Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaisitko 17-vuotiaalle lapsellesi alkoholia?

Vierailija
26.03.2019 |

Tytär menossa viikonloppuna bileisiin. Ei ole aikaisemmin ollut kiinnostunut juomaan, mutta kysyi nyt voisimmeko me ostaa hänelle kaksi kaljaa. Ostaisitko sinä omalle nuorellesi?

Miellään luen myös perusteluja

Ostaisitko 17-vuotiaalle lapsellesi alkoholia?

Vaihtoehdot

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika joi jo 15veenä ekan kaljansa isänsä ja papan kans. Kultaisia muistoja.

Isä ja pappa antoivat sekopääpojallenne ensimmäisen kultaisen suihkunsa?

Jauhoivat paskaa ja paransivat maailmaa.

Paska ja kultaiset suihkut kuulostavat aika sairailta.

Sori ku oot jääny elämästä paitsi.

Vierailija
42/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hakemattaparas menee vähän sivuun asiasta:

- kenen 17-vuotias painaa 35-40kg?

- aiheittaa murrosiän viivästymistä? Höh höh... 17-vuotiaalla tytöllä murtosikä jo ohi

Jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevatko vanhemmat, että se lapsen juominen jää siihen pariin kaljaan? 

Vierailija
44/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mammat kommentoi ihan ku olis maailman pahin rikos ostaa teinilleen kalja tai pari, Ihan ku siihen kaljan maistamiseen vois kuolla. Kyllä, ostaisin.

Ei se paha rikos ole, mutta turhaa ja typerää se on

Mikä siinä on turhaa ja typerää?

Vierailija
45/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on paljon edesvastuuttomia vanhempia tässä ketjussa tai sitten teinit itse osallistuvat tähän kyselyyn.

Normaaleja vanhempia jotka on itsekin ollu nuoria

Onko sun mielestä normaali nuoruus yhtä kuin päihteiden käyttö alaikäisenä? 

t. päihteetön nuori

Vierailija
46/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei itse käytä alkoholia ollenkaan, on sellaista elämäntapaa helppo kysyttäessä paheksua. Kieltäydyin jo siitä syystä etten halua opettaa lapselle että alkoholinkäytössä olisi mitään tavoiteltavaa. Olen saanut tämän asenteen perille lapseenkin eikä käytä/osta alkoholia vaikka rahaakin olisi ja osa kavereista jo täysi-ikäisiä niin voisivat hakea puolestakin.

Vierailija
47/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on paljon edesvastuuttomia vanhempia tässä ketjussa tai sitten teinit itse osallistuvat tähän kyselyyn.

Normaaleja vanhempia jotka on itsekin ollu nuoria

Onko sun mielestä normaali nuoruus yhtä kuin päihteiden käyttö alaikäisenä? 

t. päihteetön nuori

Kyllä, normaaliin nuoruuteen kuuluu asioiden kokeilu.

Vierailija
48/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä maassa ole päihdeongelmaisia jo ihan riittävästi. Tutkimusten mukaan alaikäisenä aloitettu alkoholin käyttö nostaa huomattavasti riskiä muuttua myöhemmin alkoholin suurkuluttajaksi tai alkoholistiksi.

Vierailija
49/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vailtettavasti vanhemmat pelkäävät lapsiaan eivätkä osaa laittaa heille rajoja.

Täysin samaa mieltä!

Vierailija
50/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin harkita tietyissä tilanteissa ostavani pari siideriä/kaljaa. Riippuisi täysin siitä mihin ollaan menossa, keitä on tulossa jne. Veisin ja hakisin kotiin ehdottomasti. Lisäksi tilanteeseen vaikuttaisi sekin onko juuri täyttänyt 17 vai täyttämässä pian 18 ja se millainen lapseni on muutenkin. Toki en voi hallita paljonko lopulta juo ostamalla itse, mutta en voisi muutenkaan ellen kahlitse häntä kiinni huoneen seinään.

En mitenkään puolustele, lakia se rikkoo joka tapauksessa. Itse en hyväksyisi holtitonta ryyppäämistä, kokeilu ei ole kuitenkaan maailmanloppu. Itse sain luvan juoda pari siideriä vanhojen jatkoilla, olin silloin 17 (täytin kesäkuussa 18). Kaikki siellä ainakin yhden kaksi joi, vanhempien luvalla tai ei. Sitten oli niitäkin jotka viinapullot kädessä riehui. Hyvin meni, minusta ei tullut alkoholistia eikä mitään sattunut. Äiti tuli hakemaan ja myös veivät paikan päälle.

Vierailija
51/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilu ei ole maailmanloppu.

Vierailija
52/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä maassa ole päihdeongelmaisia jo ihan riittävästi. Tutkimusten mukaan alaikäisenä aloitettu alkoholin käyttö nostaa huomattavasti riskiä muuttua myöhemmin alkoholin suurkuluttajaksi tai alkoholistiksi.

Mutta tässäkin on hyvä huomioida se, että on eri asia aloittaa yläasteikäisenä tissittelu viikonloppuisin jota vanhemmat eivät kontrolloi kuin kokeilla melkein 18 vuotiaana yhdellä tai kahdella tölkillä. Sillä ei ole merkitystä enää alkoholismin suhteen juoko ensimmäisen oluen/siiderin 17 v 8 kk vai 18 v 1 kk.

Vierailija
53/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannusjuomat alaikäiselle? Voit saada välittämisestä tuntuvan sakon – mutta kuinka usein niitä kirjoitetaan?

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/juhannusjuomat-alaikaiselle-voit-s…

Vierailija
54/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan jännä juttu, kun absolutistille sanotaan "raivoraitis", mutta hyvin harva sanoo alkoholistille "raivojuoppo"... Kertooko tämä jotain suomalaisesta kulttuurista?

Vierailija
55/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaisin harkita tietyissä tilanteissa ostavani pari siideriä/kaljaa. Riippuisi täysin siitä mihin ollaan menossa, keitä on tulossa jne. Veisin ja hakisin kotiin ehdottomasti. Lisäksi tilanteeseen vaikuttaisi sekin onko juuri täyttänyt 17 vai täyttämässä pian 18 ja se millainen lapseni on muutenkin. Toki en voi hallita paljonko lopulta juo ostamalla itse, mutta en voisi muutenkaan ellen kahlitse häntä kiinni huoneen seinään.

En mitenkään puolustele, lakia se rikkoo joka tapauksessa. Itse en hyväksyisi holtitonta ryyppäämistä, kokeilu ei ole kuitenkaan maailmanloppu. Itse sain luvan juoda pari siideriä vanhojen jatkoilla, olin silloin 17 (täytin kesäkuussa 18). Kaikki siellä ainakin yhden kaksi joi, vanhempien luvalla tai ei. Sitten oli niitäkin jotka viinapullot kädessä riehui. Hyvin meni, minusta ei tullut alkoholistia eikä mitään sattunut. Äiti tuli hakemaan ja myös veivät paikan päälle.

Tunnen melkein kaikki ko juhliin tulevat nuoret (n25 hlöä). Ja fiksua porukkaa ovat kaikki. Ystäväporukka poikaystävineenn koolla.

Oma nuoreni on kiltti urheilijanuori, jota aikaisemmin ei tosiaan juominen ja juhliminen ole kiinnostanut. Nyt tuli yllättäen juttelemaan, että jos hän haluaisi nyt ottaa kaksi olutta, niin suostuisimmeko me ostamaan ne

Itsestään selvää että nuori haetaan kotiin juhlien päätteeksi.

Ap

Vierailija
56/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulevatko vanhemmat, että se lapsen juominen jää siihen pariin kaljaan? 

No itsellä jäi koska 17 vuotiaana olin kartalla kyllä siitä ettei ole viisasta aloittaa vahvoista ja juoda mielin määrin. Äiti osti kerran 3 pientä siideriä ja niillä mentiin enkä juonut muuta.

Vierailija
57/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin Saksassa itse 16v teininä yksin ja join siellä elämäni ensimmäiset kaljat. Kotibileissä en kyllä ottaisi uusiksi elämäni ensimmäisiä kosketuksia alkoholiin. Ympärillä oli juomaan painostava ilmapiiri (miksi otit vain pari, tule pelaamaan tätä juomapeliä meidän kanssa, kokeile tätä shottia jne), ja tuli vain masentava olo kun pitäydyin kannassani ja jäin ulkopuoliseksi bileissä, kun porukka väsyi yrittämään kanssani.

Ostin myös kotiin Saksasta pari pulloa erilaisia pienpanimo-oluita ja join ne yksi kerrallaan kotona tietokoneen ääressä tai television ääressä tms., ja se oli mielestäni paljon mukavampaa. Sen jälkeen en kyllä ole liiemmin alkoa juonut, siitä varmaan kiitos sille, ettei se ollut kotona mikään kielletty hedelmä eikä toisaalta ongelmakaan, vaan vanhemmat sallivat nuo tuliaisoluet juoda, vaikka itse eivät juo kuin yhdet silloin tällöin juhlapäivinä.

Vierailija
58/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itsekkin nuori ja siksi juuri en hakisi. Sanoisin että kotia voi tulla missä kunnossa vaan, voin vaikka tulla hakemaan. Juomia pitää vahtia koko ajan ja on hyvä tiedostaa että väkeviä ei tuossa tilanteessa kestä ollenkaan vaan se tarkoittaa oksentelua ja sammumista. Kotibileisiin tulee hyvin helposti myös kutsumattomia vieraita, joten älä ap tuudittaudu siihen että tunnet kaikki. Edes bileiden järjestäjä ei välttämättä loppuillasta tunne.

Vierailija
59/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisikin sanoo tuossa ylempänä olevassa lehtijutussa näin:

”Ihmettelen kyllä sitä, kuinka paljon alkoholia nuorten hallussa on. Alkoholin välittäminen alaikäiselle yksi inhottavimmista teoista”, Launiainen sanoo.

Vierailija
60/68 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen melkein kaikki ko juhliin tulevat nuoret (n25 hlöä). Ja fiksua porukkaa ovat kaikki. Ystäväporukka poikaystävineenn koolla.

Oma nuoreni on kiltti urheilijanuori, jota aikaisemmin ei tosiaan juominen ja juhliminen ole kiinnostanut. Nyt tuli yllättäen juttelemaan, että jos hän haluaisi nyt ottaa kaksi olutta, niin suostuisimmeko me ostamaan ne

Itsestään selvää että nuori haetaan kotiin juhlien päätteeksi.

Ap

Itse tässä tapauksessa voisin hyvin antaa pari olutta/siideriä. Siihen ei kuole ja on turvallinen ympäristö kokeilla. Jos sitten kuitenkin homma menee överiksi (tähän kannattaa kaikesta huolimatta varautua) saa nuori oppitunniksi krapulan ja omantunnon tuskat hölmöydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi