Minulla on ratkaisu tähän kesäaikaongelmaan
Talviaika on helpoin, kun aurinko on puolilta päivin etelässä, tiedän, että eri puolilla Suomea se ei ihan tasan mene. Mutta iltoihin saadaan valoa sillä, että kahdeksan sijaan aletaan mennä töihin seitsemältä. Se on ihan sama asia.
Kommentit (8)
Miksei anneta jokaisen itse päättää paljonko kello on?
Vierailija kirjoitti:
Joo! Mun kello on nyt 16:15 eli voin lähtä hyvillä mielin töistä kotiin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ensiviikon perjantai klo 18:00, pakko siis baariin yhdelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mun kellon mukaan työaika ei ala koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mun kellon mukaan työaika ei ala koskaan.
Milloin sulla on kesäloma? Pakko olla työaika että voi olla lomallakin joskus.
Koko kesäaikaongelmahan on siitä erikoinen, että ongelmaa ei tarvitsisi olla lainkaan. Se on täysin keinotekoinen, suorastaan kuvitteellinen ongelma. Jotkut ovat pakkomieltyneet viisarien sörkkimiseen vaikka asian voisi yksinkertaisesti unohtaa. Kyse on lähinnä tavaksi muodostuneesta tottumuksesta ja rutiinista, josta jäykkämielisten on vaikea päästä irti ja alkaa ajatella uudella tavalla.
Nyt jotkut fiksoituneet kinastelevat kellonajasta ja sen muuttamisesta tai vaihtelemisesta, mikä aiheuttaa omanlaisiaan vahinkoja mutta voisi tietysti olla jotain hullumpaakin. Ajatella, jos 150 vuotta sitten olisi keksitty ja lyönyt läpi vaikkapa sellainen tapa, että joka aamu neljän kuukauden ajan vuodessa on takamukseen sullottava tappi, joka otetaan illalla pois. Peruste voisi olla ihan hyvin vaikkapa jokin katujen puhtaus tai veden säästö, mitä tahansa mielikuvituksellista ja sinänsä yhdistettävissä olevaa.
Kun tässä sukupolvi jos toinenkin olisi ehdollistunut pyllyn tulppaukseen kesäisin, niin monesta varmaan olisi häiritsevä ja radikaali ajatus, että mitäs jos vaan lopetetaan mokoma typeryys. Vasta-angsti iskisi monella; mutta kun jos en tapita takapuoltani kesäisin niin sittenhän kakka valuu reisiä pitkin kaiken päivää ja kamalaahan se on. Luovamielisemmät traditionistit näkevät oitis mahdollisuuden sorvata maailmaa mieleisekseen; yksi vastaehdotus on lopettaa pyllyn tapittaminen ja sen sijaan työntää tappi emättimeen. Toinen vaatii puolestaan tapin käyttämistä ympärivuotisesti. Kolmannen mielestä tappi pitäisi hylätä ja siirtyä venäläiseen prsnsuristimeen.
Että sellaisia mietteitä kellojensiirtelyyn liittyvistä ongelmista tämä ajatuspaja tuotti.
Jos luovutaan kellojen siirtelystä, menetetään n. 400 tuntia valoisaa aikaa vuositasolla. Ei se silloin mielestäni ole ihan vaan rutiini.
Onko täällä Pohjolan perukoilla niin valoisaa jo ennestään, että tuo on vara menettää ja samalla sen terveyshyödyt?
Totta, muutetaan valtakunnallisesti virka-aika 7-15