Opettajien persoonallisuus
Moikka!
Olen luokanopettajaksi opiskeleva opiskelija ja haluaisin kuulla teidän mielipiteitä liittyen opettajan persoonallisuuteen. Osaatteko kertoa minkälainen persoona teidän mielestä on hyvällä tai huonolla opettajalla, sekä koetteko persoonan olevan sidoksissa ammatissa suoriutumiseen?
Olisi tosi mielenkiintoista kuulla myös omakohtaisia kokemuksia lapsuudesta tai omien lasten kohdalta!
Kommentit (13)
Moikka!
Jäikö esseen kirjoittaminen viime tinkaan?
;)
Ethän sinä omaa persoonallisuuttasi voi vastausten mukaiseksi muuttaa, vaikka tähän tulisikin vastauksia. Kai kaikilla opiskelijoilla jotkut edellytykset on opettajiksi tulla.
Persoonallisuushäiriöt eivät ole hyvä asia opettajalla, kuten joku tuossa sanoikin. Ystävälläni on dissosiatiivinen persoonallisuushäiriö, ja vaikka hän on saanut sen pitkän terapian ja lääkkeiden avulla jonkinlaiseen tasapainoon, se valitettavasti näkyy vielä hänen työssään. Hän on opettajainhuoneessa ja reksin edessä jämäkkä ja intohimoinen kutsumusopettaja, luokassa taas lapsille romahteleva paranoidi hirviö. Nyt ovat lasten vanhemmat heränneet tähän, ja hän itsekin on alkamassa tehdä asialle jotakin. Alanvaihto edessä.
Kaikenlainen omien ongelmien heijastaminen lapsiin on opettajantyössä paha asia. Se pahin.
Epäpätevyydelläkään ei ole niin väliä: hyvä sijainen on aina parempi kuin hullu vakkari.
Minun kuopuksellani oli ihana ope alakoulussa. Jämäkkä, lämmin, rehti ja suora. Otti kaikki ihmiset sellaisina kuin nämä oli.
Hyvin paljon törmää kankeisiin, suorastaan luutuneisiin opettajiin, joilla on tietty oppilas-ihanne, johon sitten suhteuttavat kaikki. Esim pidättyväisyys muuttuu saatanalliseksi virheeksi, jota pitää yrittää korjata.
Jännittävää huomata nyt jo aika suuriakin eroja teidän kokemuksissa. Minulla oli ala-asteella mukava ja hyväntahtoinen opettaja. En keksi hänen persoonastaan oikeastaan mitään muuta negatiivista kuin sen, että jätti joitain asioita tarkoituksellisesti huomaamatta. Meidän luokassa oli aika paljon kiusaamista jopa tuntien aikana ja sanottiin tosi monia ilkeitä asioita joihin hän ei koskaan kiinnittänyt huomiota. Erästä luokkalaista kiusattiin myös todella pahasti ja kerroimme siitä joskus opettajalle mutta hän ei koskaan sanonut asiaan oikeastaan mitään. Kiusaaminen jatkui ala-asteella viimeiset 2 vuotta. Tuntuu jotenkin oudolta, että otimme asian moneen kertaan esille mutta kiusaamista hän ei estänyt millään tavalla.
Oppilaat arvostavat reilua ja hyvää opettajaa. Kysykää oppilailta.
Meidän lapsella on tosi hyvä opettaja. Tuntuu että hän on aidosti kiinnostunut luokastaan ja tuntuu semmoiselta lämpimältä tyypiltä. Helposti lähestyttävä, asiallinen myös mutta osaa myös olla rento. Vaikuttaa semmoiselta ''hyvältä tyypiltä''
Lapset on villipetoja, varsinkin yläkoulussa. Jos ne haistavat opettajasta pelon, peli on menetetty. Neuroottisuuteen, hermoiluun tai niuhottamiseen taipuvaiset opettajat kiusataan pahimmissa kouluissa lopareiden/itsemurhan partaalle. Eikä kannata olla reilusti ylipainoinen, sanonpahan vain. En ole opettaja, mutta todistin aikonani aika karua menoa koulussa. Ja selvyyden vuoksi, olen opettajien puolella.
Hyvä opettaja on tasapainoinen. Hänellä on myös pitkä pinna. Hän on lämmin, mutta jämäkkä - hän ei salli huonoa käytöstä ja käsittelee kiusaamistapaukset perin juurin.
Hyvä opettaja ei kuvittele, että oppitunti on hänen oma shownsa. Hyvä opettaja osaa motivoida ja aktivoida oppilaansa positiivisen kautta. Hyvä opettaja ei koskaan ole julma eikä suosi ketään. Hyvä opettaja näkee hyvyyden jokaisessa ja auttaa oppilasta löytämään omat vahvuutensa.
Oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia. Silmätikkujen ottaminen kuvastaa huonoimpia opettajia.
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille, tuli todella mielenkiintoisia vastauksia! :)
Kunhan on terve persoona. Lue erilaisista persoonallisuushäiriöistä. Niitä jos opella on, niin ei ole hyvä.
Muuten millainen persoona vain on aivan ok. Opettajan ei tarvitse olla esimerkiksi ekstrovertti. Kaikilla terveillä persoonallisuudenpiirteillä on positiiviset puolensa.
Opettajat eivät ole kaikki samanlaisia, ja mielestäni se on vahvuus. Moni oppilas nauttii esimerkiksi aineenopettajajärjestelmästä yläkoulussa siksi, että on erilaisia opettajia. Se, millainen on paras ope, riippuu näet siitäkin, milllainen oppilas sattuu olemaan. Toisten kanssa vain synkkaa paremmin kuin toisten.
Mielestäni on väärin ja jopa haitallista lietsoa sellaisia käsityksiä, että opettajana pärjääminen riippuisi persoonallisuudesta. On sääli, jos jotkut nuoret alkavat ajatella, ettei heistä ole opettajiksi, koska he ovat vaikkapa ujoja tai hiljaisia tai räväköitä ja impulsiivisia. Opettajiksi tarvitaan monenlaisia ihmisiä.