Kesämökkien hinnat ja tulevaisuus.
Seurannut kesämökkien hintakehitystä viimeiset 20-vuotta. Ennen niitä sai tehtyä 150 tuhannella markalla ja euroon mentäessä hinnat muuttuivat euroiksi.
Ongelmaksi tulee ja on jo tullut Suomen tuhannet vanhemmat mökit ja niiden kunto. Ne mitkä tehtiin 1950-1980 luvuilla. Osa mätänee pystyyn ja perikunnat riitelevät hinnasta millä myydään. Ostajia ei vain näy.
Nyt kun jätevesilaki pitää vielä toteuttaa niin rahaa menee näihin vanhoihin mökkeihin ja vetot juoksee ja sähköt. Katsotaan Suomen veronmaksajien ennustetta niin ostajia näille vanhoille ei enää riitä. Osa mökeistä siis tulee mätänemään pystyyn. Mökeistä tulee rasite. Nykynuoria ei enää kiinnosta sijoittaa asiaan.
Pian on ostajan markkinat joku sanoo. Ei ole eikä tule kun ihmisillä ei ole rahaa eikä mielenkiintoa kuten vanhemmillamme aikanaan. Omamme myytiin viimekesänä ja kreivin aikaan. Oli myynnissä 4 vuotta.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Minä sain rakkaan mökkini omistukseeni puolitoista vuotta sitten. Sauna ja mökkirakennus rakennettu 60-70-lukujen vaihteessa, vanhempieni rakentamat. Ei ole huonossa kunnossa, kun on pidetty huolta!
Jälleenmyyntiarvolla ei ole minulle mitään merkitystä, koska missään tilanteessa en tule mökkiä myymään. Ja onneksi seuraavastakin sukupolvesta löytyy ihan samanlainen mökkifani :D
Meidän mökkiseudulla on kyllä mökit kovassa käytössä, myös nuorten sukupolvien. Ehkä tuo mökkeily ei sitten ole niin suosittua etelässä, mutta Pohjois-Karjalassa se kyllä on voimissaan. Ulkomaalaisia vuokralaisiakin mökeille tuntuu riittävän, jos joku vain mökkinsä haluaa sellaiseen käyttöön antaa.
Syrjäseuduilla on vain se ongelma että suuri osa nuorisosta muuttaa kasvukeskuksiin töiden perässä. Se mökki onkin yhtäkkiä 500km päässä ja sitten alkavat miettiä miten sinne jaksaa tulevaisuudessa ajella.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden mökki on ihanaa omistaa, ja sehän on lapsuuden mökki myös omille lapsille. Se on oma, siellä saa tehdä mitä haluaa ja laittaa jotain taikka olla laittamatta. Joka paikka on läpeensä tuttu ja rakas ja täynnä muistoja, ja parhaat kala-, marja- ja sienipaikat on tiedossa. Meille mökki on rakkaampi ja tärkeämpi kuin oma talomme kaupungissa.
Ulkomailla taas haluan käydä eri paikoissa ja vuokrata huvilaa tai asuntoa milloin mistäkin sen sijaan että menisi aina samaan paikkaan.
Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Joku voisi sanoa ulkomaan loma-asunnostaan samat asiat ja samoin kotimaan matkoilla käydä eri paikoissa.
Nykyään mieluummin vuokrataan se mökki viikoksi-kuukaudeksi, jonka jälkeen siitä ei tarvitse ollenkaan huolehtia. Moni mieltää mökin kauheaksi työmaaksi, vaikka siellä on niin paljon töitä kun itse päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaan loma-asuntojen suosio on ollut yli 10 vuotta nousussa samaan aikaan kuin mökkien suosio laskussa.
Veikkaan, että ilmastonmuutostietoisuus alkaa vähitellen kääntää suosiota taas mökkeilyyn, mutta nopeasti se ei tapahdu.
Höpö höpö, ei mökkeilykään ole mikään ekoteko, vaikka ei sitä tietenkään ole ulkomaille lentäminenkään. Ilmastoteon jos haluaa tehdä, niin pyrkii viihtymään siellä missä asuu.
Meidän mökillä on aurinkosähkö ja juomavesi tuodaan ämpärillä kaivosta, pesuvesi järvestä. Aika ekologista kaupunkiasumiseen verrattuna, sanoisin.
Ajatteko polkupyörillä sinne mökille?
Mistä? Saatan ajaa äitini luota mökille pyörällä, kyllä. Meillä on usean mökin yhteiset polkupyörät käytössämme. Kotoa ajamme mökille autolla, ihan kuten ajamme autolla muutenkin eri paikkoihin - esimerkiksi töihin, kauppaan, lentokentälle, laivaan.
Mantereelta mökkisaareen kuljemme lihasvoimalla toimivilla soutuveneillä.
Luulen että ne hyväkuntoiset, varustellut, nykyaikaiset, kohtuuhintaiset 1995 tai sen jälkeen rakennetut mökit jotka sijaitsevat max 1h/100km ajomatkan päässä käyvät melko hyvin kaupaksi.
Mitään yleistä keskiarvoa on vaikeaa sanoa koska, jokainen kohde on niin erilainen, mutta uskoisin että 50000-150000€ jos rahaa löytyy niin sillä kyllä saa melko kivan mökin läheltä joka ei ole mikään ns työsavotta, vaan paikka minne voi tulla rentoutumaan ja chillaamaan.
Kun hinta on oikea, niin yleensä kyllä ostajia löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden mökki on ihanaa omistaa, ja sehän on lapsuuden mökki myös omille lapsille. Se on oma, siellä saa tehdä mitä haluaa ja laittaa jotain taikka olla laittamatta. Joka paikka on läpeensä tuttu ja rakas ja täynnä muistoja, ja parhaat kala-, marja- ja sienipaikat on tiedossa. Meille mökki on rakkaampi ja tärkeämpi kuin oma talomme kaupungissa.
Ulkomailla taas haluan käydä eri paikoissa ja vuokrata huvilaa tai asuntoa milloin mistäkin sen sijaan että menisi aina samaan paikkaan.
Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Joku voisi sanoa ulkomaan loma-asunnostaan samat asiat ja samoin kotimaan matkoilla käydä eri paikoissa.
No toki jos on lapsuutensa kesät viettänyt siinä ulkomaan loma-asunnossaan.
Tokihan me Suomessakin matkailemme, mutta mökkivuokraus on täällä niin pirun kallista, että se ei huvita siksikään. Ja koska _on_ se oma, rakas mökki, jonka veroista toista ei ole :D Monissa maissa vuokrahuviloita tai -asuntoja saa huomattavasti edullisemmin. En minä aina haluaisi ulkomaille mennä samaan paikkaan lomalle!
Ei ole järkevää omistaa mökkiä jos ei ole "mökki-ihminen" ja käytä mökkiä paljon. Mökki vaatii paljon aikaa ja jos ei pidä siitä "työleiristä" mikä siellä odottaa, niin ei sitä halua omistaakaan. Nuoret kyllä "mökkeilevät", mutta se on aivan erilaista kuin ennen. Sinne mennään kaveriporukan kanssa pitämään hauskaa ja silloin varustetaso pitää olla kunnossa. Tulee vuokramarkkinat mökeille jotka ovat lapin, hiihtokeskusten tai pk-seudun aluella.
Hinnat tulee putoamaan rajusti kun vanhempi sukupolvi ei kykene enää mökkeilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaan loma-asuntojen suosio on ollut yli 10 vuotta nousussa samaan aikaan kuin mökkien suosio laskussa.
Veikkaan, että ilmastonmuutostietoisuus alkaa vähitellen kääntää suosiota taas mökkeilyyn, mutta nopeasti se ei tapahdu.
Höpö höpö, ei mökkeilykään ole mikään ekoteko, vaikka ei sitä tietenkään ole ulkomaille lentäminenkään. Ilmastoteon jos haluaa tehdä, niin pyrkii viihtymään siellä missä asuu.
Meidän mökillä on aurinkosähkö ja juomavesi tuodaan ämpärillä kaivosta, pesuvesi järvestä. Aika ekologista kaupunkiasumiseen verrattuna, sanoisin.
Väitätkö ihan tosissasi, että kahden asunnon (vaikka toinen olisi vaatimatonkin) pitäminen olisi ekologista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain rakkaan mökkini omistukseeni puolitoista vuotta sitten. Sauna ja mökkirakennus rakennettu 60-70-lukujen vaihteessa, vanhempieni rakentamat. Ei ole huonossa kunnossa, kun on pidetty huolta!
Jälleenmyyntiarvolla ei ole minulle mitään merkitystä, koska missään tilanteessa en tule mökkiä myymään. Ja onneksi seuraavastakin sukupolvesta löytyy ihan samanlainen mökkifani :D
Meidän mökkiseudulla on kyllä mökit kovassa käytössä, myös nuorten sukupolvien. Ehkä tuo mökkeily ei sitten ole niin suosittua etelässä, mutta Pohjois-Karjalassa se kyllä on voimissaan. Ulkomaalaisia vuokralaisiakin mökeille tuntuu riittävän, jos joku vain mökkinsä haluaa sellaiseen käyttöön antaa.
Syrjäseuduilla on vain se ongelma että suuri osa nuorisosta muuttaa kasvukeskuksiin töiden perässä. Se mökki onkin yhtäkkiä 500km päässä ja sitten alkavat miettiä miten sinne jaksaa tulevaisuudessa ajella.
Osa. Ei kaikki. Oma tyttöni ei nyt ihan 500 km etäisyydellä ole, mutta todellakin jaksaa mökille ajaa koska rakastaa sitä paikkaa. Junatkin kulkee. Tulevaisuudessa tyttöni asuu todennäköisesti paljon lähempänäkin.
Sukulaisilla siinä lähellä myös on nuorten aikuisten sukupolvikin lapsineen oikein innokkaita mökkeilijöitä. Kaikki me olemme kasvaneet siihen, kun kesälomat on siellä vietetty yhdessä. Monellakaan nykyisen sukupolven nuorella aikuisella ei olisi varaa ostaa omaa mökkiä jostain Etelä-Suomesta, joten ne sukumökit ovat arvossaan ja ainakin meidän suuressa suvussamme siirtyneet kivuttomasti sukupolvelta toiselle.
Minä olen mökkini saanut perintönä isältäni ja ennakkoperintönä äidiltäni.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ne hyväkuntoiset, varustellut, nykyaikaiset, kohtuuhintaiset 1995 tai sen jälkeen rakennetut mökit jotka sijaitsevat max 1h/100km ajomatkan päässä käyvät melko hyvin kaupaksi.
Mitään yleistä keskiarvoa on vaikeaa sanoa koska, jokainen kohde on niin erilainen, mutta uskoisin että 50000-150000€ jos rahaa löytyy niin sillä kyllä saa melko kivan mökin läheltä joka ei ole mikään ns työsavotta, vaan paikka minne voi tulla rentoutumaan ja chillaamaan.
Kun hinta on oikea, niin yleensä kyllä ostajia löytyy.
On se kyllä hullua... Hyvin sijoitettuna 150.000 toisi 15.000e osinkotuloja joka vuosi, verojen jälkeenkin 10.000e. Sillä saisi loman ajaksi mökin mistä vain, vaikka ulkomailtakin jos vaikka joskus haluaisi kokeilla. Eikä tule maksettavaksi edes mökin kiinteitä kuluja, joita on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokihan me Suomessakin matkailemme, mutta mökkivuokraus on täällä niin pirun kallista, että se ei huvita siksikään. Ja koska _on_ se oma, rakas mökki, jonka veroista toista ei ole :D Monissa maissa vuokrahuviloita tai -asuntoja saa huomattavasti edullisemmin. En minä aina haluaisi ulkomaille mennä samaan paikkaan lomalle!
Ei se asia siitä miksikään muutu vaikka heität huutomerkkejä perään. Ihan samalla lailla monet eivät halua kotimaassa aina mennä samaan paikkaan lomalle.
Ja joillekin taas loma-asunto _on_se oma rakas loma-asunto. Ja jolla on käyttöäkin paljon useammin kuin vain kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö ihan tosissasi, että kahden asunnon (vaikka toinen olisi vaatimatonkin) pitäminen olisi ekologista?
Miten asia muuttuisi ekologisemmaksi, jos myisin mökin? Kokonaisuus ei muutu mihinkään, koska se olisi edelleen olemassa ja jonkun muun käytössä.
Ja asun mökillä suunnilleen puolet vuodesta. Sinä aikana en käytä kotona sähköä (pakastinta yms. lievästi pakollista lukuun ottamatta) enkä vettä. Sauna lämpiää omilla puilla (joita on saaressa pakko välillä kaataa) sähkön sijaan. Ja auton käyttö on pienempää mökillä asuessa, koska kuljen useimmin äitini kanssa yhteiskyydillä, hän kun asuu parin kilometrin päässä.
Minulla mökki autotien päässä, meren rannalla, Turkuun reilu 30km... Luulen, että menisi kaupaksi, jos haluaisin myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa. Ei kaikki. Oma tyttöni ei nyt ihan 500 km etäisyydellä ole, mutta todellakin jaksaa mökille ajaa koska rakastaa sitä paikkaa. Junatkin kulkee. Tulevaisuudessa tyttöni asuu todennäköisesti paljon lähempänäkin.
Sukulaisilla siinä lähellä myös on nuorten aikuisten sukupolvikin lapsineen oikein innokkaita mökkeilijöitä. Kaikki me olemme kasvaneet siihen, kun kesälomat on siellä vietetty yhdessä. Monellakaan nykyisen sukupolven nuorella aikuisella ei olisi varaa ostaa omaa mökkiä jostain Etelä-Suomesta, joten ne sukumökit ovat arvossaan ja ainakin meidän suuressa suvussamme siirtyneet kivuttomasti sukupolvelta toiselle.
Minä olen mökkini saanut perintönä isältäni ja ennakkoperintönä äidiltäni.
Mä väistin luodin ja sain perintömökin siirrettyä sisarusten niskaan. Katsotaan myyvätkö vai pitävätkö sen tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se asia siitä miksikään muutu vaikka heität huutomerkkejä perään. Ihan samalla lailla monet eivät halua kotimaassa aina mennä samaan paikkaan lomalle.
Ja joillekin taas loma-asunto _on_se oma rakas loma-asunto. Ja jolla on käyttöäkin paljon useammin kuin vain kesällä.
No eihän mökinkään käyttö mitenkään automaattisesti rajoitu vain kesään. Itse olen mökillä suunnilleen jäiden lähdöstä niiden tuloon - toki käyn muuallakin välillä, mutta enemmän olen sinä aikana mökillä kuin kotona.
Mutta ei siis oma mökki mitenkään myöskään sulje pois lomamatkoja muualle. Itsekin käyn muuallakin matkoilla ja nautin suuresti, ihan kuten omasta mökistäkin.
Molempi parempi. Se ikioma ihana lempipaikka JA matkat milloin minnekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole järkevää omistaa mökkiä jos ei ole "mökki-ihminen" ja käytä mökkiä paljon. Mökki vaatii paljon aikaa ja jos ei pidä siitä "työleiristä" mikä siellä odottaa, niin ei sitä halua omistaakaan. Nuoret kyllä "mökkeilevät", mutta se on aivan erilaista kuin ennen. Sinne mennään kaveriporukan kanssa pitämään hauskaa ja silloin varustetaso pitää olla kunnossa. Tulee vuokramarkkinat mökeille jotka ovat lapin, hiihtokeskusten tai pk-seudun aluella.
Hinnat tulee putoamaan rajusti kun vanhempi sukupolvi ei kykene enää mökkeilemään.
Tulevilla sukupolvilla on tutkitusti myös pienemmät tulot kuin vanhemmillaan, eikä nuoret taida täysin edes tietää mökin aiheuttamia kustannuksia (jotka ovat lisäksi noususuunnassa). Katsotaan miten innokkaasti ottavat niitä perintömökkejä vastaan vai yrittävätkö saada myytyä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän mökinkään käyttö mitenkään automaattisesti rajoitu vain kesään. Itse olen mökillä suunnilleen jäiden lähdöstä niiden tuloon - toki käyn muuallakin välillä, mutta enemmän olen sinä aikana mökillä kuin kotona.
Mutta ei siis oma mökki mitenkään myöskään sulje pois lomamatkoja muualle. Itsekin käyn muuallakin matkoilla ja nautin suuresti, ihan kuten omasta mökistäkin.
Molempi parempi. Se ikioma ihana lempipaikka JA matkat milloin minnekin.
No ensimmäisessä viestissäsi nimenomaan sanoit "lapsuutesi kesät". Mutta siirtele vain maalitolppia kun siltä tuntuu.
36 jatkaa: ja talvisinkin käymme mökillä yleensä edes muutaman yön olemassa, koska se on hauskaa. Joinakin vuosina on myös kaadettava isoja puita, ja se on saaressamme tehtävä talvella. Tänä vuonna emme kuitenkaan ole talvella käyneet mökillä, vaan odotamme jäiden lähtöä.
Mikä nyt on mökki ja mikä on kakkosasunto. Meillä on keskusta-asunto Helsingissä, koska täällä haluamme asua. Lisäksi meillä on omakotitasoinen hirsihuvila ison vesistön rannalla. ”Mökissä” on kaikki se, mitä mukavasta omakotitalosta löytyy paitsi, että pihaa ei tarvitse hinkata. Ei mökin tarvitse askeettisuutta tai työleiriä.
En pitäisi tuota paikkaa riippana, eikä se myöskään estä matkailua tai ajan viettämistä veneellä.