Oli sitte viimeiset juhlat jotka järjestin...
Kiitos, nyt riitti. Viikon pohdin asiaa ja nyt tein päätöksen. Pidimme viikko sitten juhlat, vieraat kutsuttiin ajoissa ja pöytä oli katettuna viimeisen päälle juhlapäivänä. Vieraita oli kutsuttu _paljon_. Tulos, SUURIN OSA vieraista jätti ilmoittamatta ja tulematta. Osa unohti (?) tulla, osa erehtyi päivästä, osa ei ole ilmoittanut vieläkään, vaikka esim. Facebookissa tykkäsi juhlapäivityksestä. Ja nämä siis meille ihan läheisiä, joiden järjestämissä vastaavissa juhlissa on kyllä oltu vieraina.
En todellakaan ihmettele, ettei kukaan enää järjestä juhlia. En järjestä enää minäkään. Harmi lapsille, jotka ovat siis olleet näiden juhlien juhlakaluja. Tästä lähtien luomme uuden perinteen ja käymme ihan omalla perheellä vaikka ravintolassa syömässä. Ei tarvitse montaa päivää siivota, tilata tarjottavia, leipoa osaa, valmistella kotia ja itseä juhlakuntoon, siivota pihaa, järjestää parkkipaikkoja... Riittää, kun laitamme itsemme valmiiksi ja varaamme ravintolasta pöydän. Satsaamme ainoastaan itseemme. Tekisi mieli vielä sanoa, että jätämme myös muiden juhlat väliin, mutta en viitsi. Koska usein siis juurikin kyseessä lapsen/nuoren juhlat ja aikuisten tökeröys ei ole tietenkään heidän vastuulla.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Eilen kävi sitten yksi "juhlat unohtanut" -vieras. Me oltiin jo iltatoimilla, nuorimmaista nukuttamassa, kun ovikello soi. Kahvipöytä siis puoli yhdeksän aikaan valmiiksi, omat aikataulut sekaisin, kun illasta menikin puolitoista tuntia seurusteluun..!
Ap
Miksi päästit sisälle? Olisit sanonut, että meillä ollaan jo iltapuuhissa, nyt ei pysty.[/quot
Koska en ole m*lkku?
Ap
Minulla on synttärit aina juhannuksen aikaan tai juhannuksenalusviikolla, samoin pikkuveljelläni. Olemme muksusta asti tottuneet että ihmisillä saattaa olla kesällä muutakin menoa siihen aikaan. Toki kun olimme pieniä niin kavereita kävi synttäreillä. Vanhemmalla iällä olen onneksi kasvanut siihen suuntaan ettei kiinnosta. Olen hyvin usein itse matkoilla ja reissussa synttäreideni aikaan. Joskus ollaan mökillä niin että näen myös veljeäni ja voimme pienessä piirissä juhlistaa niitä synttäreitäkin kuin ohimennen.
Olen elänyt omat rippijuhlat ja yo-juhlat ja häätkin vielä siihen (maailman)aikaan että vieraat ovat tulleet. Mutta on kyllä järkyttävää lukea mihin suuntaan maailma on tässäkin asiassa menossa. Lapsille ja nuorille juhlat ovat vielä tärkeät. Ei se nuori montaa kertaa elämässään ole se juhlan keskipiste ja huomion kohde.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen!!! Olen myös lopettanut juhlien järkkäämisen samasta syystä. Siihen isoon työmäärään nähden, ei kerta kaikkiaan henkisesti kannata. Olipa yhdetkin juhlat, joihin ei tullut yhden yhtäkään ihmistä lopulta. Karsean huonoa käytöstä ilmoittaa viime tipassa tai ei ollenkaan. Vuosien varrelta kootut tekosyyt samana päivänä kuin juhlat on:
- vatsatauti (tää on ihan suosikki, vastaanpanematon ja juuri siksi)
- menenkin toisiin juhliin (jotkut kuvittelevat, että vastattuaan myönteisesti kutsuun voi pitää vielä ovet auki)
- mieheni paistoi juuri niin ihanat silakat, ettemme malta tulla (tämä on tosi)
- pääsimme lähtemään mökiltä niin myöhään kun aurinko paistoi, ettemme nyt ehdi tullakaan teille
- saimme lapsenvahdiksi äitini, mutta vaimoni ei halua, että hän hoitaa lasta
- olin unohtanut kutsusi, ja nyt en enää ehdi lähteä
+ monta järkevämpää syytä perua viime hetkelläJa näissä kaikissa on ollut kyse ihan ruokajuhlista juomineen jne, ei mistään päiväkahveista.
Tuo on kyllä tosi törkeää mennä toisiin juhliin vaikka oli jo ilmoittautunut, sehän on sama kuin sanoisi että tuli mielenkiintoisemmat juhlat tilalle, sori vaan.
Mä muuten inhoan silakoita ja tuo on muutenkin varmaan naurettavin tekosyy historiassa. :D
Ja pitääkö kesämökillä olla aina kun aurinko paistaa, tuohan hankaloittaa elämää huomattavasti (inhoan muuten mökkejäkin btw).
Vierailija kirjoitti:
Ei se nuori montaa kertaa elämässään ole se juhlan keskipiste ja huomion kohde.
Nuoriso haluaa olla instakuviensa kanssa joka päivä huomion kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Eilen kävi sitten yksi "juhlat unohtanut" -vieras. Me oltiin jo iltatoimilla, nuorimmaista nukuttamassa, kun ovikello soi. Kahvipöytä siis puoli yhdeksän aikaan valmiiksi, omat aikataulut sekaisin, kun illasta menikin puolitoista tuntia seurusteluun..!
Ap
Miksi päästit sisälle? Olisit sanonut, että meillä ollaan jo iltapuuhissa, nyt ei pysty.[/quot
Koska en ole m*lkku?
Ap
Kohteliaastikin voi kieltäytyä ottamasta vastaan. M*lkkuhan on se, joka lasten iltatoimien aikaan vaatii päästä juhliin, koska hänelle sattui sopimaan justnyt eikä silloin varsinaisten juhlien aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Päästä sisään, kiitä lämpimästi lahjasta ja älä tarjoa mitään.
Voiko tuo olla oikeasti totta? Kukaan mun sukulaisista tai ystävistä ei oo käyttäytynyt ikinä noin. Asiallisesti ilmoittaneet ajoissa jollei pääse. Aika törkeää ja kummallista touhua....
Lapsuudenperheessäni juhliin kutsuttiin aina lähisuku: isovanhemmat, tädit ja sedät, serkut. Ja kummit, jos he eivät kuuluneet lähisukuun. Kaikki tulivat aina. Ja kaikkien kanssa oltiin niin läheisissä tekemisissä, että tiedettiin hyvissä ajoin, jos joku oli estynyt tulemaan.
On se ajattelematonta, jos ei viitsi edes etukäteen ilmoittaa, ettei pääse, tai jos antaa ymmärtää, että on tulossa, mutta viime hetkellä vaihtaakin suunnitelmia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Lapsuudenperheessäni juhliin kutsuttiin aina lähisuku: isovanhemmat, tädit ja sedät, serkut. Ja kummit, jos he eivät kuuluneet lähisukuun. Kaikki tulivat aina. Ja kaikkien kanssa oltiin niin läheisissä tekemisissä, että tiedettiin hyvissä ajoin, jos joku oli estynyt tulemaan.
On se ajattelematonta, jos ei viitsi edes etukäteen ilmoittaa, ettei pääse, tai jos antaa ymmärtää, että on tulossa, mutta viime hetkellä vaihtaakin suunnitelmia.
Juuri näin. Mutta aapeehan sanoi kutsuneensa juuri läheiset.
Miksi päästit sisälle? Olisit sanonut, että meillä ollaan jo iltapuuhissa, nyt ei pysty.