Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuvaile 3-6kk sitten ajokortin saaneen ajotaitoa. Poikani ajaminen on tosi epävarmaa ja nykivää..

Vierailija
26.03.2019 |

Olen huolissani poikani ajotaidosta. Hän on ajanut liki puoli vuotta autolla melkein päivittäin. Ajaminen on silti tosi epävarmaa, terävää ja nykivää. Tuntuu, että hän seuraa tien oikeata reunaa sentilleen, samoi risteyksessä kääntyessä kiertää aina näkymättömän keskipisteen kiertäen ja ihan ok, mutta vauhtia pikkuisen liikaa. Hänen kytkimen käyttönsä on sellaista että koko ajan tuntuu että auto sammuu tai ainakin lähtee nykimään. Ekan kuukauden aikana kolautti puskurin peruuttaessa aitaan, ja nyt viime viikolla peruutti toista parkissa olevaa autoa päin kun ei kuulemma kertakaikkiaan nähnyt sitä. Olen ollut aika ihmeissäni, enkä tiedä onko tilanne normaali kun puhutaan tuoreista kuskeista. Ylinopeutta hän ei aja koskaan, itse asiassa on vähän arka kuski, mutta tilannenopeus saattaa olla välillä aavistuksen liian suuri. Poika on luonteeltaan rauhallinen ja tarkka, ollut aina hyvä koulussa jne joten odotin että ajotaitokin olisi hyvä. Millaisia kokemuksia teillä muilla on tuoreista kuskeista?

Kommentit (254)

Vierailija
221/254 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat nyt on sellaisia. 

Vierailija
222/254 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikista tule hyviä kuskeja.

Osa aikuisistakin, jotka ajavat päivittäin, ovat tosi surkeita kuskeja. Ajo on töksähtelevää ja kaikissa tilanteissa ollaan vähän myöhässä. Ei osata ennakoida ja ajo on kulmikasta, nykivää. 

Näin on ollut aina ja tulee aina olemaan - kaikista ei tule ns.hyviä kuskeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/254 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla ajo sujuu parhaiten kun ajaa siellä missä pienin rytinä ja valitus kuuluu.

Vierailija
224/254 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Ennen opetettiin autokoulussa hahmottamaan auton linjoja niin että opettaja käveli auton ympäri ja harjanvarrella näytti missä kohti etukulmat ja takakulmat. Lisäksi näytti kuolleet kulmat seisomalla katveessa niin ettei peileistä näkynyt. Näin ainakin meillä. Opetetaankohan nykyisin? Tämä auttoi ainakin itsellä paljon aikanaan. Kokeilepa jos siitä olisi apua

Ei ole mitään tuollaista enää.

Ei todellakaan. Itseäni harmittaa edelleen erittäin yliolkainen ja työlääntynyt ajo-opettajani, jonka ainoa palaute aina oli että "Sit sä voisit vähän silleen enemmän, tiedätkö, tehdä X". Siis jotenkin enemmän varovaisesti vaikka peruuttaa. Kaikki konkretia puuttui.

Ei sillä, pikkupaikkakunnan ajo-opettajista piti valita joko tuo yliolkainen tai sitten eräs sadisti. Ruton sijasta valitsin koleran.

Ylipäätään ajo-opetuksessa on valtavia koulukohtaisia eroja. On jopa aika harvinaista saada oikeasti hyvä opettaja.

Vierailija
225/254 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset 35 vuotta on vaikeimmat. Sitten kun on 2 miljoonaa kilsaa takana, alkaa sujua.

Vierailija
226/254 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi taikasana: automaattivaihteet. Ongelma katoaa saman tien. Ihan turha yrittää opetella jotain kytkimiä tai vaihteita kun yli 90% uusista autoista on automaatteja. 

Vierailija
227/254 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen vuoden jälkeen pitäisi kyllä osata perustaidot eli liikennesääntöjen noudattaminen, ajotapa, auton hallinta ja parkkeeraus. Pelisilmä liikenteessä vaatii harjoittelua ja erikoistilanteet liikenteessä, ne on asioita jotka oppii vuosien ajon myötä. Tiedän ihmisiä, jotka osaa ajaa autoa kuin autoa, vaikka he ajaisivat vain muutaman kerran kuukaudessa ja toisaalta jotkut, jotka ajaa omaa autoa päivittäin eivät vieläkään hallitse autoa vuosienkaan jälkeen.

Kävikö poikasi ajotunneilla vai opetitteko itse hänet ajamaan? Voi olla toki että poika jännittää, kun on arvosteltavana, mutta matkustajiinkin pitää tottua jossain vaiheessa. Jos ajo on nykivää, olisi mielestäni ihan kertauksen vuoksi hyvä opetella teidän autonne kytkimen käyttö: miten autolla voi ajaa ryömien ja missä nopeudessa mitäkin ajovaihdetta kannattaa käyttää. Nämä simppelitkin asiat ovat voineet siinä autokoulun autossa olla aivan toisenlaisia. Itse muistan autokoulusta, että kytkimen käyttöä opeteltiin ekalla ajokerralla loivassa ylämäessä. Siis käytännössä opeteltiin hyvin loiva mäkilähtö, mutta siitä sai kerrasta opin miten se kytkimen ja kaasupolkimen kanssa pitää toimia. Pojallanne voi olla myös ehkä hankalaa havannoida liikennettä. Esimerkkinä jos edessä lähestyy punaiset liikennevalot, kannattaako painaa kaasua vai kenties rullata sinne ja moottorijarrutusta hyödyntämällä hidastaa vauhtia, kunnes valot taas vaihtuu vihreäksi. Tällainen havainnointi voi olla tuoreelle kuskille hankalaa ja jos täytyy aina mennä joko kaasulla tai jarrulla, se ajo voi tosiaankin olla nykivää! Tyhjälle parkkipaikalle voi mennä harjoittelemaan auton mittasuhteita ja parkkeerausta eri tavoin ja peruuttamista ruutuun kannattaa harjoitella monesta suunnasta - ihan siis vaikka olisi ajokokemusta 20v takaa välillä on hyvä harjoitella autoilua ns uudesta näkövinkkelistä eikä aina ajaa samoin kangistunein kaavoin. Parkkeeraus etenkin on sellainen taito, mitä kannattaa harjoitella rauhallisessa paikassa alkuun, jotta oppii ne parkkeeraustyylit. Kärjistetysti: Mielummin yrittää vaikka kymmenen kertaa saada auton suoraan ruutuun kuin ottaa riskiä että sohaisee muita autoja eli maltti on valttia. Ja kun perusteet oppii, sitten ei häkelly edes paineenalla. 

Olisipa näistä jotain apua. Varmuutta ajoon tulee tietysti vain kokemuksen karttuessa. Menkää yhdessä harjoittelemaan tutuille reiteille ja tuntemattomillekin! 

Vierailija
228/254 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän poika ole jo viidessä vuodessa oppinut käyttämään kytkintä.

Vierailija
229/254 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kytkimissä on eroja. Toisissa autoissa kytkin toimii jouhevasti ja liikkeelle lähtö on helppoa, joissakin taas tarttuminen on äkkinäistä ja ravistamaan pyrkivää ja kone sammuu helposti. Joissakin kytkin alkaa purra heti kun hieman päästää lattiasta, toisissa taas saa nostaa melkein ylös ennenkuin mitään tapahtuu. Jos kantapäätä pystyy pitämään lattiaa vasten kun poljinta päästää ylös, se helpottaa tarttumiskohdan löytämistä ainakin jos se ei ole liian ylhäällä.

Vierailija
230/254 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"3-6kk" - mitä tuo edes tarkoittaa? Mikä on 6kk? Ei tuo edes tarkoita mitään. Vai onko se kuusikuukautta? Opettele suomea ja tee sitten uusi avaus.

Vierailija
231/254 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi taikasana: automaattivaihteet. Ongelma katoaa saman tien. Ihan turha yrittää opetella jotain kytkimiä tai vaihteita kun yli 90% uusista autoista on automaatteja. 

Mikäpäs siinä jos Pappa betalar, mutta valtaosalla nuorista ei ole varaa kuin parin tonnin ritsaan. Vanhat autot ovat enimmäkseen manuaaleja, ja jos ostaa vanhan automaatin niin laatikon leviämisen riski on huomattava ja korjaus todella kallista.

Duunarille manuaalilla ajamisen taito on edelleen hyödyllinen, koska siitä raksapenan vanhasta Hiacesta ei automaattia löydy.

Vierailija
232/254 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni on ajanut jo 40 vuotta lähes päivittäin ja ajaminen on juuri tuottaista, mitä AP kuvaili.

Vierailija
233/254 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut ketjun muita vastauksia, mutta tutulta kuulostaa. Ei saanut teoriakoetta ekalla läpi. Ei mopoa. Arka ja rauhallinen poika, laittaa vilkun kaaauan ennen risteystä. Yritetään järjestää mahdollisimman paljon tilaisuuksia ajaa, kun vielä hetken asuu kotona. Mutta hänpä ei sitten kuulu niihin, jotka kaahailevat auton ulos mutkassa ja kuolevat.

Vierailija
234/254 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäpäs siinä jos Pappa betalar, mutta valtaosalla nuorista ei ole varaa kuin parin tonnin ritsaan. Vanhat autot ovat enimmäkseen manuaaleja, ja jos ostaa vanhan automaatin niin laatikon leviämisen riski on huomattava ja korjaus todella kallista.

Oma nuori nimenomaan HALUSI ostaa kesätyörahoilla oman Bemarin, ei kelvannut vanhempien automaattivaihteinen. Kokeilin kerran ajaa sillä, jalat ei ylettyneet polkimiin, kankea kuin mikä. Mutta kyllä sillä näköjään tyttöjä sai! 

Duunarille manuaalilla ajamisen taito on edelleen hyödyllinen, koska siitä raksapenan vanhasta Hiacesta ei automaattia löydy.

Vierailija
235/254 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisessa ympäristössä ajaa? En usko että kyse on siitä etteikö osaa vaan tarvitsee sen varmuuden ja mahdollisuuden harjoitella ajoa lisää. Jokin rauhallinen tie tai piha missä voisi ajella, peruutella ja kerryttää varmuutta?

Vierailija
236/254 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena hyvä koulussa myös ja tunnollinen, opin siellä helposti. Ajokortin sain toisella kerralla ja olin kyllä vuosia epävarma, huono kuljettaja. Mitään kolareita ym ei sattunut onneksi, ehkä siksi, että olin yltiövarovainen ja tien tukkeena aina siellä, missä liikuin.

Rakkaat kolme lastani eivät ole olleet koulussa hirmu tunnollisia, eivätkä ole saaneet kovin hyviä numeroita. Auton ratissa sen sijaan he ovat taitureita ja ovat tarvinneet autoa työssään. Jokainen peruuttaa hyvin ja kaksi vanhempaa selviää niin moottoritiellä kuin Helsingin keskustassa, ulkomailla eivät ole ajaneet. Nuorimmainen sai kesällä traktorikortin ja ajaa myös hyvin.

Mä siis luulen, että teoreettiset tyypit eivät useinkaan ole kovin hyviä ajajia. Omasta kokemuksesta sanoisin, että kyllä poikasi oppii, kannattaa vaan ajaa, ajaa ja ajaa. Ja kehua häntä jokaisesta onnistumisesta. 

Vierailija
237/254 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena hyvä koulussa myös ja tunnollinen, opin siellä helposti. Ajokortin sain toisella kerralla ja olin kyllä vuosia epävarma, huono kuljettaja. Mitään kolareita ym ei sattunut onneksi, ehkä siksi, että olin yltiövarovainen ja tien tukkeena aina siellä, missä liikuin.

Rakkaat kolme lastani eivät ole olleet koulussa hirmu tunnollisia, eivätkä ole saaneet kovin hyviä numeroita. Auton ratissa sen sijaan he ovat taitureita ja ovat tarvinneet autoa työssään. Jokainen peruuttaa hyvin ja kaksi vanhempaa selviää niin moottoritiellä kuin Helsingin keskustassa, ulkomailla eivät ole ajaneet. Nuorimmainen sai kesällä traktorikortin ja ajaa myös hyvin.

Mä siis luulen, että teoreettiset tyypit eivät useinkaan ole kovin hyviä ajajia. Omasta kokemuksesta sanoisin, että kyllä poikasi oppii, kannattaa vaan ajaa, ajaa ja ajaa. Ja kehua häntä jokaisesta onnistumisesta. 

Tuosta että ajaminen on teoreettisesti lahjakkaille vaikeempaa on itse asiassa tehty tutkimusta Britanniassa ja siellä todettiin että mitä älykkäämpi ihminen on niin sitä vaikeampaa inssin läpipääsy on 

https://www.express.co.uk/life-style/cars/831448/driving-test-licence-U…

Vierailija
238/254 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolen vuoden jälkeen pitäisi kyllä osata perustaidot eli liikennesääntöjen noudattaminen, ajotapa, auton hallinta ja parkkeeraus. Pelisilmä liikenteessä vaatii harjoittelua ja erikoistilanteet liikenteessä, ne on asioita jotka oppii vuosien ajon myötä. Tiedän ihmisiä, jotka osaa ajaa autoa kuin autoa, vaikka he ajaisivat vain muutaman kerran kuukaudessa ja toisaalta jotkut, jotka ajaa omaa autoa päivittäin eivät vieläkään hallitse autoa vuosienkaan jälkeen.

Kävikö poikasi ajotunneilla vai opetitteko itse hänet ajamaan? Voi olla toki että poika jännittää, kun on arvosteltavana, mutta matkustajiinkin pitää tottua jossain vaiheessa. Jos ajo on nykivää, olisi mielestäni ihan kertauksen vuoksi hyvä opetella teidän autonne kytkimen käyttö: miten autolla voi ajaa ryömien ja missä nopeudessa mitäkin ajovaihdetta kannattaa käyttää. Nämä simppelitkin asiat ovat voineet siinä autokoulun autossa olla aivan toisenlaisia. Itse muistan autoko

Viisi vuotta sitten.

Toivottavasti viidessä vuodessa on oppinut ajamaan paremmin.

Vierailija
239/254 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"3-6kk" - mitä tuo edes tarkoittaa? Mikä on 6kk? Ei tuo edes tarkoita mitään. Vai onko se kuusikuukautta? Opettele suomea ja tee sitten uusi avaus.

Sisälukutaidossasi ei ole kehuttavaa. Opettele lukemaan ja vastaa sitten viisi vuotta vanhaan aloitukseen.

Vierailija
240/254 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommatkaa automaattivaihteinen auto. Manuaalivaihteita ei nykypäivänä tarvitse enää osata käyttää, ne tulee katoamaan kuitenkin ja ihan hyvä niin. Manuaali voi oikeasti olla jopa vaaratekijä, jos sitä ei hallitse kunnolla. Monet epävarmat kuskit on manuaalilla ajellessaan oikeasti riskejä liikenteessä, jos aikaa ei jää havainnointiin kun auton hallinta tuottaa jo vaikeuksia. Sen sijaan automaattivaihteisella autolla ajaessaan he voivatkin olla aivan normaaleja turvallisia kuskeja.