Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokia pakkaatte sairaalakassiin?

21.07.2008 |

Mitä ruokia (ja juomia) siis pakkaatte sairaalakassiin? Varsinkin aikaa ennen synnytystä miettien.

Esikoista synnyttäessäni synnytyssalissa muistan, kun olin jotain naposteltavaa ottamassa ja kätilö kielsi, ettei siinä vaiheessa enää sellaista ruokaa saa ottaa (en muista mitä se oli, kenties joku myslipatukka) ja haki minulle mansikkakeittoa. Nälkä oli kova, tai ainakin energiantarve, kun vedet meni aamuyöllä ja aamupalat jäi sairaalassa välistä.

Jotainhan sitä on pakko suuhunsa laittaa, että jaksaa punnertaa :)

Ostin itse tänään tuota mansikkakeittoa, muutaman ananas-omena-"pilttipurkin", säilykeananasta, myslipatukan tapaisia (syön sitten ajoissa:), omena- ja ananasmehutetroja ja pienen cokiksen. Niin ja luumu-"pilttipurkkeja" synnytyksen jälkeisen ummetuksen varalta, ettei satu kamalasti..

Illaksi kehoitetaan ostamaan jotain iltapalaa, kun se sairaalan ruoka on niin aikaisin, mutta mitähän sitä ostaisi sitä varten? Olisi kiva meinaan ostaa jotain sellaista hyvin säilyvää, että voisi pakata jo nyt, eikä sitten pyytää miestä hankkimaan myöhemmin ja mukanahan se sairaalaan tulee kanssani.

Niin että ostoslistaa vaan ruudulle, kiitos! :)

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen jos viestini oli epäselvä, mutta tarkoitin noilla herkuilla tuolla vuode-osastolla oloaikaa ja sitä, että kun pöydälläni oli suklaata, niin jokainen huoneeni hoitaja mainitsi asiasta (ei kannattais syödä, vauva saa ilmavainoja" tai "ei kannattais suklaata syödä, kun muutenkin noiden raskauskilojen kanssa on tekemistä" jne...

Sanoivat samaa kaikille, huoneessani oli useampi herkuttelija. Että sellaisia hoitajia meillä päin...

Sen jälkeen pidin namut laatikossa (suklaan kyllä lopetin). :)

Vierailija
22/34 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole niitä kyllä synnytyksessä tarvinnut. Tosin mullakin on aina ollut lyhyt sairaalassaoloaika ennen syntymää (3-5 tuntia) eikä ruoka ole tullut mieleenkään, tosin synnytyksen jälkeen kätilöiden tuomat leivät ovat tehneet kyllä kauppansa.

Osastoajalle ajattelin nyt pakata kyllä laukkuun suklaata (meille se ei kyllä ikinä aiheuttanut vatsavaivoja vauvoille 4 kpl) ja mies voi sitten tuoda myös jotain hedelmiä myöhemmin (näitä en sattuneesta syystä ajatellut etukäteen pakata ;)).

Mutta toki ymmärrän, jos synnytyksessä vierähtää pitkälti yli 10 tuntia, tulee tarve tankata jotakin välillä. Varmaankin tuo mehukeitto on sitten paras ratkaisu??? Niitähän saa nykyään niissä pikkutetroissakin ja säilyvät kuitenkin huoneenkinlämmössä (tai ainakin jotkut), että voi etukäteenkin sinne kassiin niitä sujauttaa... Mutta varmaankaan mitään kauhean tukevaa ei ole viisasta ottaa, tuon sektioriskin vuoksi sekä tietysti ihan siitäkin syystä ettei suoli täyty turhaan, joka sitten taas hidastaisi synnytystä. Tietysti miehelle voi laittaa mukaan jotain tuhdimpaakin ettei miestä ala heikottaa ;)...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokee muutenkin naama eteenpäin ollessansa ylistimulaatiota, eikä pysty kääntämään katsettaan piiloon, joten ymmärrän kyllä että sitten ärsyttää jos siihen päälle vielä tullaan liian lähelle ;)

Itse pidän tuon ikäisen kyllä visusti naama minuunpäin (kantoliinassa...), on aika karun näköistä se rintarepussa naama menosuuntaan roikotus eikä tosiaan lapsellekaan mikään paras mahdollinen asento...

Vierailija
24/34 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori.. ihana tämä palsta..

Vierailija
25/34 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla ei varsinaista ruokaa ole ollut mukana synnytyksissä mukana enkä sitä ole kaivannutkaan vaikka päivä olisikin mennyt syömättä. Juomista on ollut mukana ja siripiri glukoosi nameja. Mutta aina jaksan muistella kuinka hyvältä voi leivät maistua synnytyksen jälkeen!!!! Ne jotka siis tuodaan (ainakin meillä päin) synnytyksen jälkeen äidille ja isälle (tosin isä ei juurinkaan ole osinkoille päässyt...). Synnytyksen aikana minulle on tarjottu jugurttia, leipää ja kerran jopa ruokaa (alkuvaiheessa tosin) mutta en ole halunnut.

Ja tuosta suklaan piilottelusta... Minullekin on aina siitä sairaalassa huomauteltu ja siitä syystä se on pysynyt visusti laatikossa ja paremmaltahan se maistuu kun salaa syö =0)

Vierailija
26/34 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni synnytys alkoi klo 23, joten siitä voi nopeasti laskea, että iltapalani ja sairaalan aamupalan väliin jää monta työntäyteistä tuntia ilman tankkausta, jollei olisi omaa evästä. Sairaalan kanttiini on kiinni ja aina tarjolla olevaa näkkileipää en voinut kuvitellakaan supistuksissani alkavan vedellä henkeeni :)

Toinen synnytys oli virka-aikaan, eli alkoi aamukasilta ja siinähän ei evästä sitten tarvinnut. Oloani kylä helpotti, että tiesin lähellä olevan jotain nopeasti verensokeria nostattavaa ja energiapitoista.

Kolmas synnytys alkoi jälleen yöllä klo 3 ja eväät olivat tuikitärkeät. Pakkaan ne mukaan myös neljännelle vauvanhakumatkalle, sillä taatusti suklaat ja muut tulee käyttöön ennemmin tai myöhemmin, ellei synnytyksessä niin sen jälkeen. Mehukeitto on myös kätevää, vaikka vaatiikin sitä kylmäsäilytystä aina synnytykseen asti.

Vierailija
27/34 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista luinkin juuri Enkkulaisesta vauvalehdestä, kun joku siinä kertoi niitä syöneensä energiaa saadakseen.

Vierailija
28/34 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin esikoisesta 14h putkeen, ei ollut eväitä, eikä paljon käynyt syöminen mielessä (kun ei vesikään sisällä pysynyt). Naikkarilla sain kyllä synnytyksen jälkeen yölläkin hyvän ruoan ja jääkaapissa oli hätävaraa nälkäisimmille. Mies kantoi sitten osastolle kaikki herkut maan ja taivaan välistä seuraavana päivänä.

Eihän tuo synnytys välttämättä mikään piknikki ole;)

Vierailija
29/34 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli juuri suklaata tms. makeaa, jolla saa nopeasti verensokeria ylös. Lisäksi mulle on tärkeää, että voin vapaasti puuskutella ja hengitellä aina supistuksen tultua, joten suupalojen pitää olla nopeasti pureskeltuja ja nieltyjä. Siksi joku ruisleipä tuntuu omalla kohdallani poissuljetulta, koska suu täynnä leipää vetäisen vielä henkeeni muruja.

Salmiakki on mulle tärkeä "mielialalääke", joten sitä pitää olla aina sairaalakassissa :)

Lisäksi banaani tms hedelmä on jees, omenoita muuten olikin jossain synnytyksessäni tarjolla osaston keittiötilassa.

Lisäksi sitten sitä mehukeittoa ja pillimehua.

Ei näillä mun eväillä nyt ammottavaa nälkää saa kuriin, mutta jos oikein mitään ei ole tarjolla niin on omasta takaa pieniä hätäapukeinoja voimaa tuomassa.

Vierailija
30/34 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös oli vain pikkunaposteltavaa ja juotavaa. Tosin menin sairaalaan jo ennen kuin oli ensimmäistäkään supparia ollut, synnytykseni nimittäin käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi. Arvelin, että eiköhän sieltä ruokaa saa, ja ekana päivänä sainkin, illalla sitten menivät vedet ja alkoivat kunnon supparit, minkä jälkeen eivät oraaliset ilot kyllä enää käyneet mielessäkään ;). Lopulta sitten kaiken huipuksi synnytys pysähtyi ja päädyin leikkauspöydälle, joten hyvä vain kun ei tullut mitään syötyä.

Nyt ajattelin myös ottaa jotain säilyvää pikkunaposteltavaa (koska sitähän voi sitten syödä synnytyksen jälkeen osastolla jos ei ennen mene kaupaksi) ja ehdottomasti juotavaa. Mulle ei leikkauksen jälkeen uskallettu? muistettu? antaa mitään juotavaa tuntikausiin, enkä itse päässyt liikkumaan, ja olin jo ihan tuskissani kunnes mies salaa antoi kassista yhden pillimehun. Se jano oli kyllä melkein vielä pahempaa kuin muut tuskat leikkauksen jälkeen...

Vierailija
31/34 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista synnyttäessä ei kukaan maininnut, että luumua kannattaa varata mukaan... Ruokailutilassakin oli yhteisessä jaossa jotain vanhaa luumu-torttu-sosetta purkin pohjalla, yäk! Ja voi kuulkaa sitä itkua siellä pöntöllä... Piti huutaa jo kätilö tuomaan Toilaxia, mutta "onnistuin" lopulta (ehkä 30min, ellei pidemmän ajan jälkeen!) ilman sitäkin... Aivan tuskaa! Joten piltti-luumusosetta varaan mukaan ainakin, tai kuivattuja luumuja!

Viimeksi oli lisänä pillimehuja ja suolapähkinöitä, mutta "hukkaan" menivät: minä kun kuulun siihen oksentavaan porukkaan, eli 16h synnytyksestä oksensin 10h putkeen. Sairaalalta sai kyllä evästä jälkikäteen. Itse asiassa aamuvuoron kätilö käski miehen hakea mulle sitten päiväruoankin, mutta siihen mennessä vuoroon oli astunut iltavuoron kätilö, joka syömisen kielsi. Hoki, että on tulossa niin iso lapsi minun kokoiselleni (muka 3,8kg, oli tosin tasan 3,5kg), että ilmeisesti pelkäsi, jos joudutaan leikkaamaan. (Eipä tosin kaukana ollut, ponn.vaihe 56min ja imukuppi-synn.)

Eli lyhyesti: luumua, suolapähkinöitä, pillimehuja, vesipullo. Siis jotain pientä naposteltavaa.

Osastolla olikin pöytälaatikko täynnä herkkuja ;) Eikä kukaan kätilö onneksi huomattanut :)

Vierailija
32/34 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tyhmä en ottanut edes tarjottua aamupalaa, vaikka synnytin vasta iltasella. Oli aivan turhaa olla supistusljuoksujen lisäksi väsynyt ihan energianpuutteesta. Syökää siis jotain, siskot! Mulla oli pillimehuja ja niitä joinkin, mutta olisi kyllä pitänyt muistaa käydä myös pissalla! Rakko painoi lopulta ja onneksi sitten katetroitiin.

Vierailija
33/34 |
27.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun molempia on synnytetty yöllä. Mies on tehnyt pari leipää itselleen mukaan.

Itselleni ei ole tullut mieleenkään ottaa eväitä.

Ensinnäkin kovin herkästi ei anneta syödä synnytyksessä koska jos tuleekin hätäsektio ja joudutaan nukuttamaan.. Silloin syömisestä voi olla enemmän haittaa.

Mutta itse naistenklinikalla en saanut salissa muuta kuin synnytyksen jälkeen syötävää.. Kättärillä sain mehukeittoa......

Osastolle varaisin ennemmin syötävää :D Itselläni oli ainakin koko ajan HIRVEÄ nälkä kun maito alkoi nousemaan ja imetti. Hedelmiä toki osastolla oli saatavilla kun halusi.

Luumut hyvä myös olla osastolla mukana.

Vierailija
34/34 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin pari vuotta sitten ja sattui niin, että menimme sairaalaan aamuyöllä. Synnytys kestikin sitten koko päivän alkuiltaan saakka. Lämmintä ruokaa ei tarjottu koko päivänä, jossain välissä sain kätilöltä jotain energiajuomaa. Muistaakseni mies toi kanttiinista jotain pientä suupalaa iltapäivällä. Aterian syömistä ei suositeltu. Synnytyksen jälkeen sai tarjottimellisen ruokaa (teetä, leipää, jogurttia), mutta vuorokauden syömättä olo ja synnytys tekivät sen verran heikoksi, että sairaalakassiin pakatut suklaat, myslipatukat ja pillimehut olivat tarpeen illalla osastolla. Pääsin siis vauvan kanssa osastolle kello 21 jälkeen ja seuraava tarjoilu talonj puolesta oli aamupala. Tällä kokemuksella suosittelen ottamaan jotain syötävää mukaan ja ensi kerralla otan kuivien eväiden lisäksi banaaniakin :)