Työkaveri ilmoitti tänään taas 30min ennen vuoronsa alkua ettei tule töihin. Miksei voi ilmoittaa aikaisemmin?
Ollaan pienessä asiakaspalvelun liikeessä töissä jossa on päivässä 2 vuoroa pitämässä liikettä auki. Pomon lisäksi on 3 työntekijää, joista olen yksi. Liike on auki 7 päivänä viikossa. Meillä aloitti vuoden alusta uusi työntekijä. Nyt viimeiset 3 viikkoa hän on ollut saikulla. Ei siinä saikussa sinänsä mitään, mutta hän on ollut 3 päivän pätkissä, eli aina ilmoittamisesta ollut 3 päivää pois ja hakenut perään 3 päivää lisää ja jne... ja joka kerta on ilmoittanut 30min ennen kun vuoro alkaisi, ettei tule töihin. Toisen viikon kohdalla pomo soitti päivää ennen saikun päättymistä kysyäkseen jatkuuko saikku, eli järjestääkö sijaisia vai ei, niin työntekijä loukkaantui ja pomo hämmentyneenä lopetti puhelun ja oletti että tekijä tulee töihin kun reakoi noin vahvasti. No, soitti sitten jopa 2h ennen vuoron alkua ettei tule viikkoon...
Ollaan vaan aika pieni yritys ja tekijöitä ei ole ilman 1kk perehdytystä sijaisiksikaan, niin oma väki on nyt venynyt paljon kun tuurailee saikuttajaa. Mukavampi vaan olisi tuuratakkin kun saisi enemmän kun 30min aikaa ennen vuoron alkua varoituksen siitä tuurauksesta.
Kommentit (36)
Kuulostaa tyypilliseltä työn välttelijältä. Harmi teidän kannaltanne, koska myös erinomaisia töihin halukkaita olisi.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä alkoi jumalaton mahatauti yksi aamu, heräsin töihin normaalisti. Eipä sieltä vessasta sitten päästykkään ulos noin vain ajallaan :D
Siis ymmärrän vielä sen "ekan kerran" (niinkuin sinun tapauksessasi), mutta tämä tekijän on pitänyt tulla töihin jo ainakin 4 kertaa ensi ilmoituksen jälkeen, muttei voi edes saikun vikana päivänä sanoa onko saikulle jatketta vai ei. Ymmärrän senkin että lääkäri määrää sairasloman, mutta kai sitä pomoa voi infota jo vähän ennakkoon jos ei ole työkuntoinen...
Ap
Sehän on koeajalla, joten ei muuta kuin uutta putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä alkoi jumalaton mahatauti yksi aamu, heräsin töihin normaalisti. Eipä sieltä vessasta sitten päästykkään ulos noin vain ajallaan :D
Tuo nyt ihan ymmärrettävä syy. Mutta tuskin tuolla ap:n työkaverilla mahatauti on kolmea viikkoa kestänyt. Tosi ärsyttävää tuollainen muutaman päivän pätkissä saikun venyttäminen.
Meillä saisi todella kylmää kyytiä ilmoittaessaan asiasta noin myöhään. Ennemminkin neuvotaan soittamaan ajoissa, että miltä tuntuu, vaikkei vielä olisi varma. Silloin osataan kuitenkin valmistautua siihen, mitä on tulossa. Ja kyllä, tietysti joskus se sairastuminen voi tulla niin äkkiä, ettei varoitusaikaa jää, mutta tuollainen toistuva viime tippaan jättäminen on jo välinpitämättömyyttä.
Olen itse ollut kuudentoista vuoden aikana töistä pois neljä päivää. Kahdella kerralla niistä ilmoitin juuri n. puolta tuntia ennen. Toisella kertaa, koska tajusin, että selkä ei vaan kestä kävelyä yhtään( olin kävelemässä bussipysäkille, koska auto ei lähtenyt käyntiin kovalla pakkasella) , toisella kertaa arvelin huonon olon olevan kuvittelua, koska meillä oli päiväkodilla epidemiaa , sitten oksensin. Joten aina ei kyllä ole kyse mistään työn välttelystä. Olen ollut aina hyvin tunnolinen työntekijä. Onneksi myös pomoni tiesi sen.
Siellä vielä arvotaan, mitä tuollaisen kanssa tekis?
Kyllä ihmisillä on oikeus olla sairauslomilla ja pitääkin olla. Juurikin tuo ilmoittelu puolituntia ennen vuoron alkua kielii paljon. Fudut viimeistään nyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut kuudentoista vuoden aikana töistä pois neljä päivää. Kahdella kerralla niistä ilmoitin juuri n. puolta tuntia ennen. Toisella kertaa, koska tajusin, että selkä ei vaan kestä kävelyä yhtään( olin kävelemässä bussipysäkille, koska auto ei lähtenyt käyntiin kovalla pakkasella) , toisella kertaa arvelin huonon olon olevan kuvittelua, koska meillä oli päiväkodilla epidemiaa , sitten oksensin. Joten aina ei kyllä ole kyse mistään työn välttelystä. Olen ollut aina hyvin tunnolinen työntekijä. Onneksi myös pomoni tiesi sen.
EHKÄPÄ sua ei voi rinnastaa tuohon koeajalla olevaan tapaukseen.
Yllätyksiä sattuu, jopa kesken työpäivän.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on koeajalla, joten ei muuta kuin uutta putkeen.
Meillä on hyvä ja avoin pomo ja on meidän muiden kanssa pohtinut tilannetta. Tosiaan tekisi mieli palkata uusi tekijä tuon saikulla olevan tilalle. Saikun syytä ei tiedetä (hyvä niin) mutta ilmeisesti on sen luonteista että pitäisi tulla kuntoon jos saa toipua oman aikansa. Sitä pomo kyllä harmitteli kun ei tiedä koska se aika vaan tulee täyteen. Ja työ on tosiaan sellaista että kaipaa vähintään 1kk perehdytyksen. Tämä saikulla oleva tekijä on sentään hoitanut työnsä hyvin, siksi pomo empii nyt jatkon kannalta mitä tehdä työkaverin suhteen. Firmalla ei kuitenkaan ole varaa alkaa opettamaan sijaista kun yksi tekijä on saikulla.
Ap
Nuo on vähän vaikeita jos ei tiedä saako sairauslomalle jatkoa vai ei.
Lääkäreillä on hyvin erilaisia ymmärryksiä siitä missä kunnossa voi tulla töihin.
Itse kärsin ms-taudista ja valitettavasti olenjoutunut olemaan pitkillä sairauslomilla. Olen myös saanut huomata että kaikki lääkärit eivät ymmärrä sairausloman tarvetta sillä he eivät tunne sairautta tai sen oireita kovin hyvin.
Joku voi olla sitä mieltä, että on täysin työkykyinen vaikka pysyisi hereillä max 2 tuntia kerrallaan tai vaikka ei pystyisi ajattelemaan loogisesti eikä tajuaisi mitä ympärillä tapahtuu. Jos tuossa tilanteessa ei saa saikkua niin sitten töissä pitää vaan olla paikanpäällä vaikka mitään ei pysty tekemään. Se tietysti hidastaa toipumista tai saattaa jopa aiheuttaa pahenemisvaiheen ja tosi pitkän saikun, pahimmillaan pysyvän työkyvyttömyyden.
Onneksi omalla työpaikalla on ymmärrys riittänyt ja työyhteisö (työkaverit, esimiehet, henkilöstöosasto) tukee vaikeassa tilanteessa ja suhtautuu empaattisesti.
Ymmärrän olevani kuluerä ja rasite, mutta silti asenne on työpaikalla se, että terveys edellä mennään.
Voihan pomo tietää jotain, mutta onneksi hän ei kerro teille eikä saakaan kertoa. Asia on pomosi ja työntekijän välinen. Vai onko se siis sinun yritys, kun puhut, että hän on teillä töissä ja te olette pieni firma?
Vierailija kirjoitti:
Voihan pomo tietää jotain, mutta onneksi hän ei kerro teille eikä saakaan kertoa. Asia on pomosi ja työntekijän välinen. Vai onko se siis sinun yritys, kun puhut, että hän on teillä töissä ja te olette pieni firma?
En ole yrittäjä vaan kokoaikatöissä firmassaa. Yritys on kuitenkin niin pieni että tälläiset asiat vaikuttaa myös minunkin tulevaisuuteen/töihin sillä jos firman talous menee nurin, ei minullakaan ole töitä.
Ap
Ulos tuommoinen vaan.
Itse pystyin kerran ilmoittamaan työpaikalle vasta kun vuoro olisi alkanut, mutta tämä johtui siitä että minulle annettiin vain työpaikan numero tällaisia tilanteita varten, eikä kukaan ollut töissä ennen klo 7. Henk.koht. numeroita ei käytetty. Yöllä iski vatsatauti ja siinä koko yön odottelin että joku saapuisi työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yrittäjä vaan kokoaikatöissä firmassaa. Yritys on kuitenkin niin pieni että tälläiset asiat vaikuttaa myös minunkin tulevaisuuteen/töihin sillä jos firman talous menee nurin, ei minullakaan ole töitä.
Ap
Ei se esimies silti saa kertoa sulle muiden työntekijöiden sairauksista.
Eikä se työntekijä välttämtätä tiedä ,saako sairslomaa ennen kuin lääkäri on kirjoittanut sen lappunsa. Mitä teillä tapahtuis, jos hän olisi omana arvionaan ilmoittanut, että sairasloma varmaan jatkuu, olisitte palkanneet sijaisen ja sitten lääkäri toteaisikin hänet työkykyiseksi ja hän tulisikin töihin? Teillä olisi siellä kaksi ihmistä tekemässä samaa duunia, työntekijå ja sijainen? Molempien kanssa olisi sopimus. Mitn firman talous sitä kestäisi?
Vierailija kirjoitti:
Ulos tuommoinen vaan.
Itse pystyin kerran ilmoittamaan työpaikalle vasta kun vuoro olisi alkanut, mutta tämä johtui siitä että minulle annettiin vain työpaikan numero tällaisia tilanteita varten, eikä kukaan ollut töissä ennen klo 7. Henk.koht. numeroita ei käytetty. Yöllä iski vatsatauti ja siinä koko yön odottelin että joku saapuisi työpaikalle.
Kyllä sun olisi pitänyt omalle esimiehellesi pitänyt soittaa.
Meillä saa/pitää soittaa vaikka keskellä yötä, jos ei kykene aamulla töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulos tuommoinen vaan.
Kyllä sun olisi pitänyt omalle esimiehellesi pitänyt soittaa.
Meillä saa/pitää soittaa vaikka keskellä yötä, jos ei kykene aamulla töihin!
Jostain syystä käytäntö oli, että soitto työpaikalle, eikä esimiehellä ollut muita puhelimia kuin omansa, eikä sitä numeroa ollut kellään. Nykyinen esimies pitää puhelimen kiinni yöllä, mutta herää yleensä klo 5 jälkeen. Ei se meidän työntekijöiden vika ole, että esimiehet päättävät näin.
Kuulostaa ammattisaikuttajalta. Ne, jotka on asiallisesti poissa, osaa kyllä kertoa, mistä saikutuksessa on kyse, eikä pitää työpaikkaa jännityksessä. Todennäköisesti edellisessä työpaikassa toiminut samoin. Jos koeaika ei ole umpeutunut niin ulos vain.
Lääkäri kirjoittaa aina sen kolme päivää sairauslomaa? Sitten käyt iltapäivällä lääkärillä ja pomon puhelin auki vasta aamulla? Miten vain mutta rasittavaahan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
No tuolla AP työkaverillahan on varmasti tuollainen vessajumitus päällä jatkuvasti, aina 3vrk pätkissä.