Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka käytätte esim. 200e/kk ruokaan per henkilö

Vierailija
26.03.2019 |

Ihan mielenkiinnosta, kun viime aikoina on ollut paljon puhetta siitä, paljonko ruokaan menee rahaa. Jos rahaa on tarpeeksi, niin sitä voi toki käyttää miten tykkää, mutta haluaisin tietää mitä te jotka sanotte että on mahdotonta elää esim. alle 200 (tms.) eurolla kuussa, syötte? Ihmisillä on kovin erilaiset ruokavaliot, mutta jäi vain mietityttämään, kun tuntuu että mielipiteet on aika kärkkäitä ja harva erittelee syömisiään. Ja jos esim. urheilet paljon tai teet fyysistä työtä, niin mainitsethan senkin.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 800-1200 euroa kuussa ruokaan ja meitä on 5 eli menee tuohon kysymääsi haarukkaan.

Me syödään tosi tavallisesti. Kerran viikossa on puuroa, keittoa 1-2 kertaa, on lihaa, kalaa ja makkaraa. Salaattia yms on melkein aina. Tehdään tavallisia kotiruokia, nakkikastiketta ja lihapullia.

Liha on aina kotimaista, kuten kaikki muukin minkä voi valita. Näistä en tingi yhtään. En käytä kaupan omia halppismerkkejä.

Leivotaan harvakseltaan, välillä ostetaan piirakoita.

Ei noudateta mitään ruokavaliota, kotimaista itsetehtyä ruokaa, sillä mennään.

Vierailija
22/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200 e lounaisiin + 250 muihin ruokiin

Siikaa, kuhaa, nieriää, lohta, naudan ulkofileetä ja sisäfileetä, hyviä juustoja, hedelmiä, vain tuoreita kasviksia (ei pakaste), jauhelihasta, makkaroista, kinkuista yms. aina se laadukkain (usein myös kallein) versio, tuoremehuja, kivennäisvettä, paljon tuoreita yrttejä (aina kotona vähintään pari eri puskaa), smoothieita, marjoja jne. Kyllä noihin uppoaa helposti euro jos toinenkin.

Lihoista valitset ne, joissa on vähiten ravintoa :)  Kallis hinta ei ole sama kuin ravintorikas.

Lihoista valitsen ne, jotka maistuvat parhaalta. :) Varsin simppeliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tarkkaan tiedä, paljonko menee, kun lapset syövät koulussa ja minä töissä. Eihän kotona tietenkään mene paljon, kun iso osa aterioista syödään kodin ulkopuolella.

Et siis arvosta lastesi terveyttä, koska et anna kotona ravinteikasta ruokaa koulun ravintoköyhän ruuan lisäksi.

Vierailija
24/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siikaa, kuhaa, nieriää, lohta, naudan ulkofileetä ja sisäfileetä, hyviä juustoja, hedelmiä, vain tuoreita kasviksia (ei pakaste), jauhelihasta, makkaroista, kinkuista yms. aina se laadukkain (usein myös kallein) versio, tuoremehuja, kivennäisvettä, paljon tuoreita yrttejä (aina kotona vähintään pari eri puskaa), smoothieita, marjoja jne. Kyllä noihin uppoaa helposti euro jos toinenkin.

Lihoista valitset ne, joissa on vähiten ravintoa :)  Kallis hinta ei ole sama kuin ravintorikas.

Outoa, että rasvaton liha maistuu hyvältä. Kyllästät sen varmaan erilaisilla mausteilla :D:D

Vierailija
25/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että rasvaton liha maistuu hyvältä. Kyllästät sen varmaan erilaisilla mausteilla :D:D

No mitä vikaa mausteissa on?

Vierailija
26/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä safkaan menee jo reissuilla tonni. Sitten arkisapuskat varmaan toinen. 4 hengen talous. Matkoilla yksin noin kolmesti kuussa. Eikä tulot niin häävit ja ehkä 10% on ruokajuomia tuosta. Välillä saattaa tonni pudota niihinkin erityisesti kesäaikaan lomilla, tosin silloin tippuu reissuomakustannesapuskat rafloissa. Tilalle tulee jtn muuta toki. Tämä on tulo ja haluriippuvaista. Ruoka on elämä.

Vierailija
27/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai mitään silloin, kun haluaa mauttoman ruuan maistumaan.  Mä syön ruokaa, joka itsessään maistuu hyvältä.

Vierailija
28/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku muu on näköjään vastannut puolestani, tässä taas alkuperäinen, ja vastaus on: harvemmin. Esim. viikonloppuna meillä syötiin tagliataa, mausteina sormisuola ja mustapippuri ja oliiviöljy. Suosittelen, erittäin hyvää!

Hyvä liha ei juuri mausteita kaipaa, peittävät vain turhaan lihan oman maun.

Vierailija
29/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai mitään silloin, kun haluaa mauttoman ruuan maistumaan.  Mä syön ruokaa, joka itsessään maistuu hyvältä.

Sä saat aivan rauhassa kärsiä talouskyljyksiä ja kuorruttaa ne pekonimurulla. Kukaan ei ole kieltänyt.

Vierailija
30/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on mahdollista syödä vaikka 50€/kk jos haluaa.

Me haluamme syödä hyvin, paljon kalaa, äyriäisiä, riistaa, juustoja, paljon hedelmiä jne. Huomenna hulluilta hakeen hummeria :D

Miten tuolla hinnalla syödään paljon riistaa, äyriäisiä...

Meitä on kaksi: aikuinen sekä nuori ja ruokaan menee 500€ / kk (250/hlö).

Me ei todellakaan syödä mitään hanhenmaksapalleroita vaan ihan perusruokaa. Hedelmiä, kasviksia,kalaa, lihaa, kokojyvätuotteita jne. Paperit ja shampoot yms. yleensä ostetaan erikseen.

Ei tuolla butjetilla (250€/hlö) paljoa maksapalleroita ostella. Miten te voitte ostaa?

Vierailija
31/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on mä ja mies. Kokkaamme paljon itse, mutta myös syömme ulkona muutaman kerran kuussa. Jos teen esim kanakastiketta, niin en vain paista kanaa pannulla ja lorauta sekaan ruokakermaa, vaan lisäksi ostan kirsikkatomaatteja, herkkusieniä, chiliä... Tuoreena. Samoin yhden pizzan (josta syödään yhtenä päivänä yksi ateria plus toiselle jää ehkä pala iltapalaksi) tekoon menee helposti 15e täytteineen. Lisäksi mä olen alkanut jonkin verran tiukkapipoilemaan raaka-aineiden suhteen. Ollaan alettu syynätä ainesosaluettelot tarkemmin, ja vältellään esim laktoositonta ja kevyttä, koska ne ovat meille turhia. Lisäksi yritetään nähdä lautasella mahdollisimman selvästi, mistä ruoka tulee, ja ostetaan monesti pientuottajilta tai luomuna, vaikka samaa tuotetta olisi saatavilla halvemmalla. Mä muutenkin jotenkin nautin, kun saan hääräillä ja tehdä kaiken itse mahdollisimman alusta, keittää mehut ja hillot. Tosin tämä säästääkin meillä, koska esim marjoja tai kantarelleja ei osteta kaupasta vaan kerätään itse pakkaseen.

Vältellään kaukaa rahdattuja ja prosessoituja raaka-aineita. Leipää meillä ei myöskään kulu, vaan aamu- ja iltapala ovat usein jotain pienempää lämmintä ruokaa, tyyliin itse tehtyjä pinaattilettuja. Lisäksi jos syödään kerran-pari kuussa lohta tai vaikka graavataan lohta, maksaa se yksikin filee jo paljon.

Ollaan perusterveitä ja normipainoisia (mies lähes alipainoinen), urheilun suhteen aika normisettiä, itse lenkkeilen ja mies harrastaa kamppailulajeja. Työnä kumminkin molemmat tekee istumatyötä. Erityisruokavalioita ei ole muutoin, mutta mies välttelee sokeria ja vaaleaa viljaa.

Herkkuihin meillä menee ehkä 30e kuussa, suurin osa minulla. Leivon pullan itse, mutta tykkään ostaa sipsejä ja konvehteja.

Lisäksi miehelläni on helmasyntinä se, että kun hän suunnittelee ruoat, niin ostaa raaka-aineita kaappiin ja unohtaa. Siihenkin menee jonkin verran turhaa rahaa, kun pitää heittää vanhentuneita jämiä roskiin. Olen tätä vähän saanut karsittua, mutta prosessi on pitkä.

En tiedä, lasketaanko alkoholi tähän. Itse en juo kuin itse puristettua tuoremehua tai vettä, mutta mies ostaa jonkin verran erikoisoluita ja välillä jonkin yksittäisen kalliin viskipullon.

Tietty saisin helposti menemään vähemmänkin, olen elänyt 20e/kk budjetilla myös. Mutta ei mitään tarvetta ole. 

Tässähän se on se jutun juoni oikeastaan. Itsellä juuri sama juttu.

Ruokaa pystyy laittamaan todella halvalla ja makuaisti varmaan tottuu tuohon, että kanasuikaleet ja ruokakerma on tosi ok. Meillä on juuri tuo sama periaate, jos haluan vaikkapa laittaa inkivääriä ja chiliä siihen kanaan, ostan tuoretta inkivääriä ja chiliä. Ruoanlaiton päämäärä ei ole saada vatsa mahdollisimman halvalla täyteen, vaan ruoan pitää olla myös maistuvaa ja vaihtelevaa.

Näistä ne isot erot ihan ruoissa koostuu. Lisäksi meillä on kasvavien teinien taloudessa aina runsaasti esim. hedelmiä. Ja marjojakin joudun näin keväällä ostamaan kun itse kerätyt on loppu.

Vierailija
32/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakki-, liha-, hernekeittoa, lihapataa, kaalilaatikkoa, janssonin kiusausta ym.

Aamuisin puuroa.

Leipää, leikkeleitä pari kertaa kk.

Jumppaan.

Leivon tosi harvoin.

Vierailija
33/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku muu on näköjään vastannut puolestani, tässä taas alkuperäinen, ja vastaus on: harvemmin. Esim. viikonloppuna meillä syötiin tagliataa, mausteina sormisuola ja mustapippuri ja oliiviöljy. Suosittelen, erittäin hyvää!

No en kyllä tekisi tagliataa fileestä:) Itse käytän vasikkaa kuten Italiassa. Sitä on vaikea saada Suomessa mutta vasikan picancha sopii tarkoitukseen loistavasti! Vain ripaus suolaa ja pippuria maukkaan lihan mausteeksi. Lihan oma rasva maustaa lihan hienosti

Vierailija
34/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä tekisi tagliataa fileestä:) Itse käytän vasikkaa kuten Italiassa. Sitä on vaikea saada Suomessa mutta vasikan picancha sopii tarkoitukseen loistavasti! Vain ripaus suolaa ja pippuria maukkaan lihan mausteeksi. Lihan oma rasva maustaa lihan hienosti

Kannattaa kokeilla! Paras tulee sisäfileestä, uskomattoman pehmeää ja täydellisen makuista rucolapedillä. Nam! :P

Vierailija
35/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän perheellä ei mene 600e/kk ruokaan. Ennemmin 100€/viikko eli 400e/kk + ulkona syömiset 100€/kk. Eli 500€/kk menee yhteensä. Tähän liittyy paljon ulkona syömistä, paljon kasviksia, paljon (liikaa) herkkuja. Syömme perus kotiruokaa kotona. Tosin tuohon päälle lapsi syö ilmaiseksi päiväkodissa aamupalan, lounaan ja välipalan. joten kyllä tuo 600e/kk tulee varmasti käytettyä loma-aikoina (kun lapsikin syö kaikki ateriat kotona)

Vierailija
36/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa? Päinvastoin. Laadukas ulko- ja sisäfilee ei vaadi muuta kuin suolan (ja pippurin).

Vierailija
37/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa mennä 300/kk.

Vähintään 10€ menee päivää kohti eli luultavasti 400€/kk. Viimeksi ostin kaupasta kanaa, kurkun, tomaatteja, mehun, karkkipussin, suklaapatukan, nuudeleita, tortillapohjia ja kastikkeen. Samana päivänä aiemmin ostin vesipullon, suklaata ja eväsleivän.

Vierailija
38/38 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön noin 150-200 eurolla kuussa, enkä koe tinkiväni mistään. Tähän mahtuu myös muutama ulkonasyömiskerta.

Sama. Olen vieläpä raavas puntilla käyvä mies.

En tingi mistään, itse asiassa saa oikein syödä yltäkylläisesti 5 itse tekemää ateriaa päivässä, lihaa munaa kalaa, riisiä, vihanneksia, bataatteja, hedelmiä, pähkinöitä, marjoja, oliviiöljyä ja voita.

Kunhan käy lidlissä suurimmalti osin, ja ostaa tarjouksia niin alle 200 on kauppaostosten saldo jo lähes vuotta putkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi