Te jotka käytätte esim. 200e/kk ruokaan per henkilö
Ihan mielenkiinnosta, kun viime aikoina on ollut paljon puhetta siitä, paljonko ruokaan menee rahaa. Jos rahaa on tarpeeksi, niin sitä voi toki käyttää miten tykkää, mutta haluaisin tietää mitä te jotka sanotte että on mahdotonta elää esim. alle 200 (tms.) eurolla kuussa, syötte? Ihmisillä on kovin erilaiset ruokavaliot, mutta jäi vain mietityttämään, kun tuntuu että mielipiteet on aika kärkkäitä ja harva erittelee syömisiään. Ja jos esim. urheilet paljon tai teet fyysistä työtä, niin mainitsethan senkin.
Kommentit (38)
Lounaisiin jo menee n.150€/kk/person, kun käyttää seteliä.
Syön noin 150-200 eurolla kuussa, enkä koe tinkiväni mistään. Tähän mahtuu myös muutama ulkonasyömiskerta.
Itse sairastuin ensin stressiin, sitten refluksiin, iho alkoi oireilla ja jonkin sortin krooninen hiivatulehdus jossa jatkuvasti hiivatulehdukset ympäri kehoa. Sain itseni kuntoon VHH ruokavaliolla. Tuosta jo aikaa mutta edelleen saan sairaskierteet jos syön viljoja, sokereita, paljon hiilihydraatteja tai soijaa. Itsellä tuo taustalla vaikuttaa hyvin paljon.
Syön kasviksia, salaatteja, hedelmiä. Leivon manteli ja pähkinäjauhoihin ja suosin luomua, tai vähintäänkin marinoimattomia lihoja. Jos ruokavalio pettää, menee 100€/kk lääkkeisiin (närästys ja hiivalääkkeet, migreeni myös).
Tuo oma historia vaikuttaa myös siihen että haluan panostaa myös lasten ruokaan. He toki syö leipää ja ns. normi ruokaa mutta ei käytetä einestä, suositaan kasviksia ja puhdasta lihaa. Tällä tavalla syöden 200€/hlö ei riitä.
Tuo 200 € menee pelkkiin lounaisiin, oikeastaan enemmänkin.
Syön etupäässä ulkona, joten saa siihen rahaa menemään.
Kyllä 200€ menee ihan kevyesti yhden aikuisen ruokaan. Mitä te syötte ja ennenkaikkea mitä määriä jos menee vähemmän? Voisin suunnitella itselleni vaikka 100€/kk ruokabudjetin, mutta yhtä kärsimystä se olisi. Paljon joutuisin syömään sellaista, mistä en pidä ja paljosta luopumaan mistä pidän. Määrällisestikin voi jäädä niin niukaksi että nälkä on.
elämiseen pitää ostaa muutakin kuin ruoka.
180-250€ menee vaikka olen köyhä opiskelija, ja on mennyt aina asuessani yksin.
- Ulkona en syö, mutta kotona teen kaiken alusta alkaen itse. Syön 5 kertaa päivässä, koska liikun paljon.
- En syö possua tai punaista lihaa niiden huonon rasvapitoisuuden vuoksi, vaan maustamatonta kanaa ja kalaa (ovat kalliimpia).
- Ostan herkuksi mieluummin vaikka vähän kalliimman ananaksen, kuin halpaa karkkia.
- Marjat ja pähkinät, esim. maapähkinävoi maksavat paljon säännöllisessä käytössä.
- Lasken ottamani vitamiinit myös ruokavalioon, ja nekin maksaa.
- Leivästä ja mysleistä otan kaikista ravinnerikkaimmat versiot, en halvimpia ja höttöhiilarisimpia.
Olen joskus ostanut ruokaa varmaankin vaan jollain 150€:lla, ja siinä jää kyllä kaikki ravinnerikkaimmat ainekset pois. Ei tule elettyä niin kasvispainotteisesti tai syötyä hyviä rasvoja, vaan ne vaihtuu helposti koviin rasvoihin. Tästä kärsii lähinnä ekana iho ja energiatasot.
Peruskotiruokaa. Tällä viikolla mm makaronilaatikkoa, linssikeittoa. Ruuan kanssa saalaattia/ vihanneksia kauden edullisista kasviksista. Samaa ruokaa aina töihin evääksi tai töissä 3 € salaatti. Hedelmiä välipaloina. Aamupala yleensä ruisleipää, jugurttia tai puuroa.
Meitä on mä ja mies. Kokkaamme paljon itse, mutta myös syömme ulkona muutaman kerran kuussa. Jos teen esim kanakastiketta, niin en vain paista kanaa pannulla ja lorauta sekaan ruokakermaa, vaan lisäksi ostan kirsikkatomaatteja, herkkusieniä, chiliä... Tuoreena. Samoin yhden pizzan (josta syödään yhtenä päivänä yksi ateria plus toiselle jää ehkä pala iltapalaksi) tekoon menee helposti 15e täytteineen. Lisäksi mä olen alkanut jonkin verran tiukkapipoilemaan raaka-aineiden suhteen. Ollaan alettu syynätä ainesosaluettelot tarkemmin, ja vältellään esim laktoositonta ja kevyttä, koska ne ovat meille turhia. Lisäksi yritetään nähdä lautasella mahdollisimman selvästi, mistä ruoka tulee, ja ostetaan monesti pientuottajilta tai luomuna, vaikka samaa tuotetta olisi saatavilla halvemmalla. Mä muutenkin jotenkin nautin, kun saan hääräillä ja tehdä kaiken itse mahdollisimman alusta, keittää mehut ja hillot. Tosin tämä säästääkin meillä, koska esim marjoja tai kantarelleja ei osteta kaupasta vaan kerätään itse pakkaseen.
Vältellään kaukaa rahdattuja ja prosessoituja raaka-aineita. Leipää meillä ei myöskään kulu, vaan aamu- ja iltapala ovat usein jotain pienempää lämmintä ruokaa, tyyliin itse tehtyjä pinaattilettuja. Lisäksi jos syödään kerran-pari kuussa lohta tai vaikka graavataan lohta, maksaa se yksikin filee jo paljon.
Ollaan perusterveitä ja normipainoisia (mies lähes alipainoinen), urheilun suhteen aika normisettiä, itse lenkkeilen ja mies harrastaa kamppailulajeja. Työnä kumminkin molemmat tekee istumatyötä. Erityisruokavalioita ei ole muutoin, mutta mies välttelee sokeria ja vaaleaa viljaa.
Herkkuihin meillä menee ehkä 30e kuussa, suurin osa minulla. Leivon pullan itse, mutta tykkään ostaa sipsejä ja konvehteja.
Lisäksi miehelläni on helmasyntinä se, että kun hän suunnittelee ruoat, niin ostaa raaka-aineita kaappiin ja unohtaa. Siihenkin menee jonkin verran turhaa rahaa, kun pitää heittää vanhentuneita jämiä roskiin. Olen tätä vähän saanut karsittua, mutta prosessi on pitkä.
En tiedä, lasketaanko alkoholi tähän. Itse en juo kuin itse puristettua tuoremehua tai vettä, mutta mies ostaa jonkin verran erikoisoluita ja välillä jonkin yksittäisen kalliin viskipullon.
Tietty saisin helposti menemään vähemmänkin, olen elänyt 20e/kk budjetilla myös. Mutta ei mitään tarvetta ole.
Meillä menee n 200€/hlö + parisataa vielä 1-2 isomman porukan illallistarjoiluihin per kk. Tuossa on kyllä pesuaineet ja vessapaperit mukana mutta niihin ei montaa kymppiä kuukaudessa mene.
Teemme molemmat töitä kotitoimistolla joten myös lounaat tehdään itse. Yleensä kausikasviksista sosekeittoa, munakkaita tai edelliseltä päivältä jääneet jämät. Niihin ei mene juuri euroa enempää per päivä.
Päivällinen tehdään hyvistä raaka-aineista, paljon kasviksia ja hyvää lihaa/kanaa. Kalaa harvemmin kun ei oikein pidä nälkää ja on liian kallista. Toki sitäkin pakkasesta löytyy (nyt lohta ja miekkakalaa). Itse syön leipää vain vähän mutta muulle perheelle leivon sämpylöitä ja pullia pari kertaa kuukaudessa. Marjoja ja hedelmiä kuluu, marjat pääosin itse poimittuja, sienet samoin. Pähkinöitä meillä on aina kaapissa.
Herkkuja vain nuo itsetehdyt pullat, marjarahka, lauantainamit, tumma suklaa. Sipsejä tai pakastepizzaa tosi harvoin. Ei myslejä tms sokeriherkkuja, tuorepuuron ja smoothien teen itse sokerittomana.
Iänikuinen provo jossa oikeistotrollien mielestä köyhän ei tule edes syödä.
Vierailija kirjoitti:
180-250€ menee vaikka olen köyhä opiskelija, ja on mennyt aina asuessani yksin.
- Ulkona en syö, mutta kotona teen kaiken alusta alkaen itse. Syön 5 kertaa päivässä, koska liikun paljon.
- En syö possua tai punaista lihaa niiden huonon rasvapitoisuuden vuoksi, vaan maustamatonta kanaa ja kalaa (ovat kalliimpia).
- Ostan herkuksi mieluummin vaikka vähän kalliimman ananaksen, kuin halpaa karkkia.
- Marjat ja pähkinät, esim. maapähkinävoi maksavat paljon säännöllisessä käytössä.
- Lasken ottamani vitamiinit myös ruokavalioon, ja nekin maksaa.
- Leivästä ja mysleistä otan kaikista ravinnerikkaimmat versiot, en halvimpia ja höttöhiilarisimpia.Olen joskus ostanut ruokaa varmaankin vaan jollain 150€:lla, ja siinä jää kyllä kaikki ravinnerikkaimmat ainekset pois. Ei tule elettyä niin kasvispainotteisesti tai syötyä hyviä rasvoja, vaan ne vaihtuu helposti koviin rasvoihin. Tästä kärsii lähinnä ekana iho ja energiatasot.
Possun rasva on muuten parasta ja ravinteikkainta rasvaa, kaupan leivissä taas ei ole mitään ravintoa.
Meillä menee juurikin n. 200€/kk henkeä kohden ruokaan. Tähän vaikuttaa pitkälti minun kotona oloni eli ehdin hyvin kokkailla ja leipoa. Mistään ei tingitä, ekologisesta maksetaan enemmän ja herkutellaan säännöllisesti. Esim. Juureksia ja vihanneksia kuluu paljon eli lämmin ruoka koostuu pääosin näistä. Lisäksi pienempi annos jotain proteiinin lähdettä pitämään nälkää. Ihan täyttä puppua, että terveellinen ruokavalio olisi kallista.
Meillä menee noin 250 euroa per nenä kuukaudessa ruokaan. Kahdestaan ollaan miehen kanssa, ei lapsia.
Suurimmat rahareiät ovat varmaan se että syödään ulkona noin 5-8 kertaa kuukaudessa, ostetaan paljon erilaisia juustoja, kokeillaan uusia hedelmiä ja muita satunnaisia uutuuksia ja syömme kyllä irtokarkkiakin silloin tällöin. Salaattia menee paljon, sen kanssa lihaa, kanaa ja kalaa. Itse rakastan kampasimpukoita ja katkarapuja. Vastavuoroisesti meillä on äärimmäisen harvoin makaroonilaatikkoa, makkararuokia, perunaa tai kiusauksia. Onhan tuo summa paljon, mutta koska siihen on ainakin tällä hetkellä mahdollisuus niin käytetään se.
200 e lounaisiin + 250 muihin ruokiin
Siikaa, kuhaa, nieriää, lohta, naudan ulkofileetä ja sisäfileetä, hyviä juustoja, hedelmiä, vain tuoreita kasviksia (ei pakaste), jauhelihasta, makkaroista, kinkuista yms. aina se laadukkain (usein myös kallein) versio, tuoremehuja, kivennäisvettä, paljon tuoreita yrttejä (aina kotona vähintään pari eri puskaa), smoothieita, marjoja jne. Kyllä noihin uppoaa helposti euro jos toinenkin.
Vierailija kirjoitti:
200 e lounaisiin + 250 muihin ruokiin
Siikaa, kuhaa, nieriää, lohta, naudan ulkofileetä ja sisäfileetä, hyviä juustoja, hedelmiä, vain tuoreita kasviksia (ei pakaste), jauhelihasta, makkaroista, kinkuista yms. aina se laadukkain (usein myös kallein) versio, tuoremehuja, kivennäisvettä, paljon tuoreita yrttejä (aina kotona vähintään pari eri puskaa), smoothieita, marjoja jne. Kyllä noihin uppoaa helposti euro jos toinenkin.
Lihoista valitset ne, joissa on vähiten ravintoa :) Kallis hinta ei ole sama kuin ravintorikas.
Enpä tarkkaan tiedä, paljonko menee, kun lapset syövät koulussa ja minä töissä. Eihän kotona tietenkään mene paljon, kun iso osa aterioista syödään kodin ulkopuolella.
Varmasti on mahdollista syödä vaikka 50€/kk jos haluaa.
Me haluamme syödä hyvin, paljon kalaa, äyriäisiä, riistaa, juustoja, paljon hedelmiä jne. Huomenna hulluilta hakeen hummeria :D