Työkaveri ilmoitti tänään taas 30min ennen vuoronsa alkua ettei tule töihin. Miksei voi ilmoittaa aikaisemmin?
Ollaan pienessä asiakaspalvelun liikeessä töissä jossa on päivässä 2 vuoroa pitämässä liikettä auki. Pomon lisäksi on 3 työntekijää, joista olen yksi. Liike on auki 7 päivänä viikossa. Meillä aloitti vuoden alusta uusi työntekijä. Nyt viimeiset 3 viikkoa hän on ollut saikulla. Ei siinä saikussa sinänsä mitään, mutta hän on ollut 3 päivän pätkissä, eli aina ilmoittamisesta ollut 3 päivää pois ja hakenut perään 3 päivää lisää ja jne... ja joka kerta on ilmoittanut 30min ennen kun vuoro alkaisi, ettei tule töihin. Toisen viikon kohdalla pomo soitti päivää ennen saikun päättymistä kysyäkseen jatkuuko saikku, eli järjestääkö sijaisia vai ei, niin työntekijä loukkaantui ja pomo hämmentyneenä lopetti puhelun ja oletti että tekijä tulee töihin kun reakoi noin vahvasti. No, soitti sitten jopa 2h ennen vuoron alkua ettei tule viikkoon...
Ollaan vaan aika pieni yritys ja tekijöitä ei ole ilman 1kk perehdytystä sijaisiksikaan, niin oma väki on nyt venynyt paljon kun tuurailee saikuttajaa. Mukavampi vaan olisi tuuratakkin kun saisi enemmän kun 30min aikaa ennen vuoron alkua varoituksen siitä tuurauksesta.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä alkoi jumalaton mahatauti yksi aamu, heräsin töihin normaalisti. Eipä sieltä vessasta sitten päästykkään ulos noin vain ajallaan :D
Miten tämä liittyy mitenkään aloitukseen, jatkuvaan saikuttajaan??
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut kuudentoista vuoden aikana töistä pois neljä päivää. Kahdella kerralla niistä ilmoitin juuri n. puolta tuntia ennen. Toisella kertaa, koska tajusin, että selkä ei vaan kestä kävelyä yhtään( olin kävelemässä bussipysäkille, koska auto ei lähtenyt käyntiin kovalla pakkasella) , toisella kertaa arvelin huonon olon olevan kuvittelua, koska meillä oli päiväkodilla epidemiaa , sitten oksensin. Joten aina ei kyllä ole kyse mistään työn välttelystä. Olen ollut aina hyvin tunnolinen työntekijä. Onneksi myös pomoni tiesi sen.
Voi hyvää päivää sentään.
Miten tämä(kään) liittyy aloitukseen?
Sinun yllättävä sairastuminen vs. aloittajan työkaverin tahallinen viime tinkaan ilmoittaminen.
Sanoisin että joku on mulkku. Joko työntekijä tai työpaikka ja sen seurauksena käytös huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut kuudentoista vuoden aikana töistä pois neljä päivää. Kahdella kerralla niistä ilmoitin juuri n. puolta tuntia ennen. Toisella kertaa, koska tajusin, että selkä ei vaan kestä kävelyä yhtään( olin kävelemässä bussipysäkille, koska auto ei lähtenyt käyntiin kovalla pakkasella) , toisella kertaa arvelin huonon olon olevan kuvittelua, koska meillä oli päiväkodilla epidemiaa , sitten oksensin. Joten aina ei kyllä ole kyse mistään työn välttelystä. Olen ollut aina hyvin tunnolinen työntekijä. Onneksi myös pomoni tiesi sen.
Sinun yllättävä sairastuminen vs. aloittajan työkaverin tahallinen viime tinkaan ilmoittaminen.
Voihna ap:n työkaverinkin sairastumiset olla äkillisä tai ainakin todistus sairastumiseta on saatu vasta juuri ennen työvuoron alkua tms. Ei nyt heti ajatella että toinen vainn ilkeyttää ilmoittaa viimetinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ulos tuommoinen vaan.
Itse pystyin kerran ilmoittamaan työpaikalle vasta kun vuoro olisi alkanut, mutta tämä johtui siitä että minulle annettiin vain työpaikan numero tällaisia tilanteita varten, eikä kukaan ollut töissä ennen klo 7. Henk.koht. numeroita ei käytetty. Yöllä iski vatsatauti ja siinä koko yön odottelin että joku saapuisi työpaikalle.
Eikä tekstiviestimahdollisuutta ollut?
Itse olisin laittanut txt heti, vaikka yöllä ja aamulla soittanut vielä perään. Silloin olisi pyrkinyt saamaan tiedon heti työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihna ap:n työkaverinkin sairastumiset olla äkillisä tai ainakin todistus sairastumiseta on saatu vasta juuri ennen työvuoron alkua tms. Ei nyt heti ajatella että toinen vainn ilkeyttää ilmoittaa viimetinkaan.
Niin varmaan. Pomo vielä oli soittanut ja kysynyt, mutta saikuttaja ei kertonut. Ilmoitti vasta aamulla sairaslomastaan vaikka tiesi jo pomon soittaessa.
Ihan mul*ku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulos tuommoinen vaan.
Itse pystyin kerran ilmoittamaan työpaikalle vasta kun vuoro olisi alkanut, mutta tämä johtui siitä että minulle annettiin vain työpaikan numero tällaisia tilanteita varten, eikä kukaan ollut töissä ennen klo 7. Henk.koht. numeroita ei käytetty. Yöllä iski vatsatauti ja siinä koko yön odottelin että joku saapuisi työpaikalle.
Kyllä sun olisi pitänyt omalle esimiehellesi pitänyt soittaa.
Meillä saa/pitää soittaa vaikka keskellä yötä, jos ei kykene aamulla töihin!Jostain syystä käytäntö oli, että soitto työpaikalle, eikä esimiehellä ollut muita puhelimia kuin omansa, eikä sitä numeroa ollut kellään. Nykyinen esimies pitää puhelimen kiinni yöllä, mutta herää yleensä klo 5 jälkeen. Ei se meidän työntekijöiden vika ole, että esimiehet päättävät näin.
Tex voi laittaa heti. Jos vaaditaan puhelu poissaolosta niin soittaa sitten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla hyväuskoinen.
Äkillisesti voi tietysti sairastua, mutta toistuvasti äkilliset sairastumiset ei ole tavallisia. Ja jos nyt vaikka lähdet päivystykseen hakemaan sairastodistusta, niin voit ilmoittaa työnantajalle jo kun lähdet sitä hakemaan..
Krooninen migreeni tulee mieleeni. Saikkua tulee 3 päivää kerrallaan kun odotellaan että menisikö ohi.
MUTTA mulla on ollut alkoholisti työkaveri joka teki samaa. Eli soitti aina just ennen työvuoron alkua että ei tulekaan.
Kuulostaa tosi oudolta toiminnalta. Voisihan tosiaan sanoa, että ei ole vieläkään kunnossa, on menossa hakemaan lisää saikkua eikä aina odotuttaa vime tinkaan. Onko tällä henkilöllä koeaikaa tai liekö mitään mahdollisuutta päästä hänestä eroon, pienellä työpaikalla yksi elämäntapasaikuttaja on tosi ikävä juttu :(.
Tämmöistä viimetipassa ilmoittamista ja saikun ketjutusta tapahtuu myös aloilla joilla voi olla omalla ilmoituksella pois 2-3 päivää. Olen itse tehnyt sairaslomatuurauksia ja järkiään kutsu iltavuoroon sijaistamaan tuli AINA noin klo 11, kun vuoro alkoi klo 12. Tuli kyllä mietittyä, miksei sairastuneet iltavuorolaiset ilmoittaneet jo heti aamulla poissaolosta, niin olisi ollut enemmän aikaa järkätä tuuraajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on koeajalla, joten ei muuta kuin uutta putkeen.
Meillä on hyvä ja avoin pomo ja on meidän muiden kanssa pohtinut tilannetta. Tosiaan tekisi mieli palkata uusi tekijä tuon saikulla olevan tilalle. Saikun syytä ei tiedetä (hyvä niin) mutta ilmeisesti on sen luonteista että pitäisi tulla kuntoon jos saa toipua oman aikansa. Sitä pomo kyllä harmitteli kun ei tiedä koska se aika vaan tulee täyteen. Ja työ on tosiaan sellaista että kaipaa vähintään 1kk perehdytyksen. Tämä saikulla oleva tekijä on sentään hoitanut työnsä hyvin, siksi pomo empii nyt jatkon kannalta mitä tehdä työkaverin suhteen. Firmalla ei kuitenkaan ole varaa alkaa opettamaan sijaista kun yksi tekijä on saikulla.
Ap
Annatte sille vaan potkut. Jotain mentaaliongelmia tuollaisella on väkisin taustalla, jos toiminta on tuollaista. Oletteko aina noin saamattomia tekemään oikeita ratkaisuja?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi oudolta toiminnalta. Voisihan tosiaan sanoa, että ei ole vieläkään kunnossa, on menossa hakemaan lisää saikkua eikä aina odotuttaa vime tinkaan. Onko tällä henkilöllä koeaikaa tai liekö mitään mahdollisuutta päästä hänestä eroon, pienellä työpaikalla yksi elämäntapasaikuttaja on tosi ikävä juttu :(.
Tämmöistä viimetipassa ilmoittamista ja saikun ketjutusta tapahtuu myös aloilla joilla voi olla omalla ilmoituksella pois 2-3 päivää. Olen itse tehnyt sairaslomatuurauksia ja järkiään kutsu iltavuoroon sijaistamaan tuli AINA noin klo 11, kun vuoro alkoi klo 12. Tuli kyllä mietittyä, miksei sairastuneet iltavuorolaiset ilmoittaneet jo heti aamulla poissaolosta, niin olisi ollut enemmän aikaa järkätä tuuraajaa.
Tämä juuri! Meillä pomo pyytää jos vuoro on samana päivänä ja joutuu olemaan pois, että ilmoittaa jo siitä että on menossa lääkäriin ja sitten lääkärin jälkeen kertoo tuleeko töihin vai jääkö saikulle. Saa jo peliaikaa selvittää edes kelle kannattaa soittaa ja mistä etsiä tuuraria vuoroon vai joutuuko joku joustamaan ja sitä kautta löytää tuurari vielä helpommin.
Monestikin voi tulla tilanteita, että työkyvyttömyys selviää vasta tuossa vaiheessa, etenkin jos on tunnollinen työntekijä joka viimeiseen asti yrittää kuulostella sitä oloa että jos voisi lähteä kuitenkin. Onhan tuo ikävää pienessä työpaikassa, mutta yleensä riittää kyllä että ennen vuoronsa alkua ilmoittaa.
Jos on kolme lyhkäistä sairauslomaa lyhyen ajan sisällä, niin silloin työterveyslääkärille soitto ja lain mukaan pidetään kolmikanta keskustelut. Eli silloin selviää ongelma ja pyryitään ratkaisemaan ongelma jotta sairauslomat vähenisivät. Eli teidän pomo tulisi nyt ottaa yhteyttä työterveyslääkäriin ja pistää pallon pyörimään.
Monoa persiille ja uusi työntekijä kehiin.
Tokihan vasta herätessään voi huomata, ettei ole työkunnossa, mutta tuo, että on ollut jo poissa ja kysyttäessä onko jo kunnossa tuohtuu niin että oletetaan olevan tulossa... Luulisi ainakin tietävän sanoa, että ei vielä, että varmaksi tietää vasta myöhemmin. Itse ainakin soitan tai laitan viestin varoitukseksi, heti kun näyttää todennäköiseltä että sairauslomalle joudun, ja tarkan ilmoituksen kun varmuus on saatu.