Luettele tähän klassikkokirjoja,
jotka jokaisen on "pitänyt" lukea!
Aloitan itseni sivistämisprojektin nyt kun olen hoitovapaalla vielä syyskuulle asti ja jatkan siitä sen jälkeenkin, kun olen päässyt hyvään vauhtiin! :)
Kiitos!
Kommentit (38)
Nro 15 lista on mainio. Siinä on tosin virheellisesti Kotiopettajattaren romaani mainittu Austenin teokseksi. Oikea kirjailija on Charlotte Bronte.
Täälä jo mainittu Hugon kurjat kannattaa lukea, ja jos haluaa huomiota voi sanoa lukeneensa David Cronenbergin Alaston lounas. Sitten on Albert Camus, Sarte, Moliere, eli lista on todella pitkä. Kannattaa lukea myös runoilijoita ja ajattelijoita esim: William Blake.
ma luen taalla hetkella psykologisia kirjoja.
Joku venäläinen klassikko: Tolstoi tai Dostojevski tms
Joku suomalainen kalssikko: Waltaria, Päätaloa, Jotunia tms.
Joku amerikkalainen klassikko, Milleriä, Irwin tms.
Joku ranskalainen klassikko: Dumas, Camus tai Sagan esim.
Saksalainen: Hesse, Marx jne
Italialainen: Moravia tai Rulfo vaikkapa,
Englantilainen: Austen, Dickens jne
jne.
Esim. näin voi jäsentää klassikoita.
Laitan pääasiassa vain kirjailijoita, kun en jaksa luetellla kirjoja:
Italo Calvino
Kurt Vonnegut
Toni Morrison
John Irving
Mika Waltari
Väinö Linna
Alpo Ruuth
Maria Jotuni
Minna Canth
Aleksis Kivi
Gabriel Garcia Marquez
Herman Hesse
Heinrich Böll
Margaret Atwood
Doris Lessing
William Golding
Agatha Christie
Astrid Lindgren
Selma Lagerlöf
Vilhelm Moberg
Henrik Ibsen
Philippe Marlowe
Tennessee Williams
William Faulkner
Ford Madox Ford
Mark Twain
Oscar Wilde
Edgar Allan Poe
Arthur Conan Doyle
Mihail Bulgakov
Albert Camus
Victor Hugo
Anton Tsehov
Mihail Solohov
Alexander Solzhenitsyn
Leo Tolstoi
Arthur C. Clarke
Ray Bradbury
Tässä äkkiä, mitä tuli mieleen ja mitkä on itselle rakkaita. Tästä listasta puuttuvat mm. Ernest Hemingway, John Steinbeck, Dostojevski ja Pasternak, joista en itse pidä mutta jotka klassikkolistoilla kyllä mainitaan.
Steinbeck ja Hemingway on ainakin mainitsematta, eikä ole liian raskaslukuista. Heiltä vaikkapa Eedenistä itään ja Vanhus ja meri. Irvingiltä mun lempparit on Ystäväni Owen Meany ja Oman elämänsä sankari. Muutkin on hyviä, mutta jostain syystä nuo on mun mielestäni parhaat.
Mä yritän nyt siis miettiä sellaisia, mitä ei ole vielä mainittu...
Ihmetyttää, miksi Sieppari ruispellossa pitäisi lukea Saarikosken suomantamana? Jos on lukenut alkuperäisteoksen ja Saarikosken käännöksen, tuntee lukevansa ihan eri kirjaa... Eli suositelisin lukemaan joko alkukielellä tai sitten tuoreempana käännöksenä. Tuokin kirja on nimenomaan oman aikakautensa klassikko, jota on seurannut niin laajasti samantyyppistä nuoriskokirjallisuutta, että sen alkuperäistä merkitystä voi olla vaikea hahmottaa.
Itseäni on aina kiehtonut Albert Camus, erityisesti L'étranger, suomennettuna taitaa olla Sivullinen. Lisäksi jo jonkun mainitsemaa Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuvaa suosittelen minäkin. Nuo ovat molemmat olleet teoksia, jotka eivät ole erityisiä tiiliskiviä, mutta ovat jääneet kummittelemaan pääkoppaan vuosikausiksi ja aina palaan niiden pariin uudelleen. Edgar Allan Poen novelleja suosittelen myös. Kafkan novellitkit ovat lukemisen arvoisia.
Alkoipa syyhyttää klassikkojen lukeminen taas tämän ketjun myötä, kun on tullut luettua viime aikoina lähinnä tuoreempaa kirjallisuutta. :)
Minäkin tulin tänne suosittelemaan Irvingiä, omat suosikkini ovat Kaikki isäni hotellit sekä Garpin maailma.
Milan Kunderan Olemisen sietämätön keveys taisi olla vielä mainitsematta,
samaten Salman Rushdien Saatanalliset säkeet.
Jose Saramago: Kertomus sokeudesta
t: kirjanirso :)
Mista sokeudesta kirjoissa voi lukea:)
Kansantajuisia klassikkoja ja ennen kaikkea erinomaisia kirjoja, joiden sanottava ja syvempi merkitys aukeaa ilman kirjallisuustieteen opintojakin:
Kafka: Oikeusjuttu, Linna (jälkimmäinen tosin hieman raskaslukuinen)
Camus: Sivullinen
Sartre: Inho
Dostojevski: Rikos ja rangaistus
Orwell: Eläinten vallankumous
Vonnegut: Teurastamo 5
Wilde: The importance of being Earnest
Kyllähän edes yksi Christien Poirot kannattaa lukaista
Vierailija kirjoitti:
Kansantajuisia klassikkoja ja ennen kaikkea erinomaisia kirjoja, joiden sanottava ja syvempi merkitys aukeaa ilman kirjallisuustieteen opintojakin:
Kafka: Oikeusjuttu, Linna (jälkimmäinen tosin hieman raskaslukuinen)
Camus: Sivullinen
Sartre: Inho
Dostojevski: Rikos ja rangaistus
Orwell: Eläinten vallankumous
Vonnegut: Teurastamo 5
Wilde: The importance of being Earnest
Ai tuoko ei ole raskas???
Vuonna 1984 on helppo ja kansantajuinen ja erittäin ajankohtainen yhä
Itse suosittelen luettavaksi kaukokirjallisen filosofian klassikkoa "Näin puhui Zarathustra", joka ei kyllä täysin käänny kunnolla Suomen kielelle, koska sisältää paljon saksankielistä sanaleikkiä alkuperäisessä muodossaan.
Härkösen kirjoja en vaivaudu lukemaan, rumaa tekstiä.
Kilven Alastalon salissa kannattaa lukea, ei ole tylsä.
Sinuhen olen lukenut useamman kerran, samoin Sally Salmisen Katrinan.
Tuntematon sotilas, Hugon Kurjat hyviä myös.
Kuin surmaisi satakielen, Lee. Ihan uskomattoman upea kirja. Dumasit myös hyviä.