Olen lähettänyt kuukauden sisällä varmaan 50 työhakemusta, mitään ei kuulu!
Parista paikasta on tullut se perinteinen "valitettavasti sinua ei valittu tällä kertaa" - lässytys.
Oletteko muut työnhakijat havainneet että (kesä)työn saanti ois tänä vuonna jotenki vaikeempaa? Aikasempina vuosina olen lähetellyt ehkä 20 - 30 hakemusta, päässyt vähintään viiteen haastatteluun ja saanut aina vähintään yhden työpaikan. Opiskelen siis liiketaloutta ja alalta löytyy kyllä runsaasti työpaikkoja.
Kommentit (13)
Tsemppiä. Kaverini lähettänyt puolen vuoden aikana satoja hakemuksia. Poikinut kolme työhaastattelua, 0 paikkaa.
Voi kuulkaas, ei nykyaikana ilmoiteta välttämättä edes haastatelluille.
Itse päärin juuri henkiöäarvioonkin, eli työhaastattelu on varmasti mennyt todella hyvin. Eikä mitään palautetta. Testifirman arvion sain itselleni, se oli tosi hyvä, joten tiedä sitten missä meni vikaan ja miksi joku toinen on arvioitu minua paremmaksi.
Aika töykeää.
Olen hakenut myös sellaiseen firmaan, missä kaikille haastatellulle soitettiin, valitsematta jätetyille tietysti vasta viikkoja haastattelun jälkeen. Hain ko. firmaan kahteen kertaan: ekalla kerralla olin tosi hämmentynyt, kun puhelu tuli, eikä soittajakaan sitten mitään palautetta antanut enkä minä hämmennyksissäni osannut kysyä. Toisella kerralla osasin odottaa sitä ja kysyä palautetta. Olin kuulemma paras hakija, mutta valitsivat silti sisäisen, kehittyvän hakijan.
Jalkaa oven väliin keinolla millä hyvänsä. Monet otetaan töihin, ku eka olleet harkkareina tai sijaisina... Joten nyt kysymään lyhyitä pätkiä aputöissä ja niissä näytät taitosi!!
Nykyään ei ole tapana ilmoittaa kuin sellaisista julkisista valinnoista, joista on lain mukaan tehtävä valituskelpoinen päätös.
Ja minä olen eräänkin hakemuksen tehnyt!
Soittamaan tai käymään paikan päällä. Noita työhakemuksia tulee sähköpostitse paljon, koska niiden lähettäminen on niin vaivatonta, ne menevät suoraan roskakoriin.
Kuuluu mutta ei ole osoitetta! Ujous seis!!
Joo, ehdottomasti kannattaa soitella perään. Mä en ole kyllä kymmeniä hakemuksia lähettänyt, mutta silti, tasan yhdestä paikasta soitettiin mulle pelkän hakemuksen lähettämisen perusteella. Muihin on pitänyt itse soitella.
Jotkut ilmoittaa, jotkut ei ja näin on ollut vuosia, oli jo 20 vuotta sitten. Julkinenkaan sektori ei ole aina ilmoittanut, syynä se, että ne päätöksen on julkisia ja luettavissa jossain.
Soittaminenkin on niin ja näin. Muistan aikoinaan kun olin epävirallisessa palaverissa juuri kun nyt jo entisessä työpaikassa oli paikka auki. Pomon puhelin oli auki ja se soi tiheään. Hän ei kirjoittanut yhdestäkään hakijasta yhtään mitään ylös ja väsähti jo niihin soitteluihin - yksi pienehkö työnantaja sanoi, että hän ei enää ikinä laita puhelinnumeroa ilmoitukseen: Ilmoitus oli sunnuntain lehdessä ja seuraavana päivänä ei ehtinyt muuta kuin vastailla puheluihin.
50 hakemusta ei joidenkin mielestä ole välttämättä yhtään mitään. Eikä tartte kenenkään katsoa peiliin sen enempää kuin että ulkoasu on siisti, jos haastatteluun menee. Se on kiinni tuurista. Hyviä hakijoita on paljon, nyt sanotaan paljon porukkaa irti ja se on ihan tuurista kiinni, kuka paikan saa. Kaikkia hyviäkään hakemuksia ei ehditä lukea. Eräs rekrytoija sanoi, että hän käyttää alkuvaiheessa 2 minuuttia/hakemus, siinä vaiheessa kun valikoi hakemuksai tarkempaan syyniin, eli ainakaan pitkällä hakemusta ei tee häneen vaikutusta. Eli tehkää se hakemus ja miettikää, mitä siitä 2 minuutissa saa irti.
Olen lähettänyt kesätöihin viitisentoista hakemusta, olin yhdessä haastattelussa ja menen kohta toiseen. Silti olen kyllä samaa mieltä, että työnhaku on nykyään ihan kamalaa :/ Masentaa, kun töitä on niin vaikea saada, vaikka olisi ahkera ja pätevä ihminen. Olen joihinkin paikkoihin soitellut, mutta ei se kyllä ole muuttanut statustani suuntaan eikä toiseen (nyt tuleva haastattelu tuli puhtaasti sähköpostihakemuksen perusteella).
Soitat ennen kuin lähetät hakemuksen. Mieluusti myös käyt paikan päällä kyselemässä ennen kuin lähetät hakemuksen. Ja sitten kohta soitat uudestaan ja varmistat onko hakemuksesi tullut perille.
Turha kuvitella että pelkällä paperin lähettämisellä pääsee minnekään. Oma-aloitteisuus mitataan jo hakemisvaiheessa. Meidän firmassa lähes kaikki pelkät hakemuksen lähettäneet hakijat dissataan jo ekassa vaiheessa.
Jaahas, kaikki muut ovat saanaat töitä? :D
En ole huomannut eroa, kun ei niitä töitä ennenkään vain muutamalla kymmenellä hakemuksella saanut!!
Kyllä mun mielestä muutama kymmen hakemusta on jo aika paljon. Ja se tosiaan ihmetyttää, että mitään ei kuulu vaikka hakuajat loppuneet. Ennen on ollut tapana että myös ei-valituille ilmoitetaan, ja jos näin ei tehdä, se kerrotaan jo työhakemuksessa ("ilmoitamme vain valituille" tms.)