Jälleen yksi työpaikkailmoitus missä tuntipalkka 7e/h
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/9905691
Nyt oikeasti, miten työnantajat edes kehtaavat?
Nykyinen työpaikkani maksaa 10e tunti ja tälläkin vaikea tulla toimeen...
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikai tuommoisesta enempää makseta kun ei tarvi kokemusta olla koko hommasta, eli olettamus että työ semmoista jonka miltein kuka vain voi hoitaa.
Työn maksun periaate ei ole että kuinka monta prosenttia ihmisistä pystyy sen suorittamaan. Toki harvinaisuus voi nostaa palkkaa, mutta nyt kyse ei ole siitä. Kyse on siitä, että se on TYÖTÄ. Käytät energiaa ja aikaa ollaksesi tuolla. Maksat kuluja lisääntyneestä energiantarpeesta sekä matkustamisesta, et ole vapaalla kotona tekemässä mitä tahansa haluatkaan vaan työnantajan määrittelemässä paikassa tehden määriteltyjä tehtäviä.
7 eurolla se minäkin olen työnteon aloittanut. Ja eihän tuo työ tuo leipää pöytään vaikka olisi 15e tuntipalkka, kun osa-aikaista.
Minä aloitin 5,70 €/h paikallisessa Tiimarissa ja siitä on tultu hyvin pitkälle. Jostain se on aloitettava ja vaikka olisi työtön, kannattaisi tuotakin hommaa tehdä, vaikka se tukia pienentäisi. Aina se on parempi "oikeita" töitä hakiessa, että on tehnyt edes jotain.
Miksi pitää maksaa niin vähän palkkaa? Se on vain hyväksikäyttöä kun otetaan töihin noin alhaisella palkalla jolla ei voi tulla toimeen ollenkaan.
Ymmärrätkö, ettäctuoctyö on muutaman tunnin lisäansio? Jos noilla työtunneilla pitäisi tulla toimeen, pitäisi sen tuntipalkan olla suunnilleen 107€/h....
Tuo on lisätuloa jollekin EI kokopäiväinen koko perheen elätystyö.
Järkyttävää on se että ihmiset hyväksyvät tuollaisen palkan :D
Onhan se kyllä lukiolaiselle ihan hyvä, jos assuu kotonaan vanhempien luona.
Mutta muuten tuo on ihan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajaa ei kiinnosta vähääkään, tuleeko tekijä palkallaan toimeen. Jos joku löytyy seitsemällä eurolla tunti, miksi maksaa kymppi? Jos liksalla ei tule toimeen ja elinkustannukset ovat vähäiset, sossu maksaa, mikä jää puuttumaan. Perseestä toki joutua yhteiskunnan elätettäväksi.
Olettaisin kuitenkin, että tuollaiseen työhön etsitään lähinnä jotakin lukiolaista tms.
Yksineläjälle sossu toki maksaa, mutta jos olet avo- tai avioliitossa ja puolisolla on tuloja, niin et saa sossusta senttiäkään. Ja toisaalta työnteon idea lienee se, että palkalla pysyyy elämään. Aika paljon on nykyään tarjolla "töitä", joilla ei elä.
No miten käy siinä sitten on ongelma? Aviopuolisoilla on elätysvelvollisuus toisiaan kohtaan.
Puutarha-alan TES-palkka on lähtien just 7.45. Kyllä sillä rahalla näköjään kannattaa Virosta, Venäjältä ym tulla tänne töihin. Kumma kun niillä se palkka riittää ja säästävät vieläpä kotiinkin vietäväksi.
Puutarha-alan TES-palkka alkaa kyllä jostain 8,5 eurosta. Harjoittelijat ym. on sitten eri adia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajaa ei kiinnosta vähääkään, tuleeko tekijä palkallaan toimeen. Jos joku löytyy seitsemällä eurolla tunti, miksi maksaa kymppi? Jos liksalla ei tule toimeen ja elinkustannukset ovat vähäiset, sossu maksaa, mikä jää puuttumaan. Perseestä toki joutua yhteiskunnan elätettäväksi.
Olettaisin kuitenkin, että tuollaiseen työhön etsitään lähinnä jotakin lukiolaista tms.
Yksineläjälle sossu toki maksaa, mutta jos olet avo- tai avioliitossa ja puolisolla on tuloja, niin et saa sossusta senttiäkään. Ja toisaalta työnteon idea lienee se, että palkalla pysyyy elämään. Aika paljon on nykyään tarjolla "töitä", joilla ei elä.
No miten käy siinä sitten on ongelma? Aviopuolisoilla on elätysvelvollisuus toisiaan kohtaan.
Puutarha-alan TES-palkka on lähtien just 7.45. Kyllä sillä rahalla näköjään kannattaa Virosta, Venäjältä ym tulla tänne töihin. Kumma kun niillä se palkka riittää ja säästävät vieläpä kotiinkin vietäväksi.
Puutarha-alan TES-palkka alkaa kyllä jostain 8,5 eurosta. Harjoittelijat ym. on sitten eri adia.
Ja puutarhurilla vain euron enemmän.
Yksi tuttu tekee puutarhurina töitä kasvihuoneella. 9e tunti.
Kuulemma kädestä suuhun menee ja moni tuolla alalla on liusunut alkoholismiin ja työttömyyteen. Onhan alkoholismissa ja työttömyydessä suuremmat hyödysuhteet.
Ei paljoa suunnittele elämää kun ei jää säästöönkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain hiljattain työpaikan, jossa tuntipalkka 8 e. Tähänkin kuulemma oli useampia kymmeniä hakijoita, ja pieni paikkakunta vielä kyseessä.
Ei voi pitää paikkansa. Työttömyys johtuu sittä, etteivät ihiset hae töihin.
T. Kokoomukselainen metsään katselija.
Tuntuu ristiriitaiselta. Tuo 7e/h tuollaisesta ilmoituksessa kuvatusta työstä tuntuu ihan kohtuulliselta, jos vertaan omaan ensimmäiseen työpaikkaani. Olin samalla 7e tuntipalkalla rupusessa ravintolassa, jossa tein kaikkea mahdollista tarjoilusta, siivouksesta ja kassatyöstä ruuanlaittoon, työturvallisuus ja varustelu oli todella heikko kyseisessä paikassa ja oli fyysisesti raskasta, mm. nostelin vaarallisen painavia tai kuumia tavaroita. Työtunteja oli päivässä yleensä alle 8h ja usein aamulla pomo saattoi jopa soittaa, että ei tarvitse tulla tänään töihin kun ei varmaan riitä asiakkaita. Ei siis mitään työturvaa ja taloudellinen hyöty oli aika mitätön. Silti työpaikka oli minulle tärkeä täyte cv:hen. Myöhemmin olin töissä muissakin pienipalkkaisissa hanttihommissa, joista kaikista sai työsuhteen alussa alle 10e, mm. kaupankassa, puhelinmyyjä, päiväkotiapulainen. Ja puhun siis nyt ihan n. 2008-2014 välisestä ajasta. Nykyään minulla tulot 4500e/kk tekemällä mukavaa, mielenkiintoista ja siistiä sisähommaa (ihan siis oman alan hommat, ylempi korkeakoulututkinto). Joten tietenkin näin jälkeen päin ajateltuna tuo alle 10e palkka kaikista niistä raskaista ja tylsistä hommista tuntuu ahdistavan epäreilulta. Toisaalta tuntuisi epäreilulta, jos joku teini-ikäinen saisi vaatimattomasta puuhasteluhommasta yli 10e palkan, mutta toisaalta inhottaa työnantajien ahneus ja röyhkeys teettää puoli-ilmaista työtä käyttämällä härskisti hyväksi nuoria ja työttömiä. En halua olla niin katkera, että toivoisin muille nuorille ja työttömille samaa epäoikeudenmukaisuuttaa, jota itse jouduin kokemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikai tuommoisesta enempää makseta kun ei tarvi kokemusta olla koko hommasta, eli olettamus että työ semmoista jonka miltein kuka vain voi hoitaa.
Työn maksun periaate ei ole että kuinka monta prosenttia ihmisistä pystyy sen suorittamaan. Toki harvinaisuus voi nostaa palkkaa, mutta nyt kyse ei ole siitä. Kyse on siitä, että se on TYÖTÄ. Käytät energiaa ja aikaa ollaksesi tuolla. Maksat kuluja lisääntyneestä energiantarpeesta sekä matkustamisesta, et ole vapaalla kotona tekemässä mitä tahansa haluatkaan vaan työnantajan määrittelemässä paikassa tehden määriteltyjä tehtäviä.
7 eurolla se minäkin olen työnteon aloittanut. Ja eihän tuo työ tuo leipää pöytään vaikka olisi 15e tuntipalkka, kun osa-aikaista.
Minä aloitin 5,70 €/h paikallisessa Tiimarissa ja siitä on tultu hyvin pitkälle. Jostain se on aloitettava ja vaikka olisi työtön, kannattaisi tuotakin hommaa tehdä, vaikka se tukia pienentäisi. Aina se on parempi "oikeita" töitä hakiessa, että on tehnyt edes jotain.
Miksi pitää maksaa niin vähän palkkaa? Se on vain hyväksikäyttöä kun otetaan töihin noin alhaisella palkalla jolla ei voi tulla toimeen ollenkaan.
Ymmärtäkää nyt helvetti että ei näitä tämän tason töitä ole tarkoitettu kuin opiskelijoille, mamuille jne. Voitaisiin tietenkin nostaa tuntipalkkoja, sitten tätäkään työpaikkaa ei olisi. Ei se ole huono homma, että meillä on b-luokan työpaikkoja olemassa.
Kyllä sunkin työn voisi tehdä halvemmalla, vaikka vitosen tunti. Miksi olet AHNE? Kyllä työn ilon pitäisi riittää sinullekin.
Täällä jotkut perseilee marttyyrina kuinka ovat aikonaan aloittaneet samalla rahalla. Inflaatio on hieman laukannut sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo nyt ihan TESsin mukainen palkka.
Ainakin pikaruokaloissa on monessa paikassa lähtöpalkka reilu 7€/h.
Myös huvipuistoissa tehdään töitä tuolla palkalla ainakin ekat vuodet.
Tuollaisella palkalla aloitin minäkin, enkä yliopisto-opintojenkaan aikaan joutunut koskaan olemaan sitten työtön, kun ansioluettelosta näkyi ahkeruus. Opiskelukaverit valittivat samalla kun eivät ("edes") kaupan kassalle kelpaa, kun nuorena ei 7e palkat muutaman tunnin töinä kelvanneet. Samoin opintojen ja harjoittelun jälkeen minut palkattiin heti asiantuntijatyöhön omalle alalle. Ahkeruus palkitaan.
Ja olen tosiaan vasta 26, eli palkkatason tai elinkustannusten dramaattisesta noususta ei voi tässä yhteydessä puhua muuttujana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin työnteot ihan 0 euroa tunnilta. Lakaisin paskaa navetassa.
Kumman kärkkäästi täältä halutaan kieltää lisäansioiden mahdollisuus niiltä, joiden on vaikea saada töitä muuten. Tuollainen osa-aikatyöhän on juuri omiaan jollekin koululaiselle, joka kaipaa pientä lisätienestiä mutta ei ikänsä vuoksi vielä kelpaa työnantajille. Tai jollekin joka on ollut pitkään työttömänä ja kaipaa päästä tehdä edes jotain - ei ehkä rahan vuoksi, vaikka pienet lisätienestit varmaan tulevat tarpeeseen, vaan ihan siitä ilosta että pääsee olemaan jollain tapaa osallisena tässä yhteiskunnassa. Jollekin kotiäidille se voi olla kaivattu hengähdystauko lastenhoidosta ja kotitöistä, vähän omaa aikaa ja omaa rahaa, pään tuulettamista.
Jos vaihtoehtona on, ettei ole mitään työtä eikä palkkaa, niin eikö silloin tuollainen osa-aikatyö pienellä palkalla ole kuitenkin askel eteenpäin? Se voi antaa onnistumisen kokemuksen: minä osaan, minä kelpaan, minä pärjään! Tai se voi antaa vaihtelua puuduttavaan arkeen. Mahdollisuuden ostaa jotain pientä kivaa, mihin aiemmin ei ole ollut varaa - vaikkapa puvun vanhojentansseihin. Siitä voi lähteä liikkeelle ajatus- ja toimintaprosessi, joka vie ja kantaa eteenpäin. Se lukiolainen voi saada lisämotivaatiota opiskeluun, kun näkee miten tiukassa kouluttamattoman tienestit on. Tai työtön voi saada lisää itseluottamusta työnhakuun.
Ei tuollainen osa-aikatyö ole elinkautinen. Siitä pääsee vapaaksi, mutta ennen kaikkea siitä voi ponnistaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Sossu maksaa vain jos ei ole mitään omaisuutta. Mutta epäilemättä moni kokoomuslainen ajattelee tuostakin ilmoituksesta, että "kumma kun ei työttömille laiskureille työ kelpaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuu kanssa mieleen eka työpaikkani. 7,35e/h oli palkkani ja se tuntui lottovoitolta silloin.
Nyt 15v myöhemmin KTA heiluu jossain parinkympin molemmin puolin, riippuen tuulen suunnasta.
Jonkun mielestä surkea saavutus?
No varmasti, mutta tykkään työstäni. Alakin vaihtunut välissä.
Olisihan sitä voinut juosta rahan perässä vaikka mihin, mutta pidän mielenrauhaa rahaa tärkeämpänä.
No, mun palkka on 11 e, enempää ei alallani makseta, olen tehnyt tätä lähes 15 vuotta. Ikälisiä ei ole, koska PAM ne salli poistettavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänkin? Kuulostaa kamalalta.
Mun tytär (18) sai juuri kesäksi ensimmäisen työpaikkansa, siivoaa kaupungilla, peruspalkka 1866€/kk. Ei ehkä hohdokasta, mutta tuntipalkaksi tulee tuostakin yli 11,5 euroa, lisät päälle.
Kun lukee tuon työpaikkailmoituksen, ei sen jälkeen enää kummastele palkankaan määrää. Ilmoituksessa ei suoraan sanottu, mutta he hakevat nuorta jolla ei siis vielä ole mitään ammattia ja voi tällä työllä kartuttaa kokemustaan tuon kaltaisessa työssä, jossa on siis avustavassa roolissa. Eihän tuo ollut edes kokoaikainen työ. Eli jos sinne hakee 43-vuotias liikunta-alasta kiinnostunut (alanvaihtaja), niin eihän kukaan ottaisi sellaista hakijaa edes tosissaan.
N43
Miksi ei tuossakin vanhemmat sovi vuoroja eli ilmaiseksi ovat vuorotellen avaamassa ovia, siivoamassa jne. Silloin ei kukaan riistäisi ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänkin? Kuulostaa kamalalta.
Mun tytär (18) sai juuri kesäksi ensimmäisen työpaikkansa, siivoaa kaupungilla, peruspalkka 1866€/kk. Ei ehkä hohdokasta, mutta tuntipalkaksi tulee tuostakin yli 11,5 euroa, lisät päälle.
Ajolaitteenhoitajat saavat kahtena ekana kesänä ainakin särkänniemessä reilu 7€ tunnilta. Iltalisä alkaa klo 18 mutta se on noin euron lisää ja huvipuisto menee kiinni viimeistään klo 20 eli tuostakaan ei ole mitään hyötyä. Ihan hyväksikäyttöä tuo on.
Täällä jotkut pöntöt hehkuttaa ahkeruuttaan kuinka ovat aloittaneet 1€/h liksalla. Juu mutta ei se sitä tarkoita että niin kuuluisi olla. Mistään työstä kenellekään ei saisi maksaa noin hävettävän huonoa tuntiliksaa. Ei edes niille lukiolaisille (millä perusteella edes lukioikäisille pitäisi maksaa huomattavasti vähemmän samasta duunista kuin vaikka 20 vuotiaalle?)
Äänestäkää jaloillanne, älkää käyttäkö tuon firman palveluja.