voi nyt haistaa sen kaupungin koiranläjän ihan rauhassa.

Vierailija
45/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että ne hyväkuntoiset, varustellut, nykyaikaiset, kohtuuhintaiset 1995 tai sen jälkeen rakennetut mökit jotka sijaitsevat max 1h/100km ajomatkan päässä käyvät melko hyvin kaupaksi.

Mitään yleistä keskiarvoa on vaikeaa sanoa koska, jokainen kohde on niin erilainen, mutta uskoisin että 50000-150000€ jos rahaa löytyy niin sillä kyllä saa melko kivan mökin läheltä joka ei ole mikään ns työsavotta, vaan paikka minne voi tulla rentoutumaan ja chillaamaan.

Kun hinta on oikea, niin yleensä kyllä ostajia löytyy.

On se kyllä hullua... Hyvin sijoitettuna 150.000 toisi 15.000e osinkotuloja joka vuosi, verojen jälkeenkin 10.000e. Sillä saisi loman ajaksi mökin mistä vain, vaikka ulkomailtakin jos vaikka joskus haluaisi kokeilla. Eikä tule maksettavaksi edes mökin kiinteitä kuluja, joita on paljon.

Taidamme puhua aivan eri asiasta, oletan. Sinä puhut sijoittamisesta ja siitä miten saada rahat tuottamaan, ja minä puhuin siitä että millä hinnalla saa ok mökin itselleen, jossa voi rentoutua ja viettää vapaa-aikaa vaikka perheen ja ystävien kanssa.

Eikä ne ylläpito kustannukset nyt kyllä ihan oikeasti niin kovia suuret ole noin 800-1000€/v sis. Kaikki aina kiinteistöveroa myöden, tietysti kaikki riippuu niin ihmisen maksukyvystä. Köyhälle kaikki on kallista.

Vierailija
46/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei sinänsä hintakehitys hetkauta kun ei olla myymässä tyyliin ikinä. Mutta kun on tontti meren rannalla 1 h Helsingistä niin se tontti jo yksinään on niin arvokas,

että joka kesä tulee kyselyjä alueen välittäjiltä. Isosti me tolla tienattais mutta kun ei haluta myydä. Saman lahden rannalta on nyt myyty kaksi paikkaa puoleen miljoonaan eikä mikään kummonen huvila ollut kummallakaan tontilla ja melko huono ranta. Sitä ennen en muista koska olis viimeksi ollut edes myynnissä.

Tietyillä alueilla arvo säilyy ja kasvaa. Mut sitten on näitä rehevöityneen pikkujärven matalassa lahdessa olevia 70 l tönöjä joita ei kukaan halua.

Vierailija
47/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on valtavasti niitä mummonmökkejä keskellä ei mitään. Ei vettä lähistöllä, ei mukavuuksia. Ne sinne pellolle ja metsän keskelle lahoaa. Kunnolliset merenrantamökit tekevät varmasti kauppansa edelleen.

Meidän mökin arvoksi on arvioitu noin 480.000€. turusta sinne ajaa noin tunnin ja helsingistä noin 2,5tuntia. Oma, iso merenrantatontti ja tietysti oma ranta, isot laiturit, juuri valmistunut iso mökki, 8v vanha pienempi mökki, ja erillinen kolmen makuuhuoneen yöpymisrakennus. Käytännössä makuutiloja on seitsemän plus olohuone, kaksi saunaa, kota.. uudessa mökissä sisävessa ja suihku, pyykinpesu ja keittiöissä myös tiskikoneet yms. Pihalla paljut ja lasten oma "puisto".

Alueen tonttien hinnat ovat kymmenessä vuodessa tuplaantuneet ja nousua on yhä. En usko, että mökki ihan helposti lähtee laskemaan arvottomaksi.

Vierailija
48/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että ne hyväkuntoiset, varustellut, nykyaikaiset, kohtuuhintaiset 1995 tai sen jälkeen rakennetut mökit jotka sijaitsevat max 1h/100km ajomatkan päässä käyvät melko hyvin kaupaksi.

Mitään yleistä keskiarvoa on vaikeaa sanoa koska, jokainen kohde on niin erilainen, mutta uskoisin että 50000-150000€ jos rahaa löytyy niin sillä kyllä saa melko kivan mökin läheltä joka ei ole mikään ns työsavotta, vaan paikka minne voi tulla rentoutumaan ja chillaamaan.

Kun hinta on oikea, niin yleensä kyllä ostajia löytyy.

Tuossa hintaluokassa voi saada hyvinvarustellun mökin syrjästä

TAI vaatimattoman lähempää, ei varusteltua mökkiä suurten kaupunkien lähietäisyydeltä.

Vierailija
49/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan, että nk.mummonmökit eivät kelpaa kenellekään. Meillä on mökki Nilsiässä ja kylällä oli viime kesänä punainen pieni mökki myynnissä. Ostajia olisi ollut vaikka kuinka monta, hinta oli n.25.000€. Kuopiolaiselle lapsiperheelle omistaja sen sitten möi, vaikka joku oli tarjonnut enemmänkin.

Vierailija
50/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on valtavasti niitä mummonmökkejä keskellä ei mitään. Ei vettä lähistöllä, ei mukavuuksia. Ne sinne pellolle ja metsän keskelle lahoaa. Kunnolliset merenrantamökit tekevät varmasti kauppansa edelleen.

Meidän mökin arvoksi on arvioitu noin 480.000€. turusta sinne ajaa noin tunnin ja helsingistä noin 2,5tuntia. Oma, iso merenrantatontti ja tietysti oma ranta, isot laiturit, juuri valmistunut iso mökki, 8v vanha pienempi mökki, ja erillinen kolmen makuuhuoneen yöpymisrakennus. Käytännössä makuutiloja on seitsemän plus olohuone, kaksi saunaa, kota.. uudessa mökissä sisävessa ja suihku, pyykinpesu ja keittiöissä myös tiskikoneet yms. Pihalla paljut ja lasten oma "puisto".

Alueen tonttien hinnat ovat kymmenessä vuodessa tuplaantuneet ja nousua on yhä. En usko, että mökki ihan helposti lähtee laskemaan arvottomaksi.

Akselilla Tammisaari- Hanko- Kemiönsaari ja jopa vielä Paraisten seudun mantereella sijaitsevat omarantaiset merenrantamökit on niin haluttuja ettei ne usein ehdi edes julkiseen myyntiin. Monille on plussaa että siellä on jyrättävä pikkumökki, kunhan ranta on hyvä (esim. kallio ja joku pieni hiekkapoukama), tie perille ja palvelut lähellä. Se tontti on se juttu, ei mökin kunto.

Vierailija
51/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hauskasti kuvailit aiemmin että ulkomaan loma-asunto sulkee pois lomamatkat muualle: "En minä aina haluaisi ulkomaille samaan paikkaan lomalle!" Mutta kesämökki ei sitten suljekaan lomamatkoja pois.

Kovin on sekavaa juttua, oletkohan tulossa mökkihöperöksi. :D

No jos mulla olisi loma-asunto vaikka Floridassa, niin varmaan aika lailla suuntaisi ulkomaanlomat sinne sen sijaan että vuokraisin Havaijilta loma-asunnon. Varsinkin jos olisin sen Floridan-asunnon ostanut enkä perinyt.

Mutta kun on peritty eli lähes ilmainen mökki, voin kaikki kotimaanlomat viettää siellä ja kun lähden ulkomaille, minua ei rasita mökin kulut koska niitä ei käytännössä ole. Jos minulla olisi ostamani asunto Floridassa, siitä juoksisi koko ajan kulut ja olisi korkea kynnys vuokrata asunto Havaijilta. 

Vierailija
52/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei sinänsä hintakehitys hetkauta kun ei olla myymässä tyyliin ikinä. Mutta kun on tontti meren rannalla 1 h Helsingistä niin se tontti jo yksinään on niin arvokas,

että joka kesä tulee kyselyjä alueen välittäjiltä. Isosti me tolla tienattais mutta kun ei haluta myydä. Saman lahden rannalta on nyt myyty kaksi paikkaa puoleen miljoonaan eikä mikään kummonen huvila ollut kummallakaan tontilla ja melko huono ranta. Sitä ennen en muista koska olis viimeksi ollut edes myynnissä.

Tietyillä alueilla arvo säilyy ja kasvaa. Mut sitten on näitä rehevöityneen pikkujärven matalassa lahdessa olevia 70 l tönöjä joita ei kukaan halua.

Onhan niitä. Mutta sitten on myös puhtaita isoja järvialueita vrt. paskainen merenranta.

Vierailija
53/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sanotaan, että nk.mummonmökit eivät kelpaa kenellekään. Meillä on mökki Nilsiässä ja kylällä oli viime kesänä punainen pieni mökki myynnissä. Ostajia olisi ollut vaikka kuinka monta, hinta oli n.25.000€. Kuopiolaiselle lapsiperheelle omistaja sen sitten möi, vaikka joku oli tarjonnut enemmänkin.

Niinpä. Kaverilla on Pohjois-Karjalassa ikään kuin sivurakennuksena ns. mummonmökki erillään talosta (siis niin erillään ettei näköyhteyttä ole), ja välittäjät soittelee että eikö olisi kiinnostusta myydä, kun ostajia olisi. 

Jotenkin tuntuu ettei nämä uutiset ihan vastaa todellisuutta, tai sitten se todellisuus on hyvin paikkakohtaista. Joku kai siitä hyötyy, kun mainostetaan ettei kenellekään kelpaa, vaikka kelpaiskin ja hyvin. 

Vierailija
54/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä. Mutta sitten on myös puhtaita isoja järvialueita vrt. paskainen merenranta.

Totta. Molemmille on ottajansa. Purjehtijat Helsingin ja Espoon suunnasta tuntuu suosivsn tuota merta, maakunnissa tykätään Päijänteen mustasta synkästä vedestä. Onneksi on vaihtoehtoja ja merelläkin parempia ja huonompia paikkoja esim. sinilevän suhteen.

Vierailija
55/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivasti sivuutettu sisävesien äärellä olevat mökit :D 

Vierailija
56/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ainakin omassa sukupolvessa (Vm. -76) näkyy, ettei mökkeily juuri kiinnosta. Minun tuttavapiirissäni ehkä kolmannes minun ikäisistäni on jollain tapaa kiinnostuneita mökeistä, siis sillä tapaa että tahtoisivat siellä viettää aikaa enemmän kuin viikonlopun vuodessa. Meidän lapsistamme tuskin niinkään moni. Itsekin kuulun tähän mökkejä inhoamaan porukkaan, max. viikon kesällä voin siellä viettää ja sekin oikeastaan inhottaa. Etelässä asutaan muttei pk-seudulla.

Vierailija
57/62 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivasti sivuutettu sisävesien äärellä olevat mökit :D 

No meille varsinais-suomalaisille se merenranta on se tutumpi mökkiranta. Mutta toki on upeita järvimaisemia yhtälailla ja siellä varmasti myös mökit tekevät kauppansa jos sijainti on muuten järkevä. Tämä meidän seutu on erityisen suosittua esim pk-seutulaisten parissa, kun matka on inhimillinen ja pitkälti moottoritietä, eli sijainnin kannalta hurauttaa helposti joka viikonloppu mökille.

Vierailija
58/62 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais mennä nämäkin ennustukset päin metsää :D Hauska lueskella ikivanhoja sepostuksia. Mökkien hinnat ovat nousseet räjähdysmäisesti tässä välin :)

Ihmiset ovat tajunneet, ettei se kerosiinin polttaminen Teneriffalle lentämällä ja samanlaisten lentokenttien tyhjiöpakatut sämpylät eroa kävit sitten missä päin tahansa maailmaa istumassa alumiiniputkilossa ensin jopa toista vuorokautta ja maksat siitä tonneja. Nuoret polvet ovat löytäneet todella mökkeilyn ja erityisesti hyvin näkymin varustetut rantamökit merellä tai suurten järvien (Saimaa tai Päijänne) rannalla ovat erittäin arvokkaita. Työtavatkin paremmin palkatuissa ammateissa muuttuneet nopeasti kohti etätöitä; mikäs on niitä laiturin nokassa tehtäessä.

Ja nyt ovat venäläiset ostajatkin olleet poissa EU-pakotteiden takia monta vuotta; Jokainen voi vaan miettiä miten paljon noiden parempien rantamökkien kysyntä räjähtää kun ne ostajat saapuvat joku päivä taas markkinalle..

Mökki on ollut erinomainen sijoitus kunhan se on hyväkuntoinen, tilava, nykyaikainen ja sijaitsee hyvällä rantatontilla. Ja tietysti se käyttöarvo päälle ;)

Vierailija
59/62 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MökkienHinnatRaketoineet kirjoitti:

Tais mennä nämäkin ennustukset päin metsää :D Hauska lueskella ikivanhoja sepostuksia. Mökkien hinnat ovat nousseet räjähdysmäisesti tässä välin :)

Ihmiset ovat tajunneet, ettei se kerosiinin polttaminen Teneriffalle lentämällä ja samanlaisten lentokenttien tyhjiöpakatut sämpylät eroa kävit sitten missä päin tahansa maailmaa istumassa alumiiniputkilossa ensin jopa toista vuorokautta ja maksat siitä tonneja. Nuoret polvet ovat löytäneet todella mökkeilyn ja erityisesti hyvin näkymin varustetut rantamökit merellä tai suurten järvien (Saimaa tai Päijänne) rannalla ovat erittäin arvokkaita. Työtavatkin paremmin palkatuissa ammateissa muuttuneet nopeasti kohti etätöitä; mikäs on niitä laiturin nokassa tehtäessä.

Ja nyt ovat venäläiset ostajatkin olleet poissa EU-pakotteiden takia monta vuotta; Jokainen voi vaan miettiä miten paljon noiden parempien rantamökkien kysyntä räjähtää kun ne ostajat saapuvat joku päivä taas markkinalle..

Mökki on ollut erinomainen sijoitus kunhan se on hyväkuntoinen, tilava, nykyaikainen ja sijaitsee hyvällä rantatontilla. Ja tietysti se käyttöarvo päälle ;)

Käsittääkseni ketjussa kyse oli homeisista boomerisukupolven mökeistä, eikä sinun ökyhuvilasta Päijänteen rannalla.

Vierailija
60/62 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoria ei kiinnosta sijoittaa mökkeihin, tai ylipäänsä koko mökkeily.

Halvalla selviää, kun riittää netti, kännykkä ja pelikonsoli. Siinä on koko elämä.

Tykkään mökkeillä kyllä, mutta vuokraan. Pikkulasten kanssa tarvitaan erilaista mökkiä ja vesistöä kuin isompien kanssa. Kaveriporukan kanssa taas erilainen tarve. Sijainti muuttuu.

Sama kuin asumisessakin, tarpeet muuttuu elämän mittaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän