Mikä on teistä peesaajien vastuu kiusaamistilanteessa?
Tiedättehän nämä ympyrässä naureskelijat, jotka eivät itse varsinaisesti kiusaa, mutta nauravat ja siten kannustavat kiusaamaan. He pääsevät kuin koira veräjästä, vaikka toiminnallaan edistävät kiusaamista.
Miten tällaiseen tilanteeseen voi vaikuttaa? Vai mennäänkö metsään kasvatuksellisesti, jos aletaan ”syyllistää” niitä, jotka eivät itse aktiivisesti kiusaa. Onko teillä kokemusta tällaisista tilanteista?
Itse työskentelen kouluun liittyvästi ja mietin, miten ottaa tämä puoli esiin.
Kommentit (6)
Kiusaaja tietty on tilanteesta eniten vastuussa, mut olis ehkä muidenkin syytä miettiä, miten heidän toimintansa vaikuttaa tilanteeseen. Ap
Peesailijoita pidän niin typerintä että tuskin heihin mikään puuttuminen tehoaisi. Ikäviä ihmiskohtaloita.
Minusta naureskelijat ovat samalla tapaa vastuussa kuin kiusaajat. Kiusaajat ovat todella säälittäviä tapauksia.
Ympärillä naureskelijat ovat ihan yhtälailla kiusaajia kuin "varsinainen" kiusaaja.
Ne on myös kiusaajia ja mukana kiusaamisessa eivätkä nekään arvosta yhtään sitä josta tai jolle naureskellaan eivätkä sen elämää onhan se niille vaan vitsiä, hauskanpitoa ja huumoria
En ymmärrä miksi sitä vikaa etsitään kaikkialta muualta paitsi kiusaajasta itsestään. Kiusaamista ei ole, jos ei ole kiusaajaa. Se on ainoa ratkaisu.